Peygamber efendimiz beddua etti mi?
Beddua etmek
Peygamber efendimiz, diğer bazı Peygamberler gibi
kavimlerine genel bir beddua etmemiş ama muayyen günahları işleyenleri
lanetlemiştir. Mesela birkaçı şöyledir
(Lutilere Allah lanet etsin!) [Beyheki]
(Paraya tapana lanet olsun!) [Tirmizi]
(Bid’at çıkarana lanet olsun.) [Dare Kutni]
(Eshabıma sövene lanet olsun.) [Hakim]
(Doğruyu bildiği halde susana lanet olsun) [Deylemi]
Ayrıca isim söyleyerek beddua ettikleri de vardır. Bir tanesi şöyledir: Ebu
Leheb’in oğlu Uteybe, Tebbet suresi gelince, Resulullah
efendimize hakaret etti. Resulullah çok üzülüp, (Ya Rabbi, buna bir
canavar musallat et) dedi. Ebu Leheb’in oğlu Uteybe Şam’a giderken,
bir gece, bir aslan gelip uyuyan arkadaşlarını koklayıp bıraktı. Sıra Uteybe’ye
gelince onu parçaladı. (Mirat-i kâinat)
Taberani’de rivayet ediliyor ki:
İki kişi, Hazret-i Hamza hakkında aşağılayıcı bir şiir okuduklarından Cehenneme
gitmeleri için Resulullah beddua ediyor.
Peygamber efendimiz beddua etmezdi sanarak hadis kitaplarındaki beddua bildiren
böyle bir hadis-i şerife şüphe ile bakmak din düşmanlarını sevindirmek olur. O
zaman imam-ı Taberani’ye de itimat kalmaz. Zaten din düşmanlarının bütün derdi
de bu. (Âlimleri ve hadisleri yıkarsak Kur’anı yıkmak daha kolay olur)
diyorlar.
O iki kişi hicri 8. yılda Müslüman olmuştu. Hazret-i Hamza ise bundan 4 yıl
önce şehit oldu. Yani o zaman o iki kişi Müslüman değildi. O dua, Müslümanlara
yaptıkları zararlardan ve sevgili amcası Hazret-i Hamza’ya dil uzattıklarından
dolayı yapılmıştı.
Mekke’nin fethinde, Resulullah efendimiz herkesi affetti. Yalnız on kişinin
isimlerini söyleyip, (Bunları görünce hemen öldürün) buyurdu.
Bu on kişiden biri olan Vahşi bin Harb, Mekke’den uzaklara kaçtı.
Daha sonra pişman olup, Medine’de mescide gelip, (Ya Resulallah, bir kimse
Allah’a ve Resulüne düşmanlık yapsa, en kötü, en çirkin günah işlese, sonra
pişman olup iman etse, bunun cezası nedir?) dedi. Resulullah efendimiz, (Pişman
olup iman eden affolur, bizim kardeşimiz olur) buyurdu. (Ya
Resulallah, iman ettim, pişman oldum. Ben Vahşi’yim) dedi. Peygamber efendimiz,
Vahşi adını işitince, sevgili amcası Hazret-i Hamza’nın parçalanmış hâli gözü
önüne geldi.
Ağlamaya başlayıp, (Git, seni gözüm görmesin) buyurdu. Vahşi,
öldürüleceğini anlayıp dışarı çıkarken Cebrail aleyhisselam gelip, (Ey
Habibim, bütün ömrünü puta tapmakla, kullarımı bana düşman etmeye uğraşmakla
geçiren bir kâfir, bir kelime-i tevhid okuyunca, ben onu affediyorum. Sen,
amcanı öldürdü diye Vahşi’yi niçin affetmiyorsun? O pişman oldu. Şimdi sana
inandı. Ben affettim. Sen de affet) mealindeki ilahi emri
bildirdi.
Herkes, öldürün emrini bekliyordu. Resulullah efendimiz, (Kardeşinizi
çağırınız) buyurdu. Kardeş sözünü işitince, saygı ile çağırdılar.
Resulullah efendimiz, affolduğu müjdesini verip, (Fakat, seni görünce
dayanamıyor, üzülüyorum. Bana görünme) buyurdu. Hazret-i Vahşi,
Resulullahı üzmemek için, bir daha yanına gelmedi. Mahcup, başı önünde yaşadı. (Kurtubi,
Süyuti, Taberi)
Sorgusuz sualsiz öldürülmesi gereken bir kâfir, Müslüman olunca, onun
hakkındaki nefret, merhamete dönüşüyor, sahabilik şerefine kavuşuyor. Günahları
sevaba çevriliyor.
Sual: Birine beddua için, (Seni Allah'a havale ediyorum) demek,
uygun olur mu?
CEVAP
Söyleyen şahsa ve niyetine göre değişir. İbni Mesud hazretleri anlatır:
Ebu Cehil ve arkadaşları, Resulullah Kâbe’nin yanında namazda secdede iken,
üstüne deve işkembesi attılar. Resulullah, namazını tamamlayınca, yüksek sesle, (Allahım,
Ebu Cehil’i, Ukbe bin Rebia’yı, Şeybe bin Rebia’yı, Velid bin Utbe’yi, Ümeyye
bin Halef’i, Ukbe bin Muayt’ı sana havale ediyorum) buyurdu. Bedir
savaşında, Resulullahın ismen zikrettiği bu kimselerin, hepsinin yere serilmiş
cesetlerini gördüm. (Buhari, Müslim, Nesai)
Bir de, sanki, hâşâ Allahü teâlânın haberi yokmuş da, Ona haber veriyorum,
gereğini yapsın, mazlumun hakkını zalimde bırakmasın gibi, bir anlamda
söylenirse, hiç uygun olmaz. Allahü teâlâ, hiç kimsenin yaptığından gâfil
değildir. Kul, yanlış bir şey yapmışsa, elbette onu hesaba çeker ve cezasını
verir.
Allaha havale ediyorum sözü, senin yaptığın bu kötülüğe karşı
sabrediyorum, buna karşılık vermiyorum, yaptığının cezası ne ise, Allahü teâlâ
versin anlamında söylenirse, mahzuru olmaz.
Dua ve beddua
Sual: (Duanla yaşamıyorum ki, niye bedduanla öleyim) sözü uygun mudur?
CEVAP
Uygun değildir. Dua hafife alınmış olur. Dua veya beddua kabul olabilir.
Yani kabul olan dua ile yaşanabilir. Yahut dua kabul olmasa da, beddua ile
insan ölebilir. İki hadis-i şerif meali şöyledir:
(Şu dört dua reddolmaz: Din kardeşinin gıyabında yapılan dua, iyileşinceye
kadar hastanın, dönünceye kadar hacca ve cihada gidenin duası.) [Deylemi]
(Ana babanın çocuğuna ve mazlumun zalime olan bedduaları reddedilmez.) [Tirmizi]
Bedduadan kurtulmak
Sual: Annem ve babam, beddua edip vefat ettiler. Bu bedduanın zararlarından
kurtulmak ve bana haklarını helâl etmeleri için ne yapmam gerekir?
CEVAP
Onlar için hayır dua edip, yaptığınız ibadetlerin, hayır ve hasenatın
sevablarını onlara da göndermelisiniz. Mesela okuduğunuz Kur’an-ı kerimin veya
verdiğiniz sadakanın sevabını onlara hediye etmelisiniz. Böylece, yapılan
bedduaların zararlarından kurtulmuş ve ana babanızın haklarını ödemiş
olursunuz. Bağışladığınız sevablar, hiç eksilmeden size de verilir.
Sual: Bazı hadis-i şeriflerde lanet olsun deniyor. Lanet
etmek ne demektir? Kötü anne babanın iyi olan çocuğuna yaptığı beddua kabul
olur mu?
CEVAP
Lanet olsun demek, Allah’ın rahmetinden uzak olsun demektir. Lanet
etmek, beddua etmek iyi değildir. Çünkü hadis-i şerifte, (Bir
kimse lanet edince, lanet edilen buna müstahak değilse, kendine döner) buyurulmuştur.
(Beyheki)
İbni Mübarek hazretleri, çocuğunu şikayet edene, (Çocuğa
beddua ettin mi?) dedi. O da, evet deyince, (Çocuğun ahlakını sen bozdun)
buyurdu.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Bir babanın duası, ilahi hicaba erişir ve bu hicabı da aşar.) [İbni
Mace]
(Ana-babanın çocuğuna ve mazlumun zalime olan bedduaları, red olmaz.) [Tirmizi]
Kötü ana-babanın, suçsuz ve iyi olan çocuğuna yaptığı beddua kabul olmaz.
Haksız olarak yapılan beddualar kabul olmaz.
Haksız olarak yapılan beddua
Sual: (Ana-baba, mazlum ve misafirin duası kabul olur) buyuruluyor. Bu
insanlar haksız olarak beddua ederlerse yine mi kabul olur?
CEVAP
(Ana-baba, mazlum ve misafirin duası kabul olur) demek, (Ana-babanın
çocuğuna yaptığı hayır dua, mazlumun [kâfir bile olsa] kendine zulmeden zalime
yaptığı beddua, misafirin ev sahibine yaptığı hayır dua kabul olur) demektir.
Yoksa misafirin, suçsuz olan ev sahibine yaptığı beddua kabul olmaz.
Mazlumun, kendine zulmetmeyen birine yaptığı beddua kabul olmaz. Ana-babanın,
evladına yaptığı hayır dua kabul olur. Kötü ana-babanın, suçsuz ve iyi olan
çocuğuna yaptığı beddua kabul olmaz.
Kısacası haksız olarak yapılan beddua kabul olmaz. Beddua etmeye alışmamalıdır!
Çünkü hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kendinize, çocuklarınıza ve mallarınıza beddua etmeyiniz! Duaların kabul
olduğu bir vakte rastlar da, bedduanız kabul olur.) [Müslim]
Sual: Annem, babamdan boşandı. Babam annemi, annem de babamı
kastedip (Eğer onunla görüşürsen hakkımı helal etmem, beddua ederim) dediler.
Haksız olarak ettikleri beddua geçer mi?
CEVAP
Geçmez. Gizli görüşmek lazımdır.
Sual: Babam beddua etti. Sonra öldü. İşim rast gitmiyor, bunun çaresi
nedir?
CEVAP
Tevbe istigfara devam etmeli, ölü için hayırlı işler yapmalıdır!
Sual: Bir gencin evlenme teklifini kabul etmedim. Bunun üzerine bana,
“Allah belanı versin” dedi. Şimdi sağlığım bozuktur. Acaba, sağlığımın
bozulması, gencin bedduasından mıdır? Onunla helalleşmem mi gerekiyor?
CEVAP
Evlenme teklifini kabul etmemekle hak geçmez. Haksız olarak yapılan
beddualar da geçmez. Helalleşmek gerekmez.
Lanetli olmak
Sual: Hadisi-i şerifte, (Fitne çıkarana Allah lanet etsin) buyuruluyor.
Lanetli olmak ne demektir? Lanetli olacak iş yapınca, insan İblis gibi lanetli
mi olur? Yani bir daha müslüman olmayacak şekilde kâfir mi olur?
CEVAP
Hayır. Lanetin birkaç manası vardır. En kötüsü Allah’ın rahmetinden uzak
olmak anlamına kullanılır. Lanetli bir iş yapar da, sonra tevbe ederse,
Allah’ın rahmetinden uzak kalmaz.
Fâsıklara lânet okumak
Sual: Fâsıklara, bid’at ehline ve kâfirlere ismen lânet etmek uygun
olur mu?
CEVAP
Uygun olmaz, çünkü Ehl-i sünnet âlimleri buyuruyor ki:
Adını söyleyerek, belli bir kâfire lânet etmemeli. Genel olarak, (Kâfirlere
lânet olsun!) demekte mahzur olmaz. (İslam’da İlk Fitne kitabı)
İsim söylenmeden, (Allah'ın lâneti, kâfirlerin, bid'at ehlinin ve fâsıkların
üzerine olsun) demekte de mahzur yoktur. Çünkü Allahü teâlâ ve Peygamber
efendimiz "sallallahü aleyhi ve sellem" böyle genel lânet etmiştir.
Bir âyet-i kerime meali:
(Allah ve Resulünü incitenlere Allah, dünyada ve âhirette lânet etmiştir.) [Ahzab
57]
Bir hadis-i şerif:
(Zâlim âmirlere, fâsıklara ve sünnetimi yıkan bid'at ehline Allah lânet
etsin!) [Deylemî]