Kadir Gecesi’nin önemi nedir?
Kadir gecesi
CEVAP
Ramazan-ı şerif ayı içinde bulunan en kıymetli gecedir. Bazı âlimlere göre
Mevlid gecesinden sonra en kıymetli gecedir. Kadir Gecesi, bu ümmete mahsustur.
Başka peygamberlere böyle faziletli bir gece verilmemiştir. Bir hadis-i şerif
meali şöyledir:
(Allahü teâlâ, Kadir Gecesi’ni ümmetime hediye etti, başka ümmete
vermedi.) [Deylemî]
Resulullah’a “sallallahü aleyhi ve sellem”, kendisinden önceki insanların ömürlerinin
ne kadar olduğu bildirilince, kendi ümmetinin ömürlerini kısa buldu. Uzun
ömürlü olan diğerlerinin işledikleri salih amelleri işleyemezler diye
düşününce, Allahü teâlâ ona bin aydan hayırlı olan Kadir Gecesi’ni ihsan etti.
Allahü teâlâ, (Kadir Gecesi senin ve ümmetinindir) buyurup
Habibini ferahlandırdı. (İ. Malik)
Resulullah efendimiz, (Benî İsrail peygamberlerinden 80 yıl hep ibadet
eden oldu) buyurunca, Eshab-ı kiram hayret etti. Cebrail aleyhisselam
gelip, (Yâ Resulallah, ümmetin o peygamberlerin, [diğer işlerin dışında] 80 yıl
hep ibadet etmesine şaşıyorlar. Allah sana ondan iyisini verdi) diyerek, (Kadir
Gecesi, bin aydan hayırlıdır)mealindeki âyeti okudu. (Rıyad-ün-nasıhin)
Baliğ olarak 50 yıl yaşayan kimse, 50 tane Kadir gecesi geçirir. Bir gece, 80
yıl değerinde olunca, 50x80=4000 yıl eder. 4 bin yıl ibadet etmiş gibi sevaba
kavuşur. Kadir gecesi hakkındaki hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Dört gecenin gündüzü de gecesi gibi faziletlidir. Allahü teâlâ, o günlerde
dua edenin isteğini geri çevirmez, onları mağfiret eder ve onlar bu günlerde
bol ihsana nail olurlar. Bunlar, Kadir gecesi, Arefe gecesi, Berat gecesi, Cuma
gecesi ve günleri.) [Deylemi]
(Sevabını Allah’tan umarak, Kadir Gecesi’ni ihya edenin geçmiş günahları
affolur.) [Buhârî]
(Kadir Gecesi’nde, bir kere Kadir suresini okumak, başka zamanda Kur’an-ı
kerimi hatim etmekten daha sevabdır. Kadir Gecesi’nde bir Sübhanallah, bir
Elhamdülillah, bir La ilahe illallah söylemek 700 bin tesbih, tahmid ve
tehlilden kıymetlidir. Bu gece koyun sağımı müddeti kadar [az bir
zaman] namaz kılmak, ibadet etmek, bir ay bütün geceleri sabaha kadar
ibadet etmekten daha kıymetlidir.) [Tefsir-i Mugni]
(Kadir gecesi üç defa “La ilahe illallah” söyleyen müslümanın, birincisinde
bütün günahları bağışlanır. İkincisinde Cehennemden kurtulur, üçüncüsünde
Cennete girer.) [Tefsir-i Mugni]
Resulullah, Kadir Gecesi’nde, (Allahümme inneke afüvvün kerîmün
tühıbbül afve fa’fü annî) duasını okurdu. (Ya Rabbi, sen affedicisin,
kerîmsin, affı seversin, beni de affeyle) demektir.
Ramazan ayının 27. gecesi
Sual: Kadir gecesinin 27. gece olduğu kesin midir?
CEVAP
Hayır, kesin değildir. Kadir gecesi Ramazan ayı içindedir. Kadir gecesinin
hangi gece olduğu, kesin olarak belli değildir. Âlimlerimiz, (Allahü teâlâ,
rızasını taatte, gazabını günahlarda, orta namazı beş vakit namazda, evliyasını
halk arasında, Kadir gecesini Ramazan ayı içinde gizlemiştir) buyuruyorlar.
O halde Allahü teâlânın rızasına kavuşmak için, hiçbir iyiliği küçük görmemeli!
Gazabı günahlar içinde saklı olduğu için, hiçbir günahı küçük görmemeli; orta
namazı kaçırmamak için, beş vakit namazı vaktinde kılmalı; evliya halk arasında
gizli olduğu için herkese iyi muamele etmeli. Her geleni Hızır, her geceyi
Kadir bilmelidir.
Ramazan-ı şerif ayının 27. gecesini ihya etmek çok sevabdır. Birkaç hadis-i
şerif meali şöyledir:
(Kadir gecesini ramazanın son on gününde arayın!) [Müslim]
(Kadir gecesini, ramazanın son on gününün 21, 23, 25, 27 ve 29 gibi tek
gecelerinde veya ramazanın son gecesinde arayın! Sevabını umarak Kadir gecesini
ibadetle geçirenin günahları affolur.) [İ. Ahmed]
(Kadir gecesi ramazanın 27. gecesidir.) [Ebu Davud]
İmam-ı a'zam hazretleri, Kadir gecesinin, ramazanın 27. gecesine çok isabet
ettiğini bildirmiştir. (Kadir gecesine rastlamış olan bir geceyi ihya
eden, Kadir gecesini ihya etmiş gibi sevab kazanır) hadis-i şerifini
düşünerek, sık sık vaki olan 27. gece ihya edilirse, o gece Kadir gecesi olmasa
bile, büyük sevaba kavuşulur. Kadir gecesini soran bir zata, Peygamber
efendimiz, (Bu yıl Kadir gecesi ramazanın ilk gecesiydi, geçti. 27.
geceyi ihya et! Ramazanın 27. gecesini ihya edene, vücudundaki kıllar
sayısınca, hac, umre, şehit ve gazi sevabı verilir) buyurdu. Başka
birine de, (Bu yıl Kadir gecesi geçti, fakat Ramazanın 27. gecesini ihya
et! Kadir gecesi sevabına kavuşursun. Şefaatten nasipsiz kalmazsın) buyurdu.
Hazret-i Âişe validemize de, (13. geceydi, geçti. Kadir gecesini
kaçırdıysan, 27. geceye kavuşursun. O geceyi ihya edersen, ahiret yolculuğu
için, azık olarak, o geceki ibadet sana yeter)buyurdu. Hazret-i Âişe
validemiz de, (Resulullah, ramazanın son on gününde çok ibadet ederdi)
buyuruyor. [V. Necat]
Mübarek vakitlerde, günahlardan titizlikle uzak durmalı, taatları, ibadetleri
ve her çeşit hayratı artırmalıdır. Zira Allahü teâlâ, tarafından sevilen kimse,
faziletli vakitlerde faziletli amellerle meşgul olur. Buğzettiği kul ise;
faziletli vakitlerde kötü işlerle meşgul olur. Kötü işlerle meşgul olanın bu
hareketi azabının daha şiddetli olmasına ve Allahü teâlânın, ona daha çok buğzetmesine
sebep olur. Çünkü o, böyle yapmakla vaktin bereketinden mahrum kalmış ve onun
hürmet ve şerefini çiğnemiş olur.
Bu geceyi ihya için ilim öğrenmeli, mesela ilmihal okumalı, kaza namazı
kılmalı, Kur’an-ı kerim okumalı, dua, tevbe etmeli, sadaka vermeli,
Müslümanları sevindirmeli, bunların sevaplarını ölü diri bütün müminlere
göndermeli! Kadir gecesini ihya edenin, Ramazan orucunu tutanın, haccı kabul
olanın, bütün günahları affolursa da, namaz, oruç ve kul borçları ödenmiş
olmaz. Bunları kaza ederek, ödeyerek borçtan kurtulmak gerekir.
Bin aydan faziletli, ne kadar kadri yüce!
Sayısız günahkâr kul, affa uğrar bu gece.
Sual: Kadir gecesinde bir günlük kaza namazı kılanın bin aylık kaza
namazı borcunun ödeneceği söyleniyor. Hiç namaz kılmayıp sadece Ramazanda her
gece bir günlük kaza kılan Kadir gecesini bulur. Bin aylık [83 yıllık] namaz
borcu ödenmiş olur mu?
CEVAP
Mirac gecesinde yüz rekat nafile namaz kılanın bütün namaz borçlarının
ödeneceği de söylendi. Muteber kitaplardan nakledilmezse, böyle büyük hatalara
düşülür. Hadis-i şerifte de buyuruldu ki:
(Kabul olan hac, geçmiş günahları yok eder.) [Beyheki]
Kadir gecesini ihya edenin, Ramazan orucunu tutanın, haccı kabul olanın, bütün
günahları affolursa da, namaz, oruç ve kul borçları ödenmiş olmaz. Bunları kaza
ederek, ödeyerek borçtan kurtulmak lazımdır. (Hadika)
Günahların affolması için Ehl-i sünnet itikadına sahip olmak, bid’at işlememek
lazımdır. Bu geceyi ihya için kaza namazı kılmalı, Kur’an-ı kerim okumalı, dua,
tevbe etmeli, sadaka vermeli, müslümanları sevindirmeli, bunların sevaplarını
ölü diri bütün müslümanlara göndermelidir!
Sual: Kadir gecesinin alametleri nelerdir? Özellikle Kadir gecesine
rastlamak için Ramazanın gecelerini nasıl değerlendirmeli?
CEVAP
Ramazanın her gecesini Kadir gecesi bilerek hareket edilirse Kadir gecesine
rastlanmış olur. Her gün en az şunlar yapılmalı:
1- Gece herhangi bir namaz kılarken zamm-ı sure olarak veya namaz
dışında Kadir sûresini okumalı.
2- Şu duayı okumalı: (Allahümme inneke afüvvün kerîmün
tühıbbül afve fa’fü annî.)
3- Birkaç sayfa Kur'an-ı kerim okumalı.
4- İlmihalden birkaç sayfa okumalı.
5- Az da olsa İslâmiyet’i doğru yayan kuruluşlara yardım yapmalı
veya sadaka vermeli.
6- Gece seher vakti, iki rekât namaz kılıp, silsile-i aliyyeyi
okuyarak, o âlimlerin hürmetine dua etmeli.
7- Gündüzü de gecesi gibi kıymetli olduğu için gündüzleri de
değerlendirmelidir.
Kadir gecesin alametleri
Kadir gecesi, açık ve sakin olur, ne sıcak, ne de soğuk olur. Ertesi sabah
güneş, kızıl olup, şuasız doğar. Kadir Gecesinde köpek sesi duyulmaz diyen
âlimler de olmuştur. Ubeyd bin Ömer hazretleri anlatır: Kadir gecesi denizde
idim, denizin suyunu içtim, tuzlu değildi, tatlı ve hoş idi.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Kadir gecesi açık ve mülayim olur. Soğuk ve sıcak değildir, sabahında da
güneş zaif ve kızıl olarak doğar.) [Taberani]
(Kadir gecesi açık olur, sıcak ve soğuk değildir. Bulut yoktur. Yağmur ve
rüzgar yoktur. O gecenin sabahının alameti güneşin şuasız doğmasıdır.) [Taberani]
(Kadir gecesi sabahı güneş şuasız olarak doğar. Yükselinceye kadar sanki
büyük bir tabak gibidir.) [Müslim]
Sual: Kur’an-ı kerimin Kadir gecesinde indirildiği Kadr suresinde
bildiriliyor. Şimdi, bu gece niye her sene aynı güne gelmiyor da Ramazan ayı
içinde değişik günlere geliyor? Niye hep aynı gece olmuyor? Mesela, Kur’an-ı
kerimin indirilmeye başlanması, Ramazanın 26’sını 27’sine bağlayan gece vaki
olduysa, Kadir gecesinin hep bu gece olması gerekmez mi? Bir de kameri aylar da
böyle. Ramazan yaza geldiği gibi kışa da gelebiliyor. Niye hep aynı zamanda
olmuyor da yılın bütün aylarını dolaşıyor?
CEVAP
Biri diğerinden farklı sualdir. Allahü teâlâ, kameri [gökteki ayı] bütün seneyi
dolaşacak şekilde yaratmıştır. Kameri sene 354 gündür. Şemsi yıla göre 10 veya
11 gün azdır. Bunun için her sene kameri ay, 10 gün önce gelir. Böylece bütün
senenin aylarını dolaşır. Allahü teâlâ böyle istemiştir. Ramazan orucu, böylece
senenin en uzun ve en kısa, en soğuk ve en sıcak günlerine geliyor.
İslamiyet, bir bölgeye değil, bütün dünyaya gelmiştir. Her coğrafyadaki, her
mevsimdeki insanlara hitap eder. Sıcak ve soğuk ülkeler var. Gündüzleri veya
geceleri kısa ve uzun yerler var. Hepsi için tek ve aynı tarih olsaydı
müslümanların işi güç olurdu. Bunun gibi daha bir çok hikmeti olabilir.
Allahü teâlâ, Kadir gecesini gizlemiş, yani Ramazan ayının çeşitli günlerine
koymaktadır. Bu sene Ramazanın birine koyarsa öteki sene Ramazanın yedisine
koyabilir, Kadir gecesi o gece olur. Diğer geceler gibi falanca ayın belli bir
günü yapmamış, bu geceyi gizlemiştir. Bu gecenin aylarla ilgisi yok, gece ile
ilgisi var. Kadir gecesi Ramazanın 27. gecesinde Kur'an-ı kerim inmiş ise, bu
sene de Kadir gecesi Ramazanın üçüne alınmış olabilir. Demek ki bu mübarek gece
Ramazanın üçüne geldi. Ay mefhumundan sıyrılmak gerekir. Diğer geceler ayla
ilgili, Kadir gecesi ayla ilgili değil, gece ile ilgilidir. Allahü teâlâ
dileseydi her aya bir tane koyardı ve her ayda Kadir gecesi olabilirdi.
Kur'an-ı kerimin indiği bu geceyi de her ay kutlardık.
İlk defa Kur’an-ı kerimin nazil olduğu gecenin hususiyetini, faziletini ve
bereketini Allahü teâlâ her sene başka bir geceye veriyor. Yani her sene değişik
bir gecenin o kıymet ve fazileti taşımasını irade buyuruyor. Kur’an-ı kerimin
nazil olduğu o mübarek gecenin her sene-i devriyesinde aynı gecenin o fazileti
taşıması icap etmiyor. Başka bir gece o fazileti taşıyabiliyor.
Kadir gecesi ne zaman?
Sual: İmam-ı Şa’rani hazretlerine göre Kadir gecesi hangi
güne denk geliyor?
CEVAP
İmam-ı Şa’rani hazretleri, kendi keşfini bildirmiş ve (Ramazan, pazar günü
başlarsa, Kadir gecesi 29. gecedir. Salı başlarsa 27. gece, perşembe başlarsa
25., cumartesi başlarsa 23., pazartesi başlarsa 21., çarşamba başlarsa 19.,
cuma başlarsa 17. gecedir) buyurmuştur.
Ebül Hasan Harkani hazretleri de buyuruyor ki: Büluğ çağımdan beri Kadir
gecesini hiç kaçırmadım. Ramazan ayının ilk günü pazar günü başladığında, Kadir
gecesi 29. gece olurdu. Pazartesi günü başladığında, 21. gece olurdu. Salı günü
başladığında, 27. gece, çarşamba günü başladığında, 19. gece, perşembe günü
başladığında, 25. gece, cuma günü başladığında, 17. gece, cumartesi günü
başladığında, 23. gece olurdu. (Mişkat-ül-envar, Şir’a-tül-İslam)
Görüldüğü gibi iki büyük âlim de, aynı şeyi keşifleriyle bildiriyorlar.
Kadir gecesini nasıl ihya etmeli?
Kadir gecesi hakkında, hikmet ehli zatlar buyuruyor ki:
Kur’an-ı kerim Levh-i mahfuza, Berat gecesinde bir defada indi. Levh-i mahfuz
7. kat semada, Cennet 6. kat semadadır. 1. kat semaya Kadir gecesi inmeye
başladı. 20 yılda indi. İlk (İkra) âyeti ile 23 yıl sürdü. İlk
âyet-i kerimeden sonra 3 yıl âyet gelmedi.
Bu gece bütün müminler affolur, yalnız şu beş sınıf insan affolmaz:
1- Falcılar, kâhinler, yıldızname gibi kitaplara bakıp gelecekten
haber verenler,
2- Büyü yapanlar ve yaptıranlar,
3- Ana-babaya âsi olanlar,
4- İçkiye devam edenler,
5- Zina edenler, namahrem kadınlarla düşüp kalkanlar.
Bunlardan, yalnız bu günahına tevbe edenler affolur.
Bir Ramazan-ı şerif daha geldi geçiyor. Kadir gecesi bir fırsattır, onu iyi
değerlendirmeli. Hanefî mezhebinde bir geceyi ihyâ etmenin en iyi yolu, ilim
öğrenmektir yani ilmihali okumaktır. İkinci önemli husus da, bu gecede günah işlememektir.
Bir kimse Kadir gecesini ibadetle geçirirse kalbi ölmez ve o geceyi ihya edeni
Allahü teâlâ affeder. Kadir gecesinde ve gündüzünde çok ibadet etmeli, çünkü
gündüzünde yapılan ibadete de gece yapılmış gibi sevab verilir. Bu gecenin,
Ramazan-ı şerifte olduğu kesindir. Bunu Allahü teâlâ bu ayda saklamıştır ve her
sene değişir. Kuvvetli ihtimâl, 20’sinden sonradır. Saklamasından maksat da,
sadece o gece değil, bütün ay ibadet edilmesi içindir. Bu gece şöyle dua
etmeli:
Yâ Rabbî, sen bizi şeytan şerrinden, düşman şerrinden ve nefs-i emmaremiz
şerrinden muhafaza eyle, evlerimize iyilik ver, helâl ve hayırlı rızklar ihsan
eyle. Hastalarımıza şifa, dertli olanlarımıza deva, borçlularımıza eda ihsan
eyle. Bizi Cuma gününün ve Kadir gecesinin şefaatine, bereketine nâil eyle.
Cuma günü ve Kadir gecesi hürmetine günahlarımızı affet, Cennette de Cemalinle
müşerref eyle, kusurlarımızı affet!
Resulullah efendimiz, Kadir Gecesi’nde, (Allahümme inneke afüvvün
kerîmün tühıbbül afve fa’fü annî) duasını da çok okurdu. (Yâ Rabbî,
sen affedicisin, kerîmsin, affı seversin, beni de affet) demektir. Bu gece
Kadir suresi ve Kur’an-ı kerim de okumalı. (Kadir gecesine rastlamış
olan bir geceyi ihya eden, Kadir gecesini ihya etmiş gibi sevab kazanır) hadis-i
şerifini düşünerek, sık sık vaki olan 27. gece ihya edilirse, o gece Kadir
gecesi olmasa bile, büyük sevaba kavuşulur.
Kadir gecesi
Sual: Kadir gecesi, niçin değerlidir, kıymetlidir, diğer gecelerden farkı,
özelliği nedir?
Cevap: Kıymetsiz, değeri olmayan bir şey, kıymetli bir kimsenin
vermesi ile değerli olur. Kadir gecesi bütün geceler gibi bir gece olmasına
rağmen; Allahü teâlâ kıymet verdiği için; bin aydan daha kıymetli olmuştur.
Nitekim Kadir sûresinde mealen;
(Biz Kur'ânı sana Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesi bin aydan daha
hayırlıdır) buyurulmaktadır.
Kur’ân-ı kerim, Ramazanda indi. Kadir gecesi, bu aydadır.
Kur’ân-ı kerimde bütün üstünlükler bulunmaktadır. Bu ayda da, o üstünlüklerden
hasıl olan bütün iyilikler bulunmaktadır. Bu bağlılıktan dolayı, Kur’ân-ı kerim
bu ayda nazil oldu. Bekara sûresinin 185. âyetinde mealen;
(Kur’ân-ı kerim, Ramazan ayında indirildi) buyuruldu. Kadir gecesi
bu aydadır. Bu ayın özüdür. Kadir gecesi, çekirdeğin içi gibidir. Ramazan ayı
da, kabuğu gibidir. Bunun için, bir kimse, bu ayı saygılı, iyi geçirerek bu
ayın iyiliklerine, bereketlerine kavuşursa, bu senesi iyi geçerek, hayırlı ve
bereketli olur. Allahü teâlâ, hepimizi bu mübarek ayın iyiliklerine,
bereketlerine kavuştursun.
Kadir gecesi; Ramazan-ı şerif ayı içinde bulunan bir
gecedir. İmâm-ı Şafii hazretleri 17., İmâm-ı a'zam Ebû Hanife hazretleri ise,
27. gecesi olması çok vaki olur buyurmuştur. Yirmi ile otuzuncu geceleri
arasında arayınız denildi. Kur’ân-ı kerimde övülen en kıymetli gecedir.
Kur’ân-ı kerim, Resûlullah efendimize bu gece gelmeye başladı. Ravda-tül-ülemâ
kitabında, Kadir gecesinin fazileti açıklanırken deniliyor ki:
“Allahü teâlâ; Muhammed aleyhisselamın ümmetine Ramazan ayında beş şey verir
ki, onlardan başka kimseye vermemiştir. Beş şeyden beşincisi; Allahü teâlâ,
onlara Kadir gecesini verir. Hatta eğer bir kimse, o gecede Allahü teâlâya
ibadet etse, günahlarını affeder. O gecede Cehennemden azat olur. O gecede
bütün Ramazan ayı müddetince azat olanlar kadar mümin azat olur.”
Bu geceyi, Kur’ân-ı kerim okuyarak, teravih ve kaza namazı
kılarak, istiğfar ederek geçirmeli, ahirete giden yakınlarımızı da hatırlayarak
onlara da dua etmelidir. Peygamber efendimizin hazret-i Aişe validemize tavsiye
ettiği şu duayı da çok okumalıdır:
(Allahümme inneke afüvvün kerîmün tühıbbül afve fa'fü annî.)