(Tâbi olmak gibi üstünlük yoktur) sözü yanlış değil mi? Tâbi olunan daha üstün değil mi?
Tâbi olmanın üstünlüğü
CEVAP
Tâbi olunan, elbette daha üstündür. Burada, tâbi olan daha üstündür denmiyor, tâbi olmanın önemi bildiriliyor. (Tâbi olmak gibi üstünlük yoktur) sözü yanlış değildir. Resulullah efendimiz, Allahü teâlâya tâbi oldu, en yüksek makama kavuştu. Bir âyeti kerime meali:
(Resulüm, elbette sen en büyük ahlak üzeresin.) [Kalem 4]
Eshab-ı kiram, Resulullah efendimize tâbi oldu, peygamberler hariç, insanların en üstünü oldu. Bir âyeti kerime meali:
([Resulullah'a tâbi olup] Mekke’nin fethinden önce Allah için mal veren ve savaşan Eshab-ı kiramın, fetihten sonra Allah için veren ve savaşan Eshab-ı kiramdan dereceleri daha yüksektir. Hepsinin derecesi eşit değildir, fakat hepsi için Hüsna’yı [Cenneti] söz veriyorum.) [Hadid 10]
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Eshabım, [bana tâbi oldukları için] cin ve insanların hepsinden daha üstündür.) [Bezzar]
Eshab-ı kirama tâbi olanlara Tabiîn denildi. Bunlar da, Eshab-ı kiramdan sonra en yüksek makama ulaştılar. Bir âyeti kerime meali:
(Muhacir ve Ensar ile iyilikte onların [Eshabın] izinden gidenlerden, [onlara tâbi olanlardan] Allah razıdır. Onlar da, Allah’tan razıdır. Allah onlara Cenneti hazırlamıştır.) [Tevbe 100]
Bu zatlara tâbi olanlara da Tebe-i Tabiîn denildi, onlar da Tabiîn’den sonra en yüksek dereceye kavuştu. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Eshabım gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine tâbi olursanız hidayete erersiniz.) [Taberani, Beyheki, İbni Asakir, Hatîb, Deylemi, Darimi, İ. Münavî, İbni Adiy]
(İnsanların en hayırlısı asrımdaki Müslümanlar [Eshab-ı kiram]dır. Onlardan sonra en iyileri, onlardan sonra gelenler [Tabiîn]dir. Onlardan sonra en iyileri, onlardan sonra gelenler [Tebe-iTabiîn]dir.) [Buhari]
Bir Müslümanın da üstün bir şerefe kavuşması için, mezhebinin imamına, mezhebindeki âlimlere tâbi olması gerekir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Âlimlere tâbi olun! Onlar, dünyanın ışığıdır.) [Deylemi]
Görüldüğü gibi dinimiz, baştan sona kadar tâbi olmanın faziletiyle doludur.
Tâbi olunan, elbette daha üstündür. Burada, tâbi olan daha üstündür denmiyor, tâbi olmanın önemi bildiriliyor. (Tâbi olmak gibi üstünlük yoktur) sözü yanlış değildir. Resulullah efendimiz, Allahü teâlâya tâbi oldu, en yüksek makama kavuştu. Bir âyeti kerime meali:
(Resulüm, elbette sen en büyük ahlak üzeresin.) [Kalem 4]
Eshab-ı kiram, Resulullah efendimize tâbi oldu, peygamberler hariç, insanların en üstünü oldu. Bir âyeti kerime meali:
([Resulullah'a tâbi olup] Mekke’nin fethinden önce Allah için mal veren ve savaşan Eshab-ı kiramın, fetihten sonra Allah için veren ve savaşan Eshab-ı kiramdan dereceleri daha yüksektir. Hepsinin derecesi eşit değildir, fakat hepsi için Hüsna’yı [Cenneti] söz veriyorum.) [Hadid 10]
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Eshabım, [bana tâbi oldukları için] cin ve insanların hepsinden daha üstündür.) [Bezzar]
Eshab-ı kirama tâbi olanlara Tabiîn denildi. Bunlar da, Eshab-ı kiramdan sonra en yüksek makama ulaştılar. Bir âyeti kerime meali:
(Muhacir ve Ensar ile iyilikte onların [Eshabın] izinden gidenlerden, [onlara tâbi olanlardan] Allah razıdır. Onlar da, Allah’tan razıdır. Allah onlara Cenneti hazırlamıştır.) [Tevbe 100]
Bu zatlara tâbi olanlara da Tebe-i Tabiîn denildi, onlar da Tabiîn’den sonra en yüksek dereceye kavuştu. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Eshabım gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine tâbi olursanız hidayete erersiniz.) [Taberani, Beyheki, İbni Asakir, Hatîb, Deylemi, Darimi, İ. Münavî, İbni Adiy]
(İnsanların en hayırlısı asrımdaki Müslümanlar [Eshab-ı kiram]dır. Onlardan sonra en iyileri, onlardan sonra gelenler [Tabiîn]dir. Onlardan sonra en iyileri, onlardan sonra gelenler [Tebe-iTabiîn]dir.) [Buhari]
Bir Müslümanın da üstün bir şerefe kavuşması için, mezhebinin imamına, mezhebindeki âlimlere tâbi olması gerekir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Âlimlere tâbi olun! Onlar, dünyanın ışığıdır.) [Deylemi]
Görüldüğü gibi dinimiz, baştan sona kadar tâbi olmanın faziletiyle doludur.