Melekleri hep kanatlı kız şeklinde yapıyorlar. Kızlara melek ismini veriyorlar. Dört büyük meleğin ismini kızlara koymakta mahzur var mıdır?
Meleklerle ilgili çeşitli sorular
CEVAP
Melekleri kız şeklinde yapanlar, Hristiyanlardır. Bir de onların etkisi altında
kalan cahillerdir. Meleklerde erkeklik, dişilik yoktur. Melek ismini, kız
çocuğuna değil de, erkek çocuğa koymak daha uygun olurdu. En azından melekleri
kız sanma ihtimali ortadan kalkardı. Ama şimdi alışılmıştır. Erkeğe melek ismi
koymak yadırganabilir. Ecdadımız, dört büyük meleğin ismini erkeklere
koymuşlar, böylece onların kız olmadıkları intibaı yayılmış olmaktadır. Erkek
çocuklarına Cebrail, Mikail, İsrafil ismini koymak uygun olur.
Cennet meleklerinin en büyüğü Rıdvan’dır. Cehennem meleklerinin
büyüğü de Malik’dir.Bunların ismi de erkek çocuğa
konabilir. Kız çocuklarına da koymak caiz ise de, Hristiyanlara benzememek için
koymamalı. Azrail ismi de caizdir. Ancak diğer çocukların alay
etmesine yol açabilir. Onun için Azrail ismini koymak uygun görülmemiştir.
Sual: (Ecelin hoyrat eli) demek küfür müdür?
CEVAP
Evet. Çünkü Azrail aleyhisselamın Allahü teâlânın emri ile can alması hoş
karşılanmamış, ona hakaret edilmiş oluyor. Günahsız olan meleklere her ne
şekilde olursa olsun hakaret etmek, onları kusurlu bulmak küfrü
gerektirir. (Birgivi)
Sual: Melekler Hazret-i Âdem’e secde etti mi?
CEVAP
Melekler Âdem aleyhisselama secde etmedi. Onun istikametine Allahü teâlâya
secde etti. Biz Kâbe’ye secde etmiyoruz, Kâbe istikametine dönerek Allah için
secde ediyoruz.
Sual: Melekler sevinip üzülürler mi?
CEVAP
Evet.
Meleklerle alay etmek
Sual: Kazalar azalınca veya yaşlılar ölmeyince, Azrail tatilde
demek caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. Azrail aleyhisselam, vazifesini ihmal etmez. Böyle söylemek
vazifesini ihmal ettiği anlamına gelir. Meleklerle alay etmek de, küfre kadar
götürür.
Sual: Bir tefsirde, Hârut ile Mârut isimli iki meleğin günah
işlediği yazılıdır. Başka bir kitapta ise, meleklerin günah işlemediği
yazılıdır. Hangisi doğrudur?
CEVAP
Kur’an-ı kerimde iki melek denmesi, cinlerin, meleklerin
içinde olmasından dolayı idi. Hârut ile Mârût cin
taifesinden idi. Melekler günah işlemez. (Tefsir-i Şeyhzâde, T.
Kurtubi)
Sual: Cami kelimesi, Cebrail, Azrail, Mikail, İsrafil
isimli dört büyük meleğin isimlerinin baş harflerinden mi meydana gelmiştir?
CEVAP
Hayır, meleklerin isimleri ile ilgisi yoktur. Cami, Arapça kelimedir. Dört
değil, üç harflidir. Cim, mim ve ayn harfleri
ile yazılır. Ayrıca, meleklerin üstünlük sırası da, bu kelimeye uygun değildir.
Mevlana Halid-i Bağdadi hazretleri buyuruyor ki:
Meleklerin birbirlerinden üstünlükleri vardır. En üstün dört büyük melekten
1.si Cebrail, 2.si İsrafil, 3.sü Mikail, 4.sü Azrail’dir [aleyhimüsselam]. (İtikadname)
Sual: Peygamberler, meleklerden üstün iken, meleklere iman niçin
peygamberlere imandan önce yazılıyor?
CEVAP
Melekler, her canlıdan önce yaratıldı. Onun için, kitaplara imandan önce,
bunlara iman edilmesi bildirildi. Kitaplar da, Peygamberlerden öncedir.
Kur'an-ı kerimde de, inanılacak şeylerin ismi, bu sıra ile bildirilmektedir.
Meleklerin isimleri
Sual: Meleklerde erkeklik ve dişilik olmadığı halde, niye Hristiyanlar
melekleri kız gibi gösteriyorlar, Müslümanlar da, Meleklerin isimlerini
erkeklere veriyorlar?
CEVAP
Hristiyanlar meleklere kız dedikleri için, bu intiba ortadan kalksın diye,
Müslümanlar, Cebrail, Mikail, İsrafil gibi melek isimlerini erkek çocuklarına
vermişlerdir. Böyle bir intiba söz konusu olmazsa, erkeğe de, kıza da
verilebilir.
Salih Müslümanlar için, erkek de, kadın da olsa, çocuk da, büyük de olsa;
temiz, günahsız anlamında, “melek gibi insan” veya “o bir melektir” demekte
mahzur olmaz.
<br
Melekleri göndermek
Sual: Kitaplarda, (Allah bir kuluna melek gönderdi) veya (Cebrail’i
hemen gönderdi) gibi ifadeler geçiyor. Allah mekândan münezzeh
olduğuna göre, sanki meleklerin yanındaymış gibi, (Gönderdi) demek nasıl caiz
oluyor?
CEVAP
Yedi kat gök vardır. Birinci kat gök, dünyadan çok büyüktür. Diğer gökler de, birinci
kat gökten çok büyüktür. Allahü teâlâ, yerdeki ve göklerdeki meleklere aynı
anda emredebilir. Onlar da, oradan başka yere gider. Gittikleri yerlerden,
başka yerlere gitmelerini de emredebilir. Buradaki mekân durumu, meleklerle
ilgilidir, Allahü teâlâ ilgili değildir.
Meleklerin suali
Sual: Bekara suresinin, (Rabbin meleklere, “Ben yeryüzünde bir
halife yaratacağım” dedi. Melekler, “Biz, seni hamdle tesbih
ederken, orada fesat çıkaracak, kan dökecek insanı mı halife yapacaksın?” diye
sordular. Allah da onlara, “Elbette ben, sizin bilmediklerinizi bilirim”
dedi) mealindeki 30. âyet-i kerimesi, insandan önce de, kan döken,
fesat çıkaran canlıların olduğunu, meleklerin de, bunu bildikleri için, bu
şekilde sorduklarını göstermiyor mu?
CEVAP
Âdem aleyhisselamdan önce, melek, cin ve hayvan vardı; ama insan yoktu.
Tefsirlerdeki bilgiler şöyledir:
Ahmed bin Yahya hazretleri buyuruyor ki:
Melekler, halife ifadesini işitince, Âdemoğulları arasında fesat çıkaracak
kimselerin de, bulunacağını anlamışlardır; çünkü halife kelimesinden kastedilen
anlam, kötülüğü ıslah etmek ve fesadı terk etmektir. Melekler, daha önce
cinlerin fesat çıkarmalarını ve kan dökmelerini görmüşlerdi. Yeryüzünde
Hazret-i Âdem’in yaratılışından önce cinler vardı. Onlar orada fesat çıkarmış ve
kan dökmüşlerdi. Allah, onlara meleklerden bir ordu göndermişti. İşte
melekler, (Orada fesat çıkaracak, kan dökecek kimse mi yaratacaksın?) sorusunu,
sadece durumu anlamak için sormuşlardı. Yani, acaba bu halife [insan], bundan
önce gördüğümüz cin gibi mi olacak, yoksa başka biri mi olacak demek
istemişlerdi.
İbni Zeyd hazretleri buyuruyor ki:
Allahü teâlâ meleklere, insanlar arasında yeryüzünde fesat çıkartacak, kan
dökecek kimselerin bulunacağını bildirmişti. İşte bundan dolayı melekler de,
böyle demişlerdir. Bu sözleriyle onlar, Allah’ın yerküresinde halife tayin
ettiği ve böylelikle kendisine nimet verdiği kimsenin buna rağmen isyan
etmesini hayretle karşıladıklarından dolayı böyle sual sordular.
Katade hazretleri buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, meleklere, yeryüzünde birtakım kimseler yaratırsam, bunlar fesat
çıkartıp kan dökecekler diye bildirmişti. Allahü teâlâ, (Ben yeryüzünde
bir halife yaratacağım) diye buyurunca, melekler, acaba bu, Allah’ın
kendilerine yaratacağını bildirdiği insan mı, yoksa başkası mı, olduğunu
öğrenmek üzere, bu soruyu sormuşlardı. (Câmi’ul ahkâm)
Zamirlerin kullanılışı
Sual: Meleklerde erkeklik dişilik olmadığı hâlde, Kur’anda niye erkek
zamiriyle bildiriliyor?
CEVAP
Türkçede, “o melekler” deniyor. “O” şahıs zamiri Türkçede
erkek için, kadın için, hayvan ve cansızlar için kullanılır. “O
melekler” denince hangisi kullanılmış oluyor ki? Elbette hiçbiri
değil. Çünkü bunlara ait farklı zamir yok. Olmayınca mecburen hepsi için aynı
zamir kullanılıyor.
İngilizcedeyse, erkek ve kadın için kullanılan zamirler ayrıdır. Hayvanlar,
bitkiler ve cansızların her biri için kullanılan ayrı bir zamir yoktur. Hepsi
için de “it” şahıs zamiri kullanılmaktadır. Mesela bir bitki
için, “It is a rose = O bir güldür” dense, bir hayvan
için de, “It is a cat= O bir kedidir” dense, (Hayvan için bitki zamirini
kullandın) veya tersine, (Bitki için hayvan zamiri kullandın) denmez. O dilin
özelliği öyledir. İngilizcede, cinsiyeti bilinmiyorsa, “he” kullanılması
gerekiyorsa da, Hristiyan inancına göre, dört büyük melek hariç, diğer
melekleri kız zannettikleri için, daha çok dişilik zamirini kullanıyorlar. Kız
resimleri yapıp angel [melek] diyorlar.
Hiçbir dilde meleklere has bir şahıs zamiri yoktur. Bu bakımdan Arapçada da
melekler için erkeklere mahsus zamir kullanılıyor. İmam-ı Rabbani hazretleri
buyuruyor ki:
Melekler, erkek ve dişi değildir. Kur'an-ı kerimde, meleklerin, erkeklere
mahsus şahıs zamirleriyle bildirilmesi, üstünlük bakımındandır. Allahü teâlâ
da, kendini, bunun için böyle zamirle bildirmektedir. (1/266)
Meleklerin imtihanı
Sual: Meleklerle İblis'e, Hazret-i Âdem'e secde emri verildiği zaman,
Cebrail aleyhisselam tereddüt edince, Hazret-i Ebu Bekir'in ikazıyla secde
ettiği muteber kitaplarda yazıyor. Melekler, günahsız olarak yaratılmadı mı?
Cebrail aleyhisselam, secde için niye tereddüt etti?
CEVAP
İblis kâfir olarak yaratılmadığı gibi, melekler de günahsız olarak yaratılmadı.
İblis de, melekler de mümindi. Hattâ İblis meleklerin hocasıydı. Hep birlikte
yaşıyorlardı. Kur'an-ı kerimde bildirilen imtihandan sonra, İblis kâfir oldu.
Meleklere masumluk vasfı verildi. Ondan önce, melekler masum değildi. Melekler
o zaman da masum olsaydı, Allahü teâlânın (Secde edin!) emri
hâşâ lüzumsuz olurdu. Yapılan imtihanı melekler kazandı, İblis kaybetti.
Meleklerin hocasıyken, kibri yüzünden kâfir oldu.
Melekler ve Kur’an-ı kerim
Sual: Melekler de Kur’an-ı kerim okur mu?
CEVAP
Kur’an-ı kerimi okumak çok büyük bir nimettir. Allahü teâlâ, bu nimeti
Habibinin ümmetine ihsan etmiştir. Melekler bu nimetten mahrumdur. Bunun için
melekler, Kur’an-ı kerim okunan yere toplanıp dinlerler. (H. L. O.
İman)
Meleğin dua etmesi
Sual: (Bir Müslüman, din kardeşinin arkasından hayır dua edince,
bir melek, “Âmin! Kardeşin için ne istiyorsan aynısını Allah sana da versin”
der) diye bir hadis var. Ben çok zayıfım, teyzem ise çok şişmandır.
Eğer (Yâ Rabbî, teyzemi on kilo zayıflat!) diye dua edersem, aynısı bana da
verilirse, on kilo zayıflar ve ölebilirim. Meleğin böyle dua etmesi uygun
mudur?
CEVAP
Hadis-i şeriflere öyle mâna vermek yanlış olur. Zayıflamak, sizin için
kötülüktür. Melek, iyilik edene kötü dua etmez. Sizin sağlığa kavuşmanız için
ne kadar kilo almanız gerekiyorsa melek onun için dua eder. Yahut ihtiyacınız
başka ne ise, onun için dua eder. Yani din kardeşimizin iyiliği için dua
etmişsek, melek de, bizim de bir iyiliğe, bir ihtiyaca kavuşmamız veya bir
hastalığımızın yahut bize gelecek belanın önlenmesi için dua eder. Meleğin
duası kabul olur. Allahü teâlâ, yaptığımız iyiliklere, dualara çok karşılık
verir. Bir hadis-i şerifte, (Her iyilik için on mislinden yedi yüze
kadar sevab yazılır)buyuruldu. (Buharî)
Allah’ın işlerinde yanlışlık olmaz
Sual: TV’de bir hoca, (Gündüz melekleri, nöbeti gece
meleklerine devrederken arada bir boşluk olur. Bu boşluktan faydalanan
şeytanlar ve cinler, insanlara musallat olur. Melekler nöbet değişimiyle meşgul
oldukları için bunlara mâni olamazlar) dedi. Niye boşluk oluyor?
Boşluk oluyorsa Allah bunu görmüyor mu? Boşluktan meydana gelen kötü durumu
niye önlemiyor?
CEVAP
Bu, tamamen yalandır. Hem melekleri hem de Allahü teâlâyı suçlamak olur.
Meleklere o görevi veren Allahü teâlâdır. Rabbimizin işlerinde hiç açıklık,
yanlışlık, eksiklik, gaflet olur mu? Melekler de görevlerini aksatmaz.
Zındıklar, dinimizi yıkmak için, Müslümanların itikadını bozmak için akıllarına
geleni söyleyebilirler. Ama Müslümanların, (Belki doğru olabilir) diye her
duyduklarına inanmaları yani ciddiye almaları yanlış olur. Zaten zındıkların
hedefi, Müslümanları hemen kâfirliğe inandırmak değil, onları imanlarında
şüpheye düşürmektir. Çünkü imanda şüphe, imanı yok eder.</br
Sual: Melekler ve cinler aynı maddeden mi yaratılmıştır
ve birbirine benzeyen tarafları var mıdır?
Cevap: Cin, ateşin alev kısmından yaratılmış cisimler olup, her
şekle girebilirler. Melekler ise, nûrânî cisimlerdir. Çeşitli şekillere
girebilirler. Melekle cin, yaratılış bakımından birbirine yakındır. Melekler,
muhteremdir, kıymetlidir. Cin, hakirdir, kıymetsizdir. Melekte, nûr, ışık
kısmı, cinde ise, alev maddesi fazladır. Elbette nûr, zulmetten efdaldir.
Meleklerin, cinnilere yakınlığı, insanın hayvana yakınlığı gibidir. İnsanların
üstün olanları, melekten kıymetli, cin de hayvandan kıymetlidir. Meleklerde
nefis yoktur, cinlerde ise nefis vardır.
Sual: Meleklerde yeme, içme, erkeklik, dişilik ve evlenme
gibi şeyler mevcut mudur?
Cevap: Melekler, Allahü teâlânın kıymetli kullarıdır. Emir
olundukları işleri yaparlar, isyan etmezler. Yemeleri, içmeleri yoktur.
Evlenmezler, erkek, dişi değildirler, çocukları olmaz. İlahi kitapları onlar
getirmiştir. Emin oldukları için, getirdikleri de doğrudur. Müslüman olmak
için, meleklere, böyle inanmak lazımdır.
Melekler, nurani varlıklardır
Sual: Melekler, nasıl varlıklardır, insanlar gibi akıllı mıdırlar ve kötülük
yapma özellikleri var mıdır?
Cevap: Melek, elçi, haber verici veya kuvvet demektir.
Melekler, cisimdir, latiftir. Gaz hâlinden de daha latiftirler. Nuranidirler,
diri ve akıllıdırlar. İnsanlardaki kötülükler meleklerde yoktur. Her şekle
girebilirler. Gazlar, sıvı ve katı olduğu gibi ve katı olunca, şekil aldığı
gibi, melekler de güzel şekiller alabilirler. Melekler, büyük insanların
bedeninden ayrılan ruhlar değildirler. Hıristiyanlar, melekleri, böyle ruh zannediyor.
Enerji, kuvvet gibi, maddesiz de değildirler. Eski filozoflardan bir kısmı,
böyle zannediyordu. Meleklerin hepsine Melâike denir.
Melekler, her canlıdan önce yaratıldı. Onun için, kitaplara imandan önce,
meleklere iman edilmesi bildirildi. Kitaplar da, Peygamberlerden öncedir.
Kur'an-ı kerimde de, inanılacak şeylerin ismi, bu sıra ile bildirilmektedir.
Sual: Meleklerin kanadı var deniyor, eğer varsa,
meleklerin kanatları bizim bildiğimiz, gördüğümüz cinsten midir?
Cevap: Uçan her hayvanın ve uçakların kanatları, kendilerinin
yapısında olup, birbirlerine benzemediği gibi, meleklerin kanadı da, kendi
cinslerindendir. İnsan, görmediği, bilmediği bir şeyin adını işitince, bunu
bildiği şeyler gibi zan edip aldanır. Meleklerin kanatları vardır, inanırız.
Fakat, nasıl olduğunu bilemeyiz. Kiliselerde, bazı dergi ve filmlerde, melek
diye görülen kanatlı kadın resimleri uydurmadır. Müslümanlar böyle resim
yapmaz. Müslüman olmayanların yaptığı bu bozuk resimleri doğru sanmamalı ve aldanmamalıdır.
Sual: Melekler yaratılmış olduğuna göre, bunlar da
insanlar gibi hata edebilir, yanılabilirler mi?
Cevap: Melekler, Allahü teâlânın kıymetli kullarıdır. Allahü teâlânın
emirlerine isyan etmezler. Emir olunduklarını yaparlar. Evlenmeleri yoktur,
doğurmazlar, çoğalmazlar. Bunlar hata etmez, unutmaz, hile yapmaz, aldatmazlar.
Bunların Allahü teâlâdan getirdikleri hep doğrudur. Şüpheli, ihtimalli
değildir. Melekler, Allahü teâlânın azameti, celâli, büyüklüğünden korkudadır.
Kendilerine verilen emirleri yapmaktan başka işleri yoktur.