Eti yenen ve yenmeyen hayvanları, liste halinde bildirebilir misiniz?
Eti yenen ve yenmeyen hayvanlar
CEVAP
Karada yaşayan hayvanlar ve kuşlar için, hadis-i şerifte şöyle bildirilmiştir:
(Köpek dişi olan yırtıcı hayvanlar ve pençesiyle avlanan kuşlar yenmez.) [Müslim]
Eti yenmeyen kara hayvanları:
Domuz, kurt, ayı, aslan, kaplan, pars, leopar, panda, panter, çita, jaguar,
puma, sincap, samur, sansar, kokarca, goril, maymun türleri [şempanze, babun,
gibon, orangutan], sırtlan, fil, köpek, kedi, kunduz, porsuk, vaşak, çakal,
tilki, gelincik gibi, avını köpek dişiyle yakalayan yırtıcı hayvanlar yenmez.
[Şafii’de tilki, sırtlan, samur, sincap ve gelincik yenir.]
Eti yenen kara hayvanları:
Zürafa, kanguru, tavşan yenir. Eti yenen davar [koyun, keçi], sığır [manda,
inek, boğa], deve gibi evcil hayvanların, yabani olanları da yenir. Mesela
buffalo, bizon yabani sığırdır. Lama yabani devedir. Yani bunlar yenir. Keçinin
yabanisi sayılan dağ keçisi, geyik, ceylan, antilop yenir. Yabani koyunlar da
yenir. Evcil at, tenzihen mekruhtur. Midilli, bir at türüdür. At eti, Şafii ve
Hanbeli’de helal, Maliki’de haramdır. Yabani atlar yenir. Evcil eşek yenmez.
Yabani eşek denilen zebra yenir.
Eti yenmeyen kuşlar:
Avını pençesiyle yakalayan ve leş yiyen, çaylak, kartal, kerkenez, kuzgun,
akbaba, leş kargası, yarasa, atmaca, şahin, martı, leylek, flamingo, egret,
kelaynak gibi kuşlar yenmez.
Haşaratlar da yenmez:
Haşarat, yani toprak içinde yuvası olan küçük hayvanlar, helal değildir. Fare,
akrep, yılan çeşitleri, kertenkele, timsah, kene, semender, kurbağa,
kaplumbağa, salyangoz, arı, sivrisinek, karasinek, köstebek, kirpi,
tahtakurusu, bit, pire gibi haşarat yenmez. [Şafii ve Maliki’de, kirpi ve
kertenkele yenir.]
Eti yenen kuşlar:
İğrenç olmayan, leş yemeyen, avını pençesiyle yakalamayan kuşlar yenir.
Saksağan, kumru, bülbül, kanarya, muhabbet kuşu, keklik, sülün, bağırtlan kuşu,
güvercin, bıldırcın, tarla kargası, tavus, kırlangıç, papağan, turna, saka kuşu,
çalı kuşu, ispinoz, serçe ve sığırcık gibi kuşlar helaldir. Hüthüt [ibibik]
mekruhtur. [Martı Hanefi ve Hanbelî’de yenmez. Maliki’de martı ve balıkçıl
yenir. Şafii’de kırlangıç, tavus, hüthüt, papağan yenmez. Martı, balıkçıl gibi
deniz kuşları yenir.]
Eti yenen kümes hayvanlarının yabanileri sayılan karatavuk, yabani ördek,
yabani kaz, kuğu gibiler yenir. Hindinin yabanisi sayılan deve kuşu yenir.
Deniz hayvanları:
Hanefi hariç diğer üç mezhepte, deniz ürünlerinin hepsi yenir.
Hanefi’de balık şeklinde olmayan hiçbir deniz ürünü yenmez. Mesela, ahtapot,
kalamar, mürekkep balığı, denizhınzırı, denizatı, denizaygırı, denizanası,
denizayısı gibi hayvanlar ve yengeç, midye, istiridye, ıstakoz, kerevit,
karides, deniz salyangozu gibi deniz haşaratı yenmez. Somon, kalkan, yunus,
balina, yılan balığı, kedi ve köpek balığı yenir.
Necaset yiyen hayvan
Sual: Necaset yemiş olan hayvanı yemek caiz midir?
CEVAP
Tezek ve başka necis şeyleri yiyen hayvanın eti kokarsa yemesi mekruhtur. Temiz
şeyle beslenip, pis kokusu kalmazsa caiz olur.
Necaset yemiş olan tavuk, koyun ve sığırı hemen kesip yemek mekruhtur. Tavuğu
3, koyunu 4, sığır ve deveyi 10 gün hapsetmek, yani necaset yedirmeyip temiz
gıdayla beslemek gerekir. Şafii’deyse deve 40, sığır 30, koyun 7, tavuk 3 gün hapsedilir.
Nereleri yenmez?
Sual: Eti yenen hayvanların yenmeyen yerleri nelerdir?
CEVAP
Eti yenen her hayvanın 7 yeri yenmez. Bunlar, akan kan, idrar aleti, hayaları
[koç yumurtası], bezleri [guddeleri], safra kesesi, dişi hayvanın önü ve idrar
kesesidir.
Kesmeden öldürülenler
Sual: Kesmeden öldürülen hayvanlar yenir mi?
CEVAP
Kesmeyip de, bir yerine bıçak saplayarak, alnına vurarak veya boğarak veya
ilaçlayarak, elektrikleyerek öldürülen kara hayvanları, leş olur. Bunları yemek
haram olur.
Hayvandan çıkanlar
Sual: Ölen hayvandan çıkarılan peynir mayası ve süt temiz midir?
CEVAP
Yalnız süt emip başka bir şey yememiş olan küçük kuzuların öldükten sonra
karınlarından çıkarılan peynir mayaları temizdir. Koyun, sığır gibi ölmüş
hayvanların memelerinden çıkan sütler de temizdir.
Hayat alameti varsa
Sual: Diri olup olmadığı belli olmayan hayvan boğazlanırsa yenir mi?
CEVAP
Hasta veya bayıltılan bir hayvan, diri olup olmadığı bilinmiyorsa,
boğazlanırken hareket ederse veya diri hayvandaki gibi kan çıkarsa yenir. Çünkü
bunlar hayat alametidir. Hayat alameti yoksa yenmez.
Salam ve jambon
Sual: Salam ve jambon yemek caiz mi?
CEVAP
Avrupa’da genel olarak salam, domuz etinden yapılır. İnek etinden de yapılanı
vardır. Türkiye’de inek etinden yapılıyor. Jambon, Fransızca domuz sucuğu,
domuz pastırması demektir. Fakat Türkiye’de inek etinden yapılıyorsa,
yenmesinde mahzur olmaz. Sırf isminden dolayı bir gıdaya haram denmez.
İhtiyaç halinde mezhep taklidi
Sual: İhtiyaç olunca diğer mezhepleri taklit ederek deniz haşaratı
yenir mi?
CEVAP
Mezheplerdeki farklı hükümlerin rahmet olduğu hadis-i şerifle bildirilmiştir.
Zaruret veya ihtiyaç olunca, başka mezhep taklit edilerek, o mezhepteki helal
olan bir hayvan yenir. Mesela kirpi etinin ekzama, kaşıntı, sedef, baras gibi
deri hastalıklarına ve gelincik denilen fil hastalığına iyi geldiği Hayat-ül
hayvan kitabında yazılıdır. Hanefi ve Hanbeli mezhebinde kirpi eti
yemek haramdır. Şafii ve Maliki mezhebinde caizdir. Tesirli başka mubah bir
ilaç yoksa, hastanın, bu iki mezhepten birini taklit ederek kirpi eti yemesi
caiz olur. Kirpinin başını besmeleyle kesmek gerekir. Kirpi insanların yanında
başını gizler, suya konunca başını çıkarır. Böylece başını kesmek kolay olur.
Aç kalıp kendi mezhebine göre helal olan yiyecek bulamayan kimse, başka mezhepte
helal olan bir yiyeceği yer. Hiçbir mezhepte de çare bulamazsa, ölmeyecek kadar
haram olan gıdadan yiyip içmesi caiz olur. (Hadika)
Başka mezhebi gözetmek
Sual: Kendi mezhebinde caiz; fakat başka mezhepte haram olan bir şeyi
yememek evla değil midir? Mesela tilki eti Şafii’de helal, Hanefi’de haramdır.
Şafiilerin de yememesi uygun olmaz mı?
CEVAP
Elbette diğer mezhepleri de gözetmek müstehab olur, iyi olur. Mesela Şafiiler
deniz haşaratı yemese iyi olur.
Şafii’de kadına dokunmak abdesti bozar. Hanefiler de kadına dokununca abdest
almaları müstehab olur, iyi olur. Almasalar da caiz; ama öteki hak mezheplere
de uymak müstehab olur.
Yenmeyen hayvanlar
Sual: Bazıları, (Köpek, yılan, kartal gibi bütün hayvanlar
helaldir. Domuzdan başka hiçbir hayvan haram değildir. Domuzun da yağı, derisi
ve gerisi helaldir. Hiçbir hadise inanılmaz) diyorlar. Peygamber
efendimiz 23 yıl dini tebliğ etmedi mi? 23 yıl içinde neyin haram, neyin helal
olduğunu bildirmedi mi? Köpeğin helal olduğunu bildiren hiçbir kitap var mıdır?
Bunlar Peygamber efendimizin bildirdiklerine niye inanmıyorlar?
CEVAP
Bir hayvan leşse, eti pis, yağı ve kanı temiz olmaz. Kur’an-ı kerimde açıkça
yazmıyor diye domuzun pisliğine helal denir mi hiç?
Bunların hadis-i şeriflere inanmamalarının birkaç sebebi olabilir:
1- Resulullahın yalan veya yanlış söyleyeceğini sanmış olabilirler.
Peygamber efendimizin doğru, emin olduğu birçok âyet-i kerimeyle bildiriliyor.
Hâşâ Allahü teâlânın helal ettiklerine haram demiş olsaydı, Allahü teâlâ
müdahale etmez miydi? İşte bir âyet-i kerime meali:
(Eğer o [Peygamber] bize atfen, bazı sözler uydursaydı, biz
onu kıskıvrak yakalayıp can damarını koparır, helak ederdik, hiçbiriniz de buna
engel olamazdınız.) [Hakka 44–47]
Demek ki, Peygamber efendimizin Kur’an-ı kerime aykırı bir şey söylemediği, bu
âyet-i kerimeyle de sabittir. Şu halde, Resulullah efendimizin haram ettiği her
şey Kur’ana uygundur. Ona uymak Kur’ana uymak olur. Birkaç âyet-i
kerime meali:
(İhtilaflı bir işin hükmünü öğrenmek için Kur'ana ve Sünnete bakın!) [Nisa
59]
(İhtilaflı şeyleri insanlara açıklayasın diye bu Kitabı sana indirdik.) [Nahl
44, 64]
(Resule itaat eden, Allah’a itaat etmiş olur.) [Nisa 80]
(O nebi, güzel şeyleri helal, çirkin şeyleri haram kılar.) [Araf
157]
2- Eshab-ı kiramın yalan söylediğini sanıyorlardır. Eshab-ı kiram
Tevrat’ta, İncil’de ve Kur’an-ı kerimde övülmüş, her birinin Cennetlik olduğu
açıkça bildirilmiştir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Mekke’nin fethinden önce Allah için mal verip savaşanlar, daha sonra mal
verip savaşanlarla eşit değildir. Onların derecesi, sonradan Allah yolunda
harcayıp savaşanlardan daha yüksektir. Fakat Allah hepsine de en güzel
olanı [Cenneti] vaad etti.) [Hadid 10]
Âyet-i kerimede, sapıklara fırsat vermemek için, ve küllen vaadallahül
hüsna buyuruluyor. Yani Allah her birine Cenneti söz
vermiştir buyuruluyor. Fazilet bakımından, Mekke’nin fethinden önce
Müslüman olanlar, daha sonra Müslüman olanlardan elbette üstündür. Ama hepsi de
Cennetliktir.
Hepsinin Cennetlik olduğuna dair başka bir âyet-i kerime meali:
(Muhacirlerin ve Ensarın [Muhacir eshaba yardım edenlerin] önce
gelenlerinden ve bunların yolunda gidenlerden Allah razıdır ve bunlar da,
Allah’tan razıdır. Allah bunlar için, altından ırmaklar akan Cennetler
hazırladı. Bunlar Cennetlerde sonsuz olarak kalacaklardır.) [Tevbe
100]
3- Resulullah da, Eshab da doğru söyledi. Ama hadis âlimleri yalan
söylemiş sanabilirler. Âlimlere itimat etmemizi Allahü teâlâ bildiriyor. (Bilmiyorsanız
âlimlere sorun) buyuruyor. (Nahl 43)
Peygamber efendimiz de buyuruyor ki:
(Âlimlere tâbi olun.) [Deylemi]
(Âlimler, Peygamberlerin vârisleridir.) [Tirmizi]
(Âlimler rehberdir.) [İ.Neccar]
Bu iddia sahipleri başka dinden olabilirler. Müslümanmış gibi gözüküp
müslümanların itikadlarını bozmak istiyorlardır. Geriye, başka ihtimal kalmadı
zaten.
Tecavüze uğrayan hayvan
Sual: Tecavüze uğrayan mısmıl hayvanın eti yenir mi?
CEVAP
Böyle işi sadist denilen ruh hastaları yapar. Çok çirkin ve büyük günahtır.
Tecavüze uğrayan hayvan, kesilip yakılır. Yakmayıp etini yemek de
caizdir. (F. Hindiyye, Dürr-ül-muhtar, S. Ebediyye)
Köpek temiz mi?
Sual: Bir şiirde okumuştum. Mâlikî'de köpek temizmiş. Temizse yeniyor
mu?
CEVAP
Köpeğin Mâlikî’de temiz olması, eti yenir demek değildir. Mâlikî'de de köpek
eti haramdır. Temiz demek, (Köpeğe dokunmakla necaset bulaşmaz, abdeste ve
namaza zararı olmaz) demektir. Mâlikî'de domuz da köpek gibi temizdir. Şâfiî'de
ise, kuru olarak köpeğe dokununca mahzuru olmazsa da, üstü ve kılları yaşken
dokunursa veya köpeğin salyası üstümüze bulaşırsa, o yeri biri çamurlu su olmak
üzere, yedi defa temiz su ile yıkamak gerekir.
Osmanlı döneminde, şair Tahir efendi, Nefi isimli şaire kelb [köpek] diye
hakaret eder. Nefi de, ona şöyle der:
Tahir, bana kelb demiş, iltifatı zâhirdir,
Mezhebim Mâlikî’de, domuz ve kelb tâhirdir.
Nefi, bu şiirinde diyor ki:
(Tahirciğim, bana köpek diye iltifat ediyorsun, ama ben Mâlikî mezhebindeyim.
Bizim mezhebe göre köpek tahirdir) diyor. Görünüşte, (Köpek temizdir) demiş
gibi görünüyorsa da, (Köpek sensin) demek istiyor.
Osmanlı döneminde, şairler bile, Mâlikî mezhebinin hükmünü bilebiliyorlar.
Şimdi, tâhirin temiz anlamına geldiğini bile bilen azdır.
Köpek balığı yenir mi?
Sual: Sırf isminden dolayı, (Kedi, köpek, domuz ve yılan
balıkları yenmez) deniyor. Hepsi balıktır, niye yenmiyor?
CEVAP
Bunlar, Hanefî mezhebinde de yenir. Diğer üç mezhepte zaten denizden çıkan her
hayvan yenir. Din kitaplarındaki ölçü bellidir: (Hanefî'de, balık
şeklinde olan her deniz hayvanı yenir. Balık şeklinde olmamasına rağmen yılan
balığı da yenir) deniyor. Balık şeklinde olmayan midye, istiridye,
ıstakoz gibi deniz haşeratı, yine balık şeklinde olmayan deniz domuzu,
denizaygırı, ahtapot gibi deniz hayvanları yenmez. Yani deniz haşeratıyla deniz
hayvanları yenmez, balığın her çeşidi yenir.
İngilizler köpek balığına grayfish diyorlar. Gri balık
demektir. Sharkda diyorlar. Bu balığın köpekle, memeli hayvan
olmasıyla hiç ilgisi yoktur.
Domuz balığı da böyledir. Domuz gibi memeli hayvan değildir. Yunus balıkları
türünden bir balıktır. İngilizler bizim domuz balığı dediğimiz balığa porpoise diyorlar, pig
fish veya pork fish yani domuz balığı demiyorlar.
Fransızlar da, poissons de porc yani domuz balığı demiyorlar, marsouin diyorlar.
İngiliz’in ve Fransız’ın demesi ölçü olmaz, ama bu balığın domuzla ilgisi
olmadığı için domuz balığı demiyorlar. Aşağıda resimleri var. Normal balıktır.
Kuzu balığı, oğlak balığı denseydi, adı öyle olurdu. Sırf isminden dolayı balık
haram olmaz.
Kedi balığının bıyıkları, antenleri kedininkine benzediği için kedi balığı
denmiş. Diğer balıklardan farkı yoktur. Kedi gibi memeli hayvan değildir. Diğer
balıklar gibi yenir.
Yılan balığı, şeklen yılana benziyorsa da yılanla ilgisi yoktur. Yenmesinde mahzur
olmaz.
Sual: Karada, suda yaşayan, yılan, kaplumbağa gibi
benzeri hayvanların etini yemenin, dinimiz açısından hükmü nedir?
Cevap: Avını köpek dişi veya pençesi ile yakalayan hayvanın etini
yemek haramdır. Karada, suda yaşayan haşeratı yemek, helal değildir. Mesela,
kertenkele, kaplumbağa, yılan, kurbağa, akrep, yengeç, fare, köstebek, kirpi,
sincap yemek helal değildir. Avlanılan, yakalanan her balığı yemenin helal
olduğu, Mâide suresinde bildirilmektedir. Su içinde kendiliğinden ölüp, karnı
üst tarafta duran balık yenmez. Ağ, saçma, ilaç ve sarsıntı ile ölen her balık
yenir.
Sual: Tek tırnaklılardan olan atın ve tavşanın eti yenir
mi?
Cevap: Yabani eşek eti ve sütü helaldir. At eti ve sütü temizdir,
helaldir. Nesli azalmaması için, mekruh denildi. Tavşan eti de helaldir.
Sual: Dinimizde, gölde, nehirde yakalanan her balık yenir
mi?
Cevap: Avlanılan, yakalanan her balığı yemenin helal olduğu, Mâide
suresinde bildirilmektedir. Su içinde kendiliğinden ölüp, karnı üst tarafta
duran balık yenmez. Ağ, saçma, ilaç ve sarsıntı ile ölen her balık yenir.
Cevap: Avını köpek dişi veya pençesi ile yakalayan hayvanın etini
yemek haramdır. Karada, suda yaşayan haşeratı yemek, helal değildir. Mesela,
kertenkele, kaplumbağa, yılan, kurbağa, akrep, yengeç, fare, köstebek, kirpi,
sincap yemek helal değildir. Avlanılan, yakalanan her balığı yemenin helal
olduğu, Mâide suresinde bildirilmektedir. Su içinde kendiliğinden ölüp, karnı
üst tarafta duran balık yenmez. Ağ, saçma, ilaç ve sarsıntı ile ölen her balık
yenir.
Sual: Tek tırnaklılardan olan atın ve tavşanın eti yenir
mi?
Cevap: Yabani eşek eti ve sütü helaldir. At eti ve sütü temizdir,
helaldir. Nesli azalmaması için, mekruh denildi. Tavşan eti de helaldir.
Sual: Dinimizde, gölde, nehirde yakalanan her balık yenir
mi?
Cevap: Avlanılan, yakalanan her balığı yemenin helal olduğu, Mâide
suresinde bildirilmektedir. Su içinde kendiliğinden ölüp, karnı üst tarafta
duran balık yenmez. Ağ, saçma, ilaç ve sarsıntı ile ölen her balık yenir.