Zekât ne zaman verilir?
Zekât ne zaman verilir?
CEVAP
Zekât, farz olduktan sonra verilir. Nisaba ulaşan, zengin olduğu tarihi,
kameri aya göre bir yere yazar. Mesela, 3 Recebde zengin olmuşsa, bir yıl sonra
Recebin üçü gelince yine nisap kadar parası ve ticaret malı varsa zekâtını
verir. Ramazan ayını beklemez.
Günü gelmeden zekât vermekte de mahzur yoktur, çok iyi olur. Hatta gelecek
birkaç yılın zekâtını önceden vermek de caizdir. Bir kimse, zekâtını yanlış
hesap edip, bir altın zekât vermesi gerekirken iki altın hesap etse, fakire
verdikten sonra tekrar hesap etse, bir altın vereceğini anlasa, ikinci yıl
vereceği zekâta bu bir altını mahsup eder.
Zekâtı acele etmeden bir yıl içinde vermek gerekir diyen âlimler var ise de,
acele edip, hemen vermek vaciptir. Özürsüz geciktirmek mekruh olur. Şafii ve
Maliki’de, zekât farz olunca, hemen vermek farzdır. Hadis-i şerifte, (Zekât
vermekte acele ediniz!) buyuruldu. (İbni Mace)
Sual: Zekât yalnız Ramazan ayında mı verilir?
CEVAP
Her zenginin zekât verme ayı ve günü farklı olur. Ramazan ayını beklemez.
Eğer Şevvalın 23'ünde zengin olmuşsa, gelecek yılın Şevvalin 23'ünde zekât
verir. Şevval ayı gelmeden Ramazan ayında verse de olur. Fakat Şevval ayının
23'ünde tekrar malını hesap eder. Az vermişse, üstünü tamamlar. Çok vermişse,
fazla verdiği nafile olur. Yani zekâtı günü gelmeden önce de vermek caizdir.
Fakat gününde tekrar hesap etmek gerekir.
Sual: Bir hoca, (Zekât yalnız Ramazan ayında verilir. Bayramdan önce
vermek gerekir. Bayramdan sonraya bırakılmaz) dedi. Zekât günü dolmayanlar ne
olacaktır?
CEVAP
Bir yanlışlık vardır. Belki sadaka-i fıtır için söylemiştir. Herkesin zekât
verme tarihi farklı olur.
Sual: Malımız nisaba ulaştıktan sonra, bir yıl dolunca hemen
zekâtını vermek farz mıdır? Bugün yarın zekât vereceğim derken ölürse, miras
bıraktığı maldan vermek lazım mıdır?
CEVAP
Zekât, farz olur olmaz hemen vermek gerekmez. Vermeden ölürse, bıraktığı
maldan verilmez. Bazı âlimlere göre de zekâtı geciktirmek mekruhtur, hemen ilk
fırsatta vermek gerekir.
Sual: Zengin olduğumuz tarih belli değilse, yani hatırlamıyorsak,
zekâtı ne zaman vermeliyiz?
CEVAP
Zannı galibe göre tahmini bir tarih kabul edilir. Bundan sonra o tarih esas
alınır.
Sual: Nisap tarihim 1 Ramazandır. Mevcut mal varlığım nisap
miktarını aşıyor. 1 Ramazan günü hangi saatten itibaren zekât bana farz oluyor?
CEVAP
Şer'i gün, imsak ile başlar. İmsak vaktinden itibaren zekât size farz olur.
Sual: Zekât vereceğim gün öğle vaktinde paramı veya altınımı
çaldırsam, imsak vaktinden sonra zekât vermek bana farz olduğu için, zekât
miktarını daha sonra elime geçince ödemem gerekiyor mu?
CEVAP
Hayır. Kendiniz telef etmediğiniz için vermeniz gerekmez.
Sual: Zekât verme günü gelip de zekâtını vermeyen, daha sonra
fakirleşip, elinde hiç parası kalmayan kimsenin zekât borcu af olur mu?
CEVAP
Malı kendi telef ederse, zekât borcu af olmaz, para kendiliğinden telef
olursa zekât af olur. Yani malı, kendi harcar veya telef ederse, zekât af
olmaz. Mesela borsada parasını yok ederse veya araba, buzdolabı gibi şeyler
alarak parasının hepsini harcarsa zekât af olmaz, zekâtını ödemesi gerekir.
Malı çalınırsa, kaybolursa, yanıp yok olursa yahut ödünç veya âriyet verip geri
alamazsa, o zaman zekât vermek gerekmez.
Zekât verme tarihi ne zaman değişir?
Sual: Nisabın helak olması ne demektir? Her yıl zekâtını
27 Ramazan’da veren kimse, şu anda Ramazan ayı gelmeden nisaptan düşse, tekrar
nisabı bulunca mı zekât tarihini belirler?
CEVAP
Hayır. Nisabın helak olması, sıfırlanması demektir. Sıfır veya sıfırın
altına düşerse helak olmuş olur. Sıfırlanma, parası, altını, alacağı veya zekâta
tâbi malı hiç kalmamak yahut borçlu duruma düşmektir.
Yıl içindeki dalgalanmalar, nisabın altına düşse de, sıfırlanmadıkça dikkate
alınmaz, yani bu düşüşler zengin olma tarihini değiştirmez. Eğer seneye 27
Ramazan’da nisabın üstüne çıkarsa, 27 Ramazan’da zekâtını vermesi lazımdır.
Eğer o tarihte nisabın altında kalırsa, geçen yıldan bu yana bir yıl dolduğu
için bu tarih artık iptal olur ve bu durumda nisabı bulana kadar bekler. Nisabı
bulunca yeni tarih atar ve bu yeni tarihten bir hicrî yıl sonra nisaba mâlikse
zekâtını vermesi gerekir. Yıl içindeki inip çıkmalar, nisab tarihini etkilemez.
Ancak bir yıl dolunca, nisaba malik olmazsa, o zaman yıl bitince, eski tarih
iptal olur. Bir de yıl içinde, malının hepsini elden çıkartarak veya
borçlanarak, varlığı sıfırın altına düşerse, o zaman yıl dolmamış olsa da,
önceki tarih iptal olur ve nisabı bulana kadar yeni tarih atılmaz.