Camiye gitmeye mâni olan özürler
21/10/2020 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Yağmur, çamur, çok soğuk ve karanlık cemaate gitmemek için özürdür.
Sual: Camiye cemaatle namaz kılmak için gidememeye sebep olan özürler var
mıdır, varsa nelerdir?
Cevap: Hastanın, felçlinin, bir ayağı kesik olanın, yürüyemeyen ihtiyarın,
yaşlının ve gözleri görmeyen âmânın cemaate gitmesi lazım değildir.
Yardımcıları, nakil vasıtaları olsa da, lazım değildir. Yağmur, çamur, çok
soğuk ve karanlık da, özürdür. Çok rüzgâr, yalnız gece özür olur. Hırsız ve
başka sebeple malı gitmek korkusu, fakir olanın alacaklısından korkusu, canı ve
malı için zalimden korkusu, abdest sıkıştırması, yolcunun nakil vasıtasını
kaçırmak korkusu, hastaya bakmak, imrendiği yemeği kaçırmak korkusu, fıkıh
bilgisini öğrenmeyi kaçırmak korkusu, cemaate gitmemek için özürdür. İmamın
bid'at sahibi olduğunu veya abdestin, guslün, namazın şartlarını gözetmediğini
bilmek de özürdür. Bidat sahibi kimsenin imam olması tahrimen mekruhtur.
Sual: Herhangi bir yerde cemaatle namaz kılarken, imam olacak kişiyi
seçerken, nelere dikkat etmeli ve neleri gözetmelidir?
Cevap: Namaza ait hükümleri, ilmihal bilgilerini iyi bilenin ve gözetenin,
başkalarından önce imam seçilmesi lazımdır. Bundan sonra, tecvit ile okuyan
seçilir. Hafız olması şart değildir. Bunlar birkaç kişi ise, vera sahibi olan
seçilir. Vera, şüphelilerden kaçınmak demektir. Bundan sonra, yaşı çok olan seçilir.
Bundan sonra, sıra ile, huyu, yüzü, nesebi, sesi, elbisesi güzel olan seçilir.
Bunlar birkaç kişi ise, aralarından malı, mevkisi çok olan seçilir. Bunlar da
benziyor ise, mukim misafire imam olur. Seçimde uyuşulmazsa, çoğunluğun seçtiği
imam olur. Daha üstünü varken, başkası seçilirse, çirkin olur. Fakat, günah
olmaz. Bir evde, ziyafette, seçim aranmadan, ev sahibi, ziyafet, davet sahibi
imam olur. Yahut, imamı bu seçer. Kiracı, ev sahibi demektir. İstenmeyen
kimsenin imam olması mekruhtur.
Sual: Bazı kimseler, camilerde her namazdan sonra müsafeha ediyor. Bu
şekilde camilerde, her namazdan sonra böyle tokalaşmak, müsafeha etmek uygun
olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidînde deniyor ki:
“Camide her namazdan sonra birbiri ile müsafeha etmek bidattir, Şiilerin âdetidir. Bayram günleri, camilerde müsafeha ederek bayramlaşmak ve namazlardan sonra, âdet etmeden, ara sıra müsafeha etmek caizdir.”