Modern hoca denilen biri, (Müzik ruhun gıdasıdır ve insanı Allah'a yaklaştırır. Bu bakımdan müzik dinlemeyi ihmal etmemeli, özellikle tasavvuf müziği dinlemek farzdır. Ben müzik dinleyince çok huzur buluyorum) diyor. Müziğin her çeşidi haram değil midir?
Gözle işitilmez
CEVAP
Elbette müziğin her çeşidinin haram olduğunda icma hâsıl olmuştur. Yani
hiçbir İslam âlimi müziğe helâl dememiştir. Aşağıdaki linkte yeterli bilgi
vardır:
Musikinin
dindeki yeri
Çok kimsenin bilmediği bir husus vardır. Her uzvun görevi ayrıdır. Mesela,
görmek gözle olur, işitmek kulakla, sevmek de kalble olur. Bunun tersi olmaz.
Yani kulakla görüyorum, gözle işitiyorum, böbrekle seviyorum demek yanlıştır.
Haram olan müzik, nefsimize hoş gelir. Ruha zehir etkisi yaptığı yukarıdaki
linkte yazılıdır. Müzikten alınan zevk, Rahmânî değil, nefsânî ve şeytânîdir.
Bu durum bilinmediği için (Müzik beni Allah'a yaklaştırıyor) diyorlar.
Haramlar, nefse hoş ve tatlı gelir. Fâsık bir kimse, hanımından daha çirkin olan
yabancı bir kadının açılmış bacağına bakmaktan zevk alır. O çirkin kadını
öpmesi, kendi güzel karısını öpmekten daha tatlı gelir. Bu da nefsin
haramlardan zevk aldığının açık delilidir. Haram olan müzik dinlenince, kâfir
nefsimiz zevkten dört köşe olur. Zavallı cahil de, ruhun zevk aldığını
zanneder. Hâlbuki salih kimsenin ruhu, bundan çok sıkılır. Müzikten hoşlanan
kimsenin nefsinin çok azgın olduğu anlaşılır.
Konuyla ilgili olarak (Kalbimize gelen düşüncelerin, melekten mi, yoksa
şeytandan mı olduğu, nasıl anlaşılır?) diye soruluyor. Muhammed Hadimi
hazretleri buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, herkesin kalbine bir melek vazifelendirmiştir. İnsanın kalbine bu
melekten gelen iyi düşüncelere ilham; şeytandan gelen kötü düşüncelere vesvese;
nefsten gelen kötü düşüncelere ise nefsin hevası denir. Kalbe gelen düşüncenin
kimden geldiğini anlamak için, İslamiyet’e uygun olup olmadığına bakılır. Kalbe
gelen düşünce, nefse acı gelirse, hayır olduğu; tatlı gelir, hemen yapmak
isterse, şer olduğu anlaşılır. (Berîka)
Onun için dinimizin emir ve yasaklarını bilmek lazımdır. Şeytandan gelen
vesvese, melekten gelen ilham zannedilebilir. Böylece harama helâl deme
tehlikesi olur.