İslâmi Düşünceler adlı kitapta dine aykırı yerler var mıdır?

Mahmasani

CEVAP
Kitaptaki bir bölüm, Prof. Mahmasani isimli birine ait. Yazı felakettir. Birkaç örnek verelim:
Geri kalış sebepleri bölümünde, (Sünnî fukaha, ictihad kapısının kapatılmasında ve bundan böyle dört mezheble iktifa edilmesinde ittifak ettikleri için İslâm düşüncesi duraklamış, bu durum hukukta ve diğer İslâmi ilimlerde taklid ve saplantının yayılmasına sebep olmuştur) diyor. Ehl-i sünnet âlimlerine Sünnî fukaha diyerek saldırıyor. Dalalet fırkalarının ictihad kapısının kapatılmasına karşı çıkışlarını övüp, (Son asırlarda bunlara İbni Abdülvehhab, Efgani, Abduh gibi müceddid âlimler de katılmıştır. Bütün bu fakihlerle Şevkânî, ictihad kapısının açık olduğunu ispat etmiştir.) diyor. Kendisinin Sünnî olmadığını, bu yamukların yolunda olduğunu belli etmiş oluyor.

Hem dört mezhep üzerinde ittifak hâsıl olduğunu söylüyor. Sonra da bu ittifakı ayıplıyor. Hâlbuki Berika’da nakledilen hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Ümmetimin âlimleri, dalalet üzerinde birleşmez) [İbni Mace]

(Müminlerin [müctehidlerin] güzel gördüğü, Allah indinde de güzeldir) [İ. Ahmed]

Bu hadis-i şerifler, müctehidlerin sözbirliğinin muhakkak doğru olduğunu göstermektedir. Müctehidlerin sözbirliğine İcma denir. İcma’ı inkârsa küfürdür. İslâm düşüncesi tâbirini de kullanıyor. İslâm, Allahü teâlânın dinidir. Düşünce ürünü değildir. İslâm düşüncesi tabirini kasıtlı olarak kullanıyorlarsa hain, bilmeden kullanıyorlarsa cahil oldukları meydandadır. Hainlerin veya cahillerin kitaplarından din öğrenilmez. Mahmasani’nin Müceddid âlim dediği Efgani ve Abduh birer masondur. İbni Abdülvehhab ve Şevkânî ise, kendi ifadesine göre de Sünnî değildir. Sünnî olmayan, Sünnîlik hakkında nasıl söz sahibi olur?

(İlim Çin’de de olsa alın!) hadis-i şerifi için mütercim dipnotta, (Bu hadis uydurmadır) diyor. Aynı kitapta başka bir yazar, aynı hadis-i şerifi sahih olarak naklediyor. Halbuki hadis âlimlerinden imam-ı Deylemi, imam-ı Taberani, imam-ı Beyheki, imam-ı ibni Adiy, imam-ı ibni Abdilber gibi hadis âlimleri ve Hüccet-ül İslam unvanı ile meşhur olan imam-ı Gazali hazretleri sahih olduğunu bildirmektedir. Bu büyük imamların naklettiği bu hadis-i şerife uydurma diyenin dili kurur. Dipnotlarla da, sapık yazarların fikirleriyle de, okuyucunun zihni karıştırılmaktadır.

Mahmasani, Buharî’deki Acve hurmasıyla alakalı bir hadis-i şerifin uydurma olduğunu söylüyor. (Çünkü ilme ve realiteye aykırıdır) diyor. Mahmasani, Buharî’deki hadis-i şerifi naklettikten sonra, (İhmal ve hata veya uydurma ve iftira yoluyla sünnete katılan binlerce benzerinden bu bir örnektir) diyor. Buharî’deki bu hadis uydurma ise, aynı kitaptaki diğer hadislere nasıl güveneceğiz? Maksadı Buharî’ye olan itimadı sarsmaktır. İmam-ı Buharî hazretlerine, ihmallik, hata, uydurmak ve iftira etmek gibi suçlar isnat eden Mahmasani gibi mezhepsizlerin kitaplarını okumak büyük gaflettir.