►Cemaatle Namaz Kılmanın Fazileti Hakkında / Hadis
Cemaatle Namaz Kılmanın Fazileti
Riyâzus
Sâlihîn / İmâm Nevevî
BÖLÜM: -78-
Cemaatle Namaz Kılmanın Fazileti hakkında sahih hadis-i şerifler...
1066. İbni Ömer radıyallahu anhümâ’dan rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Cemaatle kılınan namaz, tek başına kılınan namazdan yirmi yedi derece daha faziletlidir. ”
Buhârî, Ezân 30; Müslim, Mesâcid 249. Ayrıca bk. Nesâî, İmâmet 42; İbni Mâce, Mesâcid 16
1067. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Bir kimsenin cemaatle kıldığı namazın sevabı, evinde ve çarşı pazarda kıldığı
namazdan yirmi
beş kat daha fazladır. O kimse abdestini güzelce alıp, sonra sadece namaz
kılmak maksadıyla
mescide giderse attığı her adım sebebiyle bir derece yükseltilir, bir hatası da
silinir. Namazını
kıldıktan sonra abdestini bozmadan namaz kıldığı yerde kaldığı müddetçe,
melekler ona:
Allahım! Ona rahmetinle muamele et, ona acı! diyerek dua etmeye devam ederler.
O kimse
namazı beklediği sürece namazda imiş gibidir. ”
Buhârî, Ezân 30; Müslim, Mesâcid 272. Ayrıca bk. Buhârî, Salât 87, Büyû‘ 49; Ebû Dâvûd, Salât 48; İbni Mâce, Tahâret 6, Mesâcid 14
1068. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre, Peygamber sallallahu
aleyhi ve sellem’e âmâ bir adam gelip:
– Yâ Resûlallah! Beni mescide götürecek bir kimsem yok, diyerek namazı evinde
kılabilmek için
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’den kendisine müsaade etmesini istedi.
Peygamber Efendimiz
de müsaade etti. Âmâ dönüp giderken Resûl–i Ekrem onu çağırarak:
– “Sen namaz için ezan okunduğunu işitiyor musun?” diye sordu. Âmâ:
–Evet, cevabını verdi. Peygamber aleyhisselâm:
– “O halde davete icâbet et, cemaate gel” buyurdular.
Müslim, Mesâcid 255. Ayrıca bk. Nesâî, İmâmet 50
1069. Kendisine Amr İbni Kays da denilen
meşhur müezzin Abdullah İbni Ümmü Mektûm
radıyallahu anh :
–Yâ Resûlallah! Muhakkak ki Medine’nin zehirli haşereleri ve yırtıcı hayvanları
çoktur, dedi.
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:
– “Hayye ‘ale’s–salâh, hayye ‘ale’l–felâh’ı işitiyor musun? Öyleyse mescide gel” buyurdu.
Ebû Dâvûd, Salât 47. Ayrıca bk. Nesâî, İmâmet 50
1070. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Canımı gücü ve kudretiyle elinde tutan Allah’a yemin ederek söylüyorum,
içimden öyle geçiyor
ki, odun toplamayı emredeyim, odun yığılsın. Sonra namazı emredeyim, ezan
okunsun. Daha
sonra bir adama cemaate imam olmasını emredeyim. En sonunda cemaate gelmeyen
adamlara
gidip onlar içindeyken evlerini yakayım. ”
Buhârî, Ahkâm 52, Ezân 29; Müslim, Mesâcid 251–254. Ayrıca bk. Tirmizî, Salât 48; Nesâî, İmâmet 49
1071. İbni Mes’ûd radıyallahu anh şöyle
dedi:
“Yarın Allah’a müslüman olarak kavuşmak isteyen kimse, şu namazlara ezan okunan
yerde devam
etsin. Şüphesiz ki Allah Teâlâ sizin peygamberinize hidayet yollarını
açıklamıştır. Bu namazlar da
hidayet yollarındandır. Şayet siz de cemaati terkedip namazı evinde kılan şu
adam gibi namazları
evinizde kılacak olursanız, peygamberinizin sünnetini terketmiş olursunuz.
Peygamberinizin sünnetini
terkederseniz sapıklığa düşmüş olursunuz. Vallahi ben, nifakı bilinen bir
münafıktan başka namazdan
geri kalanımız olmadığını görmüşümdür. Allah’a yemin ederim ki, bir adam iki
kişi arasında
sallanarak namaza getirilir ve safa durdurulurdu”.
Müslim’in bir rivayetinde İbni Mes’ûd şöyle demiştir: “Şüphesiz Resûlullah
sallallahu aleyhi ve
sellem bize hidayet yollarını öğretmiştir. İçinde ezan okunan mescidde namaz
kılmak da hidayet
yollarındandır”.
Müslim, Mesâcid 256–257. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 46; Nesâî, İmâmet 50; İbni Mâce, Mesâcid 14
1072. Ebu’d–Derdâ radıyallahu anh şöyle
dedi: Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i:
“Bir köy veya kırda üç kişi birlikte bulunur da namazı aralarında cemaatle
kılmazlarsa, şeytan
onları kuşatıp yener. Şu halde cemaate devam ediniz. Muhakkak ki sürüden
ayrılan koyunu
kurt yer” buyururken işittim.
Ebû Dâvûd, Salât 46. Ayrıca bk. Nesâî, İmâmet 48
1073. Osman İbni Affân radıyallahu anh şöyle dedi:
– Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i:
“Yatsı namazını cemaatle kılan kimse, gece yarısına kadar namaz kılmış gibidir.
Sabah
namazını cemaatle kılan kimse ise bütün gece namaz kılmış gibidir”.
Müslim, Mesâcid 260
Tirmizî’nin Sünen’deki rivayeti şöyledir:
Osman İbni Affân radıyallahu anh ‘den rivayet edildiğine göre, Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem
şöyle buyurdu:
“Yatsı namazında cemaatte bulunan kimseye, gecenin yarısına kadar namaz kılmış
gibi sevap
vardır. Yatsı ve sabah namazlarında cemaatte bulunan kimseye ise, bütün gece
namaz kılmış
gibi sevap vardır. ”
Tirmizî, Salât 165. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 47
1074. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“İnsanlar yatsı namazı ile sabah namazındaki fazilet ve sevabı bilselerdi,
emekleyerek bile olsa
mutlaka camiye, cemaate gelirlerdi. ”
Buhârî, Ezân 9, 32; Müslim, Salât 129. Ayrıca bk. Tirmizî, Mevâkît 52; Nesâî, Mevâkît 22, Ezân 31
1075. Ebû Hüreyre radıyallahu anh ‘den
rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Münafıklara sabah ve yatsı namazından daha ağır gelen hiçbir namaz yoktur.
İnsanlar bu iki
namazda ne kadar çok ecir ve sevap olduğunu bilselerdi, emekleyerek de olsa
cemaate gelirlerdi.
”
Buhârî, Mevâkît 20, Ezân 34; Müslim, Mesâcid 252. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 47; Nesâî, İmâmet 45; İbni Mâce, Mesâcid 18