►Hasta Ziyareti, Ölüm Anı ve Cenaze Adabı Hakkında / Hadis
Hasta Ziyareti, Ölüm Anı ve Cenaze Adabı
Riyâzus Sâlihîn / İmâm Nevevî
BÖLÜM: -54-
Hasta Ziyareti, Ölüm Anı ve Cenaze Adabı hakkında sahih hadis-i şerifler...
896. Berâ İbni Âzib radıyallahu anhumâ’dan rivayet edildiğine göre şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bize, hasta
ziyaretini, cenâzenin arkasından gitmeyi, aksırana
“yerhamükellah” demeyi, yemin edenin yeminini
yerine getirmesini, haksızlığa uğrayana yardım
etmeyi, davet edenin davetini kabul etmeyi ve selâmı yaygınlaştırmayı tavsiye etti.
Buhârî, Cenâiz 2, Mezâlim 5, Nikâh 71, Eşribe 28; Müslim, Libâs 3. Ayrıca bk. Tirmizî, Cenâiz 45; Nesâî, Cenâiz 53
897. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine
göre Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Müslümanın, müslüman üzerindeki hakkı beştir:
Selâm almak, hasta ziyaret etmek, cenâzenin
arkasından yürümek, davete icâbet etmek ve aksırana “yerhamükellah” demek. ”
Buhârî, Cenâîz 2; Müslim, Selâm 4. Ayrıca bk. İbni Mâce, Cenâiz 1
898. Yine Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“ Allah Teâlâ kıyâmet gününde şöyle buyurur:
–”Ey âdemoğlu! Hastalandım, beni ziyaret
etmedin”. Âdemoğlu:
– Sen âlemlerin Rabbi iken ben seni nasıl
ziyaret edebilirdim? der. Allah Teâlâ:
– “Falan kulum hastalandı, ziyaretine gitmedin.
Onu ziyaret etseydin, beni onun yanında
bulurdun. Bunu bilmiyor musun? Ey Âdemoğlu! Beni
doyurmanı istedim, doyurmadın”
buyurur. Âdemoğlu:–
– Sen âlemlerin Rabbi iken ben seni nasıl
doyurabilirdim? der. Allah Teâlâ:
– “Falan kulum senden yiyecek istedi, vermedin.
Eğer ona yiyecek verseydin, verdiğini benim
katımda mutlaka bulacağını bilmez misin? Ey Âdem
oğlu! Senden su istedim, vermedin”
buyurur. Âdemoğlu:
– Ey Rabbim! Sen âlemlerin Rabbi iken ben sana
nasıl su verebilirdim? der. Allah Teâlâ:
– “Falan kulum senden su istedi, vermedin. Eğer
ona istediğini verseydin, verdiğinin sevâbını
katımda bulurdun. Bunu bilmez misin?” buyurur.
Müslim, Birr 43
899. Ebû Mûsâ radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre
Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurdu:
“Hastayı ziyaret edin, aç olanı doyurun, esiri
kurtarın!”
Buhârî, Cihâd 171, Et’ime 1, Nikâh 71, Merdâ 4
900. Sevbân radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Nebî sallallahu aleyhi ve sellem
şöyle buyurdu:
“Bir müslüman, hasta bir müslüman kardeşini
ziyarete gittiğinde, dönünceye kadar cennet
hurfesi içindedir. ”
– Ey Allah’ın elçisi, cennet hurfesi nedir?
dediler. Resûl–i Ekrem;
– “Cennet yemişidir, ” buyurdu.
Müslim, Birr 40–42. Ayrıca bk. Tirmizî, Cenâiz 2
901. Ali radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre,
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i
şöyle buyururken işittim demiştir:
“Bir müslüman, hasta olan bir müslüman kardeşini
sabahleyin ziyarete giderse, yetmiş bin
melek akşama kadar ona rahmet okur. Eğer akşamleyin
ziyaret ederse, yetmiş bin melek onun
için sabaha kadar istiğfar eder. Ve o kişi için cennette toplanmış meyveler de vardır. ”
Tirmizî, Cenâiz 2. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 3; İbni Mâce, Cenâiz 2
902. Enes radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre şöyle
dedi:
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in hizmetinde
bulunan yahudi bir çocuk vardı. Bir gün hastalandı.
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onu
ziyarete gitti, başucuna oturdu ve ona:
– “Müslüman ol!” buyurdu. Çocuk, düşüncesini
öğrenmek için, yanında bulunan babasının yüzüne
baktı. Babası:
– Ebü’l–Kâsım’ın çağrısına uy, dedi. Çocuk da
müslüman oldu.
Bunun üzerine Hz. Peygamber:
“Şu yavrucağı cehennemden kurtaran Allah’a hamdolsun” diyerek dışarı çıktı.
Buhârî, Cenâiz 80, Merdâ 11. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 2
903. Âişe radıyallahu anhâ’dan
rivayet edildiğine göre, bir kimsenin herhangi bir yeri
ağrıdığında veya yara bere olduğunda Hz.
Peygamber parmağıyla şöyle yapar – râvi Süfyân İbni
Uyeyne, şehâdet parmağını yere değdirip
kaldırarak Hz. Peygamber’in nasıl yaptığını gösterdi– ve:
– “Bismillah, bu birimizin tükrüğüyle karışmış
bizim yurdumuzun toprağıdır, Rabbımız’ın
izniyle hastalarımıza iyi gelir” buyururdu.
Buhârî, Tıb 38; Müslim, Selâm 54. Ayr. bk. Ebû Dâvûd, Tıb 19; İbni Mâce, Tıb 36
904. Yine Âişe radıyallahu anhâ’dan rivayet
edildiğine göre Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem, aile fertlerinden biri hastalanınca, sağ
eliyle hastayı sıvazlar ve şöyle dua buyururdu:
“Bütün insanların rabbı olan Allahım! Bunun
ıstırabını giderip, şifa ver. Şifayı veren ancak
sensin. Senin şifandan başka şifa yoktur. Buna,
hiçbir hastalık izi bırakmayacak şekilde şifa
ihsan et!”
Buhârî, Merdâ 20, 38, 40; Müslim, Selâm 46–49. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tıb 18, 19; Tirmizî, Daavât 111; İbni Mâce, Cenâiz 64, Tıb 36, 39
905. Enes radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre,
(talebesi) Sâbit’e –Allah ona rahmet
etsin–
– Sana, Hz. Peygamber’in hastaya okuduğu duayı
okuyayım mı? diye sordu. Sâbit de:
– Oku!. dedi. Bunun üzerine Enes şu duayı okudu:
“Ey insanların, ıstırabları gideren Rabbi,
Allahım! Senden başka şifa verecek yoktur. Buna,
hiçbir iz bırakmayacak şekilde şifa ver; şifa veren ancak sensin. ”
Buhârî, Tıb 38, 40. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tıb 19
906. Sa’d İbni Ebû Vakkâs radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre şöyle dedi:
Hastalığımda Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem beni ziyarete geldi ve üç defa:
“Rabbim, Sa’d’ı iyileştir” diye dua buyurdu.
Müslim, Vasâyâ 8. Ayrıca bk. Buhârî, Merdâ 13, 30
907. Ebû Abdullah Osman İbni Ebül–Âs radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre,
(müslüman olduğundan beri) vücüdunda hissettiği
bir ağrıdan dolayı Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’e şikâyette bulundu. Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem de ona şunu tavsiye etti:
– “Vücudunun ağrıyan yerine elini koy ve üç kere
“bismillah” de, yedi kere de ‘bendeki bu
hastalığın şerrinden ve ileride yenileyip elem
ve hüzün vermesinden Allah’ın izzet ve kudretine
sığınırım’ de!”
Müslim, Selâm 67. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tıb 19; Tirmizî, Tıb 29, Daavât 125; İbni Mâce, Tıb 36
908. İbni Abbas radıyallahu anhumâ’dan rivayet
edildiğine göre Peygamber sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“ Kim, henüz eceli gelmemiş bir hastayı ziyaret
eder de onun başucunda yedi kere; “ büyük
arşın sahibi yüce Allah’dan seni iyi etmesini dilerim” diye dua ederse, Allah o hastayı iyi eder. ”
Ebû Dâvûd, Cenâiz 8; Tirmizî, Tıb 32
909. İbni Abbâs radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre
Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem, hasta bir bedevîyi ziyaret etti. Her
hastayı ziyaret ettiğinde yaptığı gibi ona da, “Geçmiş olsun,
hastalığın günahlarına keffâret olur inşallah” buyurdu.
Buhârî, Tevhîd 31, Menâkıb 25, Merdâ 10, 14
910. Ebû Saîd el–Hudrî radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Cebrâil aleyhisselâm,
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’e gelerek:
– Ey Muhammed, hasta mısın? diye sordu. Hz.
Peygamber de:
– Evet, dedi. Cebrâil aleyhisselâm:
– Allah’ın ismiyle seni rahatsız eden her şeyden
sana okurum. Her nefsin veya hasetçi her gözün
şerrinden Allah sana şifâ versin. Allah’ın adıyla sana okurum” diye dua etti.
Müslim, Selâm 40
911. Ebû Said el–Hudrî ve Ebû Hüreyre radıyallahu
anh’dan rivayet edildiğine göre, bunlar
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in şöyle
buyurduğuna şahit oldular:
–”Kim, Allah’tan başka ilah yoktur ve Allah
büyüktür”, derse; Allah onu doğrulayarak: – “Benden
başka ilah yoktur, ben büyüğüm” buyurur. Kul:
– “Allah’tan başka ilah yoktur, O tektir, ortağı
yoktur”, dediğinde, Allah Teâlâ, (o kulunu tasdik
ederek) – “Benden başka ilah yoktur, ben tekim,
eşim–ortağım yoktur” buyurur. Kul:
– “Allah’tan başka ilah yoktur. Mülk de O’nun,
hamd de O’nundur”, dediğinde Allah Teâlâ:
– “Benden başka ilah yoktur, hamd de benimdir,
mülk de benimdir” buyurur. Kul:
– “Allah’tan başka ilah yoktur, güç kudret
yalnız Allah’ındır”, dediği zaman Allah Teâlâ;
– “Benden başka ilah yoktur, kuvvet ve kudret
ancak benimdir, benimledir” buyurur.
Bu açıklamalardan sonra Resûl–i Ekrem sallallahu
aleyhi ve sellem sözüne devam ederek; “Bu
duaları bir kimse hastalığında söyler de sonra ölürse, cehennem ateşi ona dokunmaz” buyurdu.
Tirmizî, Daavât 36
912. İbni Abbas radıyallahu anhümâ’dan rivayet
edildiğine göre, Ali İbni Ebû Tâlib
radıyallahu anh, Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’in vefat ettiği hastalığı zamanında yanından
çıktı. Sahâbîler:
Ey Ebü’l–Hasan! Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem nasıl oldu, geceyi nasıl geçirdi ? dediler. O
da:
– Allah’a hamdolsun, hastalığı atlattı! dedi.
Buhârî, Megâzî 83, İsti’zân 29.
913. Âişe radıyallahu anhâ şöyle demiştir:
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in bana
yaslanarak:
–”Allahım, beni bağışla, bana merhamet et ve beni refîk–i a‘laya ilet!” diye dua ettiğini duydum.
Buhârî, Merdâ 19, Fezâilüs–sahâbe 5, Megâzî 83, 84, Rikâk 42, Daavât 28; Müslim, Selâm 46, Fezâilu’s–sahâbe 85, 87. Ayrıca bk. Tirmizî,
Daavât 76; İbni Mâce, Cenâiz 64.
914. Yine Âişe radıyallahu anhâ şöyle demiştir:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i, ölüm
döşeğinde, yanıbaşındaki su kabına elini daldırıp
yüzüne sürerken gördüm. O, böyle yapıyor sonra
da “Allah’ım ölümün şiddet ve sıkıntılarına karşı
bana yardım et” diye dua ediyordu.
Tirmizî, Cenâiz 7. Ayrıca bk. İbni Mâce, Cenâiz 64
915. İmrân İbni Husayn radıyallahu anh’dan rivayet
edildiğine göre Cüheyne kabilesinden
bir kadın, zina sonucu gebe kalmış olduğu halde
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’e geldi ve:
– Ey Allah’ın Resûlü! Had cezasını gerektiren
bir suç işledim. Cezamı ver! dedi.
Bunun üzerine Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem, kadının velisini çağırtıp getirtti ve ona:
–”Bu kadına iyi bak. Çocuğunu doğurunca bana
getir!” buyurdu.
Adam, aldığı talimatın gereğini yaptı ve kadını
doğumdan sonra getirdi.
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, kadının
üzerine elbisesinin iyice bağlanmasını söyledi, sıkı sıkı
bağladılar. Sonra Hz. Peygamber’in emri üzerine
taşlanarak öldürüldü. Sonra da Resûl–i Ekrem
kadının cenâze namazını kıldı.
Müslim, Hudûd 24. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Hudûd 24; Tirmizî, Hudûd 9; Nesâî, Cenâiz 64
916. İbni Mes‘ûd radıyallahu anh’den rivayet edildiğine
göre şöyle demiştir:
Bir keresinde Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem’in yanına girdim, kendisi sıtmaya yakalanmıştı, elimi
vücuduna dokundurdum ve:
– Gerçekten şiddetli bir sıtma nöbetine
tutulmuşsunuz, dedim.
–”Evet, sizden iki kişinin çekebileceği kadar ıstırap çekiyorum” buyurdu.
Buhârî, Merdâ 3, 13, 16; Müslim, Birr 45
917. Sa’d ibni Ebû Vakkâs radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre şöyle demiştir:
Yakalandığım şiddetli bir hastalık dolayısıyla
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ziyaretime geldi.
Ona:
– “Gördüğün gibi çok rahatsızım. Ben zengin bir
adamım. Bir tek kızımdan başka mirasçım da yok. . .
” dedim.
[Râvi, hadisin tamamını nakletmiştir. ]
Buhârî, Cenâiz 36, Vasâyâ 2, Merdâ 16, Daavât 43, Ferâiz 6; Müslim, Vasâyâ 5.
Ayr. bk. Ebû Dâvûd, Ferâiz 3; Tirmizî, Vasâyâ 1; Nesâî,
Vasâyâ 3; İbni Mâce, Vasâyâ 5
918. Kâsım İbni Muhammed’den rivayet edildiğine göre şöyle
dedi: Âişe radıyallahu anhâ,
bir keresinde şiddetli baş ağrısına
tutulduğundan dolayı, “vay başım, ölüyorum” dedi. Nebî sallallahu
aleyhi ve sellem:
–”Asıl ben, ‘vay başım’ demeliyim” buyurdu.
(Râvi hadisin tamamını nakletti)
Buhârî, Merdâ 16
919. Mu’âz radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre
Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurdu:
“Kimin son sözü, “Allah’tan başka ilah yoktur”
(Lâ ilâhe illallah) cümlesi olursa, o kişi cennete
girer. ”
Ebû Dâvûd, Cenâiz 20; Hâkim, el–Müstedrek, I, 351
920. Ebû Sa’îd el–Hudrî radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Ölmek üzere olanlarınıza Lâ ilâhe illallah demeyi telkin ediniz! ”
Müslim, Cenâiz 1, 2. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 16; Tirmizî, Cenâiz 7; Nesâî, Cenâiz 4; İbni Mâce, Cenâiz 3
921. Ümmü Seleme radıyallahu anhâ’dan rivayet
edildiğine göre şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, (vefat
etmiş olan) Ebû Seleme’nin yanına girdi. Gözleri açık
kalmıştı, onları kapattı. Sonra şöyle buyurdu:
“Ruh çıkınca gözler onu izler. ”
Tam bu sırada Ebû Seleme’nin aile fertlerinden
bazıları bağıra–çağıra ağlamaya başladılar. Bunun
üzerine Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem;
“Kendinize hayırdan başka bir şeyle dua etmeyin.
Çünkü melekler dualarınıza âmin derler”
buyurdu. Sonra şöyle dua etti:
“Allah’ım! Ebû Seleme’yi bağışla. Derecesini
hidâyete ermişler seviyesine yükselt! Geride
bıraktıkları için de sen ona vekil ol! Ey
âlemlerin Rabbı! Bizi de onu da bağışla!. Kabrini
genişlet ve nurla doldur!”
Müslim, Cenâiz 7
922. Ümmü Seleme radıyallahu
anhâ’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“– Hasta veya ölünün başında bulunduğunuz zaman
güzel sözler söyleyiniz. Zira melekler sizin
dualarınıza âmin derler”.
Ümmü Seleme dedi ki, Ebû Seleme vefat edince
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e geldim ve:
– Ey Allahın Resûlü! Ebû Seleme öldü, dedim.
Bana şöyle buyurdu:
“Allahım, beni ve onu bağışla! Ve bana ondan
daha iyi birini nasip et!” diye Allah’a yalvar. ”
Hz. Peygamber’in dediği gibi yaptım. Neticede
Allah Teâlâ bana Ebû Seleme’den daha hayırlı olan
Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem’i eş olarak
verdi.
Müslim, Cenâiz 6. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 15; Tirmizî, Cenâiz 7; Nesâî, Cenâiz 3; İbni Mâce, Cenâiz 4
923. Yine Ümmü Seleme radıyallahu anhâ’dan rivayet
edildiğine göre şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i şöyle
buyururken dinledim:
“Herhangi bir kul sıkıntıya düşer de “Biz
Allah’dan geldik, Allah’a döneceğiz. Allahım, başıma
gelen musibetin ecrini ver ve bana bundan daha
hayırlısını lutfet” diye dua ederse, Allah Teâlâ
onu uğradığı sıkıntıdan dolayı mükâfatlandırır
ve ona kaybettiğinden daha hayırlısını verir. ”
Ümmü Seleme dedi ki, Ebû Seleme öldüğünde ben,
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in öğrettiği
gibi dua ettim. Allah da bana Ebû Seleme’den
daha hayırlısını, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i
verdi.
Müslim, Cenâiz 4
926. Üsâme İbni Zeyd radıyallahu anhümâ’dan rivayet
edildiğine göre şöyle demiştir:
Resûlullah’ın kızlarından biri (Zeynep), Nebî
sallallâhu aleyhi ve sellem’e adam göndererek,
çocuğunun (veya oğlunun) ölmek üzere olduğunu
haber verdi. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem
haber getiren kimseye:
–”Ona dön ve şunu bildir ki, alan da veren de
Allah’tır. Onun katında her şeyin belli bir eceli
vardır. Sabretsin ve ecrini Allah’tan beklesin”
buyurdu.
Râvi hadisin tamamını nakletti.
Buhârî, Cenâiz 33, Müslim, Cenâiz, 9, 11. Ayrıca bk. Buhârî, Eymân 9, Merdâ 9, Tevhîd 25; Ebû Dâvûd, Cenâiz 24, Edeb 58; Nesâî, Cenâiz
22; İbni Mâce, Cenâiz 53
927. İbni Ömer radıyallahu anhümâ’dan rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem, yanında Abdurrahman İbni Avf, Sa’d
İbni Ebû Vakkâs ve Abdullah İbni Mes’ûd Allah
onlardan razı olsun bulunduğu halde Sa’d İbni
Ubâde’yi ziyaret etti. Durumunu görünce Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem ağladı. Onun
ağladığını gören sahâbîler de ağlamaya başladılar. Bunun
üzerine Hz. Peygamber:
– “Bilmez misiniz, gerçekten Allah, gözyaşı ve
kalbin elemi sebebiyle kişiye azap etmez. Fakat –
dilini işâret ederek– bunun yüzünden azap eder veya bağışlar” buyurdu.
Buhârî, Cenâiz 44, Talak 24; Müslim, Cenâiz 12
928. Üsâme İbni Zeyd radıyallahu anhumâ’dan rivayet
edildiğine göre, Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem’e, ölmek üzere olan
kızının oğlunu verdikleri zaman, Peygamber’in gözleri
doldu. Bunun üzerine Sa’d İbni Ubâde:
– Ey Allahın Resûlü! Bu ne haldir? dedi. Hz.
Peygamber de:
– “Bu, Allah’ın, kullarının kalbine koyduğu
acıma duygusu, rahmettir. Allah, acımasını bilen
kullarına merhamet eder” buyurdu.
Buhârî, Cenâiz 33, Müslim, Cenâiz, 9, 11. Ayrıca bk. Buhârî, Eymân 9, Merdâ 9, Tevhîd 25; Ebû Dâvûd, Cenâiz 24, Edeb 58; Nesâî, Cenâiz
22; İbni Mâce, Cenâiz 53
929. Enes radıyallahu anh’den rivayet edildiğine
göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem, ruhunu teslim etmek üzere olan oğlu
İbrahim’in yanına girince gözlerinden yaşlar boşanmaya
başladı. Bunun üzerine Abdurrahman İbni Avf:
– Ey Allah’ın Resûlü! Siz de mi ağlıyorsunuz?”
diye sordu. Hz. Peygamber ona:
– “Ey İbni Avf! Bu gördüğün gözyaşları rahmet ve
şefkat eseridir” cevabını verdi. Sonra şunları
ilave etti:
–”Göz yaşarır, kalp hüzünlenir. Biz ancak
Rabbimiz’in razı olacağı sözleri söyleriz. Ey İbrahim!
Seni kaybetmekten dolayı gerçekten üzgünüz. ”
Buhârî, Cenâiz 43; Müslim, Fedâil 62. Ayrıca bk. İbni Mâce, Cenâiz 53
930. Peygamber sallallahu aleyhi ve
sellem’in âzad ettiği kölesi Ebû Râfi’ Eslem
radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Ölüyü yıkayıp da onda gördüğü hoş olmayan
halleri gizleyen kimseyi Allah Teâlâ kırk kere
bağışlar. ”
Hâkim, Müstedrek, I, 362. Ayrıca bk. Beyhakî, es–Sünenü’l–kübrâ, III, 395
931. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine
göre Resulullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Kim bir cenazede, cenaze namazı kılınıncaya
kadar bulunursa, bir kîrat, gömülünceye kadar
kalırsa, iki kîrat sevap alır”.
– İki kîrat ne kadardır? diye sordular.
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem;
– “İki büyük dağ kadar!” cevabını verdi.
Buhârî, Cenâiz 59; Müslim, Cenâiz 52, 53. Ayrıca bk. Nesâî, Cenâiz 79; İbni Mâce, Cenâiz 34
932. Yine Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Kim, sevâbına inanarak, karşılığını sadece
Allah’tan bekleyerek bir müslüman cenazesi ile
birlikte gider ve namazı kılınıp gömülünceye
kadar beklerse, her biri Uhud dağı kadar olan iki
kîrât sevapla döner. Kim de cenaze namazını
kılar, defnolunmadan önce ayrılırsa bir kîrât
sevapla döner. ”
Buhârî, İmân 35. Ayrıca bk. Müslim, Cenâiz 56; İbni Mâce, Cenâiz 79
933. Ümmü Atıyye radıyallahu anhâ’dan rivayet edildiğine
göre şöyle demiştir:
Biz hanımlar cenazeye iştirak etmekten men
edildik. Fakat cenâze teşyii bize kesin olarak haram
kılınmadı.
Buhârî, Cenâiz 29, İ’tisam 27; Müslim, Cenâiz 34–35. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 40; İbni Mâce, Cenâiz 50
934. Âişe radıyalallahu anhâ’dan rivayet edildiğine
göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurdu:
“Herhangi bir ölüye, sayıları yüzü bulan bir
cemaat namaz kılar ve hepsi de ona şefaatçi olursa,
onların bu duaları kabul olunur. ”
Müslim, Cenâiz 58. Ayrıca bk. Tirmizî, Cenâiz 40; Nesâî, Cenâiz 78
935. İbni Abbas radıyallahu anhümâ’dan rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem’i şöyle buyururken dinledim
dedi:
“Bir müslüman ölür de cenaze namazını Allah’a
şirk koşmamış kırk kişi kılarsa, Allah onların
cenaze hakkındaki dualarını kabul eder. ”
Müslim, Cenâiz 59. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 41; İbni Mâce, Cenâiz 19
936. Mersed İbni Abdullah el–Yezenî’den rivayet
edildiğine göre şöyle dedi:
Mâlik İbni Hübeyre radıyallahu anh, cenaze
namazı kılacağı zaman cemaatı az bulursa, onları üç saf
hâlinde dizer sonra da şöyle derdi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, “Üç saf
cemaatin cenaze namazını kıldığı kişi, cenneti
hakeder” buyurdu.
Ebû Dâvûd, Cenâiz 39; Tirmizî, Cenâiz 40
937. Ebû Abdurrahman Avf İbni Mâlik
radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre şöyle
demiştir:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bir
cenaze namazı kıldı. Onun şöyle dua ettiğini duydum ve
ezberledim:
“Allahım! Onu bağışla, ona rahmet et, onu azap
ve sıkıntılardan koru. Kusurlarını affet.
Cennetten nasibini ihsan et, gireceği
yeri(kabrini) genişlet! Onu su ile, karla ve buzla yıka.
Beyaz giysileri kirden (ve pisten) temizler gibi
onu günahlarından arındır. Kendi evinden daha
güzel bir ev, ailesinden daha hayırlı bir aile,
eşinden daha hayırlı bir eş ver. Onu cennete koy,
kabir ve cehennem azabından koru. ”
İbni Avf diyor ki, bu güzel duaları duyunca “keşke ölen ben olsaydım” diye içimden geçirdim.
Müslim, Cenâiz 85. Ayrıca bk. Tirmizî, Cenâiz 38 ; İbni Mâce, Cenâiz 23
938. Ebû Hüreyre, Ebû Katâde ve Ebû İbrahim
el–Eşhelî’nin sahâbî olan babasından
radıyallahu anhüm rivayet edildiğine göre Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem bir cenaze namazı kıldı ve
şöyle dua etti:
“Allahım! Dirilerimizi ve ölülerimizi,
küçüklerimizi ve büyüklerimizi, erkeklerimizi ve
kadınlarımızı, burada bulunanlarımızı ve
bulunmayanlarımızı bağışla! Allahım! Bizden hayatta
bırakacaklarını İslâm üzre yaşat.
Öldüreceklerini iman ile öldür. Bizi bu cenazede bulunmanın
sevabından mahrum etme ve ondan sonra bizi fitneye düşürme!”
Tirmizî, Cenâiz 38 (Eşhelî ve Ebû Hüreyre’den); Ebû Dâvûd, Cenâiz 56 (Ebû Hüreyre ve Ebû Katâde’den). Ayrıca bk. Nesâî, Cenâiz 77;
İbni Mâce, Cenâiz 23
939. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre, “Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem’i şöyle buyururken dinledim” demiştir:
“Cenaze namazı kıldığınız zaman, ölen kimseye ihlâsla dua ediniz!”
Ebû Dâvûd, Cenâiz 56
940. Yine Ebû Hüreyre’den rivayet edildiğine göre
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem cenaze
namazında şöyle dua etmiştir:
“Allahım! Bu cenazenin Rabbi sensin, onu sen
yarattın, İslâm’a sen hidâyet ettin. Şimdi onun
ruhunu da sen aldın. Onun gizlisini–açığını en iyi
sen bilirsin. Biz senin huzuruna, ona şefaatçi
olarak geldik, onu bağışla!”
Ebû Dâvûd, Cenâiz 56
941. Vâsile İbnü’l–Eska‘ radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre şöyle demiştir:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, bize
müslümanlardan birinin cenaze namazını kıldırmıştı. Onun
şöyle dua ettiğini duydum:
“Allahım! Falan oğlu falan sana emanettir ve
senin güvencene sahiptir. Artık onu kabir
fitnesinden ve cehennem azabından koru. Sen
sözünde duran ve hamde lâyık olansın. Allahım!
Onu bağışla ve ona rahmet et. Şüphesiz bağışlayan ve merhamet eden sensin. . ”
Ebû Dâvûd, Cenâiz 56; İbni Mâce, Cenâiz 23
942. Abdullah İbni Ebû Evfâ radıyallahu anhümâ’dan
rivayet edildiğine göre o, kızının
cenaze namazında dört defa tekbir aldı. Dördüncü
tekbirden sonra, iki tekbir arasında durduğu kadar
durup kızının bağışlanmasını diledi ve ona dua
etti. Sonra da “Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem
böyle yapardı” dedi.
Bir başka rivayette şu ifadeler yer almaktadır:
“Dört tekbir aldıktan sonra o kadar bekledi ki, biz onun
beşinci defa tekbir alacağını sandık. Sonra
sağına ve soluna selâm verdi. Namazdan sonra; “Bu
yaptığın nedir?” dedik. O da bize, “Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem’in yaptığını gördüğüm şeye
bir ilave yapmış değilim, ” ya da “Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem böyle yapardı” diye cevap
verdi.
Hâkim, el–Müstedrek, I, 360 (Hâkim, “hadis sahihtir” der). Ayrıca bk. İbni Mâce, Cenâiz 24
943. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre Peygamber sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“ Cenâzeyi süratli taşıyın. Eğer o iyi bir kişi
ise, bu onun için bir hayırdır; onu bir an evvel
kabirdeki hayır ve sevabına kavuşturmuş
olursunuz. Yok eğer iyi bir kişi değilse, bu da bir
şerdir; onu çabucak omuzlarınızdan atmış olursunuz. ”
Buhârî, Cenâiz 51; Müslim, Cenâiz 50, 51. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 46; Tirmizî, Cenâiz 30; İbni Mâce, Cenâiz 15
944. Ebû Sa’îd el–Hudrî radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Peygamber sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyururdu:
“Ölü tabuta konup da erkekler onu omuzlarına
aldıkları zaman, eğer o iyi bir kişi ise; “beni bir
an önce yerime ulaştırınız!” der; eğer iyi biri
değilse, “eyvah, beni bu tabut ile nereye
götürüyorsunuz?” diye feryat eder. Ölünün bu
seslenişini insanlardan başka her yaratık işitir.
Şayet insan bu sözleri işitecek olsaydı, düşüp bayılırdı. ”
Buhârî, Cenâiz 50, 52, 90. Ayrıca bk. Nesâî, Cenâiz 44
945. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine
göre Peygamber sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Mü’minin ruhu, ödeninceye kadar borcuna bağlı kalır”
Tirmizî, Cenâiz 74. Ayrıca bk. İbni Mâce, Sadakât 12
946. Husayn İbni Vahvah radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Talha İbni’l–Berâ
İbni’l–Âzib radıyallahu anhümâ hastalanmıştı.
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onu ziyarete
geldi. (Çıkarken) şöyle buyurdu:
“Talha’ya ölümün yaklaştığını görüyorum. Ölecek
olursa bana haber verin; techiz ve tekfini
işinde elinizi çabuk tutun. Çünkü bir müslümanın
cesedini ailesi yanında bekletmek uygun
değildir. ”
Ebû Dâvûd, Cenâiz 34
947. Ali radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre şöyle
demiştir:
Bakîü’l–ğarkad Kabristanı’nda bir cenazenin
defni için bulunuyorduk. Derken Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem elinde baston olduğu halde
yanımıza geldi, oturdu. Biz de çevresine oturduk. Başını
eğdi ve bastonuyla yere birşeyler çizmeye
başladı. Sonra da şöyle buyurdu:
– “İçinizde, cennet veya cehennemdeki yeri
önceden bilinmeyen kimse yoktur. ” Orada
bulunanlar:
– Ey Allahın Resûlü! Biz akıbetimizi ezeldeki o
yazıya havale edip ameli bırakalım mı? dediler. Hz.
Peygamber:
“– (Hayır) siz görevinizi yapmaya bakın. Herkes
niçin yaratıldı ise onu kolayca elde eder”
buyurdu.
Râvi hadisin bundan sonraki kısmını da rivayet etti.
Buhârî, Cenâiz 83, Tefsîru sûre( 92 )3, 4, 5, 7, Kader 4, Tevhîd 54; Müslim, Kader 6–8. Ayrıca bk. Tirmizî, Kader 3; İbni Mâce, Mukaddime
10
948. Ebû Abdullah veya Ebû Leylâ künyeleriyle de bilinen
Ebû Amr Osman İbni Affân
radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre
şöyle demiştir:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bir ölü
defnedildikten sonra kabri başında durdu ve şöyle
buyurdu:
“ Kardeşinizin bağışlanmasını isteyiniz ve
Allah’tan ona başarılar dileyiniz. Çünkü o şu anda
sorgulanmaktadır”.
Ebû Dâvûd, Cenâiz 69
949. Amr İbni’l–Âs radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre şöyle demiştir:
“Beni kabrime defnettiğiniz zaman, bir deve kesip
etini parçalayacak kadar mezarımın başında
bekleyin ki, sizin varlığınızla yeni hayatıma
alışma imkânı bulayım ve Rabbimin elçilerine vereceğim
cevapları hazırlayayım. ”
Müslim, îmân 192
950. Âişe radıyallahu anhâ’dan rivayet edildiğine göre,
Peygamber sallallahu aleyhi ve
sellem’e bir adam;
– Annem ansızın öldü. Öyle sanıyorum ki, şayet
konuşabilseydi, sadaka verilmesini vasiyyet ederdi.
Şimdi ben onun adına sadaka versem, sevabı ona
ulaşır mı? diye sordu. Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem de:
– “Evet” buyurdu.
Buhârî, Cenâiz 95, Vasâyâ 19; Müslim, Zekât 51. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vasâyâ 15; Nesâî, Vasâyâ 7; İbni Mâce, Vasâyâ 8
951. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“İnsan ölünce, şu üçü dışında bütün amellerinin
sevabı kesilir: Sadaka–i câriye, kendisinden
istifade edilen ilim, arkasından dua eden hayırlı evlat. ”
Müslim, Vasiyyet 14. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vasâyâ 14; Tirmizî, Ahkâm 36; Nesâî, Vasâyâ 8
951. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“İnsan ölünce, üç ameli dışında bütün
amellerinin sevabı kesilir: Sadaka–i câriye, kendisinden
istifade edilen ilim, arkasından dua eden hayırlı evlât. ”
Müslim, Vasiyyet 14. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vasâyâ 14; Tirmizî, Ahkâm 36; Nesâî, Vasâyâ 8
952. Enes radıyallahu anh şöyle dedi:
Peygamber aleyhisselâm ile bazı sahâbîler
birlikte bulunurlarken onların yanından bir cenaze geçti.
Ashâptan bazıları o cenazeyi hayırla andı. Bunun
üzerine Nebî sallallahu aleyhi ve sellem:
– “Kesinleşti” buyurdu.
Sonra bir cenaze daha geçti. Orada bulunanlar
onu da kötülükle andılar. Resûl–i Ekrem sallallahu
aleyhi ve sellem yine:
– “Kesinleşti” buyurdu.
Bunun üzerine Ömer İbnu’l–Hattâb:
– Ne kesinleşti Ya Resûlallah? diye sordu.
Peygamber aleyhisselâm da şöyle buyurdu:
– “Şu önce geçen cenazeyi hayırla andınız; bu
sebeple onun cennete girmesi kesinleşti. Bu
berikini kötülükle andınız; onun da cehenneme
girmesi kesinleşti. Çünkü siz (mü’minler),
yeryüzünde Allah’ın şahitlerisiniz. ”
Buhârî, Cenâiz 86, Şehâdât 6; Müslim, Cenâiz 60. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 76; Tirmizî, Cenâiz 63; Nesâî, Cenâiz 50; İbni Mâce,
Cenâiz 20, Zühd 25
953. Ebü’l–Esved’den rivayet edildiğine göre şöyle
dedi: Medine’ye gelmiş Hz. Ömer’in
yanında oturuyordum. Yanımızdan bir tabut geçti.
İçindeki hayırla anıldı. Bunun üzerine Ömer;
“kesinleşti” dedi. Sonra bir başka tabut daha
geçti, onun içindeki de hayırla anıldı. Ömer yine
“kesinleşti” dedi. Daha sonra üçüncü bir tabut
geçti, onun içindeki kötülükle anıldı. Ömer yine;
“kesinleşti” dedi.
Bu defa ben kendisine:
– Ne kesinleşti, ey mü’minlerin emiri? dedim.
Ömer şöyle cevap verdi:
– Ben, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in
buyurduğu gibi söyledim. O:
– “Herhangi bir müslüman hakkında dört kimse
hayırla şahitlik ederse, Allah onu cennetine
kor” buyurmuştu. Biz kendisine:
– Peki üç kişi şehâdet ederse? dedik.
– “Üç kişi şehâdet ederse de aynıdır” buyurdu.
Biz;
– Ya iki kişi şâhitlik ederse? dedik.
– “İki kişi de şahitlik etse yine aynıdır”
buyurdu.
Artık bir kişinin şahitliğini de sormadık.
Buhârî, Cenâiz 86; Şehâdât 6. Ayrıca bk. Nesâî, Cenâiz 50
954. Enes radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem
şöyle buyurdu:
“Henüz ergenlik çağına ulaşmamış üç çocuğu ölen
her müslümanı Allah, çocuklara olan rahmet
ve şefkati sebebiyle cennete koyar. ”
Buhârî, Cenâiz 6, 91; Müslim, Birr 153. Ayrıca bk. Tirmizî, Cenâiz 64; Nesâî, Cenâiz 25; İbni Mâce, Cenâiz 57
955. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Herhangi bir müslümanın (ergenlik çağına ermemiş)
üç çocuğu ölürse, o kimseye cehennem ateşi
ancak Allah’ın yemini yerine gelecek kadar kısa bir süre dokunur. ”
Buharî, Cenâiz 6, Eymân 9; Müslim, Birr 150. Ayrıca bk. Tirmizî, Cenâiz 64; Nesâî, Cenâiz 25; İbni Mâce, Cenâiz 57
956. Ebû Sâid el–Hudrî radıyallahu anh şöyle dedi:
Bir kadın Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’e geldi ve:
– Ey Allah’ın Resûlü! Senin sözlerinden hep
erkekler yararlanıyor. Biz kadınlara da bir gün ayır, o
gün toplanalım, Allah’ın sana öğrettiklerinden
bize de öğret!” dedi. Peygamber sallallahu aleyhi ve
sellem:
– “Peki şu gün şurada toplanınız!” buyurdu.
Kadınlar toplandılar. Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem de gidip Allah’ın kendisine öğrettiklerinden
onlara öğretti. Sonra onlara:
– “Sizden (henüz ergenlik çağına gelmemiş) üç
çocuğunu âhirete gönderen her kadın için bu
çocuklar cehenneme karşı mutlaka siper olur”
buyurdu.
İçlerinden bir kadın:
– “Bu durum iki çocuk gönderenler için de
geçerli midir?” dedi. Bunun üzerine Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem :
– “Evet, iki çocuk gönderen için de durum aynıdır” cevabını verdi.
Buhârî, İlim 36, Cenâiz 6, 91; İ’tisam 9; Müslim, Birr 152. Ayrıca bk. Tirmizî, Birr 13
957. İbni Ömer radıyallahu anhümâ’dan rivayet
edildiğine göre, Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem, Semûd kavminin ülkesi Hicr
denilen yere varınca ashâbına şöyle hitâp etti:
– “Azâba uğratılmış olan şu milletin yurduna
ancak ağlayarak girin. Ağlayamıyorsanız
girmeyin ki, onların başına gelen sizin de başınıza gelmesin. ”
Buhârî, Salât 53, Enbiya 17, Tefsîru sûre (15), 2, Meğâzî 80; Müslim, Zühd 38–39
Başka bir rivayette Hicr’e vardığı zaman Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğu
bildirilmektedir:
– “Kendilerine zulmedenlerin yurduna ağlayarak
girin. Yoksa onların başına gelenler sizin de
başınıza gelebilir. ”
Sonra Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem başını örttü; o vadiyi geçinceye kadar süratle yürüdü.
Buhârî, Enbiyâ 17, Tefsîru sûre (15), 2; Müslim, Zühd 39
209