Caizdir demek helaldir demek midir? Eğer böyle ise neden "Caiz" yerine "Helal" veya "Caiz değildir" yerine "Haramdır" denmiyor?
Caiz ne demektir
CEVAP
Caiz kelimesi, cümlede kullanıldığı yere göre çeşitli manalara gelir:
1- Caiz, genel olarak ruhsat verilmiştir, günah değildir manasındadır.
Fakat, caiz denilen şeyi yapmamak daha iyidir.
2- Yapılması daha iyi demektir.
3- Yapılması tenzihen mekruh demektir.
4- Yapılması tahrimen mekruh demektir.
5- Yapılması mubah demektir.
6- Yapılması vacip, gerekir demektir.
7- Yapılması günah demektir.
Şimdi bunlara birkaç misal verelim:
1- (Cemaatle namaz kıldıktan sonra, duayı beklemeden gitmek caiz)
demek, (Günah değildir, gidilebilir, ancak gitmeyip duayı beklemek daha iyi
olur) demektir.
(Kur'an-ı kerimi abdestsiz ezberden okumak caizdir) demek de böyledir. Günah
olmaz, fakat abdestli okumak daha iyi demektir.
(Sabah namazında aldığı abdest bozulmadan, bu abdest ile, öğleyi, ikindiyi,
akşamı ve yatsıyı kılmak caiz) demek de böyledir. Yani günah olmaz, fakat her
namaz için abdest almak daha iyi olur.
(Yaşlı kadının elini öpmek caizdir) demek de böyledir.
2- (Namazda rüku ve secde tesbihlerini üçten fazla [5,7,9,11 gibi]
söylemek caiz) demek, daha iyi olur, müstehaptır demektir. (Abdest bozulmadan,
her namaz vaktinde abdest üstüne yeniden abdest almak caiz) demek, yapılması
daha iyi olur demektir. (Cuma namazında, imamın secde-i sehv yapmaması caiz
olur) demek de böyledir.
3- (Amca ve dayı kızı ile evlenmek caiz) demek tenzihen mekruhtur,
bir mecburiyet olmadıkça, yapılmaması daha iyi olur, yapılırsa da günah olmaz
demektir.
Fıkıh kitaplarında, (Şarap yapana üzüm satmak caizdir) buyurulması da böyledir.
(Güneşte ısınan su ile abdest almak caiz; fakat tenzihen mekruh) demek de
böyledir.
Hristiyanın kestiği hayvanın etini yemek de böyle caiz; yani tenzihen
mekruhtur.
4- (Hristiyan kadınla evlenmek caiz) demek, zimmi olursa tenzihen
mekruh, harbi olursa tahrimen mekruh demektir.
[Zimmi, İslam devletine haraç, cizye gibi vergiler veren gayrı müslim vatandaş
demektir. Harbi ise, vatandaş olmayan gayrı müslim demektir.]
5- (Pamuk gömlek giymek caiz) demek, yapılmasında veya
yapılmamasında bir mahzur yoktur demektir.
Böyle mubah işler, niyete göre daha iyi veya daha kötü olabilir. Kadınların
süslenmesi caizdir. Kocası için süslenmesi iyi olur, yabancılar için süslenmesi
caiz olmaz.
6- (Hastalık sebebiyle yarasından kan, irin akanların, idrar
kaçıranların, abdest ve namazlarının bozulmaması için Maliki mezhebini taklit
etmeleri caiz) demek, yapılması gerekir demektir.
Bunun gibi, (Mahalle mescidinin gelirlerini, masraflarını idare etmek için
mütevelli [vazifeli bir memur] tayin etmek caiz) demek, gerekir
manasınadır.
(Bir kadın, peruk takarak sokağa çıkamaz. Ancak erkekler arasında başını açmak
zarureti olduğu zaman, başını peruk takarak örtmesi caiz) demek, başını açması
günah olur, peruk takması şarttır demektir.
7- (Bir babanın malının hepsini bir çocuğuna hediye etmesi caiz
olur) demek, hediyeyi alan çocuğa bunun hiç mahzuru olmaz, fakat çocukları
arasında ayrım yaptığı için babaya günah olur demektir.
Caiz değil ne demektir?
(Caiz değil) demek de:
1- Mekruh,
2- Haram,
3- Fâsid,
4- Küfür,
5- Sahih değildir,
6- İtibar edilmez,
7- Bid'at manasına da gelir.
Birer misal verelim:
1- (Namaz kılmak için, cami resimli seccadeyi yere sermek caiz
değil) demek, mekruhtur demektir. Genel olarak mekruh denilince, tahrimen
mekruh anlaşılır.
2- (Alkollü içkilerin damlasını içmek caiz değil) demek, haram
demektir.
3- (Yürüyerek namaz kılmak caiz değil) demek, fâsid yani namaz bozulur
demektir.
4- (Allah göktedir demek caiz değildir) demek, küfür olur, yani böyle
söyleyen kâfir olur demektir. (Şaka olarak da olsa, zünnar denilen papaz
kuşağını bele bağlamak caiz değil) demek de böyledir. Yani zünnar kuşanan kâfir
olur. Bunun gibi, (Müslüman kızın, kâfir erkekle evlenmesi caiz değil) demek,
evlenirse, kâfir olur demektir.
5- (Diş çukurundaki yemek artığının altına su geçmezse gusül caiz
olmaz) demek, gusül sahih olmaz, geçerli olmaz demektir.
6- (Müctehid olmayanın, âyet-i kerimeden ve hadis-i şeriflerden mana
çıkararak, kendi anladığına göre hareket etmesi caiz değil) demek, muteber
değildir, hiç kıymeti yoktur demektir.
7- (Sakalı bir tutamdan kısa yapmak caiz değil) demek, bid'at olur
demektir. Bid'at ise haramdır. Çünkü sünneti değiştirmiş oluyor.
İstihsanen caiz
Sual: Fıkıh kitaplarında istihsanen caiz ifadesi geçiyor. Bu ne
demektir?
CEVAP
İstihsan, bir şeyi güzel görmek demektir. Istılahta, açık olan hükmü değil
de, tesir bakımından daha kuvvetli olan, insanların işine yarayacak faydalı yönünü
bulup çıkarmayı esas alan ictihad şeklidir.
Birkaç örnek verelim:
1- Bir kimse başkasının fitresini veremez. Herkes fitresini kendisi
verir. Kaide bu. Ama bir kimse, karısı ile büyük çocuğunun izinleri olmadan
fitrelerini verirse, bu istihsanen caizdir. Hatta karısı ve çocuğu diye
kayıtlamadan aile efradı arasında bulunanların emri olmadan fitrelerini verse,
istihsanen caizdir. Çünkü zaten onların nafakalarını veriyor, fitrelerini de
vermesi yadırganmaz. (Redd-ül muhtar)
2- Nafile namazlarda, her iki rekatta bir oturulur. Fakat yanılarak
ilk oturuşu terk ederse secde-i sehiv yaparak namazına devam etmesi istihsanen
caiz görülmüştür. (Hulasa)
3- Cenazeyi yıkamak farzdır. Yıkanmadan cenaze namazı kılınmaz.
Yıkanmadan gömülen, üzerine toprak atılmamış ise, çıkarılıp yıkanır, sonra
namazı kılınır. Eğer cenaze defnedildikten sonra, haber verseler, artık cenaze
kabirden çıkarılmaz. Kabir üzerine namaz kılmak artık istihsanen caizdir.
Yıkama imkanı kalmamıştır. Yıkama farzı sakıt olmuştur. (Cevhere)
4- Düşmanı güçlendirici bir şey satmak caiz değildir. Mesela top tüfek
gibi savaş aletlerini satmak haramdır. Ama gıda maddelerini ve elbise satmak
istihsanen caizdir. (Dürr-ül muhtar)
5- Bir kimse borçlusundaki alacağını alarak, o miktarı sadaka olarak
vermesi için birini vekil etse, o da borçludan almak üzere kendi malından o
kadar lira tasadduk etse, istihsanen caizdir. (Münteka)
“Caiz değil” ne demektir?
Sual: (Caiz değildir) ifadesi, mekruh anlamında da kullanılır mı?
CEVAP
(Caiz değil), daha çok (Haramdır) anlamında kullanılırsa da, (Mekruhtur)
anlamında da kullanılır. Muteber kitaplardan birkaç örnek:
1- Namaz kılmak için, cami resimli seccadeyi yere sermek caiz
değil, mekruhtur.
2- Yatsıyı gece yarısından sonraya bırakmak caiz değil, mekruhtur.
3- Tesbihleri 5, 7, 9, 11 kere okumak müstehab, fakat imamın üçten
fazla okuması caiz değil, mekruhtur.
4- Kaba avret yerlerine yapışık dar pantolonla namaz kılmak caiz
değil, mekruhtur.
5- Kadınların cenaze namazı kılması caiz değildir, mekruhtur.
6- Önceden hazırlanan cenaze namazını, mekruh vakte bırakmak caiz
değil, mekruhtur.
7- Caminin içinde alışveriş yapmak mekruhtur, caiz değildir.
8- Ezanı mescidin içinde okumak caiz değildir, mekruhtur.
9- Domuz ve insan kemiğiyle tedavi olmak caiz değildir, mekruhtur.
10- Kadının kadına süslenmesi caiz değil, mekruhtur.
11- Sıkıntıya sabredemeyenin, kendisi muhtaçken sadaka vermesi caiz
değil, mekruhtur.
12- Hanefî’de deniz haşeratını yemek caiz değil, mekruhtur. Diğer
üç mezhepte caizdir.
13- Dünyalığa kavuşmak için başka mezhebi taklit etmek caiz
değildir, mekruhtur.