Büyük günah işleyen kâfir olur mu? Savaşırken ölen sarhoş şehit olur mu?
Günahkâr da şehit olur
CEVAP
Ehl-i sünnete göre, amel, imandan bir parça değildir. Bir mümin, çok günah
işlese de kâfir olmaz, kâfir olmadığı için şefaate kavuşabilir. Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Büyük günah işleyenlere şefaat edeceğim.) [Nesai, Tirmizi]
(Şirk üzere ölmeyen her mümine şefaat edeceğim.) [Buhari, Müslim]
Peygamber efendimiz, günahkâr müminlere şefaat edeceğini bildirince Ebüdderda
hazretleri, (Hırsızlar ve zina eden müminler de şefaate kavuşacaklar mı?) diye
sual etti. (Evet onlara da şefaat edeceğim) buyurdu.
(Hatib)
Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(De ki, ey çok günah işlemekle haddi aşan kullarım, Allah’ın
rahmetinden [bizi affetmez diye] ümidinizi kesmeyin! Çünkü
Allah, [iman ehlinin] bütün günahlarını hiç şüphesiz affeder.
Elbette O, sonsuz mağfiret ve nihayetsiz merhamet sahibidir.) [Zümer
53]
İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Günah işleyene kâfir denmez. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Cebrail aleyhisselam bana dedi ki: “Ümmetine müjde ver ki, mümin
olarak ölen herkes Cennete girer." Zina ve hırsızlık eden de
Cennete girer mi dedim, “Evet” dedi. Aynı suali üç
defa sordum. Üçüncüsünde ise "Evet zina ve hırsızlık eden mümin
de [günahının cezasını çektikten sonra] Cennete girer" dedi.) [Buhari,
Müslim, Bezzar]
Burada Ehl-i sünnet itikadı bildirilmiştir. Günah hafife alınmaz. Günahlar
zehir gibidir. Her günah Cehenneme götürür. Ama zerre kadar imanı olan, sonunda
Cehennemden çıkar. Fakat içki içen, zina eden kimse, kolay kolay imanını
muhafaza edemez. Büyük günaha devam edenin kâfir olması kolaylaşır.
Günahkâr veya günah işlerken şehitliği icap ettiren bir sebeple ölen veya
öldürülen mümin şehittir.
İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki:
İşlediği günah sebebiyle ölen, şehit olmaz. Günah işlerken, şehitliği
gerektiren bir sebeple ölürse, Ahiret şehidi olur ve günahının cezasını da
yüklenir. Mesela, günah işlerken üzerlerine ev yıkılıp ölenler, şehit olurlar.
Fakat şarap içip çatlayan şehit olmaz. Şarap içerken, zulmen öldürülen kimse
şehit olur. Çünkü, şaraptan ölmemiş, başka sebeple ölmüştür. Fakat, şarap
günahını da yüklenir. Bir kimse, yol keserken boğulursa şehittir. İşlediği
günahın cezasını da çeker. Gasp edilmiş bir at üzerinde savaşırken ölürse,
yahut günah işleyenlerin üzerlerine ev yıkılırsa şehit olurlar. İşledikleri
günahın cezasını da yüklenirler. Hazret-i Remlinin bildirdiğine göre, zinadan
çocuk doğururken ölen kadın da şehit olur. Fakat kadın, çocuğunu düşürmeye
çalışırken ölürse şehit olmaz. (Redd-ül muhtar, c.2, s.253) [İbni
Abidin’in Türkçe tercümesine, şarap kısmını almamışlar. Aslında vardır.]
Hanefi mezhebinin büyük âlimlerinden Hayreddin-i Remli hazretlerinin
fetvası şöyle:
Sual: Şarap içen kimse, sarhoş halde iken zulmen öldürülürse şehit
olur mu?
CEVAP
Evet şehit olur. Şarap içmek masiyet [günah] ise de, şehit olmaya mani
değildir. Çünkü şehitlik için, sarhoş olmamak ve masiyet içinde olmamak gibi
bir şart yoktur. (Fetava-i Hayriyye c.1, s.16)