Yerli Vehhabiler
Yerli Vehhabiler
Sual: Selefîlerin, (Ali, Veli’yi öldürdü demek veya Ali olmasaydı Veli beni öldürecekti demek şirktir, çünkü öldüren yalnız Allah’tır) demeleri yanlış değil mi? Şu âyetleri de delil olarak gösteriyorlar:
(Dirilten ve öldüren, yalnız Odur.) [Yunus 56]
(Allah, öleceklerin ölümleri gelince, ölmeyeceklerin de, uykuları esnasında, canlarını alır. Ölmelerini dilediği kimselerinkini tutar, diğerlerini bir süreye kadar salıverir.) [Zümer 42]
(Savaşta öldürülenleri siz değil, Allah öldürdü. Attığın zaman da, sen değil, Allah attı.) [Enfal 17]
CEVAP
Âyet-i kerimelerin bir kısmı diğerlerini açıklar. Kur’an-ı kerimde mecaz vardır. Mesela, (Köye sor!) demek (Köylüye sor, köy halkına sor) demektir. (Ali, Veli’yi öldürdü) demek şirk olmaz. Bir âyette mealen, (Davud, Calut’u öldürdü) buyuruluyor. (Bekara 251)
Öldüren, canı alan, elbette Allahü teâlâdır, ama bunun ölümüne Davud aleyhisselam sebep olmuştur. (Davud, Calut’u öldürdü), (Ali, Veli’yi öldürdü) demeye şirk demek, cahilliğin daniskası olur. Allahü teâlâ, Âdem aleyhisselamın oğlunun [Kabil’in], kardeşini [Habil’i] öldürdüğünü de bildiriyor. (Maide 30)
Peygamber efendimiz de, Kur'an-ı kerimdeki gibi bildiriyor. Hâşâ Resulullah şirk mi işliyor? Allahü teâlânın ve Resulünün bildirdiğine şirk denir mi hiç?
Bunların, insanların bir iş yapmadıklarını söylemeleri yanlıştır. Eğer öyle olsaydı, (Ağaç meyve verdi, yemek beni doyurdu, ilaç ağrıyı durdurdu, taş camı kırdı) gibi sözler, yanlış ve şirk olurdu. Bu sözler, (Bu şey, bu işin yapılmasına sebep oldu, vasıta oldu) demektir. Mesela, (Taş, camı kırmaya sebep oldu) demektir. (Ali, Veli’yi öldürdü) demek, (Ali, Veli’nin ölmesine sebep oldu) demektir. Allahü teâlâ, çok şeyleri yaratmasına, insanları ve mahlûkları sebep kılmıştır. Onun âdeti böyledir. (Ali olmasaydı, Veli beni öldürecekti) demek şirk değildir. (Veli’nin öldürememesine Ali sebep oldu) demektir. (Şemsiye olmasaydı ıslanacaktık) demek, (Şemsiye ıslanmamamıza sebep oldu) demektir. Bu inceliği bilmeyen Selefîler, Müslümanların böyle sözlerine şirk damgası basıyorlar.
Bizi öldüren, konuşturan, her işimizi yaratan elbette Allahü teâlâdır, çünkü Kur’an-ı kerimde mealen, (Sizi de, işlerinizi de yaratan Allah’tır) buyuruluyor. (Saffat 96)
Her işimizi yaratan Allahü teâlâ olduğuna göre, konuşmalarımızı yaratan da odur. Selefîlerin şirk dedikleri sözleri de bize Allahü teâlâ söyletiyor. Hâşâ onların mantığına göre, şirkleri de Allahü teâlâ yaptırmış oluyor. O zaman Allahü teâlânın yaptığı işlerden dolayı Müslümanları şirk işledi diye niye suçluyorlar ki? Yoksa hâşâ ikinci bir yaratıcı mı var? Yani hayrı Allahü teâlâ işletiyor da, şerri şeytan mı işletiyor? Hâşâ şeytan böyle bir şey mi yaratıyor? Bunu da savunan sapıklar vardır.
(Dirilten ve öldüren, yalnız Odur.) [Yunus 56]
(Allah, öleceklerin ölümleri gelince, ölmeyeceklerin de, uykuları esnasında, canlarını alır. Ölmelerini dilediği kimselerinkini tutar, diğerlerini bir süreye kadar salıverir.) [Zümer 42]
(Savaşta öldürülenleri siz değil, Allah öldürdü. Attığın zaman da, sen değil, Allah attı.) [Enfal 17]
CEVAP
Âyet-i kerimelerin bir kısmı diğerlerini açıklar. Kur’an-ı kerimde mecaz vardır. Mesela, (Köye sor!) demek (Köylüye sor, köy halkına sor) demektir. (Ali, Veli’yi öldürdü) demek şirk olmaz. Bir âyette mealen, (Davud, Calut’u öldürdü) buyuruluyor. (Bekara 251)
Öldüren, canı alan, elbette Allahü teâlâdır, ama bunun ölümüne Davud aleyhisselam sebep olmuştur. (Davud, Calut’u öldürdü), (Ali, Veli’yi öldürdü) demeye şirk demek, cahilliğin daniskası olur. Allahü teâlâ, Âdem aleyhisselamın oğlunun [Kabil’in], kardeşini [Habil’i] öldürdüğünü de bildiriyor. (Maide 30)
Peygamber efendimiz de, Kur'an-ı kerimdeki gibi bildiriyor. Hâşâ Resulullah şirk mi işliyor? Allahü teâlânın ve Resulünün bildirdiğine şirk denir mi hiç?
Bunların, insanların bir iş yapmadıklarını söylemeleri yanlıştır. Eğer öyle olsaydı, (Ağaç meyve verdi, yemek beni doyurdu, ilaç ağrıyı durdurdu, taş camı kırdı) gibi sözler, yanlış ve şirk olurdu. Bu sözler, (Bu şey, bu işin yapılmasına sebep oldu, vasıta oldu) demektir. Mesela, (Taş, camı kırmaya sebep oldu) demektir. (Ali, Veli’yi öldürdü) demek, (Ali, Veli’nin ölmesine sebep oldu) demektir. Allahü teâlâ, çok şeyleri yaratmasına, insanları ve mahlûkları sebep kılmıştır. Onun âdeti böyledir. (Ali olmasaydı, Veli beni öldürecekti) demek şirk değildir. (Veli’nin öldürememesine Ali sebep oldu) demektir. (Şemsiye olmasaydı ıslanacaktık) demek, (Şemsiye ıslanmamamıza sebep oldu) demektir. Bu inceliği bilmeyen Selefîler, Müslümanların böyle sözlerine şirk damgası basıyorlar.
Bizi öldüren, konuşturan, her işimizi yaratan elbette Allahü teâlâdır, çünkü Kur’an-ı kerimde mealen, (Sizi de, işlerinizi de yaratan Allah’tır) buyuruluyor. (Saffat 96)
Her işimizi yaratan Allahü teâlâ olduğuna göre, konuşmalarımızı yaratan da odur. Selefîlerin şirk dedikleri sözleri de bize Allahü teâlâ söyletiyor. Hâşâ onların mantığına göre, şirkleri de Allahü teâlâ yaptırmış oluyor. O zaman Allahü teâlânın yaptığı işlerden dolayı Müslümanları şirk işledi diye niye suçluyorlar ki? Yoksa hâşâ ikinci bir yaratıcı mı var? Yani hayrı Allahü teâlâ işletiyor da, şerri şeytan mı işletiyor? Hâşâ şeytan böyle bir şey mi yaratıyor? Bunu da savunan sapıklar vardır.