Tartışmanın zararları nelerdir?
İnat ve Münakaşa
CEVAP
Hakkı açıklamak niyetiyle de olsa, başkalarını mağlup etmek için yapılan
tartışmalar zararlıdır. Bir kimsede tartışmada galip gelme sevgisi, hakkı
karşısındakinin ağzından duymaktan daha sevimli gelirse, her kötülüğün içine
girmiş demektir. Tartışmayı kazanma arzusu, diğer kötülüklere sebebiyet
verir.
Münakaşanın zararları
İtiraz etmeyi âdet haline getirmek, “Hayır öyle değildir” demek, çok
çirkindir. Mesela, biri, (Havanın sıcaklığı 25 derece) dese, buna, (Hayır 30
dan aşağı değil) demek, onun sözüne itirazdır. Çünkü böyle söylemek, (Sen
bilmiyorsun, bu işten sen anlamazsın, sen ahmaksın, ben akıllı ve bilgiliyim)
demektir. Bu ise, kendini büyük görüp, başkalarına hücum etmektir. Lüzum
yokken, karşımızdaki şahsın kusurlarını bulup kendisine göstermek günahtır.
Çünkü onun hatasını söylemekle üzmüş ve kalbini kırmış oluruz. Zaruretsiz
incitmek haramdır. Böyle hususlarda başkasının hatasını söylemek gerekmez.
Susmak ise imanın kemalini gösterir. Malik bin Enes hazretleri, (Tartışmanın
dinde yeri yoktur. Tartışma kalbleri katılaştırır, kin ve nefret doğurur)
buyurdu. (Çok sevdiğin sadık bir dostunu, tartışarak bir defacık kızdır, ondan
sonra başına gelecek felaketi gör) demişlerdir.
Bir insanın hiç günahı olmasa, insanları doğru yola davet ediyorum diye
tartışmaya girse, bu hareketi günah olarak ona yeter. İtirazı, tartışmayı huy
edinen kimse mürüvvetsiz olur.
İmam-ı Gazali hazretleri, (Ancak şöhret için uğraşan, tartışmayı sever. Şöhret
ise afettir) buyurdu. Münakaşa, dostun dostluğunu azaltır, düşmanın
düşmanlığını artırır. Salih mümin kibirli olmaz, vakar sahibidir, dünya
işlerinde kolaylık gösterir. Din işlerinde sağlam olur. Hiç münakaşa etmez!
Kötü ile münakaşa etme, seni üzer.
Halim ile münakaşa etme, sana küser.
Enes bin Malik hazretleri bildiriyor: Biz bir gün dini bir konuda tartışırken,
Resulullah efendimiz yanımıza geldi. Bize öyle öfkelenmişti ki, hiç böylesini
görmemiştik. Buyurdu ki:
(Bırakın tartışmayı! Sizden öncekiler sırf bunun yüzünden helak oldu.
Tartışmanın faydası yoktur, tartışma zararlıdır. Mümin münakaşa etmez. Münakaşa
edene şefaat etmem.) [Taberani]
Haklı olduğu halde tartışmayı terk etmek, haksız olduğu halde, tartışmayı terk
etmekten daha zordur. Bu bakımdan haklı olduğu halde münakaşayı terk etmek daha
çok sevaptır.
Dostlar arasındaki kin ateşini körükleyen münakaşadır. Münakaşa, karşıdaki
insanı cahil yerine koymak, sen bilmezsin, ben bilirim demektir. Cahillikle
suçlanan herkes az veya çok kızar. Hadis-i şerifte, (Allahü teâlânın en
çok buğzettiği kul, tartışmada ileri gidendir)buyurulmaktadır. Münakaşa,
dostların azalmasına, hasımların çoğalmasına sebep olur. Hasan-ı Basri
hazretleri buyurdu ki:
(Bin kişinin dostluğuna, bir kişinin düşmanlığını satın alma!)
Münakaşa, kendisinin akıl, fazilet ve ilimde üstünlüğünü ispata çalışmaktır. Bu
ise karşıdakini cehalet ve ahmaklıkla itham etmektir. Bu da düpedüz
düşmanlıktır. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Münakaşa etmeyen, kimseyi incitmeyen kimse Cennete girer.) [Tirmizi]
(Konuşurken itiraz etmeyene veya haklı olduğu halde, münakaşayı terk edene,
Cennette bir köşk verilir.) [Taberani]
(Haklı da olsa, münakaşayı terk etmeyen, hakiki imana kavuşamaz.) [İbni
Ebiddünya]
(Mücadelede ısrar edeni Allahü teâlâ sevmez.) [Buhari]
(Fitnesinden emin olunmayan mücadeleyi terk ediniz.) [Taberani]
Dört grup insan vardır
Bilgi yönünden insanlar dört gruba ayrılır:
1- Bildiğini bilen,
2- Bildiğini bilmeyen,
3- Bilmediğini bilen,
4- Bilmediğini bilmeyen.
Bildiğini bilen: Böyle kimseler makbuldür. Kendinden emindir.
Cesurdur, bir çok işi başarır. Bir arkadaş var. Bilgisayar dahil, “Her aleti
çalıştırabilirim, çünkü bunu da benim gibi bir insan yapmıştır” diyor ve
kendinden emin olduğu için de başarabiliyor.
Bildiğini bilmeyen: Böyle kimseler ikaza muhtaçtır. Çekingendir. Ben
bu işi başaramam diye korkar. Gerekli ikaz yapıldığında o işi rahat başarır.
Mesela yine bir arkadaşım var. Bilgisayardan anlamam, o bana konuşmaz dedi.
Yanına bir otur dedim, patlar, çatlar diye cesaret edemedi. Israr ettim, “Bunun
bilgi ile, kültür ile ilgisi yok. Azıcık cesaret yeter” dedim. Şimdi
bilgisayarı rahat kullanıyor.
Bilmediğini bilen: Böyle kimseler haddini bilir. Her şeye burnunu
sokmaz. Kendi işi ile meşgul olur. Böyle kimseler her zaman takdir görür.
Bilmediğini bilmeyen: Böyle kimseler hem kendine, hem topluma zarar
verir. Hem bilmez, hem de bilmediğini bilmez. Yani hem kel, hem foduldur. Her
şeye burnunu sokar. Burnu da pislikten kurtulmaz.
Kendileri ile ilişki kurmak yönünden insanlar dörde ayrılır:
1- Tavşan pisliği gibi olanlar.
2- Gıda [besin] gibi olanlar.
3- İlaç gibi olanlar
4- Hastalık gibi olanlar.
Tavşan pisliği gibi olanlar: Ne kokar, ne bulaşır. Hiç kimseye yararı
ve zararı dokunmaz. Varlıkları ile yoklukları arasında fark olmayan kimselerdir.
Gıda gibi olanlar: Herkesin her zaman ihtiyaç duyduğu kimselerdir.
Böyle kimseleri arayıp bulmalı, bulunca da, kaybetmemek için gerekli tedbirleri
almalıdır.
İlaç gibi olanlar: Ancak ihtiyaç zamanında işe yararlar. Böyle
kimseleri de ihmal etmemelidir.
Hastalık gibi olanlar: Bu tip insanlara hiç ihtiyaç olmaz. Fakat,
kendileri insanlara musallat olurlar, bulaşırlar. Bunlardan kurtulmak için,
müdara etmek gerekir.
Hakkı kabul etmekte inat etmemeli
Sual: Münakaşa ettiğim arkadaşın haklı olduğunu anlıyorum. Fakat
yenilgiyi kabul etmemek için, hayır öyle değildir diyorum. Bunun mahzuru nedir?
CEVAP
Doğru olan bir şeyi kabul etmemeye inat denir. İnat, karşımızdakini aşağı
görmek, ondan nefret etmek, ona düşmanlık beslemek, haset etmek gibi
sebeplerden meydana gelir. Hakkı, düşmanımız da söylese kabul etmeliyiz. Hakkı
kabul edememek kibirdendir. Kibir ise büyük günahtır. Hadis-i şerifde buyuruldu
ki:
(Hakkı küçük görmek kibirdendir.) [İ.Gazali]
Mümin kibirli olmaz; fakat vakar sahibi olur. Vakarlı kimse, dünya işlerinde
kolaylık gösterir. Din işlerinde sağlam olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Mümin vakarlı ve yumuşak olur.) [Beyheki]
Hiç kimse ile münakaşa etmemeliyiz!
(Allahü teâlâ, mücadelede ısrar edeni sevmez.) [Buhari]
(Haklı iken, münakaşayı terk edene, Cennetin ortasında bir köşk
verilir.) [Taberani]
(Mücadelede ısrar edenler hariç, hiç kimse, hidayete kavuştuktan sonra
sapıtmaz.) [Beyheki]
Münakaşa, dostların azalmasına, hasımların çoğalmasına sebep olur. Hasan-ı
Basri hazretleri buyurdu ki:
(Bin kişinin dostluğuna, bir kişinin düşmanlığını satın alma!)
Münakaşa, kendisinin akıl, fazilet ve ilimde üstünlüğünü ispata çalışmaktır. Bu
ise karşıdakini cehalet ve ahmaklıkla itham etmek demektir. Bu düpedüz
düşmanlıktır. Kendini karşısındakinden üstün görmek ise kibirdir. Mahzurludur.
Münakaşa her yönden mahzurludur. Münakaşa güzel ahlakın zıddıdır. Halbuki
müslüman güzel ahlaklı olmalıdır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Mallarınızla herkesi memnun edemezsiniz. Güler yüz ve tatlı dil ile, güzel ahlakla
memnun etmeye çalışınız!) [Hakim]
İyi insanın vasıfları
İyi insan, kimseyle münakaşaya girmeyen, herkesle iyi geçinen kimsedir. İyi
insan, yani müslüman, her işinde Allah’tan korkar, titrer. Allahü teâlânın
sevgisine kavuşturacak işleri yapmak için çırpınır. Sabreder, affeder. Her
geçimsizlikte, her sıkıntıda, kusuru kendisinde görür. Her nefeste Rabbini
düşünür. Gaflet ile yaşamaz. Bir kalbi incitmekten korkar. Kalbleri Allahü
teâlânın evi bilir. Hâfız-ı Şirazinin, (Dostlara doğru söylemeli, düşmanları
güler yüzle ve tatlı dil ile idare etmelidir) sözüne uyar. Dinlerine
ve dünyalarına zarar gelecek şeylerden sakınır. Herkese karşı, güler yüzlü,
tatlı dilli olur. Af dileyeni affeder. Hiç kimse ile münakaşa etmez. Bilir ki,
münakaşa etmek, dostluğu giderir, düşmanların çoğalmasına sebep olur. Fitne
çıkarmaz, dost ile de, düşman ile de tatlı konuşur, herkesle iyi geçinir.
Kimsenin sözüne karşı gelmez. Herkese yumuşak söyler, sert konuşmaz. Hadis-i
şerifte, (Mümin vakarlı ve yumuşak olur) buyuruldu. Münakaşa
edenlerin yanında oturmaz!
İyi huylu olmak için ve iyi ahlakını muhafaza edebilmek için, salih kimselerle,
iyi huylularla arkadaşlık etmelidir. Hadis-i şerifte, (Kişinin dini,
arkadaşının dini gibi olur) buyuruldu. Ahlakı bozan kitap, gazete,
radyo ve TV’den sakınmalıdır.
Malı, mevkii hayır için arayan ve hayır işlerde kullanan, rahata, huzura
kavuşmuştur. Hadis-i şerifte, (Dünyada, yolcu gibi yaşa, öleceğini
unutma) buyuruldu. Vaktin kıymetini bilip gece-gündüz ilim
öğrenmelidir! İlim, ibadet içindir. Kıyamette işten, ibadetten sorulur, çok
ilim öğrendin mi diye sorulmaz. İş ve ibadet de ihlas elde etmek içindir.
Evliyadan bir zat, (Bir kimsenin veli olduğu; tatlı dili, güzel ahlakı, güler
yüzü, cömertliği, münakaşa etmemesi, özürleri kabul etmesi ve herkese merhamet
etmesi ile anlaşılır) buyurmuştur.
İbni Abbas hazretleri buyurdu ki:
(Aklın başı, kendisine zulmedeni affetmek, kendinden aşağıda görünene tevazu
göstermek, düşündükten sonra konuşmaktır. Akılsızlığın başı ise, kendini
beğenmek, lüzumsuz yere konuşmak ve kendisinin yaptığı şeylerde insanları
ayıplamaktır. Hadis-i şerifte, (Akıllı şu kimsedir ki, açıkta yapınca
utanacağı işi gizli yerde de yapmaz) buyuruldu. Hikmet ehli,
ibadetlerini ihlasla yapan, insanlarla iyi geçinen, onlara iyilik eden ve
belalara sabredenin akıllı olduğunu bildirmiştir.
Hakkı kabul etmek
Sual: Bazen bir hususta çocuğumla konuşurken, yanıldığımı anladığımda
hatamı kabul edemiyorum. Uygun mu?
CEVAP
Hakkı söyleyen kim olursa olsun kabul etmelidir.! Çocuğumuz da söylese,
cahil biri de söylese, itiraz etmeden kabul etmelidir! Hadis-i şerifte
buyuruldu ki:
(Hakkı söyleyen kimse, küçük-büyük ve hoşlanılmayan bir kimse de olsa kabul
et, bâtılı da reddet!) [Deylemi]
Bir hususta körü körüne inat etmek çok kötüdür. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki:
(Bilmediği bir hususta inat edene, inadından vazgeçene kadar Allahü teâlâ
gadap eder.) [İ.Ebiddünya]