Emirleri yapmamak veya değiştirmek hakkında...
23/09/2023 Cumartesi Köşe yazarı A.D
Geçenlerde gittiğim bir davette sakal konusu açıldı. Yanıma
oturan biri "Bir şeyi hiç yapmamaktansa, bir kısmını olsun
yapmalıdır. Mesela sünnete uygun sakal bırakmayanın, kirli sakal veya top sakal
bırakması daha iyidir" dedi. Ben de "Siz bunları kafadan mı
söylüyorsunuz? Yoksa bir kaynağınız var mı?" dedim. Kendisinin esnaf
olduğunu ancak çok kitap okuduğunu söyledi. Dinî konuda ulu orta konuşmasına
şaştım kaldım! "Hiç sünnete uymayan sakala iyi denir mi?" dedim
ve ona bidati anlattım...
Sünnete aykırı sakalı, sünnet niyetiyle bırakmak bid’at olur.
Bid’at işlemek büyük günahtır. Günaha iyi demek çok tehlikelidir. Sünnette
değişiklik yapmak, hiç yapmamaktan daha kötüdür. Çünkü sünneti değiştirmek,
sünneti beğenmemek olur. Sünneti beğenmeyerek değiştirmek küfür olur. "Bu
emir uygun değil, şu şekilde olsaydı daha uygun olurdu" manasına
gelir.
Kasten, sabahın farzı üç, akşamın farzı iki rekât kılınırsa
namaz hiç sahih olmaz. Orucu başka ayda tutmak, haccı başka mevsimde yapmak
dini değiştirmek olur ve hiç sahih olmaz. Maksat namaz kılmak diyerek,
vakitleri girmeden bütün namazlar kılınsa sahih olmaz. "Maksat namazsa
eğer, hepsi kılındı" demek yanlış olur. Çünkü bu kılınan, namaz
olmadı. Hacca, zamanında değil de, herhangi bir mevsimde gidilse hac sahih
olmaz. "Maksat Kâbe’yi ziyaretse, ziyaret gerçekleşti" demek de
böyle yanlış olur. Çünkü hac olmadı. Emredilen zamanda ve emredilen şekilde
yapmak gerekirdi.
Sakal da böyledir. Resulullah'ın “sallallahü aleyhi ve sellem”
emrettiği şekilde bir tutam bırakmayıp sünnet diye kirli sakal bırakmak veya
top sakal gibi daha değişik bırakmak, sünneti değiştirmek olur. Eğer, sünnet
diye yapılırsa bid’at ve haram olur. Sünnet beğenilmediğinden böyle yapılıyorsa
küfür olur. Sünnet diye değil de, âdet diye bırakılırsa mekruh olur. Görüldüğü
gibi niyete göre değişmektedir.
Çocuğu çay şekeri alması için çarşıya göndersek. O
da şeker yerine lokumu getirip "O da tatlı, bu da tatlı, ne fark
eder, hiç getirmemekten daha iyidir" dese, mazur görülür mü?
Emre itaat; emri, bildirilen zamanda ve istenilen miktarda
yapmakla olur. Bir emrin fazlası da, noksanı da yanlış olabilir. Bazen işin
bildirilen zamanda yapılması önemlidir. Daha önce veya daha sonra yapılması
mahzurlu olabilir. Bize göre daha iyi sanılan şekil, emri verene göre yanlış
olabilir. Bunu da ancak emri veren bilir. Bize düşen, emre aynen uymaktır. Daha
iyisini yapmak için geciktirmek veya bazı ilaveler yapmak yanlış olur.
Bütün bunlar gösteriyor ki, dinin bildirdiğine ilave veya
çıkarma yapmak dini değiştirmek olur. Dini değiştiren de, Allahü teâlânın
emrine uymamış olur.