Çocuk olmaması için tedbir almak mesela prezervatif kullanmak caiz mi?
Doğum kontrolü ve kürtaj
CEVAP
Evet caizdir.
Sual: Kadın çocuk olmaması için spiral kullansa, caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Erkek, hanımı razı olmadığı halde, çocuk olmaması için tedbir
alabilir mi veya hanımını tedbir almaya zorlayabilir mi?
CEVAP
Hayır.
Sual: Kürtajın, tıptaki ve dindeki yeri nedir?
CEVAP
Tıp yetkilileri diyor ki:
"Kürtajın riskleri gebelik büyüdükçe artar. Özellikle büyük gebeliklerde
kürtaj esnasında çok kanama olabilir. Kanama durdurulamaz ise tehlike arz
edebilir. Onun için kürtaj ilk aylarda yapılmalıdır. Kürtajın yasal sınırı 10
hafta, yani 2,5 aydır. Bundan sonra kürtaj olmak illegaldir. O halde kürtaj
için gecikmemeli, 2,5 ayı aşmamaya gayret etmelidir. Kürtaj imkanına ulaşmamış
binlerce bayanın gayri sıhhi metotlarla gebeliğini kendi kendine
sonlandırmasında meydana gelen ağır hastalıkla hayatını kaybettiği acı bir
gerçektir. O halde kürtaj meşru yollarla yapılmalıdır. Yasalara göre 18
yaşından büyük ve evli olan kadınlar, hem kendi, hem de eşlerinin rızası ile
kürtaj olabilir. Resmen evli görülmeyen kadınlarda eş rızası aranmaz. 18
yaşından küçükler ise ancak veli veya vasilerinin onayı ile kürtaj
olabilirler."
Dinimizde ise, özürsüz çocuk aldırmak haramdır, yasaktır. Hele fakirlikten
korkarak, rahmindeki çocuğu öldürmek, haksız yere cana kıymak, yani cinayet
olduğu gibi, evlat hakkını da tanımamaktır, büyük günahtır. Ananın veya süt
emen diğer çocuğun ölümüne sebep olan bir özür varsa, uzuvları teşekkül etmeden
çocuk aldırmak caiz olur. Kütüb-i sittedeki, (İnsan, anne karnında
nutfe olarak 40, aleka olarak 40, et parçası olarak da 40 gün kalır.
Bundan sonra ruh verilir) mealindeki hadis-i şerifini de esas alan
âlimler, bir özürden dolayı, 1 aydan 4 aya kadar kürtaja izin
vermişlerdir. (Redd-ül Muhtar)
Başka sebep olmasa da, İslam terbiyesi ile yetiştirememek korkusu özür olur.
Yani İslam terbiyesi verememek niyetiyle dört aydan önce çocuk aldırmak caiz
olur. (S. Ebediyye)
<br
Çocuk aldırmak
Sual: S. Ebediyye’de, dört aylık olmamış çocuğu, din bilgisi
verememek, İslam terbiyesiyle yetiştirememek korkusuyla aldırmanın caiz olduğu
bildirilirken, İslam Ahlakı kitabında, Fetava-yı Hindiyye’den
naklen, bir şart bildirilmeden, dört aydan önce aldırmanın caiz olduğu
bildiriliyor. Bu iki ifade arasında bir çelişki yok mu?
CEVAP
Hayır, bir çelişki yoktur. İslam Ahlakı’nda, (Dört aylık çocuğunu
aldıran kadın cezalandırılır. Daha önce aldırması caizdir) deniyor.
Hindiyye’ye bakılınca, mesele daha kolay anlaşılıyor. Bir özürle, dört ayı
geçmiş bir çocuğu aldıran kadının cezalandırılacağı bildirildikten sonra, ancak
dört aydan önce aldırabileceği açıklanıyor. Yani özürle de olsa, zaruretsiz
dört aydan sonra aldıramaz, dört aydan önce özürle aldırabilir deniyor. İfade
şöyle:
Emzikli bir kadın, gebe olur, sütü kesilir ve emen çocuğun hayatı tehlikeye
düşer, o çocuğun da babası olmazsa; gebelik 4 ay olmadan önce, o kadın ilaçla
çocuğunu düşürebilir. Ancak 4 ay geçtikten sonra, çocuğunu aldırması caiz
olmaz. (Fetava-yı Hindiye)
İmam-ı Rabbani hazretleri, (Fakirlikten korkarak, kızlar öldürülürdü. Bu, cana
kıymak ve evlat hakkını tanımamaktır) buyuruyor. (3/41) Çocuk
aldırmak da böyle büyük günahtır. İbni Âbidin hazretleri, (Özürsüz çocuk
düşürmek haramdır. Annenin veya süt emen diğer çocuğun ölümüne sebep olan bir
özür varsa, uzuvları teşekkül etmeden düşürmek caiz olur) buyurdu. Uzuvlar 120
gün sonra teşekkül eder. Çocuk olmaması için önceden bir tedbir almak caizdir,
fakat canlı çocuğu, almak da, aldırmak da haramdır. Fakirlikten dolayı iyi
besleyememek korkusu, çocuk düşürmek için özür olmaz. Fakat İslâm terbiyesiyle
yetiştirememek korkusu özür olur. (S. Ebediyye)
Demek ki, kürtajın caiz olması için şu iki şart birlikte bulunmalıdır:
1- Annenin veya süt emen diğer çocuğun ölümüne sebep olan bir özür
olacak veya İslâm terbiyesi ile yetiştirememe korkusu olacak,
2- Çocuk anne karnında 120 günden küçük olacak.
Dört ayı geçince, hiçbir sebeple kürtaj caiz olmaz. Sakat doğacak diye çocuğu
aldırmak, doğduktan sonra sakat diye çocuğu öldürmek gibi cinayet olur.
5 aylık çocuk
Sual: Down sendromu olduğu anlaşılan beş aylık çocuğu kürtaj caiz
midir?
CEVAP
Dört aydan büyük olursa, caiz olmaz. Down sendromu, bir hastalıktır. Hasta
diye, çocuk öldürülmez. Dört aydan önce aldırmak gerektiği zaman, niyet başka
da olsa değiştirip, İslam terbiyesi verememek endişesiyle çocuk aldırdığına
niyet etmelidir.
Sual: (Sağlık, estetik, ekonomik ve sosyolojik gibi bir sebeple
dört ayı da geçse kürtaj caizdir) diyen oluyor. Caiz midir?
CEVAP
Hayır, saymadığı başka bir sebep kalmamış. Yani her sebeple çocuk aldırılır
diyor. Halbuki uzuvları teşekkül ettikten sonra, yani dört ayı geçtikten sonra
çocuk aldırmanın caiz olmadığı bütün fıkıh kitaplarında yazılıdır.
Sual: Fakir bir aileyiz, eşim bir çocuğa hamiledir. Fakir olduğumuz
için bakamayacağız, bu yüzden aldırmamız günah mıdır?
CEVAP
Çocuğun da, sizin de rızkınızı veren Allahü teâlâdır. Fakirlikten dolayı, iyi
bakamamak, besleyememek korkusu, çocuk düşürmek için özür olmaz. Çocuk aldırmak
demek, çocuğu öldürmek demektir.
Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Fakirlik korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyin.) [Enam 151]
(Allahü teâlânın rızk vermediği, yer yüzünde bir mahluk yoktur.)[Hud 6]
Ancak din bilgisi verememek, İslam terbiyesi ile yetiştirememek korkusu özür
olur. Uzuvları teşekkül etmeden [120 günden önce] düşürmek caiz olur.
Demek ki, fakirlikten dolayı bakamamak değil, İslam terbiyesi ile
yetiştirememek niyetiyle çocuğu aldırmak caiz oluyor.
Sual: Kadın, kocasından izinsiz, çocuk aldırabilir mi?
CEVAP
Aldıramaz.
Çocuğunu aldıran
Sual: Hâmile bir kadın, kocasından habersiz çocuğunu aldırır veya
bilerek düşürürse, gurre denilen bir ceza gerekiyormuş. Bu
ceza ne kadardır ve kime verilir?
CEVAP
Kocasından izinsiz çocuk aldıran veya ilaçla yahut başka sûretle çocuk düşüren
kadının âkılesi, 500 dirhem gümüşü [veya 50 dinar altını], kadının kocasına
verir. Buna gurre denir. Kocasının izniyle düşürürse veya bu
olay dar-ül-harbde yani İslamiyet’le idare edilmeyen yerde olmuşsa bir şey
vermek gerekmez. Âkıle, katilin öldürme işindeki
yardımcılarıdır. Dinar, bir miskal altındır. 50 dinar, 240 gram
basılı altın eder. Dirhem, 3,36 gram gümüştür.
Çocuk düşürmek
Sual: (Sperm ve yumurta canlıdır, döllenmiş yumurta bir günlük de
olsa, bir aylık da olsa canlı olduğu için, ne maksatla olursa olsun, düşürmek
veya aldırmak caiz olmaz; fakat doğum kontrolü için, spermi dışarı atmak
caizdir) deniyor. Sperm canlı olduğuna göre, dışarı atılınca canlı olan sperm
öldürülmüş olmuyor mu? Bu mantık yanlış değil mi?
CEVAP
Elbette yanlıştır. Din nakle dayanır, mantıkla din olmaz. Sperm öldürüldüğü
halde, doğum kontrolü caizdir. İbni Âbidin hazretleri
buyuruyor ki:
Çocuk düşürmek, haramdır. Ananın veya süt emen diğer çocuğun ölümüne sebep olan
bir özür varsa, uzuvları teşekkül etmeden düşürmek caiz olur. (c. 5, s.
276)
Demek ki uzuvlar teşekkül etmemişse, bildirilen özürlerle çocuğu aldırmak veya
ilaçla düşürmek caiz oluyor. Uzuvlar teşekkül etmiş olan çocuğu almak da,
aldırmak da haramdır. (S. Ebediyye)
Kütüb-i sittedeki, (İnsan, anne karnında nutfe olarak 40,
aleka olarak 40, et parçası olarak da 40 gün kalır. Bundan sonra ruh
verilir) mealindeki hadis-i şerifini de esas alan âlimler, bir özürden
dolayı, dört aya kadar kürtaja izin vermişlerdir.
Başka sebep olmasa da, İslam terbiyesiyle yetiştirememek korkusu özür olur.
Yani İslam terbiyesi verememek niyetiyle, dört aydan önce çocuk aldırmak caiz
olur. (Seâdet-i Ebediyye)
Veled-i zina
Sual: Halk arasında, (Veled-i zina olarak doğacak çocuğu aldırmak
gerekir) deniyor. Veled-i zina için kürtaj caiz midir?
CEVAP
Veled-i zina da olsa, zaruretsiz çocuk aldırmak günahtır. İkincisi, nikâhsız
birleşmeden doğan çocuğa günah olmaz. Ana babanın günahını çocuğu çekmez.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Veled-i zina, babasının günahını çekmez. Hiç kimse, başkasının günahını
yüklenmez.) [Hâkim]
Bir âyet-i kerime meali de şöyledir:
(Bir kimse, diğer kimsenin günahını çekmez.) [Necm 38]
Veled-i zinaya bakamayan anne, çocuğunu doğurduktan sonra devlete teslim
edebilir. Veled-i zina olan çocuğu, herhangi bir şekilde öldürmek asla caiz
olmaz.</br