CEVAP
İki kişinin yanında bir erkek, bir kıza, (Bu benim hanımım) dese, kız da
bunu tasdik etse, üç mezhepte nikah sahih olur, Maliki’de sahih
olmaz.
Baba evlenmek isteyince, Hanefi’de ve Maliki’de, oğlu
babasını evlendirmeye mecbur değil ise de iyi olur. Şafii ve Hanbeli’de,
mecburdur.
Üç mezhepte şahitsiz nikah sahih olmaz ve gizli tutulmaları caiz olur. Maliki’de,
şahitsiz nikah sahih olur ise de, tanıdıklara duyurmak lazımdır.
Şafii’de ve Hanbeli’de iki şahidin âdil erkek olmaları
lazımdır. Hanefi’de bir erkekle iki kadın fâsıkın şahitlikleri
ile sahih olur. Üç mezhepte, Müslüman erkekle zimminin nikahında iki şahidin
Müslüman olmaları lazımdır. Hanefi’de, ikisi de zimmi
olabilir.
Şafii’de ve Hanbeli’de, tezvic veya nikah kelimelerini
söylemek şarttır. Hanefi’de temliki bildiren her kelimeyi
söylemekle sahih olur. Maliki’de, Hanefi gibi
ise de, mehri de söylemek lazımdır.
Hanbeli’de kadın ve velileri razı olunca, küfvün gayrısı ile
evlenemez. Diğer üç mezhepte evlenebilir. [Küfüv, erkeğin kadına denk olması
demektir.]
Şafii’de, küfüv, nesepte, sanatta, dinde, ayıpsız olmakta ve hürriyette
şarttır. Maliki’de küfv yalnız dinde olur. Hanefi’de
dinde, nesepte ve malda olur. Hanbeli’de dinde ve sanatta olur.
Zina eden kadınla evlenmek üç mezhepte caiz, Hanbeli’de, tevbe
etmeden önce nikahı haramdır.
Cin ile evlenmek, Şafii’de caiz, Hanefi’de caiz
değildir. Cinlerin çoğalması gaz [hava] iledir. Bundan dolayı, cin ile
evlenmek, hakiki evlenmek değildir.
Boşamayı mülke bağlamak, Hanefi ve Maliki de
caiz. Şafii ve Hanbeli’de caiz değildir.
Hanbeli’de, bir kavilde her yaşta süt emen, süt kardeş olur. Şafii’de,
iki yaşından yukarı iken emen, süt kardeş olmaz. İmam-ı a’zama göre, 30
aydan, Maliki’ye göre 26 aydan sonra emen süt çocuğu olmaz.
Hanefi ve Maliki’de bir defa, bir yudum emmekle süt
kardeş olur. Şafii’de ve Hanbeli’de ise ayrı ayrı 5
kere doya doya emmesi gerekir.
|