"Tasavvuf yük çekmektir yük olmak değil!.."
29/01/2023 Pazar Köşe yazarı V.T
İbâdet; emirlere uyup, amel
etmek, nehyedilen şeylerden sakınmaktan ibârettir.
Ahmed Semerkandî hazretleri evliyânın büyüklerindendir. On
dördüncü asrın sonlarında vefât etti. Zâhirî ilimlerde Zeynüddîn-i Hafî'nin
derslerinde yetişip, kalb ilimlerinde ve tasavvuf yolunda da Hâce Alâüddîn-i
Attâr hazretlerinin sohbetlerine devâm etmekle ilerledi. Hâce Ubeydullah-i
Ahrâr hazretleri ile de görüşüp, onun da mânevî feyiz ve bereketlerine kavuşan
Derviş Ahmed, Hirat'ta bir câmide vaaz ederdi. Sohbetlerinde şöyle anlattı:
Hocam Ubeydullah-i Ahrâr hazretleri buyurdu ki: Şeyh Ebû Saîd
Ebü'l-Hayr, tasavvufu şöyle târif etmiştir: "Şimdiye kadar evliyâdan yedi
yüz zât tasavvufun târifi husûsunda çeşitli sözler söylemişlerdir. Bütün bu
sözlerin özü şu noktada toplanır: Tasavvuf; vakti, en değerli olan şeye sarf
etmektir."
"İnsanın kıymeti; idrâkinin, zekâsının, bu yolun
büyüklerinin hakikatlerini anladığı kadardır."
"Şeyh Ebû Tâlib-i Mekkî buyurdu ki: Allahü teâlâdan başka
hiçbir murâdın kalmayıncaya kadar gayret göster. Bu murâdın hâsıl olunca, işin
tamamdır. İsterse senden kerâmetler, hâller ve tecellîler hâsıl olmasın, gam
değildir."
"Tasavvuf, herkesin yükünü çekmek ve kimseye kendi yükünü
çektirmemektir."
"Allahü teâlâdan gelen belâlara sabırlı, hattâ şükredici
olmak lâzımdır. Zîrâ, Allahü teâlânın birbirinden acı belâları çoktur."
"Bir gün Mevlânâ Hâmûş hazretlerinin huzûruna gitmiştim.
Yanında bulunanlarla ilmî meseleleri konuşuyordu. Ben de bir yere oturmuş, hiç
konuşmuyordum. Bana dönüp;
-Ne dersin, konuşmak mı daha iyi, susmak mı daha iyi? dedi.
Sonra da;
-Bir kimse kendi varlığının kaydından (nefsinden) kurtulmuşsa,
ne yapsa iyidir. Kurtulmamışsa, ne yapsa kötü... Ben, Mevlânâ Nizâmeddîn
Hâmûş'tan bundan daha iyi bir söz işitmedim."
"Zikir bir kazma gibidir ki, onunla gönülden yabancı duygu
dikenleri temizlenir."
"İbâdet; emirlere uyup, amel etmek, nehyedilen şeylerden
sakınmaktan ibârettir. Ubûdiyyet, kulluk da bu şekilde Allahü teâlâya
yönelmektir."
"İnsanın yaratılmasından murâd, kulluk yapmasıdır. Kulluğun
özü de, her hâlükârda Allahü teâlâyı unutmamaktır."
Asıl ve kıymetli olan ilmin, ilm-i ledünnî olduğunu bildirerek buyurdu ki: "İlim iki çeşittir: Biri verâset ilmi, biri de ledün ilmidir. Verâset ilmi çalışarak elde edilir. Resûlullah (sallallahü aleyhi ve sellem); (Kim bildikleriyle amel ederse, Allahü teâlâ ona bilmediklerini öğretir) buyurdu. İlm-i ledün ise, Allahü teâlânın ihsânıdır. Çalışmadan elde edilir. İlâhî bir mevhibedir. Kullarından dilediğine verir."