Kadının, erkeğe göre, namazda farklı yaptığı şeyler nelerdir?
Kadınların namazı
CEVAP
Şunlardır:
1- Kadın, namaza dururken, ellerini omuzlarına kadar kaldırır. Sağ
el parmaklarını sol bilek üzerine halka yapmaz. Sağ eli, sol el üzerinde olarak
göğüs üstüne koyar.
2- Rükuya eğilirken ayaklarını birleştirmez. Rükuda az eğilir,
belini başı ile düz tutmaz, dizlerini büker. Ellerini dizleri üstüne koyar,
dizlerini kavramaz ve parmaklarını açmaz.
3- Secdede kollarını, karnına yakın olarak yere serer. Karnını
uyluklarına bitiştirir.
4- Teşehhüdde, ayaklarını sağa çıkararak yere oturur. El parmakları
birbirine yapışık olur.
5- Dua ederken ellerini ileri uzatmaz, yüzüne karşı eğik tutar.
6- Sabah namazını geç kılması müstehap değildir. Vakit girer girmez
kılmaları iyi olur.
7- Namazda yüksek sesle okumaz. Kurban bayramında farz namazlardan
sonra teşrik tekbirini sessiz okur. (Redd-ül-muhtar, Tahtavi)
Sual: Halebi’de ve Redd-ül-muhtar’da, rükuya eğilirken ayakları
birleştirmenin sünnet olduğu yazılıdır. Kadınlar da ayak birleştirir mi?
CEVAP
Hayır, kadınlar birleştirmez. Bu erkeklere mahsustur.
Kadınlar beklemez
Sual: Erkeklerin cuma namazından çıkmalarını beklemeden, kadınlar
öğle namazını kılabilirler mi?
CEVAP
Evet, kılabilirler.
Sual: Bir rükün miktarı saçımız açılırsa namaz bozulur mu? Rükün
miktarı ne kadardır?
CEVAP
Namazın bozulmasında ve secde-i sehvlerde rükün miktarı önemlidir. Bunu iyi
bilmek gerekir.
Namazın içindeki farzlara rükün denir. Hepsi beştir: Kıyam, kıraat, rüku, sücud
ve son teşehhüdde oturmak.
Kadınlarda saç avrettir. Bu rükünlerin birinde, saçı açılan kadın, bir âyet
okuyacak kadar zaman içinde saçını kapatamazsa, namazı bozulur. Açıldıktan
sonra bir eli ile hemen kapatırsa, namazı bozulmaz. İki eli ile kapatırsa
namazının bozulacağını bildiren kitaplar da vardır. Onun için bir el ile
kapatmaya çalışmalıdır. Yahut üç kere sübhanallah diyecek kadar avret yeri
açılırsa namazı bozulur. Normal şekilde üç kere sübhanallah demek
bir rükün için ölçüdür.
Kaç rekat kıldığını şaşırıp, namaz içinde düşünen kimse, sonraki rüknün veya
vacibin üç kere sübhanallah diyecek kadar bir zaman gecikmesine sebep olursa,
bu arada, âyet ve tesbih okusa bile, secde-i sehv yapması gerekir.
Sual: Kadın secde ederken başörtüsü alnına gelse mekruh olur mu?
CEVAP
Evet. Secdeye alnın çıplak olarak değmesi gerekir.
Sual: Sağlam kadınlar, gerek tarlada ve gerekse camide yabancı
erkeklerin göreceği yerde oturarak namaz kılıyorlar. Kıyam, yani ayakta durmak
farz değil mi? Yabancı erkek görecek diye oturarak namaz kılmak caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. Farzı ayakta kılmak farzdır. Ancak hasta olup ayağa kalkamayan
oturup kılar. Erkek görecek diye oturarak kılmak caiz olmaz. (Redd-ül-muhtar,
Hindiyye)
Sual: Kadın, çıplak ayakla namaz kılabilir mi?
CEVAP
Namaz etekliği uzun ise, ayaklar görülmüyorsa, bir mahzuru olmaz.
Sual: Namaz borçları olan kadın, yıllar içindeki hayzlı zamanlarını
düşerek mi kaza hesabı yapar?
CEVAP
Evet.
Sual: Namaz kılarken, kadının altınları görünse, caiz mi?
CEVAP
Görünmemesi iyi olur.
Sual: Kadının namazını, evde kocasıyla veya mahrem erkek
akrabasıyla cemaatle kılması, yalnız kılmasından evla mıdır?
CEVAP
Evet.
Sual: Dizle ayak arasının ¼ ü açılan kadının namazı bozulur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Kadının, namazda yüzünü tülbentle kapatması caiz mi?
CEVAP
Hayır.
Sual: Ruj ve ojede plasenta kullanıldığını, imalinde çalışan birkaç
yetkili ağızdan işittim. Rujlu ve ojeli iken namaz kılmak uygun olur mu?
CEVAP
Oje plasentadan imal edilmese de, altına su geçmez. Ojeli iken alınan
abdest de sahih olmaz.
Sual: Örtünün altından peruk görünürse namaz bozulur mu?
CEVAP
Bozulmaz.
Sual: Maliki’yi taklit eden kadın, abdestte ve gusülde, örülü
saçını çözmesi gerekir mi?
CEVAP
Maliki’de, kadının, abdestte örülü saçını açması gerekmez. Örgünün üstünden
hepsini mesh eder.
Gusülde de saçların dibine, yani başındaki deriye su ulaşabiliyorsa, örgüyü
çözmek yine gerekmez. Hanefi’de de böyledir. Yani kadınlar, örülü saçın
diplerini ıslatınca, çözmeden örgünün üstünü ıslatmak yeterlidir. Saç dipleri
ıslanmazsa, örgüyü açmak gerekir. Örülmemiş saçların her tarafını da yıkamak
farzdır. Maliki’de guslederken saçları hilallemek de gerekir.
Sual: (Kadın, kürsüf kullanmazsa, namazı kabul olmaz) deniyor.
Doğru mu?
CEVAP
Böyle bir şeyin aslı yoktur. Hiç kürsüf kullanılmasa da, yine de namazlar sahih
olur. Kürsüf kullanılmazsa, iç çamaşırı kirlenebilir. Kirli çamaşır çıkarılıp
temiz çamaşırla namaz kılınır. Kürsüf, yani bez veya pamuk, namazdan sonra
konursa, çamaşır kirlenmiş olmaz. Maliki mezhebini taklit ederse, namazda bile
akıntı gelse, abdesti de, namazı da bozmaz.
Sual: Hayzlı, nifaslı kadın, namaz kılabilir mi?
CEVAP
Kılamaz. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Hayzlı kadın namaz kılamaz.) [Buhari, Müslim]
(İstihazalı [özürlü], hayzı bitince yıkanır, namazını
kılar, orucunu tutar.) [Darimi]
Sual: Komşumuz, Cilbabsız, yani çarşafsız namaz kılan
kadının namazı kabul olmaz dedi. Böyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Böyle bir şeyin aslı yoktur. Cilbab, erkeğin de, kadının da giydiği bir elbise,
bir gömlektir. Çünkü hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Haramdan cilbab [gömlek] giyen erkeğin namazları kabul
olmaz.)[Bezzar]
(Hayâ cilbabını [örtüsünü] çıkarandan [aleyhinde] söz
etmek gıybet olmaz.) [Beyheki]
Cilbab, baş örtüsünden daha geniş ve gömlekten kısa olan örtüdür. Bedeni örten
her örtüye denir. (Ebüssüud tefsiri, Ruh-ul-beyan tefsiri)
Resulullah efendimizin hanımı Ümmi Seleme validemiz anlatır: (Resulullaha,
kadın yalnız atkısı ve gömleği ile izarsız namaz kılabilir mi?) diye
sordum. (Giydiği dır’ [uzun gömlek], ayaklarının üstü
ile birlikte bütün vücudunu örterse, kılabilir) buyurdu.) [Ebu Davud]
Yine hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Kadın, ancak başını ve bütün vücudunu örten elbise ile namaz kılarsa,
tesettüre uymuş olur ve namazı kabul olur.) [Ebu Davud, Tirmizi]
(Namazı, izar ve rida ile kılın!) [İbni Adiy]
İzar, belden altını örten; rida ise, belden
yukarısını örten giysidir. İhramın da alt kısmına izar, üst
kısmına rida denir. İzar, bir cins peştamal, rida ise
bir cins gömlektir.
(Bahr-ür-râık)da diyor ki:
(Erkek, hanımına şunları alması gerekir: Kisve, senede iki dır’,
iki himâr ve iki milhafedir. Milhafe,
kadının sokağa çıkarken giydiği elbisedir. [Buna ferâce, saya, manto da denir.
Himâr, baş örtüsüdür.] Dır’ göğsü açılabilen uzun gömlektir.
Kamîs, omuzu açılabilen uzun gömlek [entâri]dir.)
Nur suresinin 31. âyet-i kerimesinde, (Kadınlar, himarlarını [baş
örtülerini] yakalarının üzerine örtsünler) buyuruluyor. Eğer
kadınlar, çarşaf giyselerdi, himar yani baş örtüsünü yakanın üzerine örtmekten
bahsedilmezdi.
Kadınlara vücut hatları [kaba avret yerlerinin şekli ve rengi] belli olmayacak
herhangi bir elbise ile örtünmek farzdır. Dinimiz, kapanmayı emretti, ama belli
bir örtü şekli bildirmedi. (Dürer-ül-mültekıte)
Bu vesikaların hepsi gösteriyor ki, kadınların çarşaf giymesi gerekmez. Ne
Resulullah efendimizin hanımlarının, ne de Eshab-ı kiramın hanımlarının çarşaf
giydiklerine dair bir vesika yoktur. Din kitaplarında da kadına nafaka olarak
verilmesi gereken elbiseler bildirilmiş, hiç birinde çarşaftan bahsedilmemiştir.
Çarşaf Türkiye’ye Tanzimat döneminde hacca gidenler tarafından, İranlılardan
alınmak suretiyle getirilmiştir. Önceleri pek tutulmayan, hatta bid'at denilen
çarşaf, 1870’te yaygınlaşmıştır. Daha sonra II. Abdülhamid han, 4
Ramazan 1309 (2 Nisan 1892) tarihli bir emirname ile çarşaf giyilmesini
yasaklamıştır. (İslam Ansiklopedisi Diyanet Vakfı)
1913’de Balkan muhacirleri, Rumeli’nde Yahudi ve Ortodoks kadınlarının
giydikleri siyah çarşaf ile gelmişlerdi. Zamanla bu İstanbul’a yayıldı. (Osmanlı
Tarih Deyimleri Sözlüğü)
Sual: Kadın için Bayram ve Cuma namazı farz olan bir mezhep var
mıdır?
CEVAP
Bayram namazı Şafii ve Maliki'de sünnet, Hanefi'de vaciptir.
Cuma namazının yalnız erkeklere farz olduğu çeşitli hadis-i şeriflerle
bildirilmiştir. Bunlardan ikisi şöyle:
(Cuma namazı, köle, kadın, çocuk, hasta olan kimse hariç, her müslümana
farzdır.) [Ebu Davud, Hakim]
(Namaz kıldırması için bir erkeğe emredip, sonra da Cuma namazına gelmeyen
erkeklerin evlerini başlarına yıksam diye düşündüm.) [Buhari]
Bayram namazının şartları da Cuma namazının şartları gibidir. Bu bakımdan Cuma
namazına gitmeyen kadın, bayram namazına da gitmez.
Erkeklerin camide cemaatle namaz kılmalarının, evde kıldıkları namazdan 27
derece daha fazla sevap olduğu, kadınların ise, evde namaz kılmalarının, camide
namaz kılmalarından daha çok sevap olduğu hadis-i şeriflerle bildirilmiştir.
Sual: Kadın, erkeklere imam olabilir mi?
CEVAP
Bütün fıkıh kitaplarında imam olmak için bildirilen şartlardan biri, (Erkek
olmaktır. Kadın, erkeklere imam olamaz) buyuruluyor. (Halebi) Dürer’deki
bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Kadınların, [namazda imam olarak] öne geçirilmesi caiz
değildir.)[Rezin]
Kadın, erkeklerle birlikte cemaatle namaz kılsa, kadının sağındaki, solundaki
ve arkasındaki erkeğin namazı bozulur. (Redd-ül-muhtar)
Sual: Neden kadınlar erkeklerin arasında namaz kılamıyor? Din kardeşi
değil miyiz, omuz omuza kılsak ne mahzuru olur?
CEVAP
Öyle ya namazda kadına bir kötülük edecek erkek çıkmaz. Gerçekten niye kadın
erkeklerin arasına girmiyor ki? Her kadın birimizin anasıdır veya bacısıdır
veya hanımıdır veya kızıdır, halamız, teyzemiz de olabilir.
Evet annemizle de yan yana namaz kılamayız, onun değil, bizim namazımız
bozulur. Bir başka hanım da, (O erkeklerin bana ne zararı dokunabilir) demişti.
Evet erkeklerin ona da sana da bize de zararı dokunmaz. Ama kadınla erkek yan
yana namaz kılınca erkeğin namazı bozulur. Niye bozulur? Namaz kılmayı bize
emreden öyle emretmiştir de ondan, yani Allah öyle emrettiği için öyledir.
İnsan teyze kızı ile evlenebiliyor da neden kız kardeşi ile evlenemiyor? Allah
öyle emrettiği için, kız kardeşinizle evlenin deseydi evlenirdik. Bir kadın
niye iki erkekle evlenemiyor, yine aynı cevap, öyle emrettiği için. Yani şu
sebepten dolayı değil. Mesela erkeklere ipek giymek haramdır, niye haram? Cevap
aynı, öyle emredildiği için.
Sual: Amerika’da kadın imamın, Kilise’de Cuma namazı kıldırmasının
amacı nedir? Feminizm için mi, yoksa başka maksatlar da var mıdır?
CEVAP
Maksatsız değil elbette. Ama asıl maksadı nedir bilmiyoruz. Görünenler var.
Hutbede ve demeçlerinde şu hususları vurguluyor:
(Kadın da erkeğin yaptığı işleri yapmalıdır. Mesela kadın, yaptığı zinadan
dolayı cezalandırılamaz. Yaptığı zinaları gizleme ve zina yapma hakkına
sahiptir. Bu, feminizmden çok, bir reform hareketidir, İslam’ın kuralları artık
değişmelidir. Sultanahmet camiinde de Cuma namazı kıldırmak istiyorum.)
İranlı kadın bir profesör ile ilahiyatçı erkek bir profesör de, (İmamlık
için kadın erkek fark etmez, kim daha liyakatli ise o imam olmalıdır) diyerek,
Amerikalı kadının imamlığını onaylamışlardır. Bu arada daha başkalarından da
çatlak sesler çıkmıştır. Bunların maksadı, ne feminizmdir, ne de dinde
reformdur. Dinde reform adı altında dini içten yıkmaktır. Önce kadın Cuma
namazına gitmeli dendi, sonra, âdetli ve lohusa iken namaz kılabilir, tesettür
şart değildir denerek âdetli bazı kadınlara cenaze namazı kıldırıldı. Kadın
kadına imamlık yapabilir dendi. Şimdi de kadın erkeklere imam olabilir dendi.
Adım adım dinin emirleri yıkılmaya başlanıyor. Bunlar kıyamet
alametlerindendir.
Böyle bir zamanda Ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarına sarılmanın önemi daha da
artmaktadır.
Sual: Büyük İslam İlmihali’nde (Kadının kadına imamlığı caizdir)
denirken, siz niye mekruhtur diyorsunuz?
CEVAP
Hiç bir ilmihalde böyle demiyor. Bahsettiğiniz ilmihale de baktık. Orada,
(Kadının kadına imamlığı kerahetle caizdir) deniyor. Kerahatlekelimesini
niçin yazmadığınızı anlayamadık.
Yani kadının kadına imam olması mekruhtur. Mekruh denilince
tahrimen mekruh anlaşılır. Tahrimen mekruh harama yakın mekruh demektir,
namazın sevabını yok eder. Sadece namaz borcundan kurtulmuş olunur ise de sevap
alınmaz.
Din yeni mi geldi? Dinimizin hükümleri bilinmiyor mu? Her gün dinin bir
meselesini bozmaya çalışmanın âlemi nedir?
Sual: Kadınların cenazelere iştirak etmeleri, cenaze namazı
kılmaları, cenaze taşımaları ve cenazeyi defnetmeleri farz mıdır?
CEVAP
Hayır kadınlara farz değildir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Kadınlar, cenazelere iştirak etmezler.) [Buhari, Müslim, Ebu
Davud]
Hayzlıya yasak olanlar
Sual: Mezhepsiz biri, “Yaygın kanaate göre kadınlar hayzlı iken namaz
kılamaz, oruç tutamaz, Mushaf’a el süremez, camiye giremez deniyorsa da, bunu
yasaklayan ne bir hadis, ne de başka bir delil yoktur” diyor. Peki din
kitaplarının hepsi yanlış mı yazıyor?
CEVAP
Hepsi doğru yazıyor. Hepsinin delili vardır. Mezhepsiz, hak olan dört mezhep
demiyor, Ehl-i sünnet âlimleri demiyor, yaygın kanaate görediyerek,
Allah ve Resulünün emirlerine, Resulullahın vârisleri olan âlimlerin
naklettiklerine yanlış bir kanaat diyor. Halbuki aksini söyleyen bir tek Ehl-i
sünnet âlimi yoktur.
Hayzlı kadın şunları yapamaz:
1) Namaz kılamaz. Bir hadis-i şerif meali:
(Hayzlı kadın namaz kılamaz.) [Ebu Davud]
Ümmü Büsse radıyallahü anha anlatır:
Hac esnasında Ümmü Seleme radıyallahü anhaya sordum:
- Ey müminlerin annesi, hayz sırasında kılınmayan namazların kazası gerekir mi?
- Hayır, kaza edilmez. Hanımlarından biri, nifas sebebiyle kırk gün
namaz kılmadı, Resulullah nifas zamanı kılınmayan namazları kaza etmesini
emretmedi. (Ebu Davud)
Nifas da hayz gibi olduğu için böyle bildirilmiştir.
2) Kur’an okuyamaz. Bir hadis-i şerif meali:
(Hayzlı ve cünüp, Kur'an okuyamaz.) [Tirmizi]
3) Oruç tutamaz. Bir kadın Hazret-i Âişe validemize sordu:
- Niye hayzlı kadın orucunu kaza ediyor da, namazını kaza etmiyor?
Âişe validemiz buyurdu ki:
- Sen Haruriye [harici] misin?
- Haruriye değilim, fakat öğrenmek için soruyorum.
- Hayzımız Ramazana rastlardı da, oruç tutmayıp, kazası ile emrolunur; fakat
hayzlı iken kılmadığımız namazları kaza etmekle emrolunmazdık. (Buhari,
Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai)
Bir hadis-i şerif meali de şöyle:
Resulullah zamanında hayız veya nifas sebebiyle Ramazanda hanımlarından biri
orucunu yerdi de, Resulullah ile birlikte Şaban ayına kadar kaza etmediği
olurdu. (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai)
4) Mushaf’a el süremez. Bir hadis-i şerif meali:
(Kur'ana ancak temiz olan dokunabilir.) [Nesai]
5) Camiye giremez. Bir hadis-i şerif meali:
(Cünübe ve hayzlıya mescide girmek helal olmaz.) [İbni Mace]
6) Kâbe’yi tavaf edemez. Bir hadis-i şerif meali:
(Beytullahı tavaf etmek, namaz kılmak gibidir, yani abdestli olmak
lazımdır.) [Tirmizi]
7) Kocası ile cima edemez. (Bekara 222) Bir hadis-i şerif meali de
şöyledir:
(Hayzın başladığını ve bittiğini kocasından saklayan kadın melundur.) [Cevhere]
Hayzlı iken kadına yaklaşmak haram olduğu için bunu saklayan kadın günaha
girer.
Sual: Kadınların namazda ellerinin üstlerini ve ayaklarını
örtmeleri gerekir mi?
CEVAP
S. Ebediyye’de diyor ki:
Kadınların el ve yüzlerinden başka her yerleri, bilekleri, sarkan saçları ve
ayaklarının altı, namaz için Hanefi’de avrettir. Ellerin üstü avret değildir
diyen âlimler de çoktur. Bunlara göre, kadınların bileklerine kadar ellerinin
üstü açık kılmaları caiz olur. Ama, kitapların hepsine uymuş olmak için,
kadınların elleri örtecek kadar uzun kollu namazlık veya geniş baş örtüsü ile
elleri örtülü olarak kılmaları, daha iyi olur. Kadınların ayakları namazda
avret değildir diyen âlimler de varsa da, bu âlimler de, namazda örtmesi
sünnet, açması mekruhtur dedi.
Sarkan saçlar da, ayak gibidir. (Kadıhan)
Kadının dua etmesi
Sual: Kadın da erkek gibi dua ederken ellerini uzatır mı?
CEVAP
Hayır, kadın dua ederken ellerini ileri uzatmaz, yüzüne karşı eğik tutar. (S.
Ebediyye)
Kadının sarkan saçı
Sual: Kadının kulaklarından aşağı sarkan saçı namazda açılsa, namaz
bozulmuş olur mu?
CEVAP
Kadınların kulaklarına kadar sarkan saçı avrettir. Kulaktan aşağı sarkan kısmı
da, âlimlerin çoğuna göre yine avrettir. Açılırsa namaz bozulur. Bazı âlimlere
göre, sarkan kısım namazda avret olmaz; fakat yabancı erkeklerin bu saçlara
bakmaları caiz değildir. (Halebî-yi kebir)
Celsede otururken
Sual: Kadın, namazda iki secde arasında nasıl oturur?
CEVAP
Teşehhütte yani namazdaki normal oturuşta oturduğu gibi oturur. (Redd-ül-muhtar)
Kadınlara cuma namazı farz mı?
Sual: Bir kadın cuma namazı kılarsa sahih oluyormuş. Sahih olması,
cuma namazının kadınlara da farz olduğunu göstermez mi?
CEVAP
Göstermez. Kadınlara cuma namazı kılmak farz değildir. İki hadis-i şerif meali:
(Cuma namazı, köle, kadın, çocuk, hasta hariç, her Müslümana farzdır.) [Ebu
Davud]
(Namaz kıldırması için bir erkeğe emredip, sonra da cuma namazına gelmeyen
erkeklerin evlerini başlarına yıkmalı diye düşündüm.) [Buharî]
Bu hadis-i şerifler, fıkıh kitaplarında şöyle açıklanıyor:
Kadına ve seferî olana, cuma namazı kılmak farz değildir. (Fetava-i
Hindiyye)
Seferî olan cuma namazı kılsa sahih olur. Bunun gibi seferde olana, ramazan orucunu
tutmak da farz değildir, ama tutarsa orucu eda etmiş olur. Beş vakit namazın
hangisi olursa olsun, vakit girince kılmak farz değildir, vaktinin sonunda farz
oluyor, ama vakit girince kılınırsa farz eda edilmiş oluyor. Kurban kesmek de
böyledir. Kurban Bayramı'nın üçüncü günü zengine kurban kesmek vacib oluyor,
ama birinci günü kesilse vacib eda edilmiş oluyor. (Redd-ül muhtar)
Cuma namazı seferî olana farz olmadığı hâlde, kılınca sahih olduğu gibi, kadın
kılınca da cuma namazı sahih oluyor. Bunun, kadına cumanın farz olmasıyla
hiçbir ilgisi yoktur.
Cuma namazının farz olmasının iki çeşit şartı vardır: Vücub
şartları ve eda şartları.
Vücub şartlarından biri veya birkaçı bir kimsede olmasa, buna rağmen o kişi
cumayı kılsa, namaz sahih olur. Kılmazsa günah olmaz, çünkü vücub şartı yoktur.
Vücub şartları dokuzdur. Yani, bir kimseye farz olması için şu dokuz şart
gerekir:
1- Mukim olmak. Seferî olana farz değildir.
2- Sağlam olmak. Hastaya, hastaya bakana ve çok ihtiyar olana farz
değildir.
3- Hür olmak. Köleye farz değildir.
4- Erkek olmak. Kadınlara farz değildir.
5- Akıl ve baliğ olmak. Deliye ve çocuklara farz değildir.
6- Kör olmamak.
7- Yürüyecek gücü olmak. Felçliye, ayaksıza farz değildir.
8- Hapiste olmamak.
9- Çok yağmur, kar, fırtına, çamur olmaması.
Bu şartlar olmasa da, cumayı kılan kimse cumayı eda etmiş olur. (S.
Ebediyye)
Kadınlar namazda sesli okumaz
Sual: (Erkeklerin namazda cehri [açıktan, sesli] okuduğu yerde
kadınlar da cehri okuyabilir) deniyor. Kadınların sesli okuması caiz midir?
CEVAP
Hayır, kadınlar, namazda veya namaz dışında sesli okuyamaz. Ezan ve ikamet
okumak erkeklere sünnet iken, kadınların, hiç kimse yokken de, ezan ve ikamet
okuması tahrimen mekruhtur. (S. Ebediyye)
Sabah, akşam ve yatsı namazlarıyla gece kılınan nafile namazlarda, erkeklerin
sesli okumaları müstehab iken, kadınların sesli okumaları caiz değildir.
Fetih kitabında, (“Namazda Kur’anı aşikâre okuyan kadının namazı
bozulur sözü” isabetlidir) deniyor. Kadınlar, Kurban Bayramı'nda farz
namazlardan sonra teşrik tekbirini sessiz okur. Namazda yüksek sesle okumaz. (Redd-ül
muhtar)
Sessiz okumak, kendi işiteceği sesle okumak demektir. Kendi işiteceği sesle
okumazsa, namaz sahih olmaz.
Kadının camiye gitmesi
Sual: Hindiyye’de, (Kadınların cemaatle namaz kılmak için camiye
gitmeleri mekruhtur) yazıyor. Cemaatsiz kılsalar da, yine gitmeleri doğru değil
midir? Çarşıya çıkınca namaz kılacak müsait yer bulunmasa, camide cemaat
dağıldıktan sonra da mı kılmaları uygun olmuyor?
CEVAP
Kadınların camiye gitmesi günah değil, erkekler varken gidip fitneye sebep
olmaları günahtır. Bahsedilen durum gibi bir ihtiyaç olunca, erkekler
dağıldıktan sonra, kadınlara ait bölümde namaz kılmalarında mahzur olmaz.
Vaktin girmesi önemli
Sual: Ramazanda sabah namazı girince ezanlar okunuyor, fakat diğer
aylarda güneşin doğmasına bir saat veya daha az kala okunuyor. Biz kadınlara
ezan okumak gerekmediğine göre, vakit girer girmez sabah namazını kılmakta bir
mahzur olur mu?
CEVAP
Hayır, mahzuru olmaz. Erkekler de vakit girer girmez kılabilir. Yalnız kılınca
her namazı ilk vaktinde kılmaya çalışmalıdır.
Kadın ikamet okumaz
Sual: Tarikatçı bir hoca, (Kadınlar da, namaz kılarken ikamet
okumalı)diyerek, müridelerine ikamet okutuyor. Kadın ezan okumadığı gibi,
kamet de okumaz değil mi?
CEVAP
Elbette okumaz. Hanefî’de, kadının ezan ve ikamet okuması mekruhtur. (Hamevî,
Hindiyye, İslam Ahlakı)
Kadınlar, namazı erkekler gibi mi kılar?
Sual: Kadınlar namaza durdukları zaman, namazın içindeki hareketleri, aynen
erkekler gibi mi yaparlar?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidînde deniyor ki:
“Kadınlar, namaza dururken, ellerini omuzlarına kadar kaldırır. Ellerini kol
ağzından dışarı çıkarmaz. Sağ avucu sol üzerinde olarak göğüs üstüne kor.
Rükuda az eğilir. Belini başı ile düz tutmaz. Rükuda ve secdede parmaklarını
açmaz, birbirlerine yapıştırır. Ellerini dizleri üzerine kor. Dizlerini büker,
dizlerini tutmaz. Secdede kollarını, karnına yakın olarak yere serer. Karnını
uyluklarına yapıştırır. Teşehhüdde, ayaklarını sağa çıkararak yere oturur. El
parmaklarının ucu dizlerine uzanır. Erkekler de dizi kavramaz. Parmakları
birbirlerine yapışık olur.”
Kadınların namazdaki durumu
Sual: Kadınların namazdaki hareketleri, aynen erkeklerinki gibi midir yoksa bir
farklılık var mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Ni'met-i islâmda deniyor ki:
“Kadınlar namaza başlarken iki elini omuzu hizasına kaldırır. Ayakta sağ elini
solu üstüne getirir. Sağ el parmaklarını sol bilek üzerine halka yapmaz.
Ellerini göğsü üzerine koyar. Rükuda ellerini dizleri üstüne kor, dizlerini
kavramaz, parmaklarının arasını açmaz. Dizleri dik ve sırtları düz olmaz.
Secdede alçalıp, kollarını yanlarına ve karnını uyluklarına bitiştirir.
Oturunca, ayaklarını sağa yatık çıkarır. Kadın erkeğe imam olamaz. Kadının
kadına imam olması da mekruhtur. Erkeğe uyunca, en arkada saf olurlar. Aynı
imama uyan kadın, erkeğin önünde veya yanında kılarsa, erkeğin namazı bozulur.
Erkek, kadına geride durmasını işaret eder, o da geride durmazsa, yalnız
kadının namazı fasit olur, bozulur. Ateşteki yemeğin taşması, çocuğun ağlaması
hâlinde namazını bozması caiz olur.” Dua ederken de, ellerini ileri uzatmaz,
yüzüne karşı eğik tutar.
Sual: Kadınlar, farz namazları kılarken kamet getirirler
mi?
Cevap: Kadınlar, beş vakit namazın farzlarını ve kazaya kalan
namazlarını kılarken ezan ve ikamet okumazlar.
Sual: Kadınların kendi aralarında cemaat yaparak namaz
kılmalarında dinen bir mahzur var mıdır?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidînde deniyor ki:
“Kadınların kendi aralarında veya erkeklerin cemaati arasında imam ile
kılmaları mekruhtur. Cuma ve bayram namazı kılması farz değildir.”
Kadınların camiye gitmeleri
Sual: Müslüman kadınların, beş vakit namaz ve cuma, bayram namazları için
camiye gitmelerinin dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“Kızların, kadınların, acuzelerin, beş vakit namaza, cuma, bayram namazları ve
vaaz dinlemek için camiye gitmeleri caiz değildir. Eskiden yalnız acuzelerin
akşam ve yatsı zamanı gitmesine izin verilmiş idi ise de, şimdi bunların
gitmesi de, caiz değildir.”
Zaten kadınların başı, kolu, bacağı açık, camiye gidip,
mevlid, vaaz ve hafız dinlemeleri haramdır, büyük günahtır. Hıristiyan
kadınları bile, kiliseye giderken, böyle açık değildir. Açık kadınların,
erkekler arasına karıştığı yerlere de cami denmez. Böyle yerlere, namaz kılmak
için dahi gidilmez.