İslam harfleriyle yazılı, Kâbe veya cami resmi bulunan seccadede namaz kılmak caiz midir?
Resimli seccadeler
CEVAP
Üzerinde İslam harfleriyle yazılmış olan yazı, hattâ bir harf bulunan seccadeyi
yere sermek tahrimen mekruhtur. Bunları, her ne için olursa olsun yere sermek,
hakaret etmek olur. Hakaret etmek için sermekse küfür olur. Üzerinde Kâbe, cami
resmi veya yazı bulunan seccadeleri namaz kılmak için yere sermek de caiz
değildir. (Hadika c. 2, s. 633)
Kâbe, cami veya İslam yazısı bulunan seccadeyi yere sermek [ona hakaret olacağı
için] caiz değildir. Fakat resim bulunan battaniye böyle değildir. İbni Hacer-i
Mekki hazretleri, fetvasında, (Canlı resmini, hürmet edilen yerlerde kullanmak
caiz değildir, hürmet edilmeyen şeyler üzerinde caizdir) buyuruyor. Battaniye
yere serilince onun üzerinde bulunan resme hürmet edilmemiş, hakaret edilmiş
olur. Resim, secde edilen yerde değilse, böyle resimli battaniye üzerinde namaz
kılmakta mahzur olmaz. Canlı resimleri, göbekten yukarıda bulunursa, orada
namaz kılmak mekruh olur. Canlı resmi, basılan, oturulan yerde ise mekruh
olmaz. Namaz kılanın arkasında göbekten yukarıda olursa tenzihen mekruh
olur. (Redd-ül-muhtar)
Şu halde canlı resmi bulunan şeyleri yere serince ona hakaret olduğu için,
namaz mekruh olmuyor. Kâbe, cami resmi bulunan şeyleri yere sermek de ona
hakaret olduğu için caiz olmuyor. (S. Ebediyye)
Sual: Minare resimli seccadede namaz kılmak mekruh mu?
CEVAP
Değildir.
Sual: Aslan, geyik gibi canlı resmi bulunan battaniye, halı
üzerinde namaz kılmak mekruh olur mu?
CEVAP
Resim, namaz kılanın ayağı altında, oturduğu yerde veya secde ettiği yerde
olmazsa, böyle resimli battaniye, seccade üzerinde namaz kılmak mekruh olmaz.
Resim, yerlerde bulunduğu için ona hakaret edilmiş olur. Fakat secde edilen
yerde ise, yahut basılan ve oturulan yerde ise sanki insan vücudunda bulunmuş
gibidir. Namaz mekruh olur. Onun için üzerinde resim bulunan elbise ile namaz
kılmamalıdır! (Zevacir)
Kâbeli seccade
Sual: Kâbe, cami resimli seccadeyi, namaz kılmak için yere sermek
küfür müdür?
CEVAP
Hakaret niyetiyle yere serilmediği için küfür olmaz. Namaz kılmak niyetiyle
yere sermek mekruh olur.
Sual: Seccade eskiyince basılıp geçilen yerlere sermek uygun olur
mu?
CEVAP
Uygun olmaz, hürmetsizlik olur.
Sual: Seccadenin secde edilen yerine basmak mekruh mu?
CEVAP
Mekruh değildir. Edebe muhaliftir.
Sual: İşlemeli seccadede namaz kılmak caiz mi? Şimdi dikkati çeken
süslü halılar var. Bunların üstünde namaz kılmak mekruh olur mu? Evimizin kıble
duvarında çeşitli süs eşyaları var. Bunlara karşı namaz kılınır mı?
CEVAP
Zihni meşgul eden şeyler üzerinde mesela nakışlı seccadede namaz kılmak
mekruhtur. Seccadeler sade olmalı veya ters çevirip kılmalıdır.
Şimdi bazı camilerde şekilli halılar huşuya mani olmaktadır. Düz halı
sermelidir.
Caminin veya namaz kıldığımız evin kıble duvarında da âyet, hadis, dini levha
bulunmamalıdır. Levhaları âyetleri caminin sağ ve sol duvarına asmalıdır.
Sual: Tam İlmihal’de (Secde edilmeyen yerlerinde canlı
resmi bulunan seccade üzerinde namaz kılmak mekruh değildir. Çünkü yere sermek
hakarettir) deniyor. Buna göre, Kâbe veya Cami resmi olan seccadede
namaz kılmak caiz olur mu?
CEVAP
Bir resmi yere sermek, ona hakaret olur. Kâbe ve Cami resmi olan seccadeyi yere
sermek bunlara hakaret olduğu için, üzerlerinde namaz kılmak caiz olmaz.
Sual: S. Ebediyye'de, (Zihni meşgul eden nakışlar bulunan
seccadeleri kullanmak caiz değil) deniyor. Bugün camilerde çok süslü
halılar var. Bu süslü halılarda namaz kılmak mekruh değil midir?
CEVAP
Halılardaki süsler, nakışlı seccadelerdeki gibi zihni meşgul ediyorsa, namaz
mekruh olur. Aynaya karşı veya resmimiz görülen pencere camlarına karşı namaz
kılmak da zihni meşgul ettiği için mekruh olur. Camlarda şeklimiz hiç görülmese
veya hiç oraya bakmasak namaz mekruh olmaz. Ölçü insanı meşgul etmesidir.
Peygamber efendimiz, üzerinde şekiller bulunan elbise ile namaz kıldı. Sonra bu
şekillerin kendisini meşgul ettiğini gördü. Elbiseyi çıkarıp başkasına verdi.
Bu bakımdan, yazılı veya resimli elbiselerle namaz kılmamalıdır.
<br
Kanaviçe
Sual: Etamin üzerine işlenen kanaviçe, artı işaretine benziyor. Bu
işareti haça benzetiyorlar. Böyle işlemeli seccadeler üzerinde namaz kılmak
caiz midir?
CEVAP
Evet, caizdir.
Sual: Türbelerin ve evliya zatların kabirlerinin resimlerine de,
hürmet etmek gerekir mi?
CEVAP
Evet, gerekir..
Resimli seccade
Sual: S. Ebediyye'de, (Secde edilmeyen yerlerinde canlı resmi
bulunan seccadede namaz kılmak mekruh değil) dendikten sonra, (Resim,
namaz kılanın ayağı altında, oturduğu yerde, bedeninde olursa mekruh olur) deniyor.
Bu ikisi arasındaki fark nedir?
CEVAP
Birinci cümlede, canlı resmi bulunan seccade yere serilince resme hakaret
oluyor ve resimsiz yerine secde edince mekruh olmuyor. İkincisinde ise, resimli
yaygıyı biz sermiyoruz. Resme değer vermek için yere serilmiştir. Yerdeki böyle
resim, bedendeki resim gibi oluyor. Onun için mekruh oluyor. Elbisede resim
olması, resme kıymet vermekten ileri geliyor.
Resimli gazete
Sual: Üstünde resim olan gazeteyi yere seccade gibi sererek üzerinde
namaz kılınabilir mi?
CEVAP
Resim, secde yerinde olmazsa, kılınabilir. Resimli bir yaygı yere serilince,
üstündeki resme hürmet edilmemiş olur, yani basıldığı için hakaret edilmiş
olur. Resim, secde edilen yerde değilse, böyle yaygı üzerinde namaz kılmak caiz
olur. (Redd-ül-muhtar)
Kâbe resimli seccade
Sual: Kâbe resmi olan seccade, bir bezle kaplanıp, Kâbe resmi
görülmese, namaz kılmak yine caiz olmaz mı?
CEVAP
Kâbe resmi görülmüyorsa, o kısma basmamak şartıyla, namaz kılmak caizdir. Yani
üstü örtülü olsa da, Kâbe resmi olan kısma basmamalıdır.
Seccadelerde gizlenen şekiller
Sual: Seccadelerde domuza benzeyen şekiller ve haç işaretleri
gizleniyormuş. Bilmeden böyle seccadelerde namaz kılmanın mahzuru var mıdır?
CEVAP
Hayır, hiç mahzuru olmaz.
Akıllı seccade
Sual: Akıllı seccadenin talimatıyla namaz kılınır mı?
CEVAP
Asla caiz olmaz. Namaz kılan birine, dışarıdan başka biri de talimat verse,
namaz kılan, o talimata uysa, namaz bozulmuş olur. Ama namaz dışında, bu
seccadeden, namazın nasıl kılındığını öğrenmenin mahzuru olmaz.</br
Kâbe, cami resmi bulunan seccadeler
Sual: Namaz kılmak için yere serilen seccadeler üzerine Allah lafzını yazmanın,
Kâbe, cami resmi basmanın dinen mahzuru yok mudur?
Cevap: Âyet-i kerimeleri ve Allahü teâlânın isimlerini, yerde serili şeyler
ve seccadeler üzerine yazmanın tahrimen mekruh olduğu Halebîde yazılıdır.
Kâbe-i muazzamanın ve camilerin resimlerini yere sermenin hükmü de böyledir.
Âyet-i kerimeleri ve Allahü teâlânın isimlerini, paralar üzerine yazmanın
mekruh olduğu İmdâdın Tahtâvî hâşiyesinde yazılıdır. Büyük âlim, Seyyid
Abdülhakîm Efendi hazretleri buyuruyor ki:
“Eshab-ı kiram ve Tâbiin zamanlarında, paralar üzerine mübarek kelimeler
yazılmadı. Çünkü, para, alışveriş vasıtası olduğundan, muhterem değildir,
hakirdir. Üzerlerine resim koymak caiz olur. Ehl-i sünnet olmayan hükümetler,
mesela Fâtımîler, Resûlîler gibi, mutezile mezhebinde olup, Müslüman ismini
taşıyan, fakat İslâmiyete uymayan hükümdarlar, para üzerine âyet-i kerime ve
hadîs-i şerif yazmışlardır. Milleti kandırmak, Müslüman görünmek için
yaptıkları hilelerden biri de bu idi. Din âlimleri, muhterem kelimeleri,
paralara değil, mezar taşlarına bile yazmaya izin vermemiştir.”
Böyle üzerinde âyet-i kerime yazılı paraları abdestsiz
tutmanın mekruh olduğu, Fetâvâ-yi Hindiyyede yazılıdır.
Kâbe resimli seccade kullanmak
Sual: Üzerinde besmele, kelime-i tevhid yazılı veya cami, Kâbe resmi bulunan
seccadeleri yere sermek, namaz kılmak için de olsa uygun olmaz mı?
Cevap: Bu konuda Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde yazı, hatta bir harf bulunan kâğıdı, örtüyü, seccadeyi yere koymak,
yere sermek tahrimen mekruhtur. Bunları her ne için olursa olsun kullanmak ve
yere sermek, hakaret etmek olur. Hakaret etmek için sermek veya kullanmak küfür
olur. Duvara yazmak, yazıyı asmak caiz olur denildi.”
Buradan anlaşılıyor ki, üzerinde Kâbe, cami resmi veya yazı
bulunan seccadeleri namaz kılmak için yere sermek caiz değildir. Bunları
ziynet, süs için duvara asmak caiz olur.
İslâm dini, insanlarla alay edilmesine, canlılara
tapılmasına, gençlerin fuhşa sürüklenmesine alet olan insan resimlerini haram
etmiş, canlıların anatomik parçalarının, bitkilerin ve her çeşit, fizik, kimya,
astronomi, inşaat resimlerini helal etmiş, serbest bırakmıştır. İlimde,
teknikte lazım olan resimlerin yapılmasını, bunlardan fayda elde etmeyi emir
buyurmuştur. İslâm dini, her şeyde olduğu gibi, resimleri de, faydalı ve
zararlı olmak üzere ikiye ayırmış, faydalı olanlarını emir, zararlı olanlarını
yasak etmiştir.
Sual: Üzerinde mübarek yazılar bulunan, halı, hasır gibi
şeyleri yere sermekte mahzur var mıdır?
Cevap: Bu konuda Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde, dokuyarak veya boya ile mübarek yazı bulunan halıyı, hasırı,
seccadeyi yere sermek, üzerine oturmak ve her ne suret ile olursa olsun
kullanmak ve paralar, mihraplar ve duvarlar üzerlerine yazmak mekruhtur.
Bunları duvara asmak mekruh olmaz.” Kâbe-i muazzama resmi de, yazı gibidir.
Resim, nakış bulunmayan seccade kullanmalıdır.