Tevbe ettiği günahı tekrar işleyip, sonra tekrar tevbe eden, uygunsuz iş mi yapmış olur?
Tevbede samimiyet
CEVAP
Tevbe ettiği hâlde, günaha devam edip, (Şimdi bu günahı işleyeyim de, nasıl
olsa, tevbe edince, affedilir) denirse, uygunsuz iş yapılmış olur. Bir hadis-i
şerif meali şöyledir:
(Günaha devam edip, diliyle istigfar eden, Rabbiyle alay etmiş
sayılır.) [Beyheki]
Bir kimse, samimiyetle, bir daha yapmamak üzere tevbe ettikten sonra, nefsine
uyarak, tekrar o günahı işlese, sonra yine pişman olup, tevbe etse, Allahü
teâlâ günahını affeder. Bu şekilde tevbesini bin kere bozsa da, yine tevbe
etmelidir. Bir âyet-i kerime meali:
(Bir kimse, günah işler veya kendine zulmeder, sonra pişman olup, Allahü
teâlâya istigfar ederse, Allahü teâlâyı çok merhametli, af ve mağfiret edici
bulur.) [Nisa 110]
Tevbeden sonra, tekrar tekrar günah işleyenin, tekrar tekrar tevbe etmesi sahih
olur. (Berika)
Tevbe ettim demekle tevbe olmaz, çünkü tevbenin sahih olması için üç şart
lazımdır:
1- Günahı hemen bırakmalı.
2- Günah işlediğine, Allahü teâlâdan korktuğu için, utanmalı ve
pişman olmalı.
3- Bu günahı, bir daha hiç yapmamaya gönülden söz vermeli.
Allahü teâlâ, şartlarına uygun olan tevbeyi kabul edeceğine söz verdi. Tevbe
edenleri sever, affeder. Sonra, o günahı tekrar yaparsa, tevbesi bozulmaz.
İkinci bir tevbe, gerekir. Tevbe ettiği bir günahı hatırlayınca, günahı
işlediğine sevinirse, tekrar tevbe etmeli. Günahı tekrar işlersem tevbem
bozulur diye tevbe etmemek, cahilliktir, şeytanın aldatmasıdır. Her günahtan
sonra, hemen tevbe etmek farzdır. Tevbeyi kasten geciktirince, günahı iki kat
olur. (Hak Sözün Vesikaları)
Sual: İslam Ahlakı kitabında, (Günahın dünyadaki zararını düşünüp,
günahtan vazgeçmek tevbe olmaz) diyor. Öyleyse zinanın mala olan zararını
düşünerek, ondan vazgeçmek, tevbe olmamış mı oluyor?
CEVAP
O ifade, günah işlemeye devam eden kimse içindir. Dünyadaki zarardan, hep
mala zarar düşünmemeli. Mesela kimse görmediği zaman hırsızlık yapıyor,
insanlar varken yahut biri görür diye yapmazsa, hırsızlığa tevbe etmiş sayılmaz
demektir. Yakalanırsa hapse düşebilir, dünyasına zararı olur. Zina da öyledir.
Hep zina ediyordur. Fakat duyulma ihtimaline karşı zina yapmazsa, zinaya tevbe
etmemiş demektir. Duyulursa adı kötüye çıkar. Bu da dünyasına zarar verir.
Günaha devam eden
Sual: Bir kimse, hep aynı günahı işlemeye devam edip, ardından tevbe
etse, sonra yine aynı günahı işlemeye devam etse, tevbesi makbul müdür?
CEVAP
Günahı bırakmadıkça, tevbesi makbul olmaz. İki hadis-i şerif meali
şöyledir:
(Günahı bırakmadan istigfar eden, Rabbi ile alay ediyor demektir.) [İ.
Asakir]
(Günahına tevbe eden, sonra bu günahı tekrar yapan, sonra yine istigfar
eden; üçüncüye yine yapar ve yine tevbe ederse, dördüncü olarak yapınca, büyük
günah yazılır.) [M. Rabbani 2/66] (Ama tevbesini bin kere bozsa, yine
samimi olarak tevbe ederse tevbesi sahih olur.)
Bir genç, tevbe edip, yine de günahlara devam ediyormuş. Başına bazı belalar da
gelince, bir âlime gidip, (Ben tevbe ettiğim hâlde Allah yine bana bela
gönderiyor, bu nasıl oluyor?) demiş. Âlim de, (Tevbe etmek, bir daha o günahı
yapmamak demektir. Günahtan el çekmeden tevbe etmek, Rabbiyle alay etmek olur.
Makbul tevbe, o günahın bir daha gündeme gelmemesidir) demiş.
Tevbeden sonra, günaha dalma!
Utan Allah’ı alaya alma!