İki namazı hangi hallerde birleştirmek caizdir?
İki namazı cem etmek (birleştirmek)
CEVAP
Bazen iki namazı birleştirip bir vakitte kılmak gerekebiliyor. Ameliyattaki
doktor, doğum esnasında ebe veya boğulmakta olan bir insanı kurtarmak, o saatte
bir imtihanda olmak veya hasta olmak gibi bir sebeple namaz kılınamazsa, iki
namazı cem etmek yani birleştirip bir vakitte kılmak bazı mezheplerde caizdir.
İkindiyi öğle vaktinde, öğle ile birlikte veya yatsıyı akşam vaktinde, akşam
ile birlikte kılmaya takdim ederek cem etmek denir. Öğleyi
ikindi vaktinde ikindi ile veya akşamı yatsı vaktinde, yatsı ile birlikte
kılmaya tehir ederek cem etmek denir. Sabah namazı
cem edilmez.
Hanefi mezhebinde:
Hacılar, Arafat’ta, hutbe okuyan imamın arkasında öğle ile ikindiyi öğle vaktinde
takdim ederek kılar. Çadırlarda cemaatle veya yalnız kılarken, cem edilmez.
Müzdelife’de ise akşam ile yatsı, yatsı vaktinde tehir edip kılınır.
Müzdelife’deki cem için cemaatle kılmak şart değil, münferit de cem edebilir.
Başka yerde başka zamanlarda iki namazı cem edemezler. Ancak ihtiyaç ve zaruret
olunca diğer mezheplerden birini taklit ederek kılar.
Maliki mezhebinde:
Arafat’ta öğle ve ikindi, Müzdelife’de ise akşamla yatsı imam arkasında
kılarken cem etmek sünnettir. Seferde cem caiz; fakat deniz seferinde cem caiz
değildir. Cem için ihtiyaç hasıl olursa, diğer iki mezhepten biri taklit
edilebilir.
Mukimken de önemli bir hastalıkta, ihtiyarlıkta cem edilebilir. Ayrıca, camide
cemaatle kılarken, karanlıkla beraber şiddetli yağmur ve çamur olunca, takdimle
cem caiz olur; fakat evde bu caiz olmaz. Cem edince, vitir vaktinde kılınır.
Maliki’de iki namazı birleştirirken öğleyi ikindiden, akşamı yatsıdan önce
kılmak, birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek, iki farzı peş peşe
kılmak gerekir. İki farz arasında abdest almak ve kamet getirmekte mahzur
yoktur. Sünnet kılmak mekruhtur. Bazı âlimlere göre, düğün gibi bazı ihtiyaç
hallerinde de mukimken cem caizdir. Dolgu dişi olan Hanefi, hasta iken
Hanbeli’yi değil, Maliki’yi taklit ederek cem edebilir.
Şafii mezhebinde:
Mubah olan seferde, Arafat ve Müzdelife’de, öğle ikindi ile, akşam yatsı ile
cem edilir. Şiddetli yağmurda sadece camide cemaatle cemi takdim caiz, cemi
tehir caiz değildir. Başka bir kavle göre de münferit kılan da cem edebilir. Bir
kavle göre, hastalık halinde de, cem etmek caizdir. Bir korku sebebiyle cem
caiz olduğu gibi, önemli ihtiyaç halinde mukimken de cem caizdir. İmam-ı Nevevi
ve İbni Münzir de böyle demiştir. Şafii’de cem ederken öğleyi ikindiden, akşamı
yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek, ikisini
peş peşe kılmak gerekir. İki farz arasında sünnet kılınırsa cem caiz olmaz,
fakat abdest almak ve kamet getirmekte mahzur yoktur.
Hanbeli mezhebinde:
Arafat ve Müzdelife’de, mubah olan seferde, hastalıkta, emzikli olanda,
istihaza, idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde, abdest ve
teyemmüm için meşakkat çekenlerde, âmâ olan, yer altında çalışıp da namaz
vaktini anlamakta âciz olan, can, mal ve ırzından korkan, maişetine zarar gelecek
olan da iki namazı cem edebilir. Soğuk, kış, yağmur, çamur, fırtınada, yatsıyı
akşam ile, evde de cem caiz, öğle ile ikindi caiz değildir. Cem ederken öğleyi
ikindiden, akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken cem etmeyi,
niyet etmek, ikisini peş peşe kılmak gerekir. Abdest almak ve ikamet okumak
zarar vermez. Sünnet kılarsa cem sahih olmaz. Ağzında dolgusu olan Hanefi,
hasta iken iki namazı cem için Hanbeli’yi değil, Maliki’yi taklit etmesi
gerekir. Çünkü Maliki’de taklit imkanı vardır. Maliki’de taklit imkanı
olmayınca Hanbeli taklit edilir.
Mukimken iki namazı cem etmek
Sual: Mukimken hangi durumlarda iki namaz cem edilebilir?
CEVAP
Bir harac, yani bir sıkıntı, bir meşakkat olursa, öğleyle ikindi veya akşamla
yatsı, Hanbelî mezhebi taklit edilerek cem edilebilir, çünkü S. Ebediyye’de, (Namaz
kılmak için işlerinden ayrılmaları mümkün olmayanların, Hanbelî’yi taklit
ederek iki namazı cem etmeleri caizdir) deniyor. Namaz kıldığı için
maişetine zarar gelmese bile, siciline işlenebiliyorsa veya başka mahzurları
varsa, iki namazı, mukimken cem etmek caiz olur. Caiz olan durumlardan bazı
örnekler verelim:
1- Ebe doğumda olup namazı kazaya kalacaksa,
2- Ameliyattaki doktorun namazı kazaya kalacaksa,
3- Öğrenci sınavdayken namaz kazaya kalacaksa,
4- Hasta veya yaşlı abdest almakta ve namaz kılmakta zorluk
çekiyorsa,
5- Uçakta abdest alıp namaz kılmak zor olacaksa,
6- Abdest veya namaz için yer bulunmazsa,
7- Abdest ve teyemmüm için zorluk varsa,
8- Güvenlik görevlisinin namaz kılma imkânı yoksa,
9- Dağda, gurbette, kışta kalıp vakitleri anlamak zor olursa,
10- Yağmur, fırtına gibi bir sebeple namaz kaçacaksa,
11- Namazı tuvalette bile kılma imkânı yoksa,
12- Mescidi olmayan otel, restoran, havalimanlarında, uluslararası
toplantılarda namaz kazaya kalacaksa,
13- Yeni Müslüman olanın namaz kıldığı görülürse bir zarara uğrama
ihtimali varsa,
14- Bir memur, toplantıyı bırakınca işine, maişetine zarar
gelecekse,
15- Şehirlerarası yolculukta, otobüs durmayacaksa, yanında hastası
varsa yahut ikinci otobüs için parası yoksa,
16- İstanbul gibi trafik problemi olan bir yerde, şehir içinde özel
arabasıyla giderken trafik sıkışıp namaz kazaya kalacaksa,
17- Boğulacak olanı kurtarırken namaz vakti çıkacaksa,
18- Düşmanın veya anarşistin bir zarar verme ihtimali varsa,
19- Abdesti bozan özrü olanın, mesela ishalini veya idrarını
tutamayanın; çıbanından, yarasından kan akanın; basurundan kan; fistüllerinden,
göbeğinden akıntı çıkanın; elde olmadan gaz kaçıranın; ağız dolusu kusanın ve
bunlar gibi abdesti bozan bir özrü olanın iki namazı cem etmesi caiz olur.
20- Gayrimüslimlerin de katıldığı iftar yemeklerinde namaz kılmak,
fitneye sebep olacaksa, iki namazı cem caiz olur.
Sual: Yolculukta veya mukimken, bir ihtiyaçtan dolayı akşam
vaktinde, akşamla yatsı cem edilince, vitri de cem etmek caiz midir? Bir
de, İslam Ahlakı kitabında, (Malikiyi taklit edenin,
harac olunca, vitir namazını terk etmesi caiz olur) deniyor. Harac,
zaruret demek midir?
CEVAP
Harac, zaruret demek değildir. Bir sıkıntı, bir güçlük olması demektir. Bir
harac olmadan, iki namaz cem edilemez. Zorluk varsa, seferde, diğer üç
mezhepten birini taklit ederek, akşamla yatsı cem edilebildiği gibi, mukimken
de, Hanbelî taklit edilerek cem edilebilir. Fakat vitir cem edilmez, imsak
vaktine kadar kılınır. Eğer bu vakte kadar da kılma imkânı olmazsa, bir özürle
kazaya kaldığı için günah olmaz. İmameyne göre ve diğer üç mezhepte vitir
sünnettir. Harac olduğu zaman, diğer üç mezhepten biri taklit edilirse, vitri
kazaya bırakmak, hatta terk etmek de caiz olur. Yolculukta veya mukimken harac
olunca, İmameynin kavline de uyularak vitir kazaya bırakılabilir veya terk
edilebilir. Ancak bunlar, harac olmadan yapılmaz.
Sual: Seferi olan bir kimse cemaatle akşamı kıldıktan sonra hemen
arkasından yatsıyı takdim ederek kılabilir mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Misafir, seferde Şafii veya Maliki’yi taklit ederek iki
namazı cem edebilir mi?
CEVAP
Evet edebilir, ama bir ihtiyaç olması gerekir. İhtiyaçsız cem edilmez.
Seferde trenle giden bir kimse, trende namazlarını ayakta kılamazsa, tren
durduğu zaman takdim ve tehirle kılar.
Gerek yolda ve gerekse seferde ihtiyaç hasıl olmadan takdim ve tehir ile
namaz kılınmaz. Çünkü, kolay hükümleri toplamaya telfîk denir ki, caiz olmaz.
Sual: Öğle ile ikindiyi cem etmek için, öğle vakti çıktıktan sonra
cem etmeye niyet edilir mi?
CEVAP
Öğle çıkmadan önce cem etmeye niyet edilir.
Sual: Seferde namazı cem ederken o mezhebin şartlarına uymak şart
mı?
CEVAP
Mezhep taklit ederken şartlarına uymak şarttır.
Sual: Seferi olan, namazı cem etmek için ne zaman niyet eder?
CEVAP
Kılacağı zaman. Yola çıkmadan önce cem edilmez.
Sual: İkindi vakti mukim olacağını bilenin öğle ile ikindiyi cem
edip ikindi vaktinde kılması caiz mi?
CEVAP
Zaruretsiz tehir etmek günahtır.
Sual: Seferde, ikindide namaz kılma imkanımız olmaz diye, Maliki
mezhebini taklit ederek, öğle ile ikindiyi, öğle vaktinde cem ettikten
[birleştirip kıldıktan] sonra, ikindide namaz kılacak vakit bulursak, ikindiyi
tekrar kılmamız gerekir mi?
CEVAP
Namaz kılınmıştır, tekrar kılmak gerekmez. Ancak ihtiyata riayet etmek iyi
olur. Belki cem etmeyi gerektirecek sebep olmayabilir veya iki namazı cem
ederken gerekli şartlara uyulmamış olabilir. Bunun gibi sebeplerle cem sahih
olmamış olabilir. Bu bakımdan (Vaktine yetişip de kılamadığım son
ikindi namazının farzını kılmaya) diyerek bir namaz kılmak iyi olur.
İkindi sahih olmuşsa bu kıldığımız kaza namazı yerine geçer. İkindi sahih
olmamışsa onun yerine geçer.
Sual: Öğle tehir edildikten sonra ikindinin mekruh vakti girmişse,
yine de ikindi ile cem edip kılınabilir mi?
CEVAP
Elbette kılınır.
Sual: İki namazı cem etmek zorunda kaldığım zaman, iki namaz
arasında "Allahümme entesselamü.." yü okuyorum. Caiz midir?
CEVAP
Allahümme entesselamü… namazdan sayılır, mahzuru olmaz.
Sual: İhtiyaç halinde namazı Hanbeli’ye göre cem ederken, dolgu
için Maliki’yi taklit eden kişi, hem Maliki’yi hem Hanbeli’yi taklit ettiğini
hatırlaması lazım mı?
CEVAP
Evet. Cem ettiği iki namazda da böyle niyet eder.
Sual: Tam İlmihalde diyor ki: (Hanbeli mezhebinde, seferde,
hastalıkta, kadının emzikli veya müstehaza olmasında, abdesti bozan özürlerde,
abdest ve teyemmüm için meşakkat çekenlerde ve a’mâ ve yer altında çalışan
gibi, namaz vaktini anlamakta âciz olanın ve canından, malından ve namusundan
korkanın ve maişetine zarar gelecek olanın, iki namazı cem etmeleri caiz
olur.) Müstehaza halinde kadın niye namazlarını cem edebilir?
CEVAP
İstihaza halindeki kadına müstehaza denir. İstihaza ise, normal âdetinden
sonra, kan gelmesi demektir. Böyle kadının her namaz vaktinde tekrar abdest
alması sıkıntılı olur. Hem çamaşırını değiştirecek hem de ikinci vakitte tekrar
abdest alma zorluğu vardır. Bu zorluktan dolayı iki namazı cem etmesi caiz
olur. Zaten mezhep taklidi zaruret olduğu zaman değil, ihtiyaç, haraç, bir
sıkıntı olduğu zaman yapılır. Zaruret olunca, başka mezhepte de kolaylık yoksa
kendi mezhebi affeder. Eğer başka mezhepte bir kurtuluş varsa o taklit edilir.
Diş dolgusu böyledir. Çünkü başka bir mezhepte kurtuluş yolu vardır. Hiç bir
mezhepte kurtuluş yolu olmasaydı, o zaman kendi mezhebi onu affederdi, yani
yaptığı şey caiz olurdu.
Maliki mezhebini taklit eden istihazalı kadın için iki namazı cem etmeye lüzum
yoktur. Çünkü istihaza hâli onun abdestini bozmaz. Aynı abdestle ikinci
vakitteki namazı da kılabilir. Mezhep taklidi bir rahmeti ilahidir. Bu
rahmetten faydalanmalı, taassuba [bağnazlığa] kapılıp da bu rahmetten
kaçmamalıdır.
Sual: Maliki mezhebini taklit eden bir kimsenin namazları cem
edebilmesi için mazereti ne olmalıdır?
CEVAP
Aynen Hanefi gibidir, farkı yoktur. Hanefi’de cem edebilmek için ne şartlar
gerekiyorsa, taklit edende de o şartların olması gerekir. Taklit eden kendi
mezhebinden çıkmış sayılmaz. Cem edebilmek için taklit edenle taklit etmeyen
arasında fark yoktur.
Sual: Ağzında dolgusu olan mukim iken, ihtiyaç hâlinde Hanbeli
mezhebini taklit edip iki namazı cem edebilir mi?
CEVAP
Hanbeli’de gusülde ağzın içini yıkamak farz ise de, ihtiyaç olunca, Hanbeli’yi
taklit ederek iki namazı mukim iken cem etmek caizdir, telfîk olmaz. Telfîk,
ihtiyaçsız başka mezhebin kolay kavillerini almaktır, haramdır. Bir ihtiyaç
olunca telfîk olmaz, caiz olur.
Trafik problemi ve ruhsat
Sual: Bir yazıda, “İstanbul gibi trafik problemi çekilen bir yerde,
arabası ile giderken trafik sıkışıklığından dolayı, evine ulaşamayıp yolda da,
abdest alıp namaz kılacak yer bulamayan iki namazı cem edebilir” deniyor. Bu
hareket, namaza önem vermemeyi ve namazı hafife almayı göstermez mi?
CEVAP
Tam tersine, namaza çok önem vermeyi gösterir. Çünkü namazı zaruretsiz kazaya
bırakmak haramdır, büyük günahtır. İçki içmekten ve başka haramlardan daha
büyük günahtır. Böyle bir günaha düşmemek için, hak olan başka bir mezhebi
taklit etmek gerekir. Bu önemli ruhsattan da faydalanmak gerekir. Çünkü bir
hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ruhsatlardan faydalanmayan, Arafat dağı kadar günah işlemiş olur.) [Taberani]
Bir âyet-i kerime meali de şöyledir::
(Allah size kolaylık ister, zorluk istemez.) [Bekara 185]
Cem etmeden mukim olmak
Sual: Bir yolcu, Malikî mezhebini taklit ederek öğleyle ikindiyi,
ikindi vaktinde cem etmeye niyet edip de, ikindi vakti girince mukim olsa,
öğleyi kazaya bırakmış olacağı için, günaha girmiş olur mu?
CEVAP
Kasten kazaya bırakmadığı için günah olmaz. (Fetava-i fıkhiyye)
Böyle durumlarda, Hanbelî’yi taklit ederek mukimken de cem edebilir. Cem
ederken, öğleyi iki, ikindiyi de dört rekât olarak kılar.
Cem ederken cemaate uymak
Sual: Bir ihtiyaç hâlinde, diğer üç mezhepten birine uyup iki namazı,
mesela öğle ile ikindiyi, öğle vaktinde cem ederken, öğlenin farzını cemaatle,
ikindinin farzını da yalnız kılmak caiz olur mu? Yahut cemi ikindi vakti
yaparken, öğleyi yalnız kılıp ikindiyi cemaatle kılmak caiz olur mu?
CEVAP
Evet, ikisi de caizdir, vaktin farzını kılarken imam olmak da caizdir. Dikkat
edilmesi gereken şey, cem ederken, iki farzı peş peşe kılmak gerekir, arada
başka namaz kılınmaz.
Öğle ile ikindiyi cem etmek
Sual: Bazen zaruret olunca öğleyi kılamıyorum, ikindi vakti girince
ikindiyle birleştiriyorum. İkindiyle birleştirebilmek için nasıl niyet etmem
gerekiyor?
CEVAP
İkindiyle öğleyi birleştirebilmek için önce, öğleyi vaktinde kılamazsam, asrı
evvelde kılarım, asrı evvelde de kılamazsam, asrı sanide ikindiyle cem ederim
diye düşünmek gerekir. Sonra da öğleyi meşru bir sebeple öğle vaktinde
kılamayınca, İmam-ı azam hazretlerinin kavline uyarak asrı evvelde kılmaya
çalışmalı, asrı evvelde de kılma imkanı yoksa, o zaman asrı sanide, Hanbeli
mezhebi taklit edilerek ikindiyle cem ederek kılınır. Bugünkü öğle namazını cem
ederek ikindi namazıyla kılıyorum diye niyet edilir.
Akşamı vaktinde kılamayan da, yatsı ile cem edebilmesi için böyle niyet eder.
İkindide olduğu gibi yatsıda da iki vakit vardır. Buna İşa-i evvel ve İşa-i
sani denir. [İşa, yatsı demektir.] İşa-i sani, işa-i evvelden, Eylülden Mart
ayına kadar 10-12 dakika sonradır. Nisanda 12-14, Mayısta 14-18, Haziranda
18-19, Temmuzda 15-19, Ağustosta ise 12-15 dakika sonradır. Hem İmam-ı a'zam
hazretlerinin, hem de İmameyn’in kavline uyabilmek için ikindiyi asr-ı sanide,
yatsıyı da işa-i sani’de kılmak iyi olur.
Arabada namaz
Sual: Kış günü ikindiyi kılıp akşamı evimde kılarım diye yola çıkan ve
yatsıya evine varamayan kimse, yolda arabasında namazını ima ile kılamaz mı?
CEVAP
Namazı cem etmek, arabada ima ile kılmaktan önce gelir. Eve gidince yatsı ile
cem etme imkanı varsa, (namazı yatsı ile cem edeceğim) diye niyet eder ve eve
gidince de cem eder. Yatsıya da eve gitme imkanı yoksa, o zaman mecburen araba
içinde ima ile namaz kılınır.
Namazları cem ederken
Sual: İşyerinde, askerde veya okulda namaz kılma imkanı olmayan kimse,
namazı kazaya mı bırakmalı, yoksa öğleyle ikindiyi, akşamla da yatsıyı cem mi
etmeli?
CEVAP
Namazı kazaya bırakmak, büyük günahtır. Önce kendi mezhebimize göre vaktinde
kılmak için bütün imkanlar araştırılır. Hatta, tuvalette kılınır. Bu da, mümkün
olmazsa, Hanbeli mezhebinde, böyle durumlarda, mukim iken de, öğleyle ikindiyi
veya akşamla yatsıyı cem etmek caizdir. Öğleyle ikindi, öğle veya ikindi
vaktinde cem ederek, yani birleştirilerek kılınabilir. Cem edince, iki namazın
farzı peş peşe kılınır. Arada sünnet veya kaza namazı kılınmaz, başka bir şey
yapılmaz, konuşulmaz.
Öğle vaktinde kılınacaksa, öğle namazına dururken, öğle ile ikindiyi cem etmeye
diye niyet edilir. Öğlenin farzı kılındıktan sonra, (Niyet ettim
Hanbelî mezhebine uyarak, ikindiyle cem ederek, öğle vaktinde kılmaya) diye
niyet ederek, ikindi namazı kılınır.
Öğleyi, vaktinde kılma imkanı yoksa, öğle vakti çıkmadan önce, (İkindi
vakti, ikindi ile cem ederim) diye düşünmeli. İkindi vaktinde
kılınırken, (Niyet ettim Hanbelî mezhebine uyarak, ikindi vaktinde
kılmaya) diye niyet ederek, öğle namazı kılınır. Sonra, ikindi namazı
kılınır.
Bir ihtiyaç olursa, mukim iken de, akşamla yatsı namazları da, akşam veya yatsı
vaktinde, Hanbelî mezhebi taklit edilerek şöyle cem edilebilir:
Akşam vaktinde kılınacaksa, akşam namazına dururken, akşamla yatsıyı cem etmeye
niyet edilir. Akşamın farzını kılındıktan sonra, (Niyet ettim Hanbelî
mezhebine uyarak, yatsıyı takdim ederek, akşamla cem etmeye) diye
niyet ederek, yatsının namazı kılınır.
Akşamı, vaktinde kılma imkanı yoksa, akşam vakti çıkmadan önce, (Yatsı
vakti, akşam ile cem ederim) diye düşünmeli. Yatsı vaktinde
kılınırken, (Niyet ettim Hanbelî mezhebine uyarak, akşamı tehir ederek,
yatsı vaktinde yatsıyla cem etmeye) diye niyet ederek, akşam namazı,
sonra, yatsı namazı kılınır.
İkindiyle akşam cem edilmez. Sabah namazı da, yatsı veya öğle namazıyla cem
edilmez, vaktinde kılmak gerekir.
Vitir cem edilmez, imsak vaktine kadar kılınır. Eğer bu vakte kadar da kılma
imkânı olmazsa, bir özürle kazaya kaldığı için günah olmaz. İmameyn’e göre ve
diğer üç mezhepte vitir sünnettir. Harac [sıkıntı] olduğu zaman, diğer üç
mezhepten biri taklit edilirse, vitri kazaya bırakmak, hattâ terk etmek de caiz
olur. Yolculukta veya mukimken harac olunca, İmameynin kavline de uyularak
vitir kazaya bırakılabilir veya terk edilebilir. Ancak bunlar, harac olmadan yapılmaz.
Harac olmadan cem edilmez
Sual: Diş dolgusu veya başka bir sebeple Maliki mezhebini taklit eden,
harac olmasa da, seferde öğleyle ikindi ve akşamla yatsı namazlarını cem ederek
kılabilir mi?
CEVAP
Hayır, harac [meşakkat, zorluk, sıkıntı] olmadan cem edilmez. Maliki’yi taklid
eden, kendi mezhebinden çıkmış sayılmaz. Harac olmadan, Hanefi mezhebine aykırı
olan hükümlere uyulmaz.
Maliki taklit edilmese de, harac olunca, o anda üç mezhepten biri taklit
edilerek, cem edebilir. Cemin yapılabilmesi için harac şarttır.
<br
Mukimlik ve cem
Sual: Maliki mezhebinde, bir ihtiyaç olunca, seferde öğleyle ikindi ve
akşamla yatsı namazlarını cem etmek caiz olduğuna göre, 10 gün için sefere
çıkan Hanefi, ihtiyaç halinde Maliki’yi taklit ederek cem edebilir mi?
CEVAP
Başka bir mezhebi taklit edenin, o mezhebin o husustaki diğer şartlarına da
uyması gerekir. Maliki’de seferde cem etmek caizse de, giriş çıkış günleri
hariç 4 veya daha fazla gün için sefere çıkan, Maliki’de seferi olmaz. 10 gün
için sefere çıkan kimse de, Maliki’ye göre seferi olmayacağı için, Maliki’yi
taklit ederek cem edemez. Hanbelî’de ise, ihtiyaç halinde mukimken de cem
caizdir. Maliki’ye göre seferi olamayan, Hanbelî’yi taklit ederek cem eder.
Mukim olacağı için de, cem ederken dört rekât olan farzları yine dört rekât
olarak kılar.
Mukimken cem
Sual: Bir zaruret veya ihtiyaç halinde, mukimken, Hanbeli’den başka,
iki namazı cem etmeyi caiz gören başka mezhep var mıdır?
CEVAP
Şafii ve Maliki mezhebinde bazı durumlarda mukimken de cem caizdir.
Şafii mezhebinde:
Şiddetli yağmurda, sadece camide cemaatle cem-i takdim caiz, cem-i tehir caiz
değildir. Başka bir kavle göre de, münferit kılan da cem edebilir. Bir kavle
göre, hastalık halinde de, cem etmek caizdir. Bir korku sebebiyle cem caiz
olduğu gibi, önemli ihtiyaç halinde, mukimken de cem caizdir.
Maliki mezhebinde:
Önemli bir hastalıkta, ihtiyarlıkta cem edilebilir. Ayrıca, camide cemaatle
kılarken, karanlıkla beraber şiddetli yağmur ve çamur olunca, takdimle cem caiz
olur; fakat evde bu caiz olmaz. Cem edince, vitir vaktinde kılınır. Vaktinde
kılınamazsa vitir Maliki'ye göre sünnet olduğu için kazası gerekmez.
Sual: Diş dolgusu olan hasta, iki namazı cem için niye Hanbeli’yi
değil de, Maliki’yi taklit etmesi gerekir?
CEVAP
Çünkü gusülde Hanbeli’de ağzın içini yıkamak farzdır. Dolgusu olan Hanefi, bu
durumda Hanbeli’yi taklit edemez. Maliki’de caiz olduğuna göre, Hanbeli’yi
taklit etmeye ihtiyaç kalmıyor.
Şafiide cem-i takdimin şartları
Sual: S. Ebediyye’de, (Şafii mezhebinde, yağmur sebebiyle camide
cemaatle cem-i takdim caizse de, yedi şartı vardır) deniyor. Orada
bildirilmeyen bu yedi şart nelerdir?
CEVAP
Yağmur sebebiyle cem-i takdimin yani öne alarak cem etmenin yedi şartı
şunlardır:
1- Tertibe uymak:
İkindiyi öğle vaktinde kılacaksa, önce öğleyi sonra ikindiyi kılmalı, yatsıyı
da akşam vaktinde kılacaksa, önce akşamı sonra yatsıyı kılmalıdır.
2- Niyet:
Birinci namazda cem etmeye niyet etmelidir: Öğle ile ikindiyi cem-i takdimle
kılacaksa, öğle vaktinde, öğleyi ikindiyle beraber kılacağına niyet etmelidir.
Akşamla yatsıyı cem-i takdimle kılacaksa, akşam vaktinde, akşamı yatsıyla
beraber kılacağına niyet etmelidir.
3- Muvalat:
İki farz namazı ara vermeden peş peşe kılmalıdır. Aralarında sünnet kılmak,
caiz olmaz. Aralarına ezan, ikâmet ve taharet gibi fasılaların konulması
caizdir. Meselâ öğle namazını kıldıktan sonra, ikindiyi kılmadan abdesti
bozulan kişinin abdest alması, ceme zarar vermez.
4- Uzaklık:
Yağmur sebebiyle cem edebilmesi için, caminin uzakta olması da gerekir.
5- Birinci vaktin çıkmaması:
İkinci namazı kılana kadar, birinci namazın vaktinin çıkmaması gerekir. Mesela
öğle ile ikindinin farzı kılınırken ikindi vaktinin girmemesi gerekir.
6- Birinci namazın sahih olduğunu zannetmek:
Meselâ birinci namaz Cuma namazı ise, cumanın şartlarının bulunmadığı için
sahih olmadığını biliyorsa cem caiz olmaz.
7- Namazı cemaatle kılmak:
İmamın cemaate de niyet etmesi gerekir. Bu, Şafii’de yağmur sebebiyle cem
etmenin şartıdır; yoksa seferde cem ederken cemaatle kılmak şart değildir.
Seferi ise, ikinci namaza iftitah tekbiri alıp başlayıncaya kadar seferin devam
etmesi şarttır. İkinci namaza başladıktan sonra sefer biterse, ceme devam
edilir; ama ikinci namaza başlamadan önce sefer sona ererse, artık cem etmek
sahih olmaz. Böyle durumlarda Hanbelî mezhebi taklit edilerek cem yapılabilir.
Eğer bir özürle bu vakte bırakmışsa günah olmaz.
İki namazı cem etmek (birleştirmek)
Sual: Mezheplere göre iki namazı cem etmenin şartları nelerdir?
CEVAP
Cem etmek, iki namazı birleştirip kılmak demektir.
İkindiyi öğle vaktinde, öğle ile birlikte veya yatsıyı akşam vaktinde, akşam
ile birlikte kılmaya cem-i takdim = takdim ederek cem etmekdenir.
Takdim etmek öne almak, sonraki namazı öne alıp öncekiyle birlikte kılmak
demektir.
Öğleyi ikindi vaktinde ikindi ile veya akşamı yatsı vaktinde, yatsı ile
birlikte kılmaya cem-i tehir = tehir ederek cem
etmek denir. Önceki vakitteki namazı tehir ederek sonraki vakitteki
namazla birlikte kılmak demektir.
Sabah namazı başka vakitlerle cem edilemez.
Mezheplere göre cem etmek şöyledir:
Hanefi mezhebinde:
Hacılar, Arafat’ta, hutbe okuyan imamın arkasında öğleyle ikindiyi öğle
vaktinde takdim ederek kılar. Çadırlarda cemaatle veya yalnız kılarken, cem
edilmez.
Müzdelife’de ise akşamla yatsı, yatsı vaktinde tehir edip kılınır.
Müzdelife’deki cem için cemaatle kılmak şart değil, münferit de cem edebilir.
Başka yerde başka zamanlarda iki namazı cem edemezler. Ancak ihtiyaç ve zaruret
olunca diğer mezheplerden birini taklit ederek kılınabilir.
Maliki mezhebinde:
Cem yapılabilecek durumlar:
1- Seferde: Mubah olmayan seferde cem edilmez.
2- Hastalıkta: Abdest almakta ve ayakta namaz kılmakta zorluk çeken
hastalar, cem edebilir.
3- Karanlıkla birlikte yolların çamurlu olması: Ancak camide
cemaatle kılarken cem edilir. Camide tek başına namaz kılan kişinin, iki namazı
cem etmesi caiz olmaz. İmam camide ikamet etse bile o, cemaatle birlikte cem
edebilir.
4- Arafat’ta: Haccetmek için gelen hacıların öğle ile ikindiyi
cem-i takdim yapmaları sünnettir.
5- Müzdelife’de: Hac ibadetini eda eden kişinin, Arafat’tan
ayrıldıktan sonra Müzdelife’ye ulaşıncaya kadar akşam namazını tehir etmesi
sünnet olur. Müzdelife’de akşam namazını tehir ederek yatsıyla birlikte imamla
cem-i tehir şeklinde kılar.
Bu beş şarttan başka ihtiyarlıkta da takdim ve tehirle cem yapılabilir.
Vitir cem edilmez, vaktinde kılınır. Kılma imkânı yoksa, kazaya kalması günah
olmaz. Evde kılan cem edemez. Deniz yolculuğunda cem caiz olmaz. İhtiyaç
olunca, Şafii veya Hanbeli taklit edilerek cem edilebilir. Diş dolgusu olan,
Şafii mezhebini taklit eder.
Maliki’de iki namazı cem ederken:
1- Niyet: Birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek,
2- Tertibe riayet etmek: Öğleyi ikindiden, akşamı
yatsıdan önce kılmak,
3- Muvalat: İki farzı peş peşe kılmak. İki farz arasında
abdest almak ve kamet getirmekte mahzur yoktur. İkisi arasında sünnet kılmak
mekruhtur.
Bazı âlimlere göre, düğün gibi bazı ihtiyaç hallerinde de mukimken cem caizdir.
Dolgu dişi olan Hanefi, hasta iken Hanbeli’yi değil, Maliki’yi taklit ederek
cem edebilir.
Şafii mezhebinde:
Cem edilebilecek durumlar:
1- Mubah olan seferde: Bir sıkıntı olmasa da takdim ve tehir caizdir.
2- Arafat ve Müzdelife’de: Takdim ve tehirle kılınabilir.
3- Şiddetli yağmurda: Sadece camide cemaatle cem-i takdim caiz,
cem-i tehir caiz değildir.
4- Hastalıkta: Takdim ve tehirle kılınabilir.
Bu dört şarttan başka ihtiyarlıkta da takdim ve tehirle cem yapılabilir.
Şafii’de cem-i takdimin şartları:
1- Niyet: Birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek,
2- Tertibe riayet temek: Öğleyi ikindiden, akşamı
yatsıdan önce kılmak,
3- Muvalat: İki farzı peş peşe kılmak. İki farz
arasında sünnet kılınırsa cem caiz olmaz, fakat abdest almak ve kamet
getirmekte mahzur yoktur.
4- İkinci namaza başlayıncaya kadar yolculuğun devam etmesi.
Şafii’de cem-i tehirin şartları
1- Birinci namazın vakti çıkmadan, namazı cem-i tehir ile kılmaya
niyet etmek.
2- İkinci namazı da kılıp bitirinceye kadar yolculuğun devam
etmesi.
Hanbeli mezhebinde:
Arafat ve Müzdelife’de, mubah olan seferde, hastalık, emzikli olmak, istihaza,
idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlü hallerde, abdest ve teyemmüm
için meşakkat çekenlerde, âmâ olan, yer altında çalışıp da namaz vaktini
anlamakta âciz olan, can, mal ve ırzından korkan, maişetine zarar gelecek olan
da iki namazı cem edebilir. Soğuk, kış, yağmur, çamur, fırtınada, yatsıyı akşam
ile, evde de cem caiz, öğle ile ikindi caiz değildir.
Hanbeli’de cem-i takdimin şartları:
1- Niyet: Birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek,
2- Tertibe riayet temek: Öğleyi ikindiden, akşamı
yatsıdan önce kılmak,
3- Muvalat: İki farzı peş peşe kılmak. Abdest almak ve
ikamet okumak zarar vermez. Sünnet kılarsa cem sahih olmaz.
4- Cemi gerektiren özrün, ikinci namaz tamamlanıncaya kadar devam
etmesi gerekir.
Ağzında dolgusu olan Hanefi, hastayken iki namazı cem için Hanbeli’yi değil,
Maliki’yi taklit etmesi gerekir; çünkü Maliki’de taklit imkânı vardır.
Maliki’de taklit imkânı olmayınca Hanbeli taklit edilir.
Hanbeli’de cem-i tehirin şartları
1- Birinci namazın vakti çıkmadan, namazı cem-i tehir ile kılmaya
niyet etmek. Ancak vakit dar olursa bu takdirde ikinci namazı öne alarak
birinciyle cemetmek caiz olmaz.
2- Cemi gerektiren özrün, birinci vakitte yapılan niyetten, ikinci
namazın vakti girinceye kadar devam etmesi gerekir.
Cem ederken niyet
Sual: Seferde akşamla yatsıyı, Şâfiî veya Mâlikî’ye göre takdim
ederek akşam vaktinde kılacak olan kimse, akşam namazına başlarken cem niyetini
unutan, daha sünneti kılmadan cem edeceğini hatırlasa, yatsının farzını
kılarken niyet etse sahih olur mu?
CEVAP
Evet.
İhtiyarlıkta cem
Sual: S. Ebediyye’de, Mâlikî ve Şâfiî’de, sadece seferde değil,
(Hastalıkta ve ihtiyarlıkta da iki namaz cem edilebilir) deniyor. Mâlikî'yi
taklit eden mukimin, hasta iken namazlarını Hanbelî'ye göre değil de, Mâlikî'ye
göre mi cem etmesi gerekir? İkincisi, hasta olmadan ihtiyarlar da mı cem
edebiliyor?
CEVAP
Mâlikî'yi taklit eden kimse, Mâlikî’de cem mümkün olan yerde, Hanbelî'ye göre
cem edemez. Çünkü Hanbelî’de de, gusülde ağzın içini yıkamak farzdır. Hanbelî'ye
göre guslü olmadığı için Hanbelî'yi taklit edemiyor. Hastalıkta Mâlikî
mezhebinde cem caiz olduğu için Hanbelî'ye lüzum kalmıyor. Ama mukim iken,
başka bir mazeretle Hanbelî'yi taklit ederek cem edebilir. Çünkü cem için başka
çare yoktur. Namazın kazaya kalmaması için hangi mezhepte cem caiz ise ona
uyularak namaz kılınır.
İhtiyarın açık bir hastalığı görülmese de, onun gücü kuvveti olmaz, ayakta zor
durur, itelense yıkılır. Namaz kılarken bile yorulabilir. Abdest alması zor
olabilir. Böyle durumdaki bir ihtiyar, seferi olmasa da, kendi evinde bile
olsa, iki namazı cem edebilir.
İki namazı cem
Sual: Seferde öğleyi vaktinde kılma imkânı olmadığı için, cem etmek
niyetiyle ikindi vaktine tehir etsek, gideceğimiz yere varınca mukim olsak,
vardığımızda ikindi vakti de hâlâ çıkmamışsa, Mâlikî'ye göre, öğle ve ikindiyi
cem ederken dört mü, yoksa iki mi kılmak gerekir?
CEVAP
Mukim olunca, artık Mâlikî'ye göre cem edilmez, Hanbeli’ye uyarak, öğle iki,
ikindi dört rekât olarak cem edilebilir. Yahut öğle iki rekât olarak kaza
edilip, ikindi de, dört rekât olarak kılınır. Öğle namazı, geçerli bir
mazeretle kazaya kaldığı için günah olmaz.
Cem için ihtiyaç
Sual: İstanbul’dan Kuzuluk kaplıcasına giderken, Adapazarı’na
uğradık. Akşamı Kuzuluk’ta kılarız diye düşünüyorduk. Akyazı’ya gelince, akşama
Kuzuluk’a yetişemeyeceğimizi anladık. Ben Akyazı’da inip namazı kıldım. Başka
bir vasıtayla Kuzuluk’a geldim. Yanımdaki arkadaşlar biz Kuzuluk’ta cem ederiz
diyerek inmediler. Onların da inmesi gerekmez miydi?
CEVAP
İki namazı cem için gerekli ihtiyaç yoksa inmek gerekir. İhtiyaç olmadan cem
etmek caiz olmaz. Mesela şunlardan biri varsa cem edilebilir:
1- Yolda inerse, başka vasıtayla gidecek parası yoksa veya vasıta
bulma imkânı yoksa,
2- Yanında bir hastası olup da, inip binecek durumu yoksa,
3- Yanında yükleri çok olup, indirip başka vasıta bulmak zorsa,
4- İneceği yerde veya yakınlarında abdest alacak yer yoksa,
5- İneceği yerde anarşistlerin, eşkıyaların bir zarar verme
ihtimali varsa,
6- Şiddetli yağmur varsa, iki namazı cem etmek için özür olur.
Bunlar veya bunlara benzeyen bir özrü yokken, iki namazı cem etmek caiz olmaz.
Cuma günü cem
Sual: Seferde cuma günü, öğleyle ikindiyi cem etmesi gereken kişi,
cumanın farzıyla ikindiyi mi cem eder, yoksa zuhr-i âhirle ikindiyi mi cem
eder?
CEVAP
Seferî olana cuma kılmak farz değildir, öğleyi kılması ise farzdır. Cumanın
sıhhat şartlarından bazıları olmadığı için, cumayı kılmayıp, öğleyle ikindi,
diğer üç mezhepten biri taklit edilerek cem edilir. Mukimken cem etmek
gerekince de, o günkü öğleyle ikindi, Hanbelî mezhebi taklit edilerek cem
edilir.</br
Sual: Otobüsle yolculuk yaparken, akşam namazı için
otobüsü durduramayan kimse, yatsı ile birlikte akşam namazını kılabilir mi?
Cevap: Tek başına otobüsle yolculuk yapan, akşam namazı için
otobüsü durduramazsa, akşam namazını, inip yerde vaktinde kılar, sonra başka
bir otobüsle yoluna devam eder. Yahut, akşam namazını, Şafii veya Maliki
mezhebini taklit ederek, yatsı ile birlikte cem ederek kılması caiz olur. Ancak
gusül ve abdestinin, Şafii veya Maliki mezhebine de uygun olması lazımdır.
Namazları cem ederek kılmak
Sual: Zorda kalıp namazı vaktinde kılamayan bir kimsenin, diğer vakitte, iki
namazı birleştirerek kılması uygun olur mu?
Cevap: Hanefi mezhebinde, yalnız Arafat meydanında ve Müzdelifede
hacıların iki namazı cem etmeleri lazımdır. Öğle ile ikindi Arafat meydanında,
akşamla yatsı da Müzdelifede cem edilir.
Hanbeli mezhebinde, seferde, hastalıkta, kadının emzikli
veya müstehaza olmasında, abdesti bozan özürlerde, abdest ve teyemmüm için
meşakkat çekenlerde, ama olanın ve yer altında çalışan gibi, namaz vaktini
anlamakta aciz olanın, canından, malından ve namusundan korkanın, maişetine,
nafakasını kazanmasına zarar gelecek olanın, iki namazı cem etmeleri caiz olur.
Namazı kılmak için işlerinden ayrılmaları mümkün olmayanların, bu namazlarını
kazaya bırakmaları, Hanefi mezhebinde caiz değildir. Bunların, yalnız böyle
günlerde, Hanbeli mezhebini taklid ederek, kılmaları caiz olur. Cem ederken,
öğleyi ikindiden ve akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken, cem
etmeyi niyet etmek, ikisini art arda kılmak ve abdestin, guslün ve namazın
Hanbeli mezhebindeki farzlarına ve müfsitlerine uymak lazımdır.
Sual: Maliki ve Şafii mezheplerinde, sabah namazının
dışındaki namazlar yalnız yolculukta mı birleştirilerek kılınabilir?
Cevap: Maliki ve Şafii mezheplerinde, seferde, yolculukta, hastalıkta
ve ihtiyarlıkta, yaşlılıkta öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazları cem
edilebilir, birleştirilerek kılınabilir. Yani, ikisinden birisi, diğerinin
vaktinde kılınabilir.