teheccüd vaktinde, bir araya gelerek cemaat hâlinde nafile namaz kılmakta ve herkesi de davet etmektedirler. Dinimizde böyle bir şey var mıdır ve uygun mudur?
Nafile namazları cemaatle kılmak
Cevap: Konu ile alakalı olarak İmâm-ı Rabbânî
hazretleri Mektubat kitabının 1. cilt 288. mektubunda buyuruyor ki:
Zamanımızda âlim olsun, cahil olsun, Müslümanların çoğu, nafile ibadetleri
yapmaya çok önem veriyorlar. Farzları yapmakta gevşek davranıyorlar. Farzların
içinde bulunan sünnetleri ve müstehabları gözetmiyorlar. Nafilelere kıymet
veriyorlar. Farzları aşağı görüyorlar. Farz namazları müstehab olan
zamanlarında kılan yok gibidir. Sünnet olan cemaatin çoğalmasına, hatta namazı
cemaat ile kılmaya aldırış etmiyorlar. Farzları, gevşeklikle, üşenerek
kılmakla, vazifeyi bitirdiklerini sanıyorlar. Aşûre gününe, Berât, Regâib
gecesine çok önem veriyorlar. Bu zamanlarda, büyük cemaatlerle nafile namazlar
kılıyorlar. Bu cemaatleri iyi ve güzel sanıyorlar. Bunların, şeytanın aldatması
olduğunu, günahları sevap olarak gösterdiğini anlayamıyorlar. Şerh-i Vikâye
haşiyesinde;
“Nafileleri cemaatle kılmak ve farz namazları cemaatsiz, yalnız kılmak,
şeytanın aldatmalarından biridir” buyuruyor.
Nafile namazları cemaatle kılmak mekruh, kötü olan
bidatlerdendir. Peygamber efendimizin;
(Bir kimse, dinimizde bulunmayan bir şeyi, meydana çıkarırsa, o şey kötüdür) hadis-i
şerifinde bildirdiği bidatlerdendir. Nafile namazı cemaatle kılmanın mekruh
olduğu fıkıh kitaplarının çoğunda yazılıdır. Herkes çağrılır, büyük cemaat
yapılırsa, mekruh olur diyenler de vardır. Buna göre, herkese haber vermeden,
caminin bir köşesinde, bir iki kişi cemaat ile kılarsa mekruh olmaz. Üç kişi
kılarsa mekruh olur ve olmaz da diyenler oldu. Dört kişinin cemaatle nafile
kılması, söz birliği ile mekruhtur denildi.
Sual: Teravih namazının dışındaki tesbih namazı gibi
nafile namazları cemaatle kılmanın dinimiz açısından mahzuru var mıdır?
Cevap: Sirâciyye fetva kitabında, teravih ve güneş tutulması
namazlarından başka olan nafileleri cemaat ile kılmanın mekruh olduğu
bildirilmektedir. Gıyâsiyye fetva kitabında, Şeyh-ul-imâm Serahsî hazretleri
buyuruyor ki:
“Nafile namazı cemaat ile kılmak, Ramazandan başka zamanlarda, herkes
çağrılırsa, mekruh olur. Bir iki kişi imama uyarsa mekruh olmaz. Üç kişi olursa
şüphelidir. Dört kişi olursa, söz birliği ile mekruh olur.”