Tehıyyet-ül-mescid namazı
Tehıyyet-ül-mescid namazı
Mescide girince, oturmadan önce, mescidin sahibine yani Allahü
teâlâya tazim ve hürmet için kılınan iki rekat nafile namazdır.
Camiye girenin tehıyyet-ül-mescid olarak iki rekat namaz kılması, söz birliği
ile sünnettir. Sesli Kur'an-ı kerim okunuyorsa tehıyyet-ül-mescid namazı
kılınmaz. (Hamevi)
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Mescide girince, oturmadan önce iki rekat namaz kılın! Sonra ister oturun,
ister işinize gidin!) [Ebu Davud]
(Allahü teâlânın en çok sevdiği yer, camilerdir.) [Hakim]
(Camiye gelen Allah’ın misafiri olur. Allahü teâlâ da, misafirine elbette
ikram eder.) [Taberani]
Farz kazası olanlar, bildirilen nafile namazların vaktinde kaza namazı
kılmalıdır! Hem kaza borcu ödenir, hem de nafile namaz sevabına kavuşulur.
Mesela tehıyyet-ül-mescid namazını kılarken, (ilk kazaya kalmış sabah namazının
farzına ve tehıyyet-ül-mescid namazını kılmaya) diye niyet etmelidir. Böylece
hem kaza borcu ödenmiş, hem de adı geçen nafile namaz kılınmış olur. (N.Fıkhıyye)
Sual: Tehıyyet-ül-mescid namazı mekruh vakitlerde de kılınabilir mi?
Şafiiler mekruh vakit olsa da camiye gelince, iki rekat tehıyyet-ül-mescid
namazı kılıyorlar. Hanefiler de kılabilir mi?
CEVAP
Hanefi’de mekruh vakitlerde tehıyyet-ül-mescid namazı kılınmaz. Mesela öğle
ezanı okunduktan sonra camiye girince iki rekat tehıyyet-ül-mescid kılabilir.
İkindi namazı için camiye gelince kılabilir. Bir de yatsı için gelince
kılabilir. Sabah namazına gelince imsak vaktinden sonra tehıyyet-ül-mescid
kılmak mekruh olur. Bir de akşam namazından önce kılınmaz. Bir de öğle namazına
20 dakika kala kılınmaz.
Camiye gelen kimse, sünnet yahut kaza kılarken, tehıyyet-ül-mescide de niyet
ederse, bütün âlimlere göre, tehıyyet-ül-mescid namazı da kılınmış olur.
Şafii mezhebinde, tehıyyet-ül-mescid namazı, o vaktin namazı olduğu için,
kerahat vakti de olsa kılmak caizdir.
Sual: Câmiye girip, sünnet veya herhangi bir kaza namazı
kılınınca, tehıyyet-ül mescid namazı da kılınmış sayılır mı?
CEVAP
Evet, sayılır. Ancak niyet sevabına da kavuşmak için sünneti veya kaza namazını
kılarken tehıyyet-ül mescide de niyet etmek gerekir. Yeni abdest alıp camiye
girmişse, Sübha namazına da niyet edilirse, niyet sevabı da
alınır. Niyet edilmese de, her iki namaz kılınmış olur, ancak niyet sevabı
eksik olur.
Bunlar gibi, hiç niyet edilmeden abdest ve gusül alınsa, abdest de, gusül de
sahih olur, ama niyet de edilince, niyet sevabına da kavuşulur. Her ibadeti
yaparken niyet ederek niyet sevabına kavuşmalı. Bazı ibadetlerde, mesela
teyemmümde, namazda niyet etmek farzdır. Niyetsiz o ibadet hiç sahih olmaz.
Sual: Bazı kimseler, camiye girer girmez namaz
kılıyorlar. Bu ne namazıdır ve kılınması gerekir mi?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“Camiye girince, iki rekat namaz kılmak sünnettir. Buna Tehıyyetül-mescid namazı
denir. Camiye girince, farz, sünnet, kaza namazı gibi herhangi bir namaz
kılmak, tehıyyetül-mescid namazı yerine geçer. Bunlara, ayrıca
tehıyyetül-mescid diye niyet etmek lazım değildir.”