Teheccüd namazı kılmak için, önce uyuyup sonra kalkmak şart mı? Kazası olan teheccüd kılabilir mi? Gece namazı kılmanın önemi nedir?
Teheccüd namazı
CEVAP
Teheccüd, gecenin üçte ikisi geçtikten sonra, imsak vaktine kadar kılınan
nafile bir namazdır. Teheccüd, uykuyu terk etmek demektir. Teheccüd için önce
uyuyup, sonra kalkmanın şart olduğunu bildirenler de olmuştur. (Şir’a
şerhi)
Nâfile namazları gece kılmak daha faziletlidir. Çünkü gece uyanmak zordur.
Hadis-i şerifte, (En kıymetli ibadet zahmetli olandır) buyuruldu. (M.
Felah, İbni Esir, Nihaye)
Teheccüd namazı, gündüz kılınan bin rekâttan daha faziletlidir. Bir saat ilim
öğrenmek, [mesela ilmihal okumak] geceyi ibadetle geçirmekten daha çok
sevabdır. (Dürr-ül-muhtar)
(Amellerin kıymetlisi, az da olsa devamlı olanıdır) hadis-i şerifi,
meşakkatli ibadeti ara sıra yapmaktansa, zorluğu az olanı devamlı yapmanın daha
faydalı olduğunu bildirmektedir. (Beyheki)
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Gece seherde kılınan iki rekât namaz, dünyadan ve içindekilerden daha
kıymetlidir. Eğer zor gelmeyeceğini bilseydim, gece namazını ümmetime farz
kılardım.) [Müslim]
(Farzlardan sonra en faziletli namaz, gece namazıdır.) [Müslim]
(Gündüz kaylule yaparak teheccüde, sahura kalkarak da oruca yardım edin!) [İbni
Mace]
(Cennette öyle muazzam köşkler vardır ki, bunlar, tatlı dilli olan, selamı
yayan, yemek yediren, çok oruç tutan ve gece namazı kılanlara verilir.) [İbni
Nasr]
(Gecenin sonunda kılınan iki rekât namaz, dünyadan ve dünyadakilerden
hayırlıdır. Ümmetime zor gelmeyeceğini bilseydim, onlara teheccüdü mecburi
kılardım.) [Müslim]
(Cemaatle namazlarını kılan kimse, gece namazına kalkmış gibi sevab alır.) [Tirmizî]
(Yatsı veya sabah namazını cemaatle kılan gece namazı kılmış gibi sevaba
kavuşur.) [Hatîb]
(Gece namazına devam edin! Bu, sizden önceki salihlerin âdetidir. Gece
namazı, Allah’a yakınlaştırıcı, günahlardan uzaklaştırıcı ve onlara kefarettir.
Bedene de sağlıktır.) [Hâkim]
(Cebrail aleyhisselam gece namazını o kadar çok tavsiye etti ki, pek az
uyuyanların ümmetimin hayırlıları olduğunu anladım.)[Deylemî]
(Ramazanda inanarak ve sevabını umarak gece namazı kılanın günahları
affolur.) [Buhârî] (Teravih kılan da gece namazı kılmış olur.)
(Deve veya koyun sağımı kadar da olsa, gece namazı kılmalı. Yatsıdan sonra
yatmadan önce kılınan namaz gece namazı sayılır.) [Ebu Nuaym]
(Teheccüd kılma âdeti olup da, uyuya kalana, Allahü teâlâ kılmış gibi sevab
verir; uykusu da, kendisi için bir sadaka olur.) [Nesai]
(Selamı yayar, açları doyurur, sıla-i rahimde bulunur, geceleri herkes
uyurken namaz kılarsanız, selametle Cennete girersiniz.) [Tirmizi]
(Müminin şerefi gece namazı kılmasındadır.) [Hatîb]
(Teheccüd, günahları affettirir ve hastalıklara şifa verir.) [Tirmizî]
(Gece namaz kılanların yüzü güzel olur.) [Rıyad-un Nasıhîn]
(Kış, müminin baharıdır. Gündüzleri kısadır, oruç tutar; geceleri uzundur,
ibadet eder.) [Beyheki]
(Gecenin sonunda uyanamayacağından korkan, gecenin evvelinde vitri eda
etsin! Sonra yatsın! Gece sonunda uyanacağını ümit eden, vitri o zaman kılsın!
Çünkü gecenin sonundaki kalkmakta rahmet melekleri hazır olur.) [Müslim]
(Gece seher vaktinde ve namazlardan sonra yapılan dua kabul olur.) [Tirmizi]
(Seher vakti Allahü teâlâ buyurur ki: İstigfar eden yok mu, onu mağfiret
edeyim! İsteyen yok mu, istediğini vereyim, duasını kabul edeyim!) [Müslim]
Allahü teâlâ iyileri överken, (Onlar seher vaktinde istigfar
eder) buyuruyor. (Zariyat 18)
Hazreti Yakub oğullarına, (Sizin için seher vakti Rabbime istigfar
edeceğim) dedi. (Yusuf 98)
Âl-i İmran suresinin 17. âyetinde, sabredenler, sadıklar [söz,
iş ve niyetlerinde doğru olanlar], namaz kılanlar, zekât verenler ve seherde
istigfar edenler övülmektedir. Beş vakit namazı, tadil-i erkan ile ve cemaat
ile eda etmeli! Teheccüd namazı kılmalı, seher vakitlerini istigfarsız
geçirmemeli, gaflete dalmamalı, ölümü ve âhireti düşünmeli, haramları bırakıp,
âhirete yönelmeli. (Mek. Masumiyye)
Allahü teâlâ, Musa aleyhisselama, (Benim için ibadet et!) buyurunca,
Hazret-i Musa, (Yâ Rabbî, sana ne zaman ibadet edeyim ki makbul olsun?) diye
sordu. Cenab-ı Hak (Gece namaz kıl!) buyurdu. (Ey Oğul
İlmihali)
Teheccüd namazı çok faziletli olmasına rağmen nafile bir namazdır. Ömründe hiç
Teheccüd kılmayana, âhirette hiçbir ceza verilmez, çünkü nafiledir, ama farzın
kazasını kılmayan büyük cezalara maruz kalır. İmam-ı Rabbânî hazretleri
buyuruyor ki: Farzın yanında nâfilenin ve sünnetin hiç kıymeti yoktur. Deniz
yanında, damla bile değildir. (1/29)
Hanefi âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevi hazretleri buyurdu ki:
Fütuh-ul-gayb kitabındaki (Farz namaz borcu olanın nafile namazlarını,
Allahü teâlâ kabul etmez) hadis-i şerifi gösteriyor ki, farz borcu
olanın, sünnetleri de kabul olmaz. Çünkü sünnetler de nafiledir.
Gece kaza kılan hem kazasını öder, hem de teheccüd sevabına kavuşur. (Nevadir-i
Fıkhıyye)
Kazası olan, gece kaza kılarsa, Teheccüd de kılmış olur. Eğer Teheccüde de
niyet ederse, niyet sevabı da alır. Kazası olmayanın da, kaza namazı kılmasının
hiç mahzuru olmaz.
Teheccüd namazının sınırı
Sual: S. Ebediyye’de, teheccüd ve kuşluk namazlarının en
çoğunun, 12 rekât, evvabin namazının ise 6 rekât
olduğu bildiriliyor. Bu namazlar, sınırsız değil midir?
CEVAP
Bunlar sünnet namazlardır. Peygamber efendimiz ne kadar bildirmişse o
kadarı sünnettir. Sünnetlere de nafile denir. Her sünnet
nafiledir; fakat her nafile, sünnet değildir. Nafileler, revatib ve regaib diye
ikiye ayrılır. Revatib, farzlardan önce veya sonra kılınan
müekked ve gayr-ı müekked sünnetlerdir. Regaib ise, kuşluk,
teheccüd ve evvabin gibi diğer sünnetlerdir. (Nimet-i İslam)
Teravih namazı da sünnettir ve sünnet olan miktarı 20 rekâttır.
Daha fazla kılınırsa nafile olur. Kuşluk, evvabin ve teheccüd namazlarının da
sünnet olan miktarı bildirilen miktardır. Bir kimse kuşluk vakti 40 rekât
namaz kılsa, bunun 12 rekâtı sünnet, kalanı nafile olur. Akşam
namazının farzından sonra, 20 rekât nafile namaz kılınsa,
bunun 6rekâtı sünnet, kalanı nafile olur. Bir kimse gece bin rekât
nafile namaz kılsa, bunun 12’si sünnet olan teheccüd namazı,
diğerleri nafile olur.
Sual: Hangi nafile namaz diğerlerinden üstündür?
CEVAP
Teheccüd namazı diğer nafilelerden daha üstündür. Bir hadis-i şerif meali
şöyledir:
(Farzlardan sonra en faziletli namaz, gece kılınan teheccüd
namazıdır.) [Müslim]
Kazaya da niyet edilirse, hem kaza borcu ödenmiş, hem de teheccüd sevabına
kavuşulmuş olur.
Sual: Gece bir saat uyanık kalsak, bu bir saatte, kısa sure
okuyarak 30 rekat kaza kılmak mı, veya, uzun sure okuyarak 2 rekat kaza kılmak
mı daha iyi olur? Yoksa toplam bir saat ibadet edildiği için ikisi eşit mi
olur?
CEVAP
Nafile ibadet farklıdır. Ancak kaza namazı için ne kadar çok kaza kılınırsa
o evla olur. Yatsıdan sabaha kadar iki rekat kaza kılan kimse, iki rekat kaza
borcunu ödemiş olur. İki dakikada iki rekat kılan da iki rekat kaza borcunu
öder. Kadir gecesi yatsıdan sabaha kadar iki rekat kaza kılan da yine iki rekat
kaza borcunu öder. Sevap yönü ayrıdır. O gece bir saat ibadet etmek, başka
zamanki bin saatten daha kıymetlidir.
Gece namazı
Sual: Seher vakti uyanıp kaza namazı veya vitri kılan, teheccüd
namazı da kılmış sayılır mı?
CEVAP
Evet, kılmış sayılır. Gece hangi namaz kılınırsa kılınsın, teheccüd namazı
da kılınmış olur. Hadis-i şerifte, (Yatsı namazından sonra [seher
vaktinde] kılınan namaz, gece namazındandır)buyurulmuştur. (İbni
Âbidin)
Gece kaza kılan, hem kazasını öder, hem de teheccüd sevabına kavuşur. (Nevadir-i
Fıkhıyye)
Demek ki, gece kaza namazı kılan, teheccüd namazı da kılmış sayılır, ancak
niyet sevabına da kavuşmak için, hem kaza namazına, hem de teheccüd namazına
niyet etmeli. Yeni abdest alınmışsa, Sübha namazı da kılınmış olur. Niyet
sevabına da kavuşmak için Sübha namazına da niyet etmeli.