Japonya, Kore, Amerika gibi ülkelerde, Cuma namazı kılmanın şartları yoksa, Cuma namazına gitmek yine şart mıdır? İmam fâsık ise yine gitmek gerekir mi?
Cumaya gitmemek
CEVAP
Mazeretsiz üç Cumaya gitmemek münafıklık alametidir. Bir ülkede Cuma
kılmanın şartları yoksa, yine de Cuma günü, cemaate gitmek lazımdır. Salih
imamın bulunduğu camiye Cuma kılmak için sebepsiz gitmemek münafıklık
alametidir. Bir çeşit bölücülük olur.
Eskiden Cumaları vali kıldırırdı. Vali fâsık da olsa, birlik ve beraberliğin
bozulmaması için Cumaya gitmek gerekirdi. Çünkü Peygamber efendimiz buyuruyor
ki:
(İmam salih veya facir olsa da, büyük günah işlese de arkasında namaz
kılın.) [Ebu Davud] (İslam âlimlerinin büyüklerinden Ebussuud Efendi
bu hadis-i şerifin Cuma kıldıran valiler için olduğunu bildirmektedir.)
(Büyük günah işleyen imamın arkasında namaz kılın) hadis-i şerifi,
fitne çıkmaması için ve emir olan zata itaat içindir. Yoksa büyük günah işleyen
yani içki içen, zina eden, kumar oynayan fâsık imamın arkasında namaz kılmak
Hanefi'de tahrimen mekruh, Maliki’de hiç sahih değildir. (Halebi)
Fâsık olan imamların arkasında namaz kılmamalı, başka camide kılmalı. (Redd-ül-muhtar,
Tahtavi, Hindiyye)
Fâsık kimse, âlim olsa da, imam yapılması tahrimen mekruh olur. Çünkü,
İslamiyet'e uymakta gevşek davranır. Böyle kimseye fâsıklığından dolayı kıymet
vermemek vacibdir. İmam yapmak ise, ona saygı göstermek olur. İmam olmasına
mani olunamazsa, her namazı başka camide kılmalıdır. (Merak-ıl-felah)
İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki:
Fâsık imam arkasında namaz kılınmaz. Cuma namazında fâsık imama da uyulur.
Ancak bir şehirde birkaç camide Cuma namazı kılınıyorsa, Cuma namazını da,
fâsık imam arkasında kılmak mekruh olur. Feth-ul-kadir'de de böyle
yazılıdır. (Redd-ül-muhtar)
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Vera sahibi [salih] imam ile kılınan iki rekat namaz,
fâsık ile kılınan bin rekattan daha faziletlidir.) [Ebu Nuaym]
Üç Cumayı terk etmek
Sual: Üç cumayı kılmayan münafık olur mu? Görev gereği gidilmezse
günah olur mu?
CEVAP
Hanefi’de Cuma namazının farz olabilmesi için iki şart vardır:
1- Vücub şartları, 2- Eda şartları.
Eda şartlarından biri yoksa, namaz sahih olmaz. Vücub şartları yoksa, sahih
olur. [Bunların neler olduğu, Cuma namazının farzları maddesinde yazılıdır.]
Vücub şartlarından biri veya birkaçı bulunan erkek, isterse Cuma namazı
kılabilir. Yani namazı sahih olur. Kılmazsa günaha girmez.
Özürsüz Cuma kılmayanın, Cuma kılınmadan önce, öğle namazını kılması haramdır.
Sonra kılması ise farzdır. Özür ile Cuma kılmayanların, öğle namazını cemaat
ile kılmaları mekruhtur.
Cuma namazının eda şartlarından bir veya birkaçı noksan olsa da camiye gitmeli.
Yani cemaate gitmek lazımdır. Zaruretsiz salih imamın cumasına gitmeyen münafık
sayılır. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Mazeretsiz üç Cumayı terk eden münafıklardan yazılır.) [Taberani,
Dare Kutni]
(Zaruretsiz arka arkaya üç Cumayı terk edenin kalbini Allahü teâlâ mühürler.) [Ebu
Davud, Tirmizi, İbni Mace, Nesai, Hâkim]
Kalbi mühürlenmek, iyilik yapmaz hâle gelmektir. Hayır hasenat ve ibadet yapmak
ona zor gelir.
Münafıklardan yazılır demek ise, kâfir olur anlamında değildir. Münafık ameli
işlemiş olur. Mesela münafık yalan söyler. Yalan münafıklık alametidir. Ama
yalan söyleyen münafık, yani kâfir olmaz. Münafık ameli işleyenlerin sonunda
küfre düşme ihtimali çoktur. Bunun için bütün haramlardan sakınmaya gayret
etmeli, bir mazereti yoksa Cumalara gitmelidir. Bir mazeretle Cumaya gidemeyen
muhakkak öğle namazını kılmalıdır.
Sual: Üç cumayı kılmayanın tevbesi kabul olmaz ve kâfir olurmuş. Bu
doğru mu?
CEVAP
Hiç namaz kılmayan kimse de kâfir olmaz ve tevbesi de kabul olabilir. Bir
hadis-i şerifte, (Bir kimse, mani yok iken, üç Cuma namazı kılmazsa,
Allahü teâlâ, kalbini mühürler) buyuruldu. Yani, iyilik yapmaz olur,
gafil olur. Tevbe eder Cumalara giderse, üstündeki gaflet kalkar. Bu hadis-i
şerif, İslamiyet’le idare edilen yerler içindir.
Sual: Peş peşe üç Cuma namazını kaçıran bir erkeğin nikahı düşermiş,
doğru mu?
CEVAP
Öyle bir şey yok. Farz olduğuna inanıp, bin kere kaçırsa veya hiç gitmese
boş olmaz.
Sual: Memur, işçi ve öğrenci, cuma namazı için izin alamazsa ne
yapması gerekir?
CEVAP
O günkü öğle namazını kılmak şart olur. Başka bir şey yapması gerekmez.
Cuma namazına gitmemek
Sual: Gayrimüslim ülkesi olduğu için, Avrupa’da cuma namazına
gitmemek uygun mudur?
CEVAP
Uygun değildir. Cuma namazına gitmelidir. Gayrimüslim ülkesi de olsa,
Müslümanların bir araya gelip de kıldıkları cuma namazının sahih olduğu, İbni
Abidin’de yazılıdır. Zuhr-i ahir namazını da mutlaka kılmalıdır.
Küfür diyarında
Sual: Gayrimüslim ülkelerde, Müslüman olmayan devlet başkanının veya
ona bağlı olan kurumların tayin ettiği imamın kıldırdığı Cuma, bayram ve vakit
namazları sahih olur mu?
CEVAP
Evet, sahih olur. (Redd-ül-muhtar)
Nerede olursa olsun, zuhr-i ahir namazını da mutlaka kılmalıdır.
Seferde cuma kılmak
Sual: Kör veya yolcu gibi, kendisine cuma namazı kılmak farz olmayan
bir kimse, camide cuma namazını kılsa, cuma sahih olmuşsa, bu kılınan namaz,
öğlenin farzının yerine geçer mi?
CEVAP
Evet geçer. Ancak günümüzde cumanın şartlarından bazısı noksan olduğu için,
cuma günü zuhr-i ahir namazını muhakkak kılmalıdır. (Redd-ül-muhtar)