Nafileleri, sünnetleri oturarak kılmak
22/10/2022 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Nafileleri oturarak kılana,
sevabın yarısı verilir. Rüku için eğilir, secde için, başını yere koyar.
Sual:
Hiçbir özrü yokken bir kimse, sünnetler dâhil bütün nafile namazları oturarak
kılabilir mi?
Cevap: Bu
konuda Merâkıl-felâhda buyuruluyor ki:
“Nafileleri özürsüz oturarak kılmak caizdir. Yalnız sabah
namazının sünnetini ayakta kılar. Nafileleri oturarak kılana, sevabın yarısı
verilir. Rüku için eğilir, secde için, başını yere koyar. Yahut, rüku için
ayağa kalkar ve sonra rükuya eğilir. Ayakta kılamayan, oturarak kılar. Rüku
için eğilir, secde için, başını yere koyar. Secde için, başını yere koyamayan
kimse, ima ile kılar.”
Sual:
Hasta olan bir kimse, namazlarını sandalyede ayaklarını sarkıtarak
kılabilir mi?
Cevap: Hastanın
ve seferde olanın farzları, sedirde, sandalyede, ayaklarını sarkıtarak oturup,
ima ile kılmaları caiz değildir. Hasta, yerde veya uzunluğu kıble istikametinde
olan sedirin üstünde, kıbleye karşı oturarak kılar.
Sual:
Beş vakit namazın rekât sayıları Mirac gecesinde bildirildiği gibi midir?
Cevap: Mirâc
gecesi, akşam namazı üç rekât, öteki namazlar iki rekât olarak farz oldu.
Medine-i münevverede ikinci emirle sabah ve akşamdan başkası dört
rekâta çıkarıldı. Hicretin dördüncü yılında bunlar, misafir yani yolcu
için, yine ikiye indirildi. Misafirin bunları dört kılması Hanefide günah
olduğu Dürr-ül-muhtârda bildirilmektedir.
Sual:
Seferde, yolculukta dört rekatlı farzı yine dört kılmanın mahzuru,
zararı olur mu?
Cevap: Misafir
farzı dört rekat kılarsa, son iki rekatı nafile olur. Emri dinlemediği için ve
nafilenin iftitah tekbirini terk ettiği için ve farzın selamını terk ettiği
için ve nafileyi farz ile karıştırdığı için, günah olur. Tövbe etmezse
Cehenneme gidebilir. Unutarak dört rekat kılan kimse secde-i sehv yapar.
Sual:
Seferî olan imam, yanılıp dört rekât olarak kılarsa, buna uyan mukim
olanların namazı ne olur?
Cevap: Misafir, yolcu olan imam, yanılarak dört rekât kılarsa, buna uymuş olan mukimin namazı fasid olur. İkinci rekatta oturmazsa, farzı kabul olmaz. Üçüncü rekatın secdesini yapmadan, o şehirde onbeş gün kalmaya niyet ederse, o farzı dört rekat kılması lazım olur. Fakat, üçüncü rekatın kıyamını ve rüküunu tekrarlaması lazım olur. Çünkü, bu ikisini nafile olarak yapmıştı. Nafile olarak yapılan ibadet farz yerine geçemez.