Nafile orucun da sevabı olur mu?
Nafile oruç ve fazileti
CEVAP
Oruç kazası olmayanın nafile oruç tutması çok sevaptır. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Bir gün nafile oruç tutan kimseye, yeryüzü dolusu altın verilse, o orucun
sevabını karşılamaz.) [İbni Neccar]
(Gizleyerek, bir gün nafile oruç tutana, Allahü teâlâ, Cennetini ihsan eder.) [Hatib]
Sual: Ramazandan sonra her ay oruç tutmak isteyen hangi günler
tutmalıdır?
CEVAP
Her ay 3 gün oruç tutmak çok iyidir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Her [kameri] ayda, üç gün oruç tutmak, bütün yılı oruçlu
geçirmek gibi sevaptır.) [Buhari]
(İbrahim aleyhisselam, her ayda 3 gün oruç tuttu. Allahü teâlâ da ona ömrü boyu
oruç tutmuş gibi sevap verdi ve ömür boyu sanki yiyip içmiş gibi kuvvet,
zindelik verdi.) [Beyheki]
(Her ay 3 gün oruç tutan, yılın tamamında oruç tutmuş gibi olur.)[Müslim]
(Her ay 3 gün oruç tutanın kalbindeki kin yok olur.) [Bezzar]
(Her ay 3 gün oruç tutanın kalbinin pası temizlenir.) [Nesai]
“Eyyâm-ı biyd” denilen kameri ayların 13, 14 ve 15. günleri de tutmak iyi olur.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Ayda 3 gün oruç tutan, ayın 13, 14 ve 15. günlerinde tutsun!)[Nesai]
(Her ay, eyyâm-ı biyd’de oruç tutan kimse, yılın tamamında oruç tutmuş gibi
sevaba kavuşur.) [Nesai]
Sual: Zilhicce ayında oruç tutmanın fazileti nedir, hangi günlerde
oruç tutmalı?
CEVAP
Kurban Bayramı’nın bulunduğu aya zilhicce denir. Zilhicce ayının ilk on
gününde yapılan ibadetlerin kıymeti çoktur. Bu husustaki hadis-i şeriflerden
birkaçı şöyledir:
(Zilhiccenin ilk günlerinde tutulan oruç, bir yıl oruç tutmaya bedeldir. Bir
gecesini ihya etmek de Kadir Gecesi’ni ihya etmek gibidir.) [İbni
Mace]
(Zilhiccenin ilk on gecesinde yapılan amel için, yedi yüz misli sevab
verilir.) [Beyheki]
(Terviye günü [Arefe’den önceki gün] oruç tutup, günah söz
söylemeyen Müslüman Cennete girer.) [Ramuz]
(Zilhiccenin ilk 9 günü oruç tutan, her günü için, yüz köle azat etmiş veya
cihad edenlere yüz at vermiş veya Kâbe’ye kurban için yüz deve göndermiş gibi
sevab alır.) [R. Nasıhin]
(Bu on günün hayrından mahrum olan kimseye yazıklar olsun! Bilhassa
dokuzuncu [Arefe] günü oruçla geçirmelidir! Onda o kadar çok
hayır vardır ki, saymakla bitmez.) [T. Gafilin]
(Zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutana, her günü için bir yıllık oruç sevabı
verilir.) [Ebul Berekat]
(Zilhiccenin ilk on günü fazilette bin güne, Arefe günü ise on bin güne
eşittir.) [Beyheki]
(Zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerden daha kıymetlisi yoktur.) [Taberani]
(Allah indinde zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerden daha kıymetlisi
yoktur. Bugünlerde tesbihi, tahmidi, tehlili ve tekbiri çok söyleyin!) [Taberani]
[Tesbih: Sübhanallah,
Tahmid: Elhamdülillah,
Tehlil: La ilahe illallah,
Tekbir: Allahü ekber, demektir.]
İlk on günün kıymeti
Peygamber efendimiz, Zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerin, diğer
aylarda yapılan amellerden daha kıymetli olduğunu bildirince, Eshab-ı kiram,
(Ya Resulallah, bu ayın ilk günleri yapılan ameller, Allah yolundaki cihaddan
da mı daha kıymetlidir?) dediklerinde, (Evet, cihaddan da kıymetlidir,
ancak canını, malını esirgemeden savaşıp şehit olanın cihadı, daha
kıymetlidir buyurdu. (Buhari)
Hazret-i Ebüd-derda buyurdu ki:
Zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutmalı, çok sadaka vermeli ve çok dua ve
istigfar etmelidir, çünkü Resulullah, (Bu on günün hayır ve
bereketinden mahrum kalana yazıklar olsun) buyurdu.
Zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutanın ömrü bereketli olur, malı çoğalır,
çoluk çocuğu belalardan muhafaza olur, günahları affolur, iyiliklerine kat kat
sevab verilir, ölürken kolay can verir, kabri aydınlanır. Cennette yüksek
derecelere kavuşur. (Şir’a)
Bu on gün içinde, hasta ziyaret eden, Allahü teâlânın dostlarının hatırını
sormuş ve ziyaret etmiş gibi olur. Bu on gün içinde Ehl-i sünnet’e uygun bir
din kitabı okumak çok sevabdır. Din ilmini, Ehl-i sünnet itikadını öğrenmek,
kadın erkek herkese farzdır. Çocuklara öğretmek, birinci görevdir.
Sual: Arefe günü oruç tutmanın önemi nedir?
CEVAP
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Arefe günü tutulan oruç, bin gün [nafile] oruca bedeldir.)[Taberani]
(Aşûre günü orucu bir yıllık, Arefe günü orucu da, iki yıllık [nafile]oruca
bedeldir.) [T.Gafilin]
(Arefede tutulan oruç, iki bin köle azat etmeye, iki bin deve kurban kesmeye ve
Allah yolunda cihad için verilen iki bin ata bedeldir.) [T.Gafilin]
Sual: Receb ve Şaban aylarında oruç tutmanın fazileti
nedir?
CEVAP
Receb ayı, hürmet edilmesi gereken dört kıymetli aydan biridir. Resulullah
efendimiz, Receb ayına çok değer verir ve "Ya Rabbi, Receb ve
Şabanı bizler için mübarek kıl ve bizi Ramazana eriştir"diye dua
ederdi. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Haram aylar, Receb, Zilkade, Zilhicce ve Muharremdir.) [İbni
Cerir]
(Haram aylarda Perşembe, Cuma ve Cumartesi günleri oruç tutana iki yıllık
ibadet sevabı yazılır.) [Taberani]
(Haram aylarda bir gün oruç tutup bir gün yemek çok faziletlidir.)[Ebu
Davud]
(Receb ayında Allahü teâlâya çok istigfar edin; çünkü Allahü teâlânın, Receb
ayının her vaktinde Cehennemden azat ettiği kulları vardır. Ayrıca Cennette
öyle köşkler vardır ki, ancak Receb ayında oruç tutanlar girer.) [Deylemi]
(Allahü teâlâ, Receb ayında oruç tutanları mağfiret eder.) [Gunye]
(Ramazan ayı dışında Allah rızası için bir gün oruç tutan, iyi bir yarış atının
bir asırda alacağı mesafe kadar Cehennemden uzaklaşır.) [Ebu Ya’la]
(Receb büyük bir aydır. Allahü teâlâ bu ayda hasenatı kat kat eder. Receb ayında
bir gün oruç tutan, bir yıl oruç tutmuş gibi sevaba kavuşur. 7 gün oruç tutana,
Cehennem kapıları kapanır. 8 gün oruç tutana Cennetin 8 kapısı açılır. On gün
oruç tutana, Allahü teâlâ istediğini verir. 15 gün oruç tutana, bir
münadi, "Geçmiş günahların af oldu” der. Receb ayında
Allahü teâlâ Nuh aleyhisselamı gemiye bindirdi ve o da, Receb ayını oruçlu
geçirdi. Yanındakilere de oruç tutmalarını emretti.) [Taberani]
(Receb ayında, takva üzere bir gün oruç tutana, oruç tutulan günler dile
gelip "Ya Rabbi onu mağfiret et" derler.) [Ebu
Muhammed]
Şaban ayı
Hazret-i Âişe validemiz buyuruyor ki:
(Resulullahın, hiçbir ayda, Şaban ayından daha çok oruç tuttuğunu görmedim.
Bazen Şabanın tamamını oruçla geçirirdi.)[Buhari]
Şaban ayında niçin çok oruç tuttuğu sorulduğu zaman Resulullah efendimiz
buyurdu ki:
(Şaban, öyle faziletli bir aydır ki, insanlar bundan gafildir. Bu ayda
ameller, âlemlerin Rabbine arz edilir. Ben de amelimin oruçlu iken arz
edilmesini isterim.) [Nesai]
Bu konudaki hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:
(Ramazandan sonra en faziletli oruç, Şaban ayında tutulan oruçtur.) [Tirmizi]
(Şabanda üç gün oruç tutana, Hak teâlâ, Cennette bir yer hazırlar.) [Ey
oğul ilmihali]
Bünyesi zayıf olanın, Şabanın 15 inden sonra oruç tutmayıp, farz olan Ramazan-ı
şerif orucuna hazırlanması iyi olur. Sağlığı yerinde olan ise, Şaban ayının
çoğunu, hatta tamamını oruçlu geçirebilir.
Berat gecesi
Berat gecesi, Şaban ayının on beşinci gecesidir. Yani 14 Şabanın bittiği
günün gecesidir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Şabanın 15. gecesini ibadetle, gündüzünü de oruçla geçirin! O gece Allahü
teâlâ buyurur ki: “Af isteyen yok mu, affedeyim. Rızk isteyen yok mu,
rızk vereyim. Dertli yok mu, sıhhat, afiyet vereyim. Ne isteyen varsa, istesin
vereyim” Bu hâl, sabaha kadar devam eder.)[İbni Mace]
Aşûre günü oruç tutarken
Sual: Aşûre günü tutulan oruca kaza orucuna niyet edince, hastalık
gibi bir sebeple orucu bozmak zorunda kalan kişi, bunun için kaza mı, kefaret
mi tutmalı?
CEVAP
Ramazan ayı dışında, oruç ne sebeple bozulursa bozulsun, kefaret gerekmez.
Kazamız varsa zaten kaza edeceğiz, yoksa nafile olacağı için, bozulan nafile
orucu kaza etmek de vacib olduğu için, tekrar tutmak vacibdir.
Sual: Tam olarak kaza borcumu hatırlamıyorum; bu yüzden her nafile
orucu tutarken, son kazaya kalan ramazan orucumu tutmaya diye niyet etsem
sakıncası olur mu?
CEVAP
Çok iyi olur.
Sual: Nafile orucu sebepsiz bozmak uygun mu?
CEVAP
Nafile orucu, sebepsiz bozmak günahtır. Bozunca kaza etmek de gerekir.
Sual: Bir kişi yiyecek bir şey bulamazsa veya yemek hazırlamaya
üşenirse, oruç tutsa caiz olur mu?
CEVAP
Çok iyi olur.
Sual: Şabanın 14. mü, 15. günü mü oruç tutulur?
CEVAP
Onbeşinci günü tutulur.
Nevruz günü oruç
Sual: Nevruz günü oruç tutmak mekruh olduğuna göre, her Pazartesi veya
Perşembe günü oruç tutmayı âdet edinen, Nevruz günü bu günlere denk gelirse,
yine oruç tutsa, mekruh olur mu?
CEVAP
Hayır, mekruh olmaz.
Sual: Savm-ı davud, yani bir gün yiyip bir oruç tutmak cumartesi ve
mekruh güne denk gelse caiz mi?
CEVAP
Mahzuru olmaz. En faziletli oruçtur.
Sual: Sükut orucu var mı?
CEVAP
Yoktur.
Sual: İmsak vaktinden sonra, nafile oruca niyet edip, dahveden
önce, oruç tutmaktan vazgeçenin, bu orucu kaza etmesi vacip olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Şabanın 15. günü, cumartesiye gelse, sadece bu gün oruç tutulur
mu?
CEVAP
Bir gün öncesi ile veya bir gün sonrası ile tutulmalıdır.
Sual: Sadece cumartesi günleri oruç tutmakta mahzur var mı?
CEVAP
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Farz olan Ramazan orucu hariç, yalnız Cumartesi günü tek olarak oruç
tutmayın!) [Ebu Davud, Tirmizî, Nesai, Hâkim]
Bunun sebebi bildirilmiyor. Cumartesi Yahudilerin önemli bir günüdür. Onlara
benzememek için olabilir. Başka hikmetleri de olabilir. Ne bildirilmişse ona
uymalıdır.
Sual: Kaza orucu olmayanın, tuttuğu kaza orucu nafile mi olur?
CEVAP
Evet.
Sual: Bir olay için, mesela sınav vb...ya da korktuğumuz bir yere
giderken veya korktuğumuz bir olayın sonucunun hayırlı olması niyetiyle nafile
oruçlu olmanın fazileti hakkında bilgi verir misiniz?
CEVAP
Oruçlu olmak, abdestli olmak, zikretmek elbette faydalıdır. Kaza borcunuz
olmasa bile, oruca niyet ederken, kazaya niyet etmek daha uygundur.
Sual: Hadis-i şerifte (Şevval ayında da 6 gün oruç tutan,
anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur) buyuruluyor. Yani bir
anlamda kabul olunmuş, hakiki tevbe-i nasuh gibi oluyor mu?
CEVAP
Hayır tevbe gibi olmaz. Tevbe pişman olup günahları terk etmektir. Yani artık
bir daha günah işlememek demektir. Şevvalde 6 gün oruç tutanın böyle bir niyeti
yok. O yine günahlarına devam edecek, sadece oruç tutmakla sevap işliyor,
sevabı kadar günahı affoluyor. Sonra bu günahlar büyük günahlar için değil,
küçük günahlar içindir. Büyük günahları, insan ve hayvan hakları kendisine veya
vârislerine ödenmedikçe günahları affedilmez. Nafile ibadetin sevabına
kavuşabilmek için imanda ve farzlarda kusurlu olmamak, haramlardan kaçıp
günahlara tevbe etmek ve o işi ibadet olarak yapmaya niyet etmek şarttır.
Abdest alanın da bütün günahları affolur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Abdest alan bütün günahlardan temizlenmiş olur.) [Müslim]
Bu da aynen Şevvaldeki oruç gibidir. Küçük günahlardan temizlenmiş olur.
Sual: Oruç tutarken bir davete gidilince, orucu bozmak günah mıdır?
CEVAP
Davete gidilince, Ramazan, kaza ve kefaret oruçları bozulmaz. Sadece nafile
oruçlar bozulabilir. (Mevkufat)
Nafile oruç tutarken uygun bir davete gidilince, orucu bozmak günah değildir.
Bir mümin arkadaşı sevindirmek ve onu üzmemek için davetine gidilir. Davete
gidip de orucunu bozmayan bir kimseye Peygamber efendimiz, (Arkadaşın
senin için bu kadar külfete girdiği halde, sen hâlâ “Oruçluyum” diyorsun. Şimdi
ye, sonra yerine bir gün tutarsın) buyurdu. (Dare Kutni)
Yine buyurdu ki:
(Davete giden, Ramazan, kaza ve adak orucu değilse, [nafile ise]orucunu
bozsun!) [Taberani]
(Din kardeşinin hatırı için nafile orucu bozana, bin günlük oruç sevabı
yazılır. Bu orucu kaza edince de iki bin günlük sevap yazılır.) [Şir’a]
Öğleden sonra, bir zaruret olmadıkça, nafile orucu bozmamalıdır! Hadis-i
şerifte, (Nafile oruç tutan kimse, öğleye kadar muhayyerdir) buyuruldu.
(Taberani)
Sual: Cuma günü kaza orucu tutmak mekruh mu?
CEVAP
Cuma günü nafile oruç tutmak müstehaptır. Yani mahzuru olmaz. Kaza orucu
tutmak da böyledir. Bazı âlimler Cuma günü tek başına nafile oruç tutmak mekruh
dediği için, bütün âlimlere uymak gayesiyle yalnız Cuma günü oruç tutmamak daha
uygun olur. Bir ihtiyaçtan dolayı tutulursa mekruh olmaz.
Oruçlu olduğunu söylemek
Sual: (Nafile oruç tutarken, sorana oruçlu olduğunu söyleyince riya
olur, orucun sevabı gider) deniyor. Böyle bir şey var mı?
CEVAP
Riya için, gösteriş için tutulmuyorsa, riya olmaz ve orucun sevabı gitmez.
Nafile ibadetleri gizli yapmak iyi olur. Mecbur kalmadıkça açıklamamalı.
Sadakayı gizli vermeli, nafile namazları da gizli kılmaya çalışmalı, ama
gösterilmesinde fayda varsa, başkalarını teşvik edecekse, o zaman açıktan
yapmak daha iyi olur. Allah rızası için yapınca, insanlar görse de mahzuru
olmaz.
Nafile orucu bozmak
Sual: Nafile oruçları tutmak mecburi olmadığı için, istenince
bozabilir miyiz?
CEVAP
Bir ibadete başlayınca, bunu özür olmadan bozmak haramdır. İhtiyaç olunca,
nafile orucu bozmak caiz olur. Ancak daha sonra bu orucu tutmak vacibdir.
Bozulan nafileleri tekrar kılmak vacib, bozulan farzları tekrar kılmak farzdır.
Özürsüz bozmak ise haramdır. (Uyun-ül-besair)
Farz olan orucu bozmak için sekiz özür vardır:
1- Hastalık,
2- Sefere çıkmak,
3- İkrah yani zalimin zorlaması,
4- Kadının hamile olması,
5- Çocuk emzirmek,
6- Açlık [dayanılamayacak derecede],
7- Susuzluk [dayanılamayacak derecede],
8- İhtiyarlık. (Bahr-ür-raık)
Bu özürlerden biri varsa, oruç tutmamayı mubah kılıyor. Bu özürleri olmasına
rağmen, oruç tutabilen yine tutar.
Seferilik hakkında bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Seferde ramazan orucunu tutan, mukimken oruç yiyen gibidir.) [Nesai]
Hâlbuki mukimken oruç yemek büyük günahtır. Seferde sıkıntılı bir durum varsa,
ibadetlerini ve işlerini aksatacaksa oruç tutmaması tavsiye ediliyor. Seferde
rahatsa, oruç tutması iyi olur. Onun için bir hadis-i şerifin açıklaması
olmadan hüküm vermemelidir.
Nafile oruç, mazeretli veya mazeretsiz bozulursa, kazası vacib olur. Bir kadın
namaz kılarken ve oruçluyken hayzı başlasa, namazını ve orucunu bırakır. Nafile
namazla nafile orucu kaza etmek vacibdir. Eğer, farz namaza niyet ettikten
sonra hayz başlasa, namazı kaza etmez. Çünkü farz namazı affedilmiştir. (Redd-ül-muhtar)
Nafile oruçta Dahve vaktine kadar niyet edilir. O vakte kadar bir şey yiyip
içmemiş olan kimse, niyet edip oruç tutabilir. Yahut vazgeçip tutmayabilir.
Yani bu işte muhayyerdir.
Niyet etme vakti geçtikten sonra, artık mazeretsiz orucunu bozamaz. Nafile oruç
için mazeretler, misafirliğe gitmek, misafirin gelmesi veya oruç bozmayı
gerektiren diğer sebeplerdir. Böyle sebeplerle de, niyetli orucu bozunca, kaza
etmek vacib olur.
Haram aylarda oruç
Sual: Nâfile oruç tutulması daha çok sevab olan aylar ve günler
hangileridir?
CEVAP
Haram aylarda, pazartesi ve perşembe günleri ve kamerî ayların eyyam-ı
biyd denilen 13.,14. ve 15. günleri oruç tutmak daha sevabdır. “Haram
ay” demek, hürmet edilmesi gereken ay demektir. Bu konudaki hadis-i şeriflerden
birkaçının meali şöyledir:
(Haram aylar; Receb, Zilkade, Zilhicce ve Muharrem aylarıdır.) [İbni
Cerir]
(Haram aylarda perşembe, cuma ve cumartesi günleri oruç tutana iki yıllık
ibadet sevabı yazılır.) [Taberanî]
(Haram aylardan birinde bir gün oruç tutmak, başka bir ayın otuz günü oruç
tutmaktan daha sevabdır.) [İ. Gazâlî]
(Her ayda üç gün oruç tutmak, bir yıl oruç tutmak gibi sevab olur. Çünkü
Allahü teâlâ, En’am sûresinde [mealen] “Bir hayır
işleyene, [en az] on katı sevab verilir” buyurdu. Bir güne on
misli sevab veriliyor.) [Tirmizî]
(Ayda 3 gün oruç tutan, kameri ayın 13., 14. ve 15. günlerinde tutsun!) [Nesaî]
(Her ay, eyyam-ı biyd’de oruç tutan kimse, yılın tamamında oruç tutmuş gibi
sevaba kavuşur.) [Nesaî]
Pazartesi günü oruç
Sual: Pazartesi günü oruç tutmanın fazileti nedir?
CEVAP
Birçok fazileti vardır:
Hazret-i Ömer ve İbni Abbas hazretleri, Resulullah’ın pazartesi günü doğduğunu,
ilk vahyin pazartesi günü geldiğini, Mekke'den pazartesi günü hicret ettiğini,
Medine'ye pazartesi günü girdiğini, vefatına işaret sayılan âyetin pazartesi
günü indiğini ve pazartesi günü vefat edeceğini, kendisinden duyduklarını
bildirmişlerdir. (Müslim, İ. Ahmed, Beyhekî)
Ebu Katâde “radıyallahü anh” anlatır: Resulullah'a “sallallahü aleyhi ve
sellem” pazartesi günü oruç tutmanın fazileti sorulunca buyurdu ki:
(Ben o gün doğdum, o gün ilahî vahye mazhar oldum.) [Müslim]
Peygamber efendimiz, pazartesi günü oruç tutmasının sebebi sorulunca, (Bugün
dünyaya geldim. Şükür için oruç tutuyorum)buyurdu. (Müslim, Ebu Davud, İ.
Ahmed, H. S. Vesikaları)
Pazartesi günü oruç tutmanın başka faziletleri de vardır. Birkaç hadis-i şerif
meali şöyledir:
(Ya Bilâl, pazartesi günü oruç tutmayı ihmal etme! Ben o gün doğdum, o gün
ilâhi vahye mazhar oldum, o gün hicret ettim, aynı gün de vefat ederim!) [İbni
Asakir]
(Ameller, pazartesi ve perşembe günleri arz olunur. Ben de amelimin
oruçluyken arz olunmasını isterim.) [Tirmizî]
(Pazartesi ve perşembe, günahlar affedildiği için oruç tutuyorum.) [Müslim]
(Cennetin kapıları pazartesi ve perşembe günleri açılır.) [Müslim]
(Her ayın perşembe ve pazartesi günleri oruç tutana Hak teâlâ, 700 yıl oruç
tutmuş gibi sevab verir.) [İslam Ahlakı]
(Pazartesi ve perşembe günleri bütün Müslümanların affedildiği günlerdir.
Yalnız Hak teâlâ, birbirine kırgın ve dargın olanları bağışlamaz, barışıncaya
kadar onların kendi kendilerine bırakılmasını emreder.) [Ebu Davud,
Nesaî, Tirmizî İ. Mâlik]
(Ameller pazartesi ve perşembe günleri Hak teâlâya arz edilir. Bu iki günde
tevbe eden, af dileyen affedilir, yalnız kalblerinde kin ve düşmanlık besleyen
kimseler, birbirleriyle barışıncaya kadar affa uğramaz.) [Taberanî]
Hazret-i Âişe validemiz, (Resulullah “sallallahü aleyhi ve sellem” oruç
tutmak için pazartesi ve perşembe günlerini sabırsızlıkla beklerdi) buyurmuştur.
(İbni Mace, Nesaî, Tirmizî – Uhud-ül-kübra)
Nâfile orucu bozmak
Sual: Nâfile oruca güneş doğduktan sonra niyet etsek, bir saat sonra
da, bir mazeretle bozsak, o orucu kaza etmek vacib olur mu?
CEVAP
Evet, nâfile bir ibadete başlayınca artık onu bitirmek vacibdir. İhtiyaçsız
bozmak günahtır. Herhangi bir sebeple bozulan nâfile orucu, tekrar tutmak vacib
olur. Nâfile namaza durup sonra namazı bozulan veya kendisi bir mazeretle bozan
kimsenin de, bu namazı tekrar kılması vacibdir. Sünnetleri kılarken bozanın da,
tekrar kılması vacibdir.