Uyuyarak oruç tutmak
Uyuyarak oruç tutmak
Sual: Bir hoca, (Uyuyarak oruç tutan
sevab yerine hava alır ve sevabına ancak rüyada kavuşur, sevabını hayâl bile
edemez) diyor. Ben, gece çalışıyorum, gündüz uyuyorum, sadece namaz
vakitlerinde uyanıyor, namazımı kılıp yatıyorum. Benim oruçlarım boşa mı
gidiyor?
CEVAP
Hayır, oruçlunun uyumasının mahzuru olmaz. Aksine uyuması bile sevab olur.
Gece çalışmasanız bile, gündüz uyuyabilirsiniz. Bir hadis-i şerif meali
şöyledir:
(Oruçlunun uykusu ibadettir.) [Deylemi]
Bir beyit de şöyledir:
Oruçlunun uykusu, elbette ibadettir,
Oruçluyken uyumak, ne büyük saadettir.
Uyumak kötü bir şey değildir. Ölü gibi yatan, Allahü teâlânın lütfuyla, uyurken
de sevab kazanıyor. Uykuda günah yazılmaz, çünkü şuurlu olarak bir günah
işlemiyor. Bir hadis-i şerif meali:
(Şu üç kişiden kalem kaldırılır [günah yazılmaz]: Uyuyan kimse
uyanana kadar, çocuk büluğa erene ve deli olan iyileşinceye kadar.) [Ebu
Davud]
Eğer oruçlu, abdestli yatmışsa ayrıca sevab alır. Bir hadis-i şerif meali
şöyledir:
(Abdestli olarak yatan, uykudayken, gündüz saim [oruçlu], gece
kaim [gece uyanıp ibadet eden] gibi sevaba kavuşur.) [Deylemi]
Yatarken hayırlı işleri yapabilmek için istirahat etmeye, namaza kalkmaya,
uyanınca hayırlı işler yapmaya niyet etmeli! Böyle niyet edenin uykusu ibadet
olur. Âlimler bunu bilip böyle niyet ettikleri için, Peygamber efendimiz, (Âlimlerin
uykusu ibadettir) buyuruyor. Bir kimse de, gece ibadet etmek niyetiyle
yatsa, fakat uyanamasa, niyeti sebebiyle yine sevab kazanır. Bir hadis-i şerif
meali şöyledir:
(İbadete niyet edip yattıktan sonra, uyuyup kalana, niyeti sebebiyle gece
ibadet etmiş gibi sevab yazılır, uykusu da kendisine sadaka olur.) [Nesai,
İbni Mace]
Oruçlu kimse, uyanıkken namaz kılamıyor, hayırlı işler yapamıyorsa, gıybet
ediyor veya günah olan işler yapıyorsa, uyuması onun için daha iyi olur.
Uyumakla günahlardan kurtulmuş olur. (Uyuyan, orucun sevabını hayâl bile
edemez) demek ilmî değil, indî bir sözdür.
Uzun ve sıcak günlerde oruç tutmak, kısa ve soğuk günlerde oruç tutmaktan ve
maniler arasında sıkıntılı oruç tutmak daha sevabdır diye kendini sıkıntıya
sokmak yanlış olur. Sıkıntı tabiî olarak gelmeli, kendi elimizle kendimizi
sıkıntıya sokmamız sevab olmaz.