Ramazan orucunu bozan şeyler nelerdir?
Orucu bozan şeyler
CEVAP
Ramazan orucunu bozup, yalnız kaza gerektiren şeyler:
1- Boğaza kar ve yağmur kaçması,
2- Astım spreyi kullanmak,
3- Zorla bozdurulmak,
4- Buruna sıvı ilaç koymak,
5- Burnuna kolonya çekmek, [Koklamak bozmaz.]
6- Mukimken oruca başlayıp, sefere çıkınca yiyip içmek,
7- Ud ağacının, amberle tütsülenip dumanının çekilmesi,
8- Başkasının içtiği sigara dumanını isteyerek çekmek,
9- Kulağın içine ilaç damlatmak, kulağı ilaçlı suyla yıkamak,
10- Derideki açık yaraya konan sıvı veya katı ilacın sindirim
yoluna girmesi,
11- Vücuda ilaç şırınga etmek,
12- İsteyerek, zorlayarak ağız dolusu kusmak,
13- Dişi kanayanın ağzındaki kanı yutması veya tükürükle eşit
miktarda karışık kanı yutması,
14- İmsak vaktinin bittiğini bilmeden yiyip içmek,
15- Güneş battı zannederek orucunu bozmak,
16- Dişlerin arasında kalan nohut kadar şeyi yutmak,
17- Buruna çekilen suyun ağızdan çıkması,
18- Abdest alırken boğaza su kaçması, [Hanbelî’de bozmaz.]
19- Kâğıt, taş, pamuk, ot, pişmemiş pirinç gibi ilaç ve gıda
olmayan şeyi yutmak,
20- Makattan veya kadınların önden fitil kullanması,
21- Oruçlu olduğunu unutup yediğinde, orucu bozuldu sanarak,
bilerek yemeye devam etmek,
22- İmsak vaktinden sonra niyet edenin, gün içinde orucunu kasten
bozması,
23- Denize girince veya guslederken makattan su girmesi,
[Hanbelî’de bozmaz.]
24- Dil altına konan ilacı emmek,
25- Makata konan pamuğun veya başka şeyin hepsinin içeri girmesi,
26- Vücuda giren ultrason veya endoskopi cihazında ilaç, merhem
olması,
27- Lavman yaptırmak, [Mâlikî’de bozmaz.]
28- Özel olarak su buharı teneffüs etmek,
29- Burundan genze giden kanı yutmak,
30- Bayılanı ayıltmak için veya uyuyanın ağzına su akıtmak,
31- Açlığa veya susuzluğa gerçekten dayanamayarak yiyip içmek.
[Kefaret gerekip gerekmeyeceğini bilmeyen, ihtiyaten küçük bir kağıt parçasını
veya çiğ pirinç tanesini susuz yutarak orucunu bozmalı. Sonra yiyip içebilir.]
32- Basur memesinin, taharetlendikten sonra, ıslak olarak içeriye
girmesi,
33- Mastürbasyon yapmak,
34- Yaş parmağı, ön veya arka tarafa sokmak, [Hanbeli’de bozmaz.]
35- Seferde iken kasten orucunu bozana kefaret gerekmez,
sadece kaza gerekir. Çünkü seferde oruç tutmak farz değildir.
36- Kasten orucunu bozan, sonradan oruç tutmamayı mubah kılacak bir hâl
başına gelse, mesela kadının hayzı başlasa yahut oruç tutamayacak kadar
hastalansa yalnız kaza gerekir. Fakat orucunu bozup sefere çıksa, kefaret
gerekir; çünkü sefere çıkmak semavi bir özür değildir.
37- Oruçlunun ağzına giren gözyaşı veya ter, çok olur da,
tuzluluğunu ağzının her yerinde duyar ve yutarsa orucu bozulur. Yutmayıp
tükürürse bozulmaz.
Orucu bozan şeyler
Sual: Dinde reformcular, (Kolaylaştırın, güçleştirmeyin) hadisini, (Abdest
alırken ağza bulaşan su orucu bozmadığı gibi, ağza sıkılan ilaçlı sprey de
orucu bozmaz. Burun damlası da içeri girse bile bozmaz. İğne veya serumla ilaç
vermek, makattan ve vajinadan fitil kullanmak, dilaltı hapını emmek ve kulağa
damlatılan ilaç da orucu bozmaz) şeklinde yorumluyorlar. Bu yorumlar
yanlış değil mi?
CEVAP
Elbette yanlıştır. Hepsi, dört mezhepte de orucu bozar. Fıkıh
kitaplarında gıda veya deva [ilaç] olan bir şeyi yutmak orucu bozar deniyor.
Kum, toprak, maden gibi gıda ve deva olmayanlar ise orucu bozar, fakat kefaret
gerektirmez. (Redd-ül-muhtar)
Gıda ve deva olanların serumla, iğneyle verilmesi orucu bozar, kefaret değil
kaza gerektirir. Mesela açık yaraya konulan sıvı veya katı ilaç emilirse, orucu
bozar, fakat kefaret gerekmez. Astım spreyinin içinde ilaç olduğu için bozar.
Ağza girip yutulan bir şeyin, az veya çok olmasının önemi yoktur. Bir damla
ilaç veya bir damla su, isteyerek yutulursa oruç bozulur, kefaret de gerekir.
Abdest alırken istemeden yutulursa kefaret gerekmez, çünkü bunda kasıt yoktur.
Abdest alırken ağızda kalan yaşlığı yutmakla, ağza burna verilen ilacın
yutulması mukayese edilemez, çünkü abdest almak zarurettir. İlaç almak da
zarurettir denirse, zaten oruç tutamayacak kadar hasta olanın oruç tutmamasına
ruhsat verilmiştir. İyileşince tutar. Reformcuların dediği gibi, (Hem ilacı
alır, hem de oruçlu olurum) demek çok yanlıştır.
Dört mezhepte de ve bütün müctehid imamlara göre, yaraya konulan ilaç, cevfe
[içeriye] giderse oruç bozulur. Şâfiî’de, dimağ [beyin], karın, bağırsak,
mesane birer cevftir. Mesela, baştaki kemik yarılsa, buradaki yaraya konulan
ilaç, cevfe yani beyne gideceğinden oruç bozulmuş olur.
Şafii’de karna bıçak saplansa, bıçağın ucu mideye, yani cevfe girdiği için oruç
bozulur. Sağlam deriden bıçak, cevfe girince oruç bozulduğu gibi, iğneyle
adaleyi veya damarı yırtarak verilen ilaç, cevfe ulaşınca oruç bozulmuş olur.
Hanefi’deyse, bıçak tamamen midenin içine girerse oruç bozulur.
Bugün tıpta, serumun mesaneye, dimağa ve vücudun her yerine gittiği kesin
olarak bilinmektedir. O halde serum, dört mezhepte de orucu bozar. Sadece kaza
gerekir. Tıp, damardan veya adaleden verilen ilacın, dimağ ve mesaneye
gittiğini bildirirken, hiç kimse, (Serum veya enjeksiyonla verilen ilaç, cevfe
[yani dimağ ve mesane gibi yerlere] gitmez) diyemez. Derse de ilmî olmaz, indî
olur ve hiç kıymeti olmaz. [Buradaki Hanefîyle ilgili bilgiler, Tahtâvi,
Mebsut, Bedayi gibi, Şâfiîlerle ilgili bilgiler ise, Mecmû,
Muğn-il-muhtaç, Tuhfe, Envâr, Kummesrâ, Bâcuri, Şerh-i İbni Bâcuri gibi
muteber eserlerden alınmıştır.]
Lavman yaptırmak, Maliki hariç, diğer mezheplerde bozar. (El-fıkh-u
alel-mezahib-i erbaa)
Makattan ve vajinadan fitil kullanmak, hatta pamuğun girip kaybolması, parmağın
yaş olarak girmesi, kulağa ilaç damlatmak ve burna sıvı ilaç çekmek de orucu
bozar. (Redd-ül-muhtar, Hindiye, Hidaye)
Dilaltı hapı ise ilaçtır, mukoza denilen yumuşak dokudan emildiği için, deri
altına iğneyle ilaç zerki gibi olup orucu bozar. Ağız içindeki mukozadan değil
de, vücuttaki sağlam deriden emilen ilaçlar bozmaz.
Kulağa konan ilaç
Sual: (Kulağa veya buruna konan ilaç, tedavi amaçlı olduğu için orucu
bozmaz) diyenler çıkıyor. Tedavi amaçlı olunca, bu ilaçlar ve serumlar orucu
bozmaz mı?
CEVAP
Tedavi maksatlı olanlar da elbette orucu bozar. Oruçlu, kasten gıda yahut ilaç
olarak bir şeyi yiyip içerse, kefaret de gerekir. Şırınga [enjeksiyon] yaptırır
veya buruna ilaç akıtır yahut kulağa yağ damlatırsa veya ufak taş ve benzeri
yenmeyen veya iğrenilen, tiksinilen bir şeyi yutarsa sadece kaza gerekir. (Redd-ül-muhtar)
Tedavi veya gıda maksadıyla da olsa, serum da, iğne yaptırmak gibi orucu bozar
ve kaza gerekir. Kefaret gerektirmemesi, ağızdan verilmediği içindir.
Yaradılışta bulunan deliklerden içeri giren şey, gıda ve deva olmasa bile orucu
bozduğu gibi, vücuttaki yaraya konulan ilaç, sindirim yollarına sızarsa, yine
oruç bozulur. (Tahtavi)
Demek ki, tedavi maksadıyla yani ilaç olarak da olsa, zaruretsiz bir şey yiyip
içmek, orucu bozduğu gibi kefaret de gerekiyor. Tedavi maksadı olsun olmasın,
kulağa veya buruna akıtılan ilaç kazayı gerektiriyor. Tedavi amaçlı olunca
orucu bozmaz demek, dinimize aykırıdır.
İlaç orucu bozmaz mı?
Sual: Bir dinde reformcu, (Kulağa ilaç damlatılsa, buruna sıvı ilaç
çekilse, astım spreyi kullanılsa oruç bozulmaz, çünkü tedavi amaçlı ilaç ve
damlalar orucu bozmaz. İlaç kullanılması bir beslenme işi değildir, oruca karşı
direnç kazanma faaliyeti sayılmaz. Onun için orucu bozmaz) diyor. İlaç almak
orucu bozmuyor mu?
CEVAP
Elbette bozar. (İlaç alınması orucu bozmaz) demek dini sulandırarak yıkmak
demektir. Fıkıh kitaplarında deniyor ki:
Faydalı bir şey yiyip içince, gıda veya deva olarak veya keyif veren bir şey
ağızdan mideye gidince oruç bozulmuş olur, kefaret de gerekir. Açık yaraya
konulan sıvı veya katı ilaç emilirse oruç bozulur. Vücuda, gıda ve deva
olmadığı hâlde, ağızdan yutulan, bir taş, bir kâğıt parçası da girse, orucu
bozar. Suyun illa ağızdan burundan girmesi şart değildir, taharetlenirken
makata su kaçarsa oruç bozulur. Bir kimse şırınga yaptırır, burnuna bir ilaç
akıtır veya kulağına yağ damlatırsa yahut vücut veya baş yarasına ilaç akıtır
da ilaç hakikaten içine ve beynine işlerse veya ufak taş ve benzeri insanın
yemediği veya iğrenip tiksindiği bir şeyi yutarsa kaza lazım gelir. (Dürr-ül
muhtar, Redd-ül muhtar, Hindiyye, S. Ebediyye)
Orucu bozanlar
Sual: Gözyaşları, yüzden akan terler, yağan yağmur yahut kar,
ağzımızı kapattığımız hâlde boğazımıza kaçarsa orucumuz bozulur mu?
CEVAP
Evet, bozulur ve kaza gerekir. Eğer kasten ağzımızı açıp yağmurun, karın
girmesini sağlarsak kefaret de gerekir. (Nimet-i İslâm)
Kulağa ilaç koymak
Sual: Hanefî’yim diyen biri, (Kulağa ilaç damlatmak orucu
bozmaz)gibi yanlış bir hükmü nasıl verebiliyor?
CEVAP
Belki, mezhepsiz demesinler diye Hanefî’yim demiş olabilir. Çünkü mezhebi olan
kimse, aklına göre kıyaslar yapmaz, mezhep kitaplarından nakiller yapar.
Kulağa damlatılan ilacın mideye veya boğaza gitme şartı yoktur. Kulağa
damlatılan yağ veya ilaçlar orucu bozar. (Dürr-ül muhtar,Redd-ül
muhtar, Mülteka, Fetâvâ-i Hindiyye, Hidaye, Nimet-i
İslam, Mecmua-i Zühdiye, Dürer ve Gurer)
Şâfiî mezhebinde kulağının içine bir şey sokmak da orucu bozar. Çünkü kulağın
içi mide hükmündedir, hattâ bir erkek idrar yoluna pamuk koysa bile orucu
bozulur. Çünkü tabiî menfezden içeri girmiş oluyor. Şâfiî'de kulak da tabiî bir
menfez yani deliktir. (El-fıkhü alel mezahibil-erbea)’da,
(Şâfiî'de, bir çöpü kulağa sokmak da orucu bozar. Çünkü kulağın içi, vücudun iç
kısmından sayılır) deniyor.
O kişi, (Astım spreyi ile ağza püskürtülen oksijenli ilaç orucu bozmaz,
çünkü miktarı azdır) diyor. Hâlbuki hiçbir kitapta (Çoğu
bozar, azı bozmaz) diye bir kayıt yok. Gıda değil veya deva değil,
küçücük bir taş veya kum tanesi de boğaza girince bozduğu, yukarıda adı geçen
kitapların hepsinde bildirilmektedir.
(Dil altı hapı, az ilaç emildiği için orucu bozmaz) diyor. Dil altı
hapı ise ilaçtır, mukoza denilen yumuşak dokudan emildiği için, deri altına
iğne ile ilaç zerki gibidir. Orucu bozar. Mezhebimizin hükmüne uymayıp da
aklını ölçü alan kim olursa olsun itibar etmemelidir.
İğne yaptırmak orucu bozar mı?
Sual: (S. Ebediyye’de, iğne [enjeksiyon] yaptırmanın, serum
vermenin İmameyn’in kavline göre orucu bozmadığı yazılıdır) deniyor.
Doğru mu?
CEVAP
Doğru değil. Bir yanlış anlaşılma var. Serum ve iğne, dört mezhepte de orucu
bozar. S. Ebediyye’de Merakıl-felah şerhinden alınarak şöyle
deniyor:
(Başta ve gövdedeki yaraya konulan ilacın, sıvı olsun, katı olsun, beyne ve
hazım yoluna gittiği bilinirse, oruç bozulur. İçeri gittiği iyi bilinmezse,
ilaç sıvı ise, İmam-ı a’zam bozulur dedi. İki imam ise, içeri gittiği iyi
bilinmeyince bozulmaz dedi. İçeri sızdığı iyi bilinmeyen ilaç katı ise, üç imam
da, bozulmaz dedi.)
Bundan anlaşılıyor ki, sızdığı iyi bilinen ilaç, katı da olsa, sıvı da olsa, üç
imam da (Orucu bozar) buyurmuştur. Koldan, bacaktan, her yerden deri altına,
adaleye iğne ile yapılan aşı, ilaç enjeksiyonlarının orucu bozacağı, buradan
anlaşılmaktadır. (S. Ebediyye)
Görüldüğü gibi, yapılan iğnelerin, serumların orucu bozduğu açıkça
bildirilirken, (Bozmaz) diyenlere itibar etmemelidir.
Orucu bozup, kazayı gerektiren hâller
Sual: Ramazan ayında, sadece orucu bozup, kefareti değil de kazayı gerektiren
hâller, durumlar nelerdir?
Cevap: Oruç, hata ile bozulsa, mesela, abdest alırken, boğaza su kaçsa
veya zorla orucu bozdurulsa, ihtikan ederse, burnuna sıvı ilaç, kolonya veya
duman, başkasının içtiği sigara dumanı yahut, ud ağacı, anber ile tütsülenip
dumanını çekse, kulağına ilaç damlatsa, derideki yaraya koyduğu ilaç içeri
girse ve iğne ile ilaç şırınga edilse, kağıt, taş, maden parçası, pamuk, ot,
pişmemiş pirinç, darı, mercimek tanesi gibi, ilaç ve gıda olmayan şey yutulsa,
zorlayarak ağız dolusu kusulsa, dişi kanayan, yalnız kanı veya tükürükle
müsavi, eşit miktarda karışık kanı yutsa, fecir doğduğunu yani imsak vakti
girdiğini bilmeyerek yese, güneş battı zannederek orucu bozsa, oruçlu olduğunu
unutup yedikte, orucu bozuldu sanarak, bilerek yemeye devam etse, uyurken
ağzına su akıtılsa veya cima olsa, niyet etmeden oruç tutsa veya Ramazanda
sabaha kadar niyet etmeyip, sonra niyet etse bile, yani kuşluk namazı
zamanından, dahveden sonra oruç tutmazsa, bunların hepsinde oruç bozulur ve
bayramdan sonra, bir günü için yalnız bir gün kaza etmek lazım olur. Kefaret
lazım olmaz. Boğaza yağmur, kar kaçsa, oruç da, namaz da bozulur, kaza lazım
olur. Geceden dişleri arasında kalan şeyi, bilerek yutsa, nohut tanesi kadar
ise, bozulup kaza lazım olur. Nohuttan küçükse bozulmaz. Unutarak yiyen kimse,
orucu bozulmadığını bildiği hâlde, yine yer ve içerse, kaza ve kefaret lâzım
olur.
Sual: Kulağa yağ damlatmak, lavman yaptırmak, orucu bozar
mı?
Cevap: Bu konuda Fetâvâyı Hindiyyede deniyor ki:
“İhtikan, lavman yapmak, kulağına yağ damlatmak orucu bozar ise de, kefaret
lazım olmaz. Helada taharetlenirken içeri su kaçarsa, orucu bozar.”
Sual: Tozlu, dumanlı şeyleri koklamak ve piyasadaki
çiklet denilen sakızları çiğnemek orucu bozar mı?
Cevap: Tozlu dumanlı şeyleri koklamak ve çiklet çiğnemek orucu bozar.
Sual: Vücuttaki yaraya konan katı veya sıvı ilaçlar,
orucu bozar mı?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Merâkıl-felâh şerhinde deniyor ki:
“Başta ve gövdedeki yaraya konulan ilacın, sıvı olsun, katı olsun, beyne ve
hazım, sindirim yoluna gittiği bilinirse, oruç bozulur. İçeri gittiği iyi
bilinmezse, ilaç sıvı ise, İmam-ı a'zam bozulur dedi. İki imam ise, içeri
gittiği iyi bilinmeyince bozulmaz dedi. İçeri sızdığı iyi bilinmeyen ilaç katı
ise, üç imam da, bozulmaz dedi.”
Bundan anlaşılıyor ki, sızdığı iyi bilinen ilaç, katı da olsa, sıvı da olsa, üç imam da orucu bozar, buyurmuştur. Koldan, bacaktan, her yerden deri altına, adaleye iğne ile yapılan aşı, ilaç enjeksiyonlarının orucu bozacağı, buradan anlaşılmaktadır.