Sünneti terk eden şefaate kavuşamaz
07/01/2020 Salı Köşe yazarı O.Ü
"Mümin kimse, büyük günah işlese de, şefaatten mahrum olmaz..."
Sual: Bazı kimseler, Peygamber efendimizin (Sünnetimi terk edene
şefaatim haram oldu) hadis-i şerifini ileri sürerek, sünnetleri terk
edenler şefaate kavuşamaz diyorlar. Gerçekten böyle midir yoksa başka bir
manası var mıdır?
Cevap: Şeyh-ul-islâm Ahmed bin Süleymân bin Kemal Paşa hazretleri, Şerh-ı
hadîs-i erba'în kitabında, (Sünnetimi terk edene şefaatim haram oldu) hadis-i
şerifini şöyle açıklamaktadır:
“Bu hadis-i şerifte sünnet demek, İslamiyet yolu demektir. Çünkü, mümin
kimse, büyük günah işlese de, şefaatten mahrum olmaz. Hadis-i şerifte; (Büyük
günah işleyenlere şefaat edeceğim) buyuruldu. Resulullahın sallallahü
aleyhi ve sellem Hak teâlâdan getirdiği dine tabi olmak lazımdır. Bunu terk
eden, şefaate kavuşamaz.”
Şir'at-ül-islâm kitabında deniyor ki:
“Bu hadis-i şerifteki sünnet, yapması vacip olan şeyler demektir. Bu da,
Eshab-ı kiramın ve Tabiin ve Tebei tabiinin rahmetullahi teâlâ aleyhim ecmain
imanı ve ibadetleridir. Bu sünnete yapışanlara, Ehl-i sünnet denir. O hâlde,
hadis-i şerifin manası, inanılacak şeylerde ve yapılacak ve sakınılacak işlerde
Ehl-i sünnetten ayrılanlar, şefaate kavuşamayacaklardır demektir.”
(Ümmetimin arasında fitne, fesat yayıldığı zaman, sünnetime sarılana yüz
şehit sevabı vardır) hadis-i şerifi de; “Selef-i salihin zamanındaki iman ve ahkâm-ı
islamiyye bilgilerine uyan kimseye yüz şehit sevabı vardır” demektir.
Rıyâd-un-nâsıhînde deniyor ki:
“İmâm-ı Nâsır-üddîn Seyyid Ebül-Kâsım Semerkandî diyor ki, bu hadis-i
şerif, ümmetim arasında fesat çıktığı zaman, Ehl-i sünnet ve cemaat itikadında
olup, beş vakit namazı cemaat ile kılana yüz şehit sevabı verilir demektir.”
Bunun için, önce Ehl-i sünnete uygun iman etmek, sonra haramlardan
sakınmak, sonra farzları yapmak, sonra mekruhlardan sakınmak, sonra müekket
sünnetleri, daha sonra da müstehapları yapmak lazımdır. Bu sırada, önce olanı
yapmayanın, sonra olanı yapmasının hiç faydası olmaz ve önce olanı yapabilmek
için, sonra olanı terk etmesi caiz, hatta vacip olur.
***
Sual: Farzı kılacak kadar zaman kalınca sünnet terk edilebilir mi?
Cevap: Hadîkada deniyor ki:
“Namaz vakti daraldığı zaman, farzdan evvelki sünneti kılmak, farzın kazaya
kalmasına sebep olursa, bu sünneti kılmak haram olur.”