Cünüp ve hayızlı iken camiye girmek
09/10/2020 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Kur’ân-ı kerimi ve âyet-i kerime yazılı şeyleri abdestsiz tutmak haramdır.
Sual: Bir Müslümanın cünüpken veya hayızlı iken camiye girmesi, Kur’ân-ı
kerimi tutması ve okuması caiz midir?
Cevap: Bir Müslümanın, cünüp veya hayızlı iken camiye girmesi, hatta
cami içinden geçmesi haramdır. Geçecek başka yol bulamazsa veya camide
cünüp olursa yahut camiden başka yerde su bulamazsa, teyemmüm edip girer
ve hemen çıkar. Cünüp ve hayız hâlinde bulunanın, Kur’ân-ı kerimi okuması,
Mushafı tutması ve Kâ'be-i muazzamayı tavaf etmesi, dört mezhepte de haramdır.
Kur’ân-ı kerimi ve âyet-i kerime yazılı şeyleri abdestsiz tutmak da haramdır.
Yapışık olmayan bir şey içinde, mesela çantada iken tutmak caizdir. Fatihayı ve
dua âyetlerini, dua niyeti ile okuması ve her duayı okuması haram değil ise de,
duayı abdestli okumak müstehaptır. Tefsirler, Kur’ân-ı kerim gibidir. Başka din
kitapları, dua gibidir.
Sual: Dinî yazılar bulunan gazete veya benzeri kâğıtları, herhangi bir
şey sarmak için kullanmanın dinen mahzuru olur mu?
Cevap: Fıkıh yazılı kâğıtlara bir şey sarmak caiz değildir. Allahü teâlânın
ve Peygamberlerin aleyhimüsselâm isimleri yazılı ise, bunları silip, sonra bir
şey sarılabilir. Fakat, bunlara da sarmamak layıktır. Çünkü, Kur’ân-ı kerimin
harfleri de muhteremdir.
Sual: Üzerinde mübarek yazılar bulunan, halı, hasır gibi şeyleri yere
sermekte mahzur var mıdır?
Cevap: Bu konuda Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde, dokuyarak veya boya ile mübarek yazı bulunan halıyı, hasırı,
seccadeyi yere sermek, üzerine oturmak ve her ne suret ile olursa olsun
kullanmak ve paralar, mihraplar ve duvarlar üzerlerine yazmak mekruhtur.
Bunları duvara asmak mekruh olmaz.” Kâbe-i muazzama resmi de, yazı gibidir.
Resim, nakış bulunmayan seccade kullanmalıdır.
Sual: Uyukusunda ihtilam olduğunu hatırlayan fakat uyanınca iç çamaşırında
meni bulaşığı görmeyen kimsenin, yine de gusül alması gerekir mi?
Cevap: İhtilam olan kimse, uyanınca, yatakta, elbise veya bacağında yaşlık görse, bunun meziy denilen beyaz akıcı sıvı olduğunu anlarsa veya uyanık iken meziy aksa, gusül lazım olmaz. İhtilam olduğunu hatırlamadan, meni görse, gusül lazım olduğu, söz birliği ile bildirildi. Meziy sansa ihtiyaten gusül lazım olur. İhtilam olduğunu, hatırlayan kimse, bir yerde meni görmezse, gusül etmez.