Kendine kıymet veren, kıymetli olmaz!
22/01/2025 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Sual: Kendini beğenen ve kendini her yerde hep ön planda tutup, kendine kıymet, değer veren bir kimse, değerli, kıymetli mi olmuş olur?
Cevap: Tekebbür etmek
haramdır. Tekebbür, Allahü teâlânın bir sıfatıdır. Kibir ve Kibriya sıfatı, Ona
mahsustur. İnsan, nefsini ne kadar aşağılarsa, Allahü teâlâ indinde kıymeti o
kadar yükselir. Kendine kıymet verenin, Allahü teâlâ katında kıymeti olmaz.
Kibrin zararını bilmeyen kimse için âlim demek, yalan olur. İnsanın ilmi
arttıkça, Allahü teâlâdan korkması artar, günah işlemeye cesaret edemez. Bunun
için, Peygamberler (aleyhimüsselam) tevazu sahibi idiler. Allahü teâlâdan
çok korkarlardı. Kendilerinde kibir ve ucub gibi kötü huylar hiç yoktu.
Küçüklere, fasıklara ve facirlere karşı da kibirli
olmamalıdır. Yalnız, tekebbür sahibine karşı tekebbür etmek lazımdır. Bir âlim,
cahili görünce, bu, bilmediği için günah işliyor. Ben ise, bilerek işliyorum,
demelidir. Bir âlimi görünce, bu benden daha çok biliyor ve ilminin hakkını
veriyor. İhlas ile amel yapıyor. Ben böyle değilim, demelidir. Kendinden daha
yaşlı bir kimseyi görünce, bu benden daha çok ibadet etti, demelidir. Gençleri
görünce, bunların günahı az, benim günahlarım çok demelidir. Kendi yaşındakileri
görünce, günahlarımı biliyorum, onun ne yaptığını bilmiyorum. Bilinen
kötülükleri tahkir etmek lazımdır, demelidir. Bir bidat sahibini veya kâfiri
görünce, insanın hâli son nefeste belli olur. Acaba benim hâlim ne olacak,
demeli, bunlara da tekebbür etmemelidir. Fakat, bunları sevmemelidir. Hele,
küfrü, bidati yaymaya uğraşan Dinde Reformcular, Resulullah Efendimizin
sünnetine düşmandırlar. Sünnetin nurlarını söndürmeye ve bidati, dalâleti
yaymaya, Ehl-i sünnet âlimlerini kötülemeye ve âyet-i kerimelere, hadis-i
şeriflere yanlış manalar vererek, İslamiyeti içeriden yıkmaya çalışmaktadırlar.
Bunları da sevmemelidir. Riya, gösteriş yapanlara karşı da tekebbür etmek
caizdir. Allahü teâlâ, kibriyâ sahibidir. Kibir sahibine tekebbür etmek, sadaka
vermek gibi sevaptır.
Sual: Tanımadığımız bir Müslüman hakkında, iyidir veya
kötüdür diye bir söz söylemek uygun olur mu veya ne yapmalıdır?
Cevap: Salih veya fasık yani günahkâr olduğu bilinmeyen
bir mümine hüsn-i zan etmelidir.