Yemekteki sütle, süt çocuğu olmaz

28/09/2019 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü

İhtikan, yani kadın sütü ile lavman yapılmakla süt çocuğu olmaz. 

 

Sual: Kadının sütü ile yapılmış olan çorbayı içen çocuk, sütü veren kadının süt çocuğu olur mu?

Cevap: İhtikan, yani kadın sütü ile lavman yapılmakla süt çocuğu olmaz. Kadın sütü ile pişmiş yemeği yemekle de, süt çocuğu olmaz. Pişmemiş ise, yarıdan çok olunca, süt çocuğu olur. İmâm-ı Şâfiî hazretleri, süt yarıdan az olunca da, süt çocuğu olur buyurdu. Kadının sütü, çocuğun burnuna damlatılırsa, süt çocuğu olur. Ölünün ve dokuz yaşına gelmiş kızın sütü ile de olur.

           ***

Sual: Hasta olan bir kimsenin, doktora gitmesini, ilaç kullanmasını dinimiz emretmiş midir?

Cevap: Tedavi olmak, yani doktora gitmek, ilaç kullanmak sünnettir. Tabibe gitmeli, ilaç kullanmalı, fakat şifayı, doktordan ve ilaçtan değil, Allahü teâlâdan istemelidir. Hadîs-i şerifte buyuruldu ki:

(Hastalığınızı tedavi ediniz! Çünkü, Allahü teâlâ, ölümden başka her hastalık için, deva, ilaç yaratmıştır.)

           ***

Sual: Ayakkabı imal eden bir kimse, ayakkabıyı yapmadan önce satabilir mi?

Cevap: Bir kimsenin, ileride yapacağı ayakkabıyı, henüz yapmadan önce satması batıldır, haramdır. Ancak istisna yani ısmarlama sureti ile yapmak caizdir.

           ***

Sual: Kurân-ı kerimdeki şifa için bildirilen âyet-i kerimeler hangi sûrelerdedir ve hangi âyetlerdir?

Cevap: Kurân-ı kerimdeki şifa âyetleri şunlardır: Tevbe sûresi, ondördüncü âyetinin sonu, Yunus sûresi, elliyedinci âyetinin ortası, Nahl sûresi, altmışdokuzuncu âyetinin orta kısmı, İsrâ sûresi, seksenikinci âyetinin baş tarafı, Şü'ârâ sûresinin sekseninci âyeti, Fussilet sûresi, kırkdördüncü âyetinin orta yeridir. Bunlar, safranlı su gibi, renkli bir sıvı ile bir çanağa yazılıp, yağmur suyunda eritilir. Zevceden, hanımdan mehir parasından hediye isteyip, bu para ile bal alınır. Balı bu su ile karıştırıp içmelidir. Şifa âyetlerini, abdestli olarak, bir kâğıda yazıp, bu kâğıdı, bir kaptaki suya koymak da olur.

           ***

Sual: Hasta olan bir Müslüman, Allahü teâlâya güvenmek, tevekkül etmek için, hastalığını herkese anlatmaması, şikâyet etmemesi mi gerekir?

Cevap: Tevekkül etmek için, hastalığını herkese bildirmemek lazımdır. Bildirmek ve şikâyet etmek mekruhtur. Yalnız faydası olacaklara, mesela, doktora söylemek veya aczini, zavallılığını bildirmek için söylemek de mekruh olmaz ve tevekkülü bozmaz.