Farzları, haramları öğrenmek farzdır
30/01/2020 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Fıkıh bilgileri, ancak fıkıh kitaplarından ve fıkıh âlimlerinden öğrenilir.
Sual: Bir Müslümanın, iman bilgilerini, farzları, haramları öğrenmeden
tefsir, hadis kitaplarını okuması uygun olur mu?
Cevap: Bu konuda Hadîkada buyuruluyor ki:
“Ehl-i sünnet itikâdını ve farzları, haramları öğrenmek farzdır. Bunları
öğretmek ve kendine lazım olandan başka fıkıh bilgilerini öğrenmek ve Kur’ân-ı
kerimin tefsirini ve hadis ilmini öğrenmek farz-ı kifayedir. Fıkıh bilgileri,
Kur’ân-ı kerimden ve hadis-i şeriflerden öğrenilmesi farz olan bilgilerdir.
Fıkıh kitabı okuyan mukallitler, âyetten ve hadisten hüküm çıkarmak
ihtiyacından kurtulur. Farz-ı kifaye olanları bilen, yapan var iken, bunları
öğrenmek müstehab olur. Bunları yapmak nafile ibadet olur. Yalnız, cenaze
namazı böyle değildir. Velisi kılınca, başkalarının tekrar kılması caiz olmaz.
Namaz kılacak kadar Kur’ân-ı kerim ezberleyen kimsenin, boş zamanlarında daha
çok ezberlemesi, nafile namaz kılmasından daha çok sevap olur. İbadetlerinde ve
günlük işlerinde lazım olan fıkıh bilgilerini öğrenmesi ise, bundan daha çok
sevap olur. Lüzumundan fazla fıkıh bilgilerini öğrenmek de, nafile ibadetlerden
daha sevaptır. Lüzumundan fazla fıkıh bilgisi öğrenirken, tasavvuf bilgilerini
ve Allahü teâlâya arif olanların sözlerini ve hâl tercümelerini öğrenmesi de
müstehab olur. Bunları okumak, kalbde ihlası arttırır. Fıkıh bilgilerini, derin
âlimler, âyet-i kerimelerden ve hadis-i şeriflerden çıkarmışlardır. Bunlar,
ancak fıkıh kitaplarından ve fıkıh âlimlerinden öğrenilir.”
Görülüyor ki, tefsir okumak farz-ı kifayedir. Fıkıh kitapları varken, din
bilgilerini tefsirlerden öğrenmeye kalkışmak, nafile ibadet olur. Farz-ı ayın
olan fıkıh kitaplarını okumayı bırakıp, nafile olan tefsir okumak, caiz
değildir. Zaten, bizim gibilerin, tefsirden fıkıh bilgisi öğrenmesi
imkânsızdır. Cehenneme gidecekleri bildirilen yetmişiki fırkanın âlimleri,
tefsirlerden yanlış mana anladıkları için, sapıttılar. Âlimler sapıtınca, bizim
gibi cahillerin tefsirden ne anlayabileceğimizi düşünmeliyiz! Doğru yazılmış
tefsirleri okuyan cahiller, böyle felakete düşerse, Abduh, Ömer Rıza ve
Seyyit Kutup gibi dinde reformcuların tefsir adındaki kitaplarını okuyan acaba
ne olur? Böyle zehirli kitapları okumamalı, çocuklarımıza da okutmamalıyız.