Bazıları, kadınların erkeklerle konuşmasına helal diyorlar. Haram değil mi?
Kadınların sesleri haram mı?
CEVAP
İslamiyet’in hükümleri, 23 yılda geldi. Tesettür âyeti gelmeden önceki
olayları ele alıp yabancı erkeklerle konuşmayı mubah saymak yanlıştır. İçki de
haram edilmeden önce günah değildi. Daha önceki olayları örnek gösterip, asr-ı
saadette içki içiliyordu diyerek içkiye mubah denir mi? Eski Peygamberlerin
dinlerindeki olayları örnek gösterip bak kadınlarla konuşmak caiz denir mi?
Hazret-i Âdem zamanında şimdi evlenilmesi haram olan bazı kimselerle evlenmek
caizdi. Daha sonra haram edildi. Şimdiki olaylar için o zamanki hükümler örnek
verilir mi hiç?
Cariyelerin şarkı söylemeleri, hür kadınlar için örnek gösterilemez.
Hazret-i Ömer, mehrin azaltılmasını tavsiye edince, perde arkasından yaşlı bir
kadın, itiraz mahiyetinde, Nisâ suresinin (Bıraktığınız eşinize,
yüklerle [altın mehir] vermiş de olsanız, ondan bir şey geri
almayın) mealindeki 20. âyetini okuyor. Hazret-i Ömer bu kadına itiraz
etmiyor.
Bazı sapıklar, (Bu olay, kadının sesinin haram olmadığını gösterir) diyorlar.
Perde arkasındaki kadının ihtiyar olduğunu açıklamıyorlar. İhtiyar kadının sesi
haram değildir. İhtiyar kadına caiz olan şey, genç kadına caiz olmaz.
Sapıklar yine diyor ki:
(Hazret-i Âişe anlatır: "Bayram günü iki cariye, kahramanlık şiirlerini
def çalarak terennüm ediyordu. Resulullah yatağına yatıp yüzünü öbür tarafa
çevirdi, sonra babam [Hazret-i Ebu Bekir] içeri girdi. (Bu ne hâl, Resulullahın
huzurunda şeytanın düdüğü ve sesi ne arıyor?) diye beni azarlayınca,
Resulullah (Bırak onları, her milletin bir bayramı vardır, bu da bizim
bayramımızdır) buyurdu. Babam başka şeyle meşgul olunca cariyelere
işaret ettim, dışarı çıktılar.)
Sapık kimseler, bu olayı delil göstererek, kadınların erkeklerle beraber
oturmasının, çalgı çalmasının, şarkı söylemesinin ve seslerini erkeklere
duyurmasının helal olduğunu söylüyorlar.
Şimdi yukarıdaki ifadeleri inceleyelim:
1- Şiir okuyan veya şarkı söyleyenler, hür kadın değil cariyedir.
Cariyelerin saçlarını, kollarını açmaları seslerini erkeklere duyurmaları günah
değildir. Cariyeyi örnek gösterip, hür kadınlara da bunların mubah olacağını
söylemek Müslümana yakışmaz.
2- Kahramanlık şiirleri veya şarkıları da, mehter marşları da caizdir.
Bunların caiz olması, diğer şarkı ve türkülerin de caiz olmasını gerektirmez.
Def ile şarkı türkü söylenir, ilahi söylenmez. Çünkü ilahi ibadettir. İbadete
çalgı karıştırılmaz. Tasavvuf müziğinin dinde yeri yoktur. Bir evde, küçük
zenci kızları [cariyeler] def çalıp şarkı söylüyorlardı. Resulullah efendimiz
gelince, şarkıyı bırakıp, Resulullah'ı övmeye başladılar. Resulullah efendimiz
“sallallahü aleyhi ve sellem”, (Onu bırakın, oyun arasında beni
övmeyin! Beni övmek [mevlid, ilahi] ibadettir.
Eğlence, oyun arasında ibadet caiz değildir) buyurdu. (K.
Saadet)
3- Hazret-i Ebu Bekrin, def için şeytanın düdüğü demesi,
çalgının mubah olmadığını gösterir. Ulema sadece düğünlerde, bayramlarda
kadınların def çalmasının caiz olduğunu bildirmiştir. Yani def çalmanın
kadınlara caiz olması, düğün ve bayram içindir. Başka zaman caiz
değildir.
Kadın sesinin haram olduğunu bildiren vesikalardan bazıları:
Resulullahın hanımları müminlerin anneleri olduğu için, onun hanımları ile
yani annelerimizle evlenmek de haramdır. Üç âyet meali:
(Ey iman edenler, Resulullahın eşleri ile evlenmeniz caiz değildir.)[Ahzab
53]
(Resulullahın eşleri, müminlerin anneleridir.) [Ahzab 6]
(Ey nebi hanımları, siz diğer kadınlar gibi değilsiniz. Allah'tan sakının,
edalı, yumuşak konuşmayın, kalbi bozuk olan, ümide kapılır; hep ciddi konuşun.) [Ahzab
32]
Âyette, Peygamber hanımlarının yani annelerimizin yumuşak konuşmaları caiz
olmayınca, başka kadınların yumuşak konuşmaları nasıl caiz olabilir. Annelerimize
kötü gözle bakan çıkabileceğine göre, diğer kadınlara kötü gözle bakan çıkmaz
mı?
Kadının ihtiyaçsız sesini erkeklere duyurması caiz olmadığı gibi, bakması da
caiz değildir. Bir âyet meali:
(Mümin kadınlara da söyle, gözlerini [yabancı erkeklere bakmaktan]sakınsınlar.) [Nur 31]
Birkaç hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Erkeğin kadına, kadının da erkeğe [şehvetle] bakması
haramdır.)[Taberani]
(Yabancı kadını görünce, yüzünüzü çevirin!) [Ebu Davud]
(Şarkı söyleyen kadını dinlemek ve yüzüne bakmak haramdır.) [Taberani]
(Namahreme bakmak göz zinasıdır.) [Buhari]
Ümm-i Seleme vâlidemiz anlatır:
Resulullahın yanında iken, iki gözü de görmeyen İbni Ümmi Mektûm, izin isteyip
içeri girdi. Resulullah bize, (İçeri girin) buyurdu. (Ya
Resulallah o a’ma değil mi, bizi görmez) dedim. (O sizi görmüyorsa, siz
onu görmüyor musunuz?) Yani, o kör ise, siz kör değilsiniz ya,
buyurdu. (Tirmizi, Ebu Davud)
Bir âyet meali de şöyle:
(Resulullahın eşlerinden ihtiyacınızı perde arkasından isteyin.)[Ahzab
53]
Namahreme bakmak günah olduğu gibi onunla konuşmak da günahtır. İki hadis-i
şerif meali:
(Ey kadınlar, ancak mahreminizle konuşun, namahremle konuşmayın!) [Ramuz,
İbni Said]
(Yabancı kadınla şehvetle konuşana, her kelimesi için, Cehennemde azap
vardır.) [R. Nasıhin]
Kadınların yüksek sesle veya yumuşak konuşmaları ve seslerini namahreme
duyurmaları caiz olmadığı için, ezan ve ikamet okumaları da caiz değildir. (Redd-ül
Muhtar)
Genç kadın, yabancı erkeğe selam veremez ve aksıran erkeğe bir şey söylemez ve kendine
söylenince de cevap vermez. (Hamevi Eşbah şerhi)
Kadınların seslerini erkeklere duyurması haramdır. Bazı âlimler, ihtiyaç
zamanında, ihtiyaç kadar ve sert, ciddi konuşmaları caiz olup fazlası yine caiz
olmaz buyurmuşlardır. (Tezkiye-i ehli beyt)
Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır. (Dürr-ül-mearif)
Allahü teâlâ, kadının namahremle yumuşak sesle konuşmasını men ediyor. (Mekt.
Rabbani 3/41)
Kadınların, saçı, başı ve kolları açık sokağa çıkmaları ve yabancı erkeklerle
lüzumsuz yere, konuşmaları, şarkı söyleyerek, hatta Kur'an, mevlit, ezan
okuyarak seslerini erkeklere duyurmaları büyük günahtır. Ancak yabancı
erkeklerle, alışveriş gibi, ihtiyaç olduğu zaman, fitneye sebep olmayacak
şekilde, sert ve ciddi konuşmaları caizdir. (Tergibüssalat, Hadika, S.
Ebediyye)
Sual: TV’lerdeki bayanların resimlerine şehvetli veya şehvetsiz
bakmak ve seslerini dinlemek caiz mi?
CEVAP
Kadınların saç, kol gibi bakılması haram olan yerlerinin aynadaki görüntülerine
şehvetsiz bakmak haram değildir. Resimlerine, televizyondaki görüntülerine
bakmak, aynadaki hayallerine bakmak gibidir. Şehvetsiz bakmak caiz, şehvet ile
bakmak veya şehvete sebep olacak görüntülerine bakmak, böyle sesleri dinlemek
haramdır. Kaba [galiz] avret yerlerine, mesela göğüslerine, kalçasına ise,
şehvetsiz de bakmak haramdır.
Sual: Kadınların, Kur'an-ı kerim, mevlid, ilahi okuyarak seslerini
erkeklere duyurmaları haram mıdır?
CEVAP
Evet haramdır. [Hoparlör, radyo ve TV ile duyurmaları ise mekruh
olur.] (Tergibüssalat, Hadika)
Kadının sesinin duyulması
Sual: İslam Ahlakı kitabında, (Kadınların, mevlid okuyarak ve
lüzumundan fazla konuşarak seslerini yabancı erkeklere duyurması ve erkeklerin
bunların seslerini dinlemeleri haramdır) deniyor. Kadının okuduğu mevlidi veya
ilahiyi CD’den, kasetten, banttan erkeğin dinlemesi de mi haram oluyor?
CEVAP
Erkeklerin bizzat kadından dinlemeleri haram, bu aletlerden dinlemeleri ise
mekruhtur. S. Ebediyye’de (Radyo ve TV ile duyurmaları mekruh olur)
deniyor.