Tanımadığımız kadınlar, telefonla veya dükkanımıza girince selam veriyorlar. Bunların selamlarını almak günah mıdır?
Kadınların selam vermesi
CEVAP
Yabancı birine selam verince veya Allah razı olsun diye dua edince, karşıdaki
bu beni seviyor ki, bana böyle dua ediyor düşüncesi gelebilir. Karşı cins olunca,
fitne durumu da varsa, böyle dua edilmez.
Mecelle’nin 39. maddesinde, (Zamanın
değişmesiyle, hükümler değişir) kaidesinin açıklaması şöyledir:
Zamanın değişmesi ile, örf ve âdete ait hükümler değişebilir. Nassa, delile
dayanan hükümler, zamanla değişmez. (Dürer-ül-hükkam)
Namaz, oruç, zekât gibi hükümler zamanla değişmez ama, âdete
ait hükümler değişebilir. Mesela sokakta tanımadığınız bir kimseye selam
verseniz, (Bu adam beni nereden tanıyor, niye selam verdi) gibi size tuhaf
tuhaf bakar. Selamı yaymak dinimizin emri iken, böyle durumlarda herkese selam
verilmez. Dinimizde bid’at ehline, fâsıklara selam verilmez. Ama günümüzde
bunlar tanıdık kimseler ise, karşılaşınca selam verilir. Selam vermeseniz veya
selam almasanız, (Bu adam bana niye selam vermedi, selamımı niye almadı) diye
düşünür. Halbuki eski devirde, bir kimseye selam vermeyince, o kimse anlardı
ki, ben şu günahı açıkça işlediğim için bana Müslümanlar selam vermiyorlar.
Bugün bunu uygulamak fitneye sebep olur. Gerektiğinde kâfire de selam vermek
caizdir.
Bazı hükümler, Darülharb denilen gayrimüslim ülkelerde
farklıdır. Peygamber efendimiz, böyle ülkelerde, onlardan faiz almanın caiz
olduğunu bildirmiştir. Alışverişe ait fâsid hükümler de caizdir.
Hazret-i Ömer, günah işleyen şarkıcı kadına kamçı ile
vururken, kadının başı açıldığında, (Haram işlemeyi âdet edindiği için,
hürmeti kalmamıştır, ihtiyaç kadar saçlarına bakmak günah olmaz) buyurmuştur.
Ebu Bekr-i Belhi hazretleri de, dere kenarında giderken, başları ve kolları
açık kadınlar görüyor, (Bunların hürmetleri kalmadığı için ihtiyaç
kadar bakmak günah değildir)buyuruyor. İş icabı böyle kadınlara selam
vermek ve selamlarını da almak caizdir.
Çalışmaya mecbur kalan muhtaç, kimsesiz kadınlar, işin
gerektirdiği kadar, ayaklarını ve kollarını açabilir. Erkeklerin, bunları, iş
için görmeleri, şehvetsiz bakmaları caiz olur.
Yukarıda açıklanan sebeplerle bazı yasaklar mubah hale
geliyor. Hatta kadın, hoş geldiniz diyerek elini uzatırsa, tokalaşmak bile caiz
oluyor. Halbuki ihtiyaçsız bir kadınla tokalaşmak haramdır. Bu konudaki birkaç
hadis-i şerif meali şöyledir:
(Başından bir şişle vurulmak, yabancı kadına dokunmaktan daha hafiftir.) [Beyheki]
(Yabancı kadına şehvetle bakmak, göz zinası, ona dokunmak
el zinasıdır.) [R. Nâsıhin]
(Pislik içindeki bir domuza sürtünmek, yabancı kadına
dokunmaktan iyidir.) [Taberani]
(Yabancı kadınla tokalaşanın elleri bağlanıp, Cehenneme
atılır.)[R.Nâsıhin]
Dinimizin verdiği ruhsatlardan ihtiyaç kadar faydalanmalı,
fitneye sebep olmamalı. Fitne yoksa dinin emri ne ise ona uymalıdır.
Kadınlarla selamlaşmak
Sual: Tanımadığımız kadınlar, telefonla veya dükkânımıza girince
selam veriyorlar. Bunların selamlarını almak günah mıdır? Tam İlmihâl’de (Bir
sebep ile, geçici haram olan, yani, o sebep kalkınca evlenmesi helâl olan kadınlara
selam vermek caiz değildir. Bunların selamına cevap vermek farz olmaz) deniyor.
Caiz olmayan kişilere selam vermenin istisnası yok mudur?
CEVAP
Yabancı kadına selam vermek ve dua etmek gibi, ihtiyaçsız konuşmak da caiz
olmaz.
Kâfire saygı için selam verilmez. (Kâfirle
konuşurken, efendim denmez) buyuruldu. Zâlime, kâfire hürmet etmek,
saygı ile selam vermek, üstadım demek, küfür olur. (Berika)
Gayrimüslimlere ve bid’at ehline de selam verilmediği hâlde,
onlara, iş düştüğü zaman selam verilip alınır. Bid’at ehline de, ihtiyaç
hâlinde selam verilir. (Dürr-ül-muhtar)
Kâfire saygı ile selam veren kâfir oluyor. Ama ihtiyaç
olunca selam verilebiliyor.
Bir kâfire, (Allah ömürler versin) demek de caiz değildir.
Ancak Müslüman olması veya Müslümanlığa rağbet etmesi için böyle dua etmek,
caiz olur. (Berika)
Zimmî kâfiri üzmemek için selam verip, müsafeha etmek caiz
olur. Açıkça günah işleyen fâsıka selam vermek de böyle caizdir. (Dürr-ül-muhtar)
Günah işlerken mâni olmak niyetiyle selam verilebilir.
Kâfirlere, ancak iş düştüğü zaman selam verilebilir. (İbni Âbidin)
Hadîka’da diyor ki: Amca kızı gibi, nâmahrem akrabayı
ziyaret vacib değildir. Fakat bunlara da hediye, selam yollamak
müstehabdır. (S. Ebediyye)
Yukarıda açıklanan sebeplerle bazı yasaklar mubah hâle
geliyor. Hattâ kadın, (Hoş geldiniz) diyerek elini uzatırsa, fitneye sebep
olmamak için tokalaşmak caiz olur. Hâlbuki ihtiyaçsız bir kadınla tokalaşmak
haramdır.