Zaruret ve fitne zamanında
Zaruret ve fitne zamanında
Sual: Harama helal veya haram bir şey için Allah
razı olsun diyenin kâfir olacağı din kitaplarında yazılıdır. Biz namaz kılan
tesettürlü kimseleriz. Bayramda seyranda yabancı erkeklerle tokalaşıyor veya
öpüşüyoruz. Bizi öpen yaşlı erkeklere Allah razı olsun desek küfür olur mu?
Maksadımız harama helal demek değildir. Teşekkür kabilinden bir şeydir. Yine de
küfre girmiş oluyor muyuz? Bazı arkadaşlar siz küfre giriyorsunuz diyor.
CEVAP
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bilmeden fetva verene, yerdeki ve gökteki melekler lanet ederler.) [İbni
Lal]
Müslümana kâfir demek çok tehlikelidir. Bir kurtuluş yolu varsa onu bulmak
lazımdır. Çünkü hangi söz küfür, hangisi değil, bilmek şarttır. 99 tane âlim,
bir şeye küfür dese, bir tek âlim de küfür değil dese, o kimseye o işten dolayı
kâfir denmez. Hanefi mezhebindeki bütün âlimler, bir şeye küfür dese, diğer
mezheplerdeki bir âlim, bu şey küfür değil dese, o kimseye kâfir denmiyor. Onun
için küfür olan bir konuda ince eleyip sık dokumak gerekiyor. Sorumsuz kimseler
hemen haramdır, helaldir diye çekinmeden söylerler. Bilmeden, kitaba bakmadan,
caizdir, caiz değildir gibi konuşmaktan çok sakınmalı! Haramdan korkmayan,
günah işlemeye cesaret eden cahildir. Nitekim,(Cahil, cesur olur) yani (Cahil
cüretkâr olur) deniyor. Bu söz, (Cahil, günah işlemekten korkmaz) demektir.
Hadis-i şerifte, (Fetva vermekte en cüretkâr olanınız, ateşe [Cehenneme
atılmaya] en cüretkâr olanınızdır) buyuruldu. (Darimi)
Mecelle’de diyor ki:
Zaruretler, memnu olanı mubah kılar. Yani yasak olan şeylerin, zaruret devam
ettiği müddetçe yasaklığı kalkar. (Madde 21)
Zaruret olunca haram bir şey ilaç olarak kullanılıyor ve şifa hasıl olabiliyor.
Halbuki Peygamber efendimiz, (Haramda şifa yoktur)buyuruyor. Haram
olan şey, nasıl şifa olabiliyor diye hatıra gelebilir. Evet haramda şifa olmaz.
Zaruret olunca haram mubah hale geliyor. Mubahtan şifa hasıl oluyor.
Genelde erkek için, yabancı kadınla tokalaşmak gibi bir zaruret hasıl
olabiliyor. Böyle zaruri durumlarda, haram olan fitneye sebebiyet vermemek için
tokalaşmak mubah oluyor. Mubah olan bir işten dolayı teşekkür etmeye, Allah
razı olsun demeye küfür demek doğru olmaz.
[Ancak, zaruret ve fitne zamanlarında yapılması caiz olan şeyleri, sair zamanlarda
yani fitne ve zaruret olmayan durumlarda yapmak uygun değildir.]
Yabancının elini öpmek
Bazı bayanlar, mail ile, telefon ile, (Hocam ellerinizden öperiz)diyorlar.
Bizzat öpmekle, öperim demek farklı şeylerdir. Mesela eski bir âdettir,
mektuplarda, (Büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden
öperiz) denir. Halbuki gözden öpülmez, bu sevgiyi belirten bir
ifadedir. Hatta her büyüğün elini de öpmek uygun değildir. Sadece ana baba ve
âlimin eli öpülür diye bildiriliyor. Ama âdettir, fitne olmaması için amca,
dayı, hala ve teyzemizin elini öpüyoruz. Hatta yabancı yaşlı kadın veya
erkeklerin de elini öpüyoruz. “Ana babadan başkasının eli öpülmez, siz haramı
mubah sayıyorsunuz, o halde kâfir oldunuz” demek yanlış olur. Bir teyzenin
elini öpsek, o da “Evladım Allah razı olsun” dese, teyzeye “Haram bir işe Allah
razı olsun dediniz, küfre girdiniz“ demek de yanlıştır.
Zaruret ve haramlar
Sual: Zaruret olursa, yabancı kadınla tokalaşmak caiz olur deniyor.
Zarureti bahane ederek, haram işlemek caiz olur mu?
CEVAP
Zaruret halinde, haram olan bir işi, zaruret bitene kadar yapmanın caiz
olduğu bütün fıkıh kitaplarında yazılıdır. Mecelle’de deniyor ki:
Zaruretler, memnu olanı mubah kılar. Yani yasak olan şeylerin, zaruret devam
ettiği müddetçe yasaklığı kalkar. (Madde 21) Birkaç örnek
verelim:
1- Domuz eti yemek ve içki içmek, haramdır. Zaruret varsa, zaruret
bitene kadar mubah olur. Yani ölmemek için domuz yenir ve şarap içilir. Yiyip
içmeyip ölen, haram işlemiş olur.
2- Faiz haramdır. Zaruret olunca, zaruret miktarı mubah olur.
3- Kadınların saçlarını açması haramdır. Zaruret varsa, zaruret
bitene kadar mubah olur.
Bunlar gibi, zaruret olunca yabancı kadınla tokalaşmak da caizdir. Mesela,
İslam ülkelerindeki bir devlet başkanı, başka ülkelerden gelen bayan başbakanlarla
tokalaşmazsa fitneye sebep olur. Fitneye sebep olmak ise haramdır.