Erkeklerin ve kadınların, namaz kılarken örtmeleri gereken yerler aynı mıdır, farklılıkları var mıdır?
Setr-i avret
Cevap: Mükellef olan, yani akil ve baliğ olan
insanın namaz kılarken açması veya her zaman başkasına göstermesi ve başkasının
bakması haram olan yerlerine Avret mahalli denir. Erkeğin ve
kadının avret mahallini örtmesi, hicretin üçüncü senesinde gelen, Ahzâb ve
beşinci senesinde gelen Nûr sûrelerinde emrolundu. Hanefi ve Şafii
mezheplerinde erkeklerin, namaz için avret mahalli, göbekten diz altına
kadardır. Şafii mezhebinde göbek, Hanefi mezhebinde diz avrettir. Buraları açık
olarak kılınan namaz sahih olmaz. Namaz kılarken, vücudun diğer kısımlarını,
kolları, başı örtmek ve uzun cübbe ve entari yoksa, çorap giymek erkeklere
sünnettir. Açık kılmaları mekruhtur.
Hür olan kadınların ellerinden ve yüzlerinden başka her yerleri, bilekleri,
sarkan saçları ve ayaklarının altı, namaz için Hanefi mezhebinde avrettir,
örtülmesi gerekir. Ellerin üstü avret değildir diyen kıymetli kitaplar çoktur.
Bunlara göre, kadınların bileklerine kadar ellerinin üstü açık kılmaları caiz
olur. Fakat, kitapların hepsine uymuş olmak için, kadınların elleri örtecek
kadar uzun kollu namazlık veya geniş başörtüsü ile elleri örtülü olarak
kılmaları, daha iyi olur. Kadınların ayakları namazda avret değildir diyen
varsa da, bu âlimler de, namazda örtmesi sünnet, açması mekruhtur dedi. Sarkan
saçın da, ayak gibi olduğu Kâdîhân’da yazılıdır.
Erkeğin veya kadının avret uzuvlarından herhangi birinin
dörtte biri, bir rükün açık kalırsa, namaz bozulur. Azı açılırsa bozulmaz,
namazı mekruh olur. Mesela, ayağının dörtte biri açık olan kadının namazı sahih
olmaz. Kendisi açarsa hemen bozulur. Umdet-ül-islâm’da deniyor ki:
“Kadının topuk kemiği veya bileği yahut boynu veya saçı açık olarak kıldığı
namazı sahih olmaz. İnce olup içindeki uzvun şekli veya rengi görünen kumaş,
yok demektir.”
Şâfii mezhebinde kadının iki elinden ve yüzünden başka her
yeri her zaman avrettir. El-fıkh-u-alel-mezâhibil-erbe'a’da deniyor ki:
“Erkeklerin ve kadınların namazda örtmeleri farz olan ve erkeklerin erkeklere
ve kadınlara ve kadınların mahremlerine göstermeleri haram olan yerleri, dört
mezhepte aynı değildir. Fakat, kadınların yüzlerinden ve avuç içlerinden ve
dışlarından başka yerlerini yabancı erkeklere ve Müslüman olmayan kadınlara
göstermeleri ve bunların bakmaları üç mezhepte de haramdır. Ancak, Şafiide,
fitneye sebep olacağı zaman, yüzü ve elleri de, yabancı erkekler arasında avret
olur.”
Sual: Namaz için örtülmesi gereken yerlerini örtecek bir
elbise veya örtü bulamayan kimse, namazını nasıl kılar, kazaya bırakabilir mi?
Cevap: Avret yerini örtmekten aciz kalan bir kimse, namazda oturduğu
gibi veya daha iyisi, ayaklarını kıbleye uzatıp, elleri ile önünü örtüp, ima
ile kılar. Çünkü, avret yerini örtmek, namazın diğer farzlarından daha
mühimdir. Çıplak olan kimse, eğer varsa yanında bulunanlardan örtü ister. Söz
verilirse, vaktin sonuna kadar bekler. Su olmayınca, suyu ümit edenin de vaktin
sonuna kadar, su beklemesi, ancak bundan sonra teyemmüm etmesi lazımdır. Parası
olanın su ve örtü alması lazımdır. Dörtte birinden azı temiz olan örtüden başka
bir şey bulamayan kimsenin, bu örtü ile kılması veya oturup ima ile kılması
caiz olup, dörtte biri temiz olan örtü ile, ayakta kılması lazımdır ve namazını
iade etmez.
Görülüyor ki, çıplak kalanın da, namazı vaktinde kılması,
kazaya bırakmaması lazımdır. Tembellikle kılmayanların ve kaza namazlarını
ödemeyenlerin, büyük suç altında sorumlu olduklarını, buradan da anlamalıdır.
Namazda avret yerini örtmek
Sual: Kadın olsun, erkek olsun namaz kılarken örtülmesi gereken yerlerini
örtmezse, kıldığı namaz sahih ve kabul olmaz mı?
Cevap: Namazda ve namaz dışında, avret yerini başkalarının görmemeleri
için, örtmek farzdır. Rükuda iken, kendi avret yerini kendi görürse, namazı
bozulmaz. Fakat, bakması mekruhtur. Cam, naylon gibi, altının rengi görünen şey
ile, örtü olmaz. Örtü dar olup veya bol ise de, herhangi avret yerine yapışıp
uzvun belli olması, namaza zarar vermez. Fakat, böyle, başkalarına karşı
örtülmüş olmaz. Başkasının, böyle belli olan kaba avretine bakmak haramdır.
Erkeklerin Sev'eteyndenilen ön ve arka uzuvları ve kaba
etleri Kaba avrettir. Yorgan altında çıplak yatan bir hasta, başı
yorgan içinde iken, ima ile namaz kılınca, çıplak kılmış olur. Başını yorgandan
dışarı çıkarıp kılarsa, yorganla örtülü kılmış olup, caiz olur. İnsanın örtünmesi
değil, avret yerinin örtünmesi şarttır. Karanlıkta, yalnız odada, kapalı
çadırda çıplak kılmak caiz değildir.
Sual: Kadın, erkek her Müslümanın, avret yeri olarak
bilinen yerlerini, namazda ve namaz dışında da örtmesi farz mıdır?
Cevap: Bu konuda Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Avret yerini örtmek, namazda da, namaz dışında da farzdır. İpek ve
gasbedilmiş, çalınmış kumaşla örtülü olarak namaz kılmak tahrimen mekruhtur.
Hiçbir şey bulamayan bir erkeğin, yalnız ipek bulunca, ipekle de örtmesi lazım
olur. Yalnız olduğu zaman namaz kılarken de, örtmek farzdır. Temiz elbisesi
bulunan kimsenin karanlıkta, yalnız iken de çıplak namaz kılması caiz
değildir.”