namazı düzgün kılmak veya ikindinin sünnetini çok zaman terk ederken baskasının yanında kılmak riya olduğu için küfür olur mu? Çünkü riyanın küçük şirk olduğuna dair bir hadis okudum. Ticaret için hacca gitmek de riya mıdır?
Namaz ve riya
CEVAP
İbadetlerine riya karıştıranın sevabı azalır. Yahut tamamen riya ise sevap
hasıl olmaz ama kâfir de olmaz. İbadet yaparak Allahü teâlâdan dünya
çıkarlarını istemek, riya olmaz. Yağmur duasına çıkmak böyledir. İstihare
yapmak da, böyledir. Ücret ile imamlık ve Kur’an kursu hocalığı yapmak,
sıkıntıdan, hastalıktan ve fakirlikten kurtulmak için âyet-i kerime okumak da,
böyledir. Bunlarda hem ibadet, hem de menfaat niyetleri bulunmaktadır. İbadet
niyeti hiç bulunmazsa riya olur. İbadet niyeti çok olursa, sevap hasıl olur.
İbadetlerini başkalarına göstermek, onlara öğretmek ve teşvik etmek niyeti ile
olursa, yine riya olmaz, hatta çok sevap olur.
Allahü teâlânın rızası için namaza başlayıp, sonra namaz içinde hasıl olan
riyanın zararı olmaz. Riya ile yapılan farzlar sahih olur. İbadet borcu ödenmiş
olur ise de, sevabı olmaz. Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(İbadetine riya karıştırana ahirette “Git sevabını o kişiden iste” denir.) [İbni
Mace]
Hem ticaret yapmak, hem de hac etmek için giden kimsenin, hac niyeti çoksa,
sevap kazanır. Ticaret niyeti çok ise veya iki niyet eşit ise, hac sevabı
kazanamaz. Fakat, şartlarını yerine getirdi ise, yalnız farz borcunu ödemiş
olur. Farzı yapmamak azabından kurtulur. Gösteriş için yapılan her ibadet ve
hayrat ve hasenat sevabı da böyledir. (Dürr-ül-muhtar)
Sual: Camiye gidince maşallah bu yaşta namaz kılıyorsun diyorlar,
benim de hoşuma gidiyor, herkes beni takdir etsin diye cemaate gidiyorum. Bu
riya imiş. Riyaya bulaşmamak için camiye gitmemem daha uygun olmaz mı?
CEVAP
Farz namazları kılarken, riya, gösteriş tehlikesi olsa da, yine farzları
camide kılmak lazımdır. Camiler namaz kılmak için yapıldı. İmam-ı
Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Nafile ibadetleri gizli yapmak lazımdır. Böylece, riya ve gösteriş tehlikesi
olmaz. Cemaat ile kılmak böyle değildir. Farzları açıkça yapmak, herkese
göstermek lazımdır. Çünkü farzlarda gösteriş lekesi olmaz. Bunları cemaat ile
kılmak, bunun için uygundur. (1/288)
Sual: İkindinin ve yatsının sünnetini tembellikten çok zaman
kılamıyorum. Ama arkadaşlarla beraber olunca kılmak zorunda kalıyorum. Yalnız
kılsaydım kılmayacaktım. Onlar ayıplamasın diye kılmam gösteriş, riya oluyor.
Riya olmaması için hiç niyet etmeden yatıp kalkıyorum. Bu uygun mudur?
CEVAP
Uygun değildir. Normal sünneti kılmalıdır. Namazı biz Allah rızası için
kılıyoruz. Arkadaşlar için kılmıyoruz. Yani niyetimiz Allah rızası olmalıdır.
Niyetimiz Allah rızası olunca mahzuru olmaz.
Gösteriş için namaz
Sual: Patronumun gözüne girmek için, sadece iş yerinde namaz
kılıyorum. Eve gidince kılmıyorum. İş yerinde kılarken, okumadan yatıp
kalkmıyorum. Belki işe yarar ümidiyle sahih olacak şekilde kılıyorum, yani
namazı bozan bir şey yapmadan, Allah rızası için kılıyorum, ama patronun gözüne
girmeyi de düşünüyorum. İş yerinde kıldığım namazlar, boşa mı gidiyor, yoksa
şirk mi oluyor?
CEVAP
Namaz, Allah rızası için kılınınca, karıştırılan riya, şirk olmaz, o namaz da,
boşa gitmez. Müslüman, ibadetini Allah için yaparken ibadete riya
karışabilir. Riya karışan ibadete, şirk denmez. İbadeti bir menfaat için yapmak
da, şirk veya küfür değildir. Mesela hacca gidenin niyeti, para kazanmak,
oradan ucuz mal getirmek olsa da, buna şirk denmez.
Ticaret maksadıyla hacca gidenin, hiç ibadet niyeti yoksa, riya olur. Ticaret
niyeti yanında, ibadet niyeti de olursa, ibadet niyeti çok olursa, sevab hâsıl
olur. Allahü teâlânın rızası için, namaza başlayıp, sonradan hâsıl olan
riyanın, zararı olmaz. Riya ile başlanan farzlar, sahih olur. İbadet borcu
ödenmiş olursa da, sevabı olmaz. İbadet yaparak Allahü teâlâdan, dünya
çıkarlarını istemek, riya olmaz. Yağmur duasına çıkmak böyledir. İstihare
yapmak da, böyledir. Ücretle imamlık ve Kur’an kursu hocalığı yapmak,
sıkıntıdan, hastalıktan ve fakirlikten kurtulmak için âyet-i kerime okumak da
böyledir. Bunlarda hem ibadet, hem de menfaat niyetleri bulunmaktadır. İbadet
niyeti hiç bulunmazsa riya olur. İbadet niyeti çok olursa, sevab hâsıl olur.
İbadetlerini başkalarına göstermek, onlara öğretmek ve teşvik etmek niyetiyle
olursa, yine riya olmaz, hattâ çok sevab olur. Allahü teâlânın rızası için
namaza durup, namazı bitirinceye kadar hep dünya işlerini düşünürse, namazı
yine sahih olur. (İslam Ahlakı)