vitir unutulup sabahın vakti girmişse, önce vitir kaza edilemez mi?
Namaz kılması mekruh vakitler
CEVAP
Tertip sahibi olanın, önce vitri kaza etmesi lazımdır. Kaza etmezse sabah
namazı sahih olmaz. Sabah namazına başlamadan veya namaz arasında iken, vitri
kılmadığını hatırlayan kimsenin, sabah namazı sahih olmaz. Güneş doğmasına,
yalnız vitri kaza edecek kadar zaman kalmışsa, ancak bu hâlde sabah sahih olur.
Demek ki, bir namaz vaktinin sonunda, kazayı da kılacak kadar zaman kalmazsa,
kazayı önce kılmak lüzumu affolur. Vakit daraldı sanarak, vakit namazının
farzını kılan, sonra daha zaman olduğunu anlasa, kazayı ve sonra vaktin farzını
tekrar kılar. Vaktin namazına başlarken veya namaz içindeyken, kazası olduğunu
unutursa, namazdan sonra hatırlasa da, kıldığı namazı sahih olur. Çünkü unutmak
özürdür. (Seâdet-i Ebediyye)
Namazda gülmek
Sual: Güneş batarken kaza namazına başlayıp kahkahayla gülenin abdesti
bozulmuş olur mu?
CEVAP
Farz namazı kaza ederken mekruh vakitte kahkahayla gülenin abdesti bozulmaz.
Fakat mekruh vakitte nafile namaz kılarken kahkahayla gülenin abdesti bozulmuş
olur. (Hindiyye)
Gülmese de mekruh vakitte kaza veya nâfile kılınmamalı. O günkü ikindi
namazının farzı hariç, mekruh vakitte başlanan farzlar sahih olmaz. Nafile
namazlar ise, tahrimen mekruh olur. Mekruh vakitte başlanan nafileleri bozmalı,
başka zamanlarda kaza etmelidir. (S. Ebediyye)
Sabah namazının son vakti
Sual: Sabah namazının son vaktinin, güneş doğana kadar olduğunu
biliyoruz. Ama babaannem güneşin doğup doğmadığına bakmadan, ne zaman uyanırsa,
o zaman sabah namazını kılar. Babaannem gibi böyle yanlış kılan kimseler de
vardır. Geçen, Afrika’dan gelen, Mâlikî mezhebinde olduğunu söyleyen bir gençle
görüştüm. (Bizde herkes, güneş doğsa bile uyanınca kılar) dedi.
Ona, (Demek siz de babaannem gibi sabah namazının son vaktini bilmiyorsunuz)
dedim. Dört mezhepte de, sabah namazının son vakti güneş doğana kadar değil
midir?
CEVAP
Evet, Mizan-ül kübra, El-fıkh-ü alel-mezahib-il-erbea, Redd-ül-muhtar, Hindiyye
ve diğer bütün fıkıh kitaplarında böyle bildirilmektedir. Güneş doğana
kadar kılınmazsa artık kazaya kalmış olur. Mekruh vakit çıktıktan sonra kaza
edilir.
Öğle kerahat vakti
Sual: Öğle namazına kaç dakika kalana kadar kaza veya nâfile namaz
kılınır?
CEVAP
Öğleye yaklaşık 20 dakika kalana kadar kaza ve nâfile namaz kılınır. Bu süre,
mevsimlere ve şehirlere göre değişir. www.turktakvim.comsitesinde
her şehir için mevcuttur. Tam İlmihal’de deniyor ki:
Güneşin zevalde olması, semadaki şer’i zeval mahalli olan dairenin içinde
bulunmasıdır. Yani hakiki zeval vaktinden temkin zamanı evvel ve sonra olan iki
vakit arasındaki zamandır. Bu zaman, öğle namazı vaktinden İstanbul için, 20
dakika evvel başlamaktadır. (S. Ebediyye)
Mekruh vakitte
Sual: İkindi namazını kerahat vaktine geciktirmek tahrimen
mekruhtur. Böyle tahrimen mekruh olarak kılınan namazın kazası lazım mıdır?
CEVAP
İkindi namazını kerahat vaktinde kılmak değil, o vakte bırakmak günahtır.
Kerahat vakti de olsa kılmak farzdır. Kerahat vaktinde de kılınsa, namaz kılınmış
olur, kazası gerekmez.
Sual: Cuma günü, camiye gelenlerin, vakit girmeden önce
herhangi bir namazı kılmasının mahzuru var mıdır?
Cevap: Güneş tepede iken, yani öğle namazının vaktinden evvel olan
zaman içinde, her namazı kılmak haramdır. Bu zamanda, her namazı kılmanın, cuma
günleri de haram olduğu sözü daha kuvvetlidir.
Sual: Namaz kılması mekruh olan vakitlerde, cenaze namazı
da kılınmaz mı?
Cevap: Güneş batarken, yalnız o günün ikindi namazının farzı kılınır.
İmâm-ı Ebû Yusuf hazretlerine göre, cuma günü güneş tepede iken, nafile namaz
kılmak mekruh olmaz. Bu kavil zayıftır. Namaz kılması mekruh olan üç vakitte
önceden hazırlanmış cenazenin namazı, secde-i tilâvet ve secde-i sehiv de caiz
değildir. Hazırlanması bu vakitlerde biten cenazenin namazını, bu vakitlerde
kılmak caiz olur.
Sual: Farz namazların dahi kılınmasının mekruh olduğu
vakitler olduğu gibi, yalnız nafile kılmanın mekruh olduğu zaman dilimi var
mıdır?
Cevap: Yalnız nafile namaz kılmanın mekruh olduğu iki vakit vardır.
Sabah tan yeri ağardıktan, güneş doğuncaya kadar, sabah namazının sünnetinden
başka nafile namaz kılınmaz. İkindiyi kıldıktan sonra, akşam namazından önce
nafile namaz kılmak mekruhtur. Cuma günü imam minbere çıkınca ve müezzin ikamet
okurken, diğer namazlarda imam namazda iken nafileye, yani sünnete başlamak
mekruhtur. Yalnız sabah namazının sünnetine başlamak mekruh değildir. Bunu da
saftan uzak veya direk arkasında kılmalıdır. Cuma günü imam, hutbe için minbere
çıkmadan önce başlanan sünneti tamamlamalı denildi.
Namaz kılması mekruh olan vakitler
Sual: Her türlü namazın kılınmasının mekruh olduğu vakitler var mıdır, varsa
bunlar hangi vakitlerdir?
Cevap: Hanefi mezhebinde namaz kılınması tahrimen mekruh olan üç vakit
vardır. Bu üç vakit; güneş doğarken, batarken ve zeval vaktinde yani gündüz
ortasında ikendir. Bu üç vakte, Kerahet zamanı denir. Bu üç
vakitte başlanan farzlar sahih olmaz. Nafileler sahih olursa da, tahrimen
mekruh olur. Bu üç vakitte başlanan nafileleri bozmalı, başka zamanlarda kaza
etmelidir.
Güneşin doğması, üst kenarının zahiri ufuk hattından
görünmeye başlayıp, bakamayacak kadar parlamasına yani Duha vaktine
kadar olan zamandır. Duha vakti, güneşin tuluundan takriben 40 dakika sonradır.
Bu iki vakit arasındaki zaman, yani tulu ve duha vakitleri arasındaki
zaman, Kerahet zamanıdır. Duha vakti olunca, iki rekat İşrak
namazı kılmak sünnettir. Bu namaza Kuşluk namazı da
denir. Bayram namazı da, bu vakitte kılınır.
Güneşin batması da, tozsuz, dumansız, berrak bir havada,
ziyanın geldiği yerlerin veya kendisinin bakacak kadar sararmaya başladığı
vakitten batıncaya kadar olan zaman demektir. Bu vakte İsfirâr-ı şems zamanı
denir.
Namaz kılması tahrimen mekruh olan vakitlerde, Kur’ân-ı
kerim okunabilir, tesbih çekilebilir ve dua yapılabilir. Yalnız tilavet secdesi
yapılmaz. İkindi namazının vaktinden sonra gelen mekruh vakitte, o günkü ikindi
namazı, o vakte kadar kılınamamış ise, sadece o günkü ikindinin farzı
kılınabilir.
Sual: Güneş batmak üzere iken, o günkü ikindiyi kılamayan
bir kimse, ikindinin farzını bu vakitte kılabilir mi?
Cevap: Güneş batarken, yalnız o günün ikindi namazının farzı kılınır.
İmâm-ı Ebû Yûsuf hazretlerine göre, cuma günü güneş tepede iken, nafile namaz
kılmak mekruh olmaz ise de, bu kavil zayıftır. Namaz kılması mekruh olan üç
vakitte önceden hazırlanmış cenazenin namazı, secde-i tilavet ve secde-i sehiv
de caiz değildir. Hazırlanması mekruh olan bu vakitlerde biten cenazenin namazını,
bu vakitlerde kılmak caiz olur.