Cehennemlik olanın çalışması
02/09/2022 Cuma Köşe yazarı O.Ü
"Bir insan ne iş
için yaratıldı ise, o işin sebeplerini onun önüne getirirler."
Sual: Bir kimse
Cehennemlik ise bu kimsenin, ibadet etmesinin ne faydası olabilir ki?
Cevap: Bu
konuda İmâm-ı Gazâlî hazretleri Kimyâ-i se'âdet kitabında buyuruyor ki:
Cehennemlik olanın
çalışması ne fayda verir, sualine gelince. Bu söz, bir bakımdan doğru, bir
bakımdan yanlıştır. Doğru olması şöyledir ki, bu söz, söyleyen kimsenin
felaketine sebep olur. Ezelde Cehennemlik yazılmış olmanın alameti, bu sualin
hatıra gelmesi, bundan dolayı çalışmayıp, tohum ekmemesidir. Dünyada tohum
ekmeyen, ahirette biçemez.
Bir kimsenin açlıktan
ölmesinin, takdir edilmesinin alameti;
“Ezelde açlıktan ölmek
alnıma yazılmış ise, yiyip içmek fayda vermez” düşüncesinin kalbine gelmesidir.
Böyle düşündüğü için, yiyip içmez ve açlıktan ölür. Bunun gibi, fakirlik
kaderim ise, çalışmanın ne faydası olur diyen biri de, çalışmaz, elbette fakir
kalır.
Zenginlik kaderi olan
kimseye de, şöyle düşünce verir ve der ki; “Zengin olması takdir
edilenler, çalışır, kazanır...” Bu düşüncesi, onu çalışmaya sürükler.
Demek ki, bu
düşünceler boş değildir. Ezeldeki yazı sebebi ile, kalbe gelir ve meydana
çıkmasına sebep olur.
Bir insan ne iş için
yaratıldı ise, o işin sebeplerini onun önüne getirirler. Yoksa onu, sebepsiz
olarak, o işbaşına geçirmezler. Bunun içindir ki;
(Çalışınız, herkes, ne
iş için yaratılmış ise, o iş, ona kolaylaştırılır!) buyuruldu.
O hâlde, herkes,
sürüklenmiş olduğu hallerden ve işlerden, alnının yazısını ve ahirette başına
gelecekleri anlayabilir.
Derslerine çalışan bir
talebe, bu hâlini, sınıf geçeceği, ileride mevki sahibi olacağı takdir edilmiş
olduğuna müjde ve alamet bilmelidir. Yoksa eğer, kalbine;
“Cahil kalacağım
alnıma yazılmış ise, ne kadar çalışsam faydası olmaz” düşüncesini getirirler, o
da çalışmazsa, alın yazısının cahil kalmaklığı olduğunu anlamalıdır.
İşte ahiretteki hâl
için, kaza ve kaderi de böyle bilmelidir. Nitekim sûre-i Lokman 28. âyette
meâlen;
(Hepinizin dünyaya
getirilmesi ve ahirette tekrar diriltilmesi, bir kişinin yaratılması ve
diriltilmesi gibidir) ve sûre-i Câsiyedeki 21. âyette meâlen;
(Onların ahiretteki
hâlleri, dünyadaki hâlleri gibidir) buyurulmuştur.
Bu yazdıklarımızı iyi anlayan, İslamiyetin, aklın ve tevhidin birbirine uygun olduğunu anlar.