Saçın, sakalın iman ile ağarması
08/10/2023 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir kimsenin yaşlanıp
saçının, sakalının ağarması, o kimsenin hayrına mı alamettir?
Cevap: Bu
konuda İmâm-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
“Hak teâlâ, her an kendisi ile bulundursun. Bir kimsenin
saçının, sakalının siyahlığını, iman ile ve ibadetler ile ağartması ne büyük
nimettir. Resulullah aleyhissalatü vesselam hadis-i şerifte; (Saçını,
sakalını Müslüman olarak ağartan affolunur) buyurdu.
Allahü teâlânın sonsuz merhametini düşününüz. Günahları affedeceğine güveniniz!
Gençlikte, Allahü teâlânın kahrından, azabından korkmak, titremek lazımdır.
İhtiyarlıkta affına, merhametine sığınmalıdır.”
Sual:
Terzi, tamirci gibi sanat sahipleri, ücretlerini almadan, ellerindeki eşyayı
vermeme hakkına sahip midirler?
Cevap: Sanat
sahipleri, işçilik ücretini eşyanın sahibinden alıncıya kadar, eşyayı
vermeyebilir. Eşya helak olup, teslim edemezse ücret alamaz. Kendisinin yapması
şart edildi ise, başkasını çalıştıramaz. İşçiliği olmayan hizmetlerde, mesela
hamal, kayıkçı, şoför, ücret almadığı için eşyayı hapsedemez. Eşya helak olursa
ücretini alır.
Sual:
Camilerde sankıntılık ederek dilenmenin ve bunlara para vermenin hükmü nedir?
Cevap:
Camilerde, sarkıntılık ederek dilenmek haramdır. Camide, sarkıntılık eden
dilenciye sadaka vermek de haramdır.
Sual:
Bazı ülkelerde, Müslümanlarla gayr-i müslimlerin karışık olduğu şehirler vardır.
Buralarda kesilen koyun, keçi gibi hayvanların eti yenilebilir mi?
Cevap: Bu
konuda Merâkıl-felâhda ve bunun Tahtâvî şerhinde deniyor ki:
“Bir adil kimse, bu eti Mecusi kesti dese, başka bir adil kimse
de, Müslüman kesti dese, yemesi helal olmaz. Yani haramlığı devam eder. Çünkü,
kesilmiş görülen hayvanın haram olması asıldır. İslamiyete uygun kesilmiş
olduğu tahakkuk edince helal olur. İki haber ters düşünce, helal olması
tahakkuk etmeyip, anlaşılmayıp, haramlığı devam eder. Şek, şüphe etmek, iki
haberin birbirlerine ters düşmesi gibidir. Aslı haram olan şeyde şek olunursa,
mesela, Müslümanların ve Mecusilerin karışık bulundukları bir şehirde kesilmiş
görülen hayvan, Müslümanın kestiği bilinmedikçe helal olmaz. Zira, hayvanın
haram yoldan ölmesi asıldır. İslamiyete uygun kesilmiş olduğu ise şüphelidir.
Şehirde Müslümanlar çok ise, helal kabul edilir.”