İbadet etmeden cenneti istemek
11/12/2024 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir kimse, ibadet etmeden, günahlardan sakınmadan, dua ederek cennete gidebilir mi?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı
Gazâlî hazretleri, bir talebesine hitaben buyuruyor ki:
“Peygamberimiz Muhammed aleyhisselam bak ne
buyuruyor: (Ahırette hesaba çekilmeden önce, dünyada iken hesabınızı
görünüz ve tartılmadan önce, kendinizi tartınız!) Hazret-i Ali buyurdu
ki: ‘Uğraşmadan, çalışmadan cennete kavuşacağını zanneden kimse, hayale
kapılıyor. Çalışarak kavuşacağım diyenin de kendini yorması, ibadet
meşakkatlerini yüklenmesi lazımdır.’ Hazret-i Ali'nin talebesinden Hasen-i
Basri hazretleri diyor ki: ‘İbadet etmeden Allahü teâlâdan cennet istemek,
büyük günahtır.’ Büyüklerden biri buyuruyor ki: ‘İlmi faydalı olan kimse,
ibadeti bırakmaz, ibadetin sevabını düşünmeyi bırakır.’ Peygamber
Efendimiz buyurdu ki: (Akıl sahibi, nefsini ezip, ahırette lazım
olan şeyler için çalışır. Ahmak, aptal olan da nefsinin arzuları peşinde koşup,
cennete götürmesi için de, Allaha dua eder.)”
Sual: İnsanlara insan oldukları için diri iken saygı
gösterildiği gibi, öldüğünde cenazelerinde de saygılı olmak gerekir mi?
Cevap: Bir gün Peygamber
efendimizin önünden bir cenaze geçirildi. Resulluah efendimiz, tazim, hürmet
için ayağa kalktılar. Eshab-ı kiram;
-Ya Resulallah, bu cenaze yahudi cenazesidir
deyince, Peygamber efendimiz;
-Nefis değil midir? yani insan değil midir
cevabını verdiler.
Sual: Bir cenaze görüldüğü zaman, ayağa kalkıp, cenaze
geçinceye kadar öylece durup beklemek uygun mudur?
Cevap: Bu konuda Halebî
kitabında deniyor ki:
“Önünden cenaze geçen kimse, cenaze için ayağa kalkıp
dikili durmamalıdır. Cenazeyi taşımak ve arkasından yürümek için kalkmalıdır.
Resulullah efendimizin cenaze görünce kalktığı, geçtikten sonra oturduğu ve siz
de böyle yapın diye emir buyurduğu bildirildi ise de, bu emir nesih edildi.
Yani bir zaman sonra, bu emrini değişdirdi.” Merâk-ıl-felâh ve Dürr-ül-Muhtârda
da cenazeyi görenin saygı duruşu olarak ayağa kalkmasının caiz olmadığı
yazılıdır.
Sual: Hanefi mezhebinde olan bir müslüman, ayağına
giydiği mestlerin üstü ile beraber altını da mesih edecek midir?
Cevap: Hanefi mezhebinde mesih, mestlerin yukarıdaki
yüzlerine yapılır, mestlerin taban altına mesih yapılmaz.