Başı açık namaz kılmak
14/10/2018 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Başı kapalı kılmanın ehemmiyetini düşünmeyerek, başı açık
namaz kılmak mekruhtur.
Sual: Erkeklerin namaz kılarken, başlarını, kollarını ve
ayaklarını da örtmesi gerekir mi, örtmezse ne olur?
Cevap: Bu konuda Halebîde buyuruluyor ki:
“Secdeye yatarken, kamis, yani entariyi ve pantolon
paçalarını yukarı çekmek mekruhtur ve bunları yukarı çekip, kıvırıp da, namaza
durmak mekruhtur. Kolları, bacakları, etekleri sığalı, kıvrık, kısa namaz
kılmak da mekruhtur.”
Tembellikle veya başı kapalı kılmanın ehemmiyetini
düşünmeyerek, başı açık namaz kılmak mekruhtur. Namaza ehemmiyet vermemek ise
küfürdür. Kendini aciz, zavallı göstermek, Allahü teâlâdan korktuğu için başını
örtmemek mekruh olmaz. Yani, Allahü teâlânın korkusundan rengi sararıp, vücudu
titreyip, kendini ve her şeyi unutan kimse, başını örtmezse, mekruh olmaz.
Fakat, bunların da örtmesi, daha iyi olur. Çünkü, başı açmak; (Namazda
ziynetli elbisenizi alınız, örtünüz!) âyet-i kerimesine uymamak olur.
Başına beyaz sarık sarmak müstehabdır. Resûlullah efendimizin siyah sarık da
sardığı Ma'rifetnâmede yazılıdır. Sarığının ucunu iki küreği arasına, iki karış
uzatırdı.
***
Sual: Erkekler namazda secdeyi nasıl yapar ve ayakta,
rükuda ayakların durumu ne şekilde olmalıdır?
Cevap: Erkekler, kolları ve uylukları, karından
ayrı bulundurur. Elleri ve dizleri yere koymak sünnettir. Topukları kıyamda,
birbirinden dört parmak eni kadar uzak, rükuda, kavmede ve secdede bitişik
tutmak sünnettir. Halebî-i kebîrde ve Dürr-ül-muhtârda deniyor ki:
“Rükuda sünnetlerden birisi de, topuk kemiklerini birbirine
bitiştirmektir.” Bunun için, rükuya eğilirken, sol ayağın topuğu, sağ ayak
yanına getirilir. Secdeden kıyama kalkarken açılır.
***
Sual: Kendisinin veya başkasının kâfir olmasını isteyen
bir kimsenin, imanı gider mi?
Cevap: Kâfir olmayı isteyen bir kimse, buna,
kâfir olmaya niyet ettiği anda, imanı gider, kâfir olur. Başkasının kâfir
olmasını isteyen kimse, küfrü beğendiği için istiyorsa, kâfir olur. Kötü, zalim
olduğundan, zulmünün cezasını Cehennem ateşinde çekmesi için istiyorsa, kâfir
olmaz. Küfre sebep olduklarını bilerek ve arzusu ile küfür kelimelerini
söyleyen kâfir olur. Bilmeyerek söylüyorsa, âlimlerin çoğuna göre yine kâfir
olur. Küfre sebep olmayan kelime söylemek isterken, şaşırarak, küfre sebep
olanı söylerse kâfir olmaz.