Dinimizde kumar kesin olarak haramdır!..
22/03/2020 Pazar Köşe yazarı V.T
"Şeytan, hamr ile ve kumarla aranıza düşmanlık ve kin sokmak
ister."
Cemâlüddîn Yûsuf Merdâvî hazretleri Hanbelî fıkıh alimidir. 700 (m.
1301)’de Şam’da doğdu. Zamanın büyük âlimlerinden hadis, fıkıh, usul dersleri
aldı. Tahsilini tamamladıktan sonra Câmiu'I-Muzafferî'de ders okuttu ve fetva
verdi. Sonra Şam Hanbelî kadısı (Kâdılkudât) oldu. 769 (m.1367)’de vefat etti.
Bir dersinde şunları anlattı:
Kumar kesin olarak haramdır. Âyet-i kerimelerde buyuruldu ki: (Ey
inananlar, hamr [alkollü içki], kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi
pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz.) [Maide 90] (Şeytan, hamr
ile ve kumarla aranıza düşmanlık ve kin sokmak ister. Sizi, Allah’ı zikirden ve
namazdan alıkoymak ister. Siz [zararları bilinirken] bunlardan hâlâ sakınmaz
mısınız?) [Maide 91] İkinci âyet-i kerimede, içki ve kumarın zararlarından
sadece ikisi bildiriliyor. (Şeytan, bunlarla aranıza düşmanlık ve kin sokmak,
Allah’ı zikirden ve namazdan alıkoymak ister) deniyor. Resulullah
"sallallahü aleyhi ve sellem" içkiyi, kumarı ve çalgıyı yasakladı.
Bir şeyin kumar olabilmesi için bahse giren iki veya daha fazla kişinin
zarar veya kâr etme ihtimalinin bulunması şarttır. Mesela (Sen kazanırsan ben
sana vereceğim, ben kazanırsam sen bana vereceksin) şeklinde bahse girmek kumar
olur. (Sen kazansan da, ben kazansam da ben vereceğim veya sen vereceksin)
şeklinde olursa kumar olmaz. Yahut, biri, iştirakçilerden para almadan
(Hanginiz kazanırsa ona para veya araba vereceğim) dese kumar olmaz. Kazanma
olmadan, (Kura çekeceğim. Kim kurada çıkarsa ona vereceğim) demek de kumar
olmaz. Mubah olan herhangi bir şey ile yarışmak caizdir. Yarışan iki kimseden
yalnız birinin, (Beni geçersen, sana şunu vereceğim. Ben geçersem, senden bir
şey istemem) demesi veya yarışmaya karışmayan birinin, (İkinizden kazanana şunu
vereceğim. Kazanmayan bir şey vermeyecek) demesi caizdir. (Kazanamayan,
kazanana şunu verecek) denirse, kumar olur. Kumarcılardan her birinin malının
artmak ve azalmak ihtimali vardır. Eğer, üçüncü bir kimse, ikisinin atlarını
geçmesi şüpheli olan bir at ile yarışa katılıp, (Sizi geçersem, ikinizden de
alırım. Siz beni geçerseniz, size bir şey vermem, hanginiz ötekini geçerse,
ondan alır) demesi de caiz olur.