Hatmi, bir kişinin okuması lazımdır
28/01/2020 Salı Köşe yazarı V.T
Bir hatmi, yalnız bir kişinin okuması ve sevâbını, bunun bağışlaması
lâzımdır.
Nûreddîn Alî el-Urî hazretleri kıraat âlîmidir. İbnü'l-Kâsıh adıyla meşhur
oldu. 716'da (m. 1316) Bağdat'ta doğdu. Zamanın meşhur kıraat
âlimlerinin derslerine devam ederek aşereyi tahsil etti ve icazet
aldı. Çok talebe yetiştirdi. 801'de (m. 1399) vefat etti.
Bu mübarek zat, bir dersinde şunları anlattı:
Kur’ân-ı kerîmin her âyetini okumaya ayrı sevâplar vardır. Kur’ân-ı kerîmin
hepsini hatmedene verilen sevap daha çoktur. Namaz kılmak, oruç tutmak ve
Kur’ân-ı kerîm okumak ve zikretmek, yalnız bedenle yapılan ibâdet oldukları
için bunları herkesin kendisi yapması lâzımdır. Başkasını vekîl edip yaptırmak
câiz değildir. Bunun için Kur’ân-ı kerîmi Fâtihadan başlayıp Fil sûresine
veya İhlâs sûresine kadar okuyup, sonra olan birkaç sûreyi başkasına emredip
okutsa, o da birinciye vekîl olarak kalan sûreleri okursa, Kur’ân-ı kerîmi
başından beri okumuş olan, hatim okumuş olmaz. Bunlardan birisini dinleyen
kimseler, hatim dinlemiş olmazlar. Hiçbiri hatim sevâbına kavuşamazlar. Okumuş
olanlar, sevâbını, meyyitlerin rûhlarına ayrı ayrı hediye etseler veyâ birisi,
hepsi için hediye etse, yani hatim duâsı yapsa, okuyanlar da (Âmin)
deseler, âyetlerin sevaplarının toplamı, meyyitlere de verilir. Fakat hatim
için vadolunan sevâba kavuşamazlar.
Bir hatmi, yalnız bir kişinin okuması ve sevâbını, bunun bağışlaması
lâzımdır. Meyyit için, çeşitli kimselerin sessiz olarak çeşitli cüzler okuyup,
Kur’ân-ı kerîmi hatmetmeleri ve her birinin okuduğunun sevâbını ölünün rûhuna
göndermeleri veyâ birinin hepsi için hediye etmesi, yani hatim duâsını
yapması, okuyanların da (Âmin) demeleri câiz olur ve çok faydalı olur. Fakat bu
sûretle hatim sevâbı hâsıl olmaz. Hatmi bir kişinin okuması veya bir kişi,
evvelce okumuş olduğu hatmin sevâbını hediye etmesi lazımdır. Secde âyetini
okumak da böyledir. Birkaç kişiden her biri, secde âyetinden birer kelime
okusalar, bunu işitenlere tilâvet secdesi yapmak lâzım olmaz. Çünkü secde
âyetini bir kişi okuyunca, bunu işitenlerin secde yapması vâcib olur.
Çeşitli kimselerin okudukları kelimeler toplanarak, bir kişi bütün âyeti
okumuş gibi yapılamaz. Çünki, Kur’ân-ı kerîm okumak için, kimse başkası yerine
vekil yapılamaz.