Müslümanların birbiriyle savaşması
Müslümanların birbiriyle savaşması
Sual: (Bir mümini kasten öldürenin cezası, içinde temelli
kalacağı Cehennemdir) âyeti ile (Bize [Müslümana] silah
çeken bizden değildir) hadisine göre de, Hazret-i Ali ile savaşan
bütün Eshab kâfir değil midir? Bunun gibi, (Ankara Savaşı’nda, Osmanlı sultanı
Yıldırım Bayezid’in askerlerini öldüren Timur ve askerleri kâfirdir) diyenler
oluyor. Timur han Müslüman değil miydi? Eshab-ı kiramın tamamı cennetlik
olduğuna göre, savaşanlara kâfir demek yanlış değil mi?
CEVAP
Böyle söyleyenler İbni Sebecilerdir. Onlara itibar edilmez.
Önce âyet-i kerimenin, sonra hadis-i şerifin İslam âlimleri tarafından nasıl
açıklandığına bakalım:
Adam öldürmek, zina etmek ve şarap içmek, birer büyük günahtır, fakat günaha
kâfirlik denmez. Çünkü Ehl-i sünnet itikadında, amel imandan bir parça
değildir, yani günah işleyene kâfir denmez. Bir hadis-i şerif:
(Cebrail aleyhisselam, “Allah’a şirk koşmadan ölen Cennete girecektir” dedi.
Ben “hırsızlık yapsa, zina etse de mi?” dedim “Evet” dedi. Üç kere sordum, yine
“Evet şarap içse de” dedi.)[Buhârî, Müslim, Tirmizî, İhya]
Ebü-d-derda hazretleri, (Ya Resulallah, zina ve hırsızlık eden de, şefaate
kavuşacak mıdır?) diye sual edince, cevabında, (Evet, zina ve hırsızlık
edene de şefaat edeceğim) buyurdu. İmanla ölen herkes, er geç Cennete
girer. (İhya)
Bir Müslümanı, sırf Müslüman olduğu için öldürmek küfürdür. Yoksa alacak davası
yüzünden veya parasını almak gibi dünyalık başka bir sebeple öldürmek küfür
olmaz. Hiçbir günah küfür yani kâfirlik değildir. Müslüman olduğu için bile
öldürülse, pişman olunca, yine Allah bütün günahları affeder. En azılı kâfiri
bile affeder, hattâ bütün günahlarını sevaba çevirir. Kâfirliği de, şirki de
affeder, yeter ki tevbe ederek ölsün. Tevbe edince, anadan doğduğu günkü gibi
temiz Müslüman olur. (Şirki affetmez) demek, (Kâfir
olarak müşrik olarak öleni affetmez) demektir. Yani kâfirler âhirette
affa uğramayacaktır. (Feraid)
(Bize silah çeken bizden değildir) demek, (Müslümana Müslüman
olduğu için silah çekip, onu öldürmek küfür olur. Fakat başka bir sebeple
Müslümanla dövüşmek, savaşmak küfür değildir. Eshab-ı kiram arasında savaşlar
ve Timur Han’ın, kendisi gibi Müslüman sultanlarla savaşması böyledir. İki
tarafa da kâfir denmez. Çünkü Hucurat sûresinin, (Müminlerden iki fırka
birbiriyle savaşırsa, aralarını bulun) mealindeki 9. âyet-i kerimede,
savaşan iki tarafa da mümin denmekte ve devamındaki, (Müminler, elbette
kardeştir. Kardeşlerinizin arasını bulun!) mealindeki onuncu âyeti,
her iki tarafın mümin olduklarını açıkça bildirmektedir. Nisa sûresinin, (Allah,
şirki elbette affetmez, şirkten [imansızlıktan] başka
günahlardan dilediklerini affeder) malindeki 48. âyeti hangi günah
olursa olsun, küfür olmadığını, affedilebileceğini göstermektedir Bir başka
âyet-i kerime meali:
(De ki, ey çok günah işleyerek haddi aşan kullarım, Allah’ın
rahmetinden [bizi affetmez diye] ümidinizi kesmeyin! Çünkü
Allah, bütün günahları hiç şüphesiz affeder. Elbette O, sonsuz
mağfiret ve nihayetsiz merhamet sahibidir.) [Zümer 53]
İki Müslümanın savaşması elbette çok kötü bir şey ki, Resulullah efendimiz,
Müslümanların birbirleriyle savaşmaması için dua etmiştir. Bir hadis-i şerif:
(Rabbimden, ümmetimin umumi bir kıtlıkla ve suda boğularak helâk olmamasını
diledim, kabul etti. Ümmetimin birbirleriyle savaşmamalarını da talep ettim,
ama bunu kabul etmedi.) [Müslim]
Görüldüğü gibi Müslümanların birbirleriyle savaşmaları Allahü teâlânın bir
takdiri olup, farklı ictihaddan meydana gelen bir husustur. Farklı ictihad
günah değildir. (Redd-i Revafıd)