Namazda genel olarak işlenen mekruhlar nelerdir?
Namazın mekruhları
CEVAP
Mekruh; kerih, çirkin, beğenilmeyen iş demektir.Namazda müekked sünneti ve
vacibi terk etmek, tahrimen mekruh, müekked olmayan sünneti terk, tenzihen
mekruh olur. Mekruh olarak kılınan namaz sahih olursa da, sevabı çok az olur.
Daha çok işlenen mekruhlardan bazıları şunlardır:
1- Namazda tadil-i erkanı terk etmek.
2- Başı döndürüp bakmak.
3- Secdede iki kolu yere döşemek. [Kadınlar döşer.]
4- Başı bir tarafa eğmek.
5- Esnerken ağzı kapatmamak.
6- Özürsüz gözleri yummak.
7- Öndeki safta boş yer varken, geri safta kılmak.
8- Üzerinde canlı resmi bulunan elbise ile namaz kılmak.
9- Canlı resmi asılı odada namaz kılmak.
10- İş elbisesi ile ve büyüklerin yanına çıkamayacak elbise ile
veya kötü kokulu çorap ile kılmak.
11- Abdest sıkıştırırken kılmak.
12- Tekbir alırken ve teşehhüdde otururken parmakları açık veya
kapalı tutmak. [Kendi haline bırakılır. Secdede parmaklar kapalı, rükuda ise
açık tutulur.]
13- Secdeye inerken pantolonunu yukarı çekmek.
14- Başı açık kılmak. [Mekke’de, ihramlı iken, namaz baş açık
kılınır.]
15- Namazda ağırlığı, bir ayağa çok, diğerine az vermek.
16- İmam namaza durunca, sabahın sünnetini caminin girişinde veya
direk arkasında kılmayıp, saf arasında veya başka yerde kılmak. [İmam namaza az
sonra duracaksa, öğle, ikindi ve yatsının sünnetlerine durulmaz, hemen imama
uyulur.]
17- İmam, açıktan yani sesli okurken Sübhanekeyi okumak.
18- Secdeye veya rükuya, imamdan önce başını koymak veya kaldırmak.
19- Çıplak ayakla namaz kılmak. [Şafii’de çıplak ayakla kılınır.]
20- Kolu sığalı veya kısa kollu gömlekle namaz kılmak.
21- Sağa-sola eğilmek, sallanmak.
22- Secdede burnu yere değmemek.
23- Secdede bir ayağı kaldırmak. [İki ayak kalkarsa, bazı âlimlere
göre namaz bozulur.]
24- Kıyamda okuduğunu rükuda, rükuda okuduğunu kıyamda tamamlamak.
25- Bir rükünde iki defa bir yeri kaşımak. [Bir rükünde, üç defa
ayrı kaşımak bozar.]
26- Namazda 4-5 kişi duyacak kadar yüksek sesli okumak. [Kendi
işitmeyecek kadar sessiz okunursa namaz sahih olmaz.]
27- İkinci rekâtta, birincide okuduğu âyeti tekrar okumak veya
ondan evvelki bir âyeti okumak. [Unutarak okumak mekruh olmaz.] İkinci rekâtta
birinciden üç âyet uzun okumak.
28- Özürsüz teşehhüdde, sünnete uygun oturmamak. Kıyamda sünnete
uygun olarak ayakları dört parmak kadar açmamak. [Şafii’de bir karış kadar
açmak sünnettir.]
29- Özürsüz bir şeye dayanıp kalkmak.
30- Farzdan sonra hemen son sünnete kalkmamak. Yahut konuşmak veya
bir şey okumak.
31- Namaz kılanın önünden geçmek veya önünden geçilebilecek yere
namaza durmak.
32- Namazın sünnetlerinden birini terk etmek. Sünnet iki kısımdır:
Birincisi Sünen-i hüda. Bunlar, müekked sünnetlerdir.
İkincisi Sünen-i zevaid. Bunlar, müekked olmayan sünnetlerdir.
Namazda müekked sünneti ve vacibi terk etmek, tahrimen mekruh olur. Müekked
olmayan sünneti terk, tenzihen mekruh olur. Müstehabı terk, mekruh olmaz.
Tenzihi mekruh helale, tahrimi mekruh harama yakındır. Mekruh olarak kılınan
namaz sahih ise de, sevabı çok az olur. (İmad-ül-islam)
Başı, kolları ve ayakları açık kılmak
Sual: Erkeklerin, baş, kol ve ayakları açık olarak namaz kılmaları
mekruh mu?
CEVAP
Evet mekruhtur. Mekruh olan namaz sahih ise de, sevabı olmaz. Bir
erkek, namazda başı örtmeye önem vermediği için açık kılarsa, mekruh olur.
Namaza önem vermediği için açarsa, kâfir olur. Kendini Allahü teâlâya karşı,
küçük göstermek için, başı açık kılmak zarar vermez ise de, yine örtmek
efdaldir. Harareti teskin ve rahatlık için açmak da mekruhtur. (Redd-ül-muhtar)
Önemli kimselerin huzuruna çıkan kimsenin şık, temiz elbise giymesi gerekir.
Allahü teâlânın huzuruna durulduğu zaman buna daha çok dikkat etmeli, büyüklerin
karşısına çıkılamayan elbise ile namaz kılmamalıdır! Kur'an-ı kerimde (Her
namaz kılarken, süslü [temiz, sevilen] elbiselerinizi giyiniz) buyuruluyor.
(Araf 31)
Peygamber efendimiz başı açık kılmazdı. Sarıkla kılmanın önemini bildirerek
buyuruyor ki:
(Sarıkla kılınan namaz, sarıksız kılınan yetmiş rekat namazdan efdaldir.) [Ebu
Nuaym]
Namazda başı hiç olmazsa, herhangi bir renkte olan takke ile örtmelidir!
(Nimet-i İslam)da namazın mekruhlarının onbeşincisinin dipnotunda (Başı
açık namaz kılmak mekruhtur) buyuruluyor. 57.sinde de mekruh olduğu yine
bildiriliyor. Namazın mekruhlarının onbirincisinde ise, kolları açık namaz
kılmanın mekruh olduğu bildiriliyor.
Namaz kılarken düşen başlığı tek el ile alıp giyerek başı örtülü kılması o
haliyle kılmasından daha iyidir. (Gurer ve Dürer)
İbni Abidin hazretleri, namazın mekruhları sonunda buyuruyor ki:
Namazı, nalın veya mest ile kılmak, çıplak ayakla kılmaktan efdaldir. Böylece,
Yahudilere uyulmamış olur. Hadis-i şerifte, (Yahudilere benzememek için
namazları, nalın [bir cins ayakkabı] ile kılın) buyuruldu.
Resulullah ve Eshab-ı kiram, sokakta giydikleri nalın ile kılarlardı. Nalınları
temiz idi ve Mescid-i Nebi kum döşeli idi. Kirli nalınla girilmezdi. (Redd-ül-muhtar)
Ayakları herhangi bir şey ile örterek namaz kılmayı bildiren üç hadis-i şerif
meali de şöyledir:
(Yahudiler, namaz kılarken nalın veya mest ile ayaklarını örtmezler. Siz
onlara muhalefet edin, nalın veya mest giyinin!) [Müslim, Ebu Davud,
Hakim, Taberani]
(Müşriklere muhalefet edin, namaz kılarken mestlerinizi giyin.) [Hakim]
(Nalını olmayan, mestlerini giysin.) [Buhari, Müslim, Ebu Davud,
Tirmizi, İ. Ahmed]
Temiz olmayan mest, nalın vesaire ile mescide girilmezdi. Şimdi çorap giyerek
bu sünnet yerine getirilir.
Eshab-ı kiram kamis denilen ayağa kadar uzun olan gömlek ile, yani entari ile
namaz kıldıkları için ayakları örtülmüş olurdu. Ayaklar örtülü kılınan namazın
çok sevap olduğu Halebi, Berika ve Hadika kitaplarında
da yazılıdır.
Müslüman olmayanlar, kiliselerinde başı açık, ayağı çıplak tapınıyor, onlar
gibi, uygar ibadet etmeli diyerek, başı açık, ayağı çıplak kılmak, sandalyede
veya yükseğe secde etmek caiz değildir.
Kadınların ayaklarının açık olmasında iki kavil vardır. Birinci kavle göre
mekruh, ikinci kavle göre namaz bozulur. Kadınlar, ya çorapla veya ayaklara
kadar uzun etek veya entari giyerek namaz kılmalıdır! (M.Erbea)
Takkenin alnı kapatması
Sual: Secde ederken, kadınların başörtüsü, erkeklerin saçı veya
takkesi alınlarına gelse, mahzuru olur mu?
CEVAP
Evet, tenzihen mekruh olur. Alın, çıplak olarak secdeye değmelidir.
Sual: Namazda kıraati bitirmeden elleri aşağıya bırakmak uygun
mudur?
CEVAP
Uygun değildir, sünnete aykırıdır, kıraat bitene kadar ellerin bağlı kalması
sünnettir.
Sual: Parmakları birbirine geçirmek caiz mi?
CEVAP
Namazda tahrimen, hariçte tenzihen mekruhtur.
Sual: Mezarlıkta camiler var. Kabre karşı namaz kılınır mı?
CEVAP
Önünde perde, duvar gibi bir şey olmazsa, kabre karşı namaz kılmak
mekruhtur. (Marifetname)
Mescidin kıblesi ile kabir arasında, perde, duvar olursa veya kabir yanda ise,
namaz mekruh olmaz. (Hindiyye)
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kabre karşı namaz kılmayın!) [Nesai]
Sual: Çalgı aleti, tv, içki bulunan yere rahmet melekleri girer mi?
CEVAP
Kumar ve çalgı aleti, tv, canlı resmi, haç resmi, köpek, cünüp, içki ve sarhoş
bulunan yere rahmet melekleri girmez. Böyle yerlerde namaz kılmak mekruh olur
ve edilen dua da makbul değildir.
Sual: Kumar ve çalgı aleti, tv, canlı resmi, haç resmi, köpek,
cünüp, içki ve sarhoş bulunan yere rahmet melekleri girmezse, ne kaybımız olur?
CEVAP
Mekruh olarak kılınan namaz sahih olur. Yani o kimse, namaz borcundan
kurtulursa da, namaz kılmakla hasıl olacak büyük sevaba kavuşamaz. Eğer evde
odada meleklerin girmesine mani olan bir şey varsa, o kişi meleklerin yapacağı
bu duadan mahrum kalır. [Duanın Önemi maddesinde, Meleklerin
duasından mahrum kalmak kısmına bakınız.]
Sual: Yatak odasında namaz kılmadığımız için, odanın duvarlarına
ana-babamın ve diğer akrabalarımın resimlerini koydum. Bir mahzuru var mı?
CEVAP
İki mahzuru vardır. Birincisi, insan ve hayvan resmini, belden yukarı asmak
haramdır. Bitki ve cansızların resmini asmakta mahzur yoktur. İkincisi, canlı
resmi bulunan odaya rahmet melekleri girmez. Resimli gazete bile bulunsa
girmez. Gazeteyi okuduktan sonra kapalı bir yere koymalıdır! Kapalı olursa
girer.
Namaz kılınmayan yerlere, mesela banyoya, mutfağa, yatak odasına, çeşitli canlı
resimlerini, mesela ana babamızın resimlerini, bir evliyanın resimlerini veya
artist resimlerini koymanın günah olmadığını zannedenler var. Bir zaruret
olmadıkça, her türlü canlı resmini belden yukarı asmak haramdır. Her türlü
resmi albümde saklamalıdır.
Ana babamızın veya bir evliyanın da olsa, resmini duvara asmak haramdır.
Resmini duvara astığımız evliya, bu hareketimizden dolayı bizi sevmez. Aksine
günah işlediğimiz için üzülür.
Sual: Müzik dinlediğimiz televizyon veya radyo bulunun odada namaz
kılmak mekruh mu?
CEVAP
İçki, kumar, çalgı aletleri bulunan mahalde namaz kılmanın mekruh olduğu ve
buraya rahmet meleklerinin girmeyeceği ve burada yapılan duanın kabul
olmayacağı (Tergib-üs-salât)da ve (Nisabül-ahbâr)da
yazılıdır. Çalgı da dinlenen ve bakması haram olan resimlerine de bakılan
şeyler, çalgı aleti gibidir. Televizyon kapalı da olsa orada namaz kılmak
mekruh olur. Bir evde bağlama bulunsa çalınmasa bile o odada namaz kılmak
mekruh olur. İçki içilmese bile, içki bulunan odada namaz kılmak mekruh olur.
Duvardaki resme tapılmasa bile, canlı resmi bulunan evde namaz kılmak mekruh
olur. Bilgisayarda günah işleniyorsa o da dahildir, müzik çalınıyorsa o da
dahildir.
Sual: Bir odada namaz kılarken o odada herhangi büyüklükte ve
herhangi içerikte bir veya daha fazla resim bulunması caiz mi?
CEVAP
Resim, namaz kılanın ayağı altında, oturduğu yerde veya secde ettiği yerde
olmazsa, böyle resimli battaniye, seccade üzerinde namaz kılmak mekruh olmaz.
Resim, yerlerde bulunduğu için ona hakaret edilmiş olur. Fakat secde edilen yerde
ise, yahut basılan ve oturulan yerde ise sanki insan vücudunda bulunmuş
gibidir. Namaz mekruh olur. Onun için üzerinde resim bulunan elbise ile namaz
kılmamalıdır! Canlı resimleri göbekten yukarıda bulunursa, orada namaz kılmak
mekruh olur. Canlı resmi, basılan, oturulan yerde ise mekruh olmaz. Namaz
kılanın arkasında göbekten yukarıda olursa tenzihen mekruh olur.
İnsan ve hayvan resmini, belden yukarı asmak haramdır. Bitki ve cansızların
resmini asmakta mahzur yoktur. Canlı resmi bulunan odaya rahmet melekleri
girmez. Resimli gazete bile bulunsa girmez. Gazeteyi okuduktan sonra kapalı bir
yere koymalıdır! Namaz kılanın başında, önünde, sağ ve sol hizasında, duvara
çizilmiş veya beze, kağıda yapılarak asılmış veya konmuş ise, mekruhtur.
Sual: Bir odada namaz kılarken o odada bulunan resimleri ters
çevirmek veya üstünü örtmek, namazın mekruh olmaması için çözüm olur mu?
CEVAP
Evet. Ters çevrilirse veya üstü örtülürse mekruh olmaz.
Sual: Namazda gözleriyle başka yerlere bakmak mekruh mu?
CEVAP
Evet, tenzihen mekruh olur.
Sual: İdrar sıkıştırırken namaz kılmak uygun mu?
CEVAP
Mekruh olur. Selam verip namazdan çıkmalı, abdest alıp yeniden kılmak gerekir.
Sual: Abdesti sıkışık iken, yel sıkıştırırken, idrar sıkıştırırken
namaz kılmak mekruh olur deniyor. Bu sıkışıklığın ölçüsü nedir? Mesela gaz
sıkıştırıyor, bir süre sonra geçiyor, o zaman namaz kılsam mekruh olur mu?
CEVAP
Mekruh olmaz. Gelip geçen sıkışıklık mekruh etmez. Abdest sıkışıklığının, idrar
sıkışıklığının ve yel sıkışıklığının ölçüsü şudur:
Namaza durunca hatırına sıkışıklık gelmezse, huzura mani olmazsa, namaz mekruh
olmaz. Hep hatırımızda, namazı kılar kılmaz hemen tuvalete gitme ihtiyacı
hissediyorsak, o zaman namaz mekruh olur.
Sual: Şafii mezhebinde de takkesiz namaz kılmak mekruh mu?
CEVAP
Evet mekruhtur.
Sual: Aynanın önünde namaz kılmak günah mıdır?
CEVAP
Eğer bakınca aynada şeklimiz görülüyorsa, dikkati çektiği için namaz mekruh
olur. Ayna üstüne bir şey asmalı, suretimiz görülmemelidir.
Sual: Namaz kılana anahtar nerede dense, o da parmakla gösterebilir
mi?
CEVAP
Parmakla göstermesi mekruhtur. Fakat ona uyabilmek için farz kılıyorsan
parmağını kaldır dese, yahut kaç rekat kıldın dese o da parmağı ile iki üç diye
gösterse mekruh olmaz.
Sual: Bazı kimseler, nafile bir namaz olan tesbih namazını cemaatle
kılıyorlar. Nafile namazları cemaatle kılmanın mekruh olduğunu söyleyince, (Biz
önce tesbih namazı kılmayı adıyoruz. Adayınca tesbih namazını kılmak vacip
oluyor. Vacibi de cemaatle kılıyoruz. Bazen de, cemaatle namaza duruyoruz.
Sonra da bozuyoruz. Tekrar kılması vacip olacağı için cemaatle kılıyoruz)
dediler. Böyle vacip yaparak cemaatle kılmak caiz mi?
CEVAP
Tesbih namazı, nafile olduğu için cemaatle kılınmaz. Dürerde
deniyor ki:
Ramazanın dışında, vitir de cemaat ile kılınmaz. Bu husus icma ile
sabittir. Ramazanda teravihten başka, cemaat ile nafile kılınmaz. Ancak
çağrılmadan gelen bir kişi, birine iktida eder veya iki kişi, bir kişiye
uyarsa, mekruh olmaz. 3 kişide ihtilaf vardır. 4 kişi olursa, ittifakla mekruh
olur. Bir defa vacip de olsa cemaatle kılınmaz. Vitir vacip olduğu halde,
Ramazan haricinde cemaatle kılınmaz. Tesbih namazı nasıl cemaatle kılınabilir?
Sual: Namazda bir sure atlayarak okumak mekruh mu? Aradaki sure
uzun olsa yine mekruh olur mu? Mesela (Vettini)yi, sonra (İnna enzelna)yı
okumak mekruh mudur?
CEVAP
Her namazda, ikinci rekatta birinci rekatta okuduğundan üç âyet uzun okumak
mekruhtur. İkinci rekatta, birinci rekatta okuduğundan sonraki bir kısa sureyi
atlayarak daha sonrakini okumak da mekruhtur.
Buna göre, (Eraeytellezi)yi birinci rekatta okuyan kimsenin, ikinci
rekatta (Kulya)yı okuması mekruh olur. Çünkü bir küçük sure
olan (İnna ateyna) atlanmıştır. (Vettini)den
sonra (İnna enzelna)yı okumak mekruh değildir. Çünkü bu iki sure
arasında uzun bir sure olan (İkra) diye başlayan sure
bulunmaktadır.
Sual: Yeşil ağaca doğru namaz kılmak gibi, ormanda ağaçları sütre
edip namaz kılmak da mekruh mu?
CEVAP
Yeşil ağaca karşı kılmayı kastederek namaz kılmak mekruhtur. Başka niyetle,
mesela sütre için kılmak mekruh değildir.
Sual: Namazda çocuk bir resmi karşıma koydu. Mekruh oldu mu?
CEVAP
Hayır.
Sual: Önümdeki cemaatten birinin gömleğinde resim var idi. Namazım
mekruh oldu mu?
CEVAP
Hayır.
Sual: Bir erkek, dirsek ile bileği arasının dörtte birini açarak
namaz kılsa, mekruh olur mu?
CEVAP
Evet. Bir uzvun dörtte biri tamamı hükmündedir. Dirseğe kadar açılmasının
mekruh oluşunda âlimlerin ittifakı vardır. Ama dörtte birinin açılmasında
ittifak yoktur.
Sual: Namaz kılarken, bir yazıya bakıp ne olduğu veya saate bakıp
kaç olduğu anlaşılınca, namaz mekruh olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Vitir vacip namazını kılarken 3. rekatta zammı sure olarak
2.rekatta okunan zammı surenin devamı olmayıp bir veya iki sure öncesi okunursa
ne olur veya 3. rekat müstakil olarak kabul edilip bir önceki okunana bakılmaz
mı?
CEVAP
Üçüncü rekat müstakil değildir. İkinci rekatta okunandan sonrakini veya daha
aşağıdakilerini okumak gerekir. Kasten öncekileri okunursa mekruh olur,
unutularak okunursa mekruh olmaz.
Sual: Namaz kılarken secde yerine iki metre uzakta kuş resmi olsa
mekruh olur mu?
CEVAP
Genelde kuş resimleri net olmuyor, bunun için mekruh olmaz.
Sual: (Canlı resmi insanın başında ise mekruh olur) ifadesindeki
baş neresidir?
CEVAP
Tavandır.
Sual: (Secde edilmeyen yerlerinde resim bulunan seccadede namaz
kılmak caizdir, fakat resim, ayak basılan veya oturulan yerde ise mekruh olur)
ifadesinden kasıt nedir?.
CEVAP
Oturunca, basınca resim bedeninde sayılır. Oturulan, basılan yer de, secde
edilen yer olur.
Sual: Vitirde sıra ile Felak, Nas, Fil suresini okumak mekruh mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Namaz kılarken, ağırlığı bir ayak üzerine vermek caiz mi?
CEVAP
Mekruhtur.
Sual: Kazaların kılındığını göstermek caiz mi?
CEVAP
Mekruh ise de, bu zamanda belli olması hiç mahzur teşkil etmez. Herkesin
kazasının olmadığı zamanlarda uygun değildi.
Sual: Maliki’de namazda Euzü okumak mekruh yazıyor, Maliki’yi
taklit edenler ne yapacak, Euzüyü okuyacak mı?
CEVAP
Mezhep taklit edilirken sadece taklit ettiği mezhebin farzlarına uyar bir de
müfsitlerinden kaçar. Mekruhlarına riayet etmez. Yani Euzü okuyacağız. Çünkü
kendi mezhebimizden çıkmış olmuyoruz.
Sual: Herhangi bir sebeple namaz mekruh olursa bu namazı iade etmek
vacip mi?
CEVAP
İki türlü mekruh var: Bir sünneti terk etmekle meydana gelen mekruh, bunun
iadesi vacip değildir, vacibin terki ile meydana gelen mekruh var bunun iadesi
vaciptir. İadesi vacip olan namazın vakti çıktı ise kaza edilir. Mekruh vakitte
namaz kılınca bunun iadesi vacip olmaz.
Sual: Namaz kıldıktan sonra namazı mekruh yapacak bir resim gördüm.
Namaz mekruh olur mu?
CEVAP
Kasıtlı olmayınca mekruh olmaz.
Sual: Resmin namazı mekruh etmesi niyete bağlı değil mi? Biz zaten
Allah’ın huzuruna duruyoruz, kalbimiz bununla dolu, yani yine de mekruh olur
mu?
CEVAP
Burada niyetin rolü yok. Yani hiç kimse resme tapmaz. Bunu Allah biliyordu
elbette. Ama yine yasaklamış. Resme karşı durmayın diye. Hatta aynada kendi
görüntümüz olsa yine mekruh oluyor. Bazıları da Araplar pis olduğu için abdest
ve yıkanma emri getirilmiştir, bizim yıkanmaya ihtiyacımız yok diyorlar.
Halbuki dinimizde toprağa elimizi sürmekle de cünüplükten kurtuluyoruz. Demek
ki esas mesele temizlik değil emre uymaktır. Bu resim işi de öyle tapmakla
falan ilgisi yok, resme karşı kılma denmiş bize düşen de emre uymak
Sual: Paltoyla namaz kılarken paltonun eteklerinin secdede dizlerin
altında kalması mekruh mudur?
CEVAP
Mekruh değildir.
Sual: Maliki mezhebini taklit ediyorum. Secdede ellerimin üstüne
secde ediyorum. Bir sakıncası var mı?
CEVAP
Hanefi’de mekruhtur. Diğer üç mezhepte sahih değildir. Bu bakımdan el üstüne
secde etmemeli.
Sual: Havalar soğuk olduğu için genelde eldiven takıyorum. Mescit
de bayağı soğuktu, dalgınlıkla eldivenleri çıkarmadan namaza durdum. Eldiven
ile namaz kılmak uygun mu?
CEVAP
Özürsüz eldivenle namaz kılmak mekruh olur. Soğuk olunca veya başka özür varsa
mekruh olmaz.
Sual: Âyet-el Kürsi'yi, tesbihleri ve duayı, Cuma namazında ve
normal vakitlerde de son sünnetten sonra mı yapmalı yoksa farzdan sonra mı
yapmalı, bir mecburiyet var mı?
CEVAP
Son sünnetten sonra yapma mecburiyeti vardır. Son sünnetten önce okunursa
mekruh olur.
Sual: Gömlek kolları uzun olduğu zaman kolları geri kıvırıyoruz,
fakat namaz kılarken düzeltiyoruz. Gömleğin kollarını içeri kıvırdığımız zaman
ne olur böyle namaz kılınır mı bir sakıncası var mı?
CEVAP
Gömleğin kolunu içine veya dışına bükmekte mahzur olmaz. Mahzurlu olanı,
sıyırıp etin görünmesidir. Et görünmüyorsa sıyrılmanın mahzuru olmaz.
Sual: Namazda Asrdan sonra Hümeze veya Kureyş, Kevserden sonra
Kâfirun veya Tebbet okunur mu?
CEVAP
Okuma sırası yukarıdan aşağıya doğrudur, ters okumak mekruh olur, kasten
olmayıp da unutarak ters okunursa mekruh olmaz. Bir de okuduğumuz sureden
sonraki sureyi atlayıp ondan sonrakini okumamız mekruh olur. En az iki sure
atlamamız gerekir. Yahut hiç atlamayıp sıra ile okunur. Bir de ikinci
okuduğumuz sure birinci sureden üç âyet miktarı fazla olmamalıdır, olursa namaz
mekruh olur. Şimdi buna göre, Asrdan sonra Hümeze okunmaz çünkü Hümeze 3
âyetten daha fazladır hepsi 9 âyet, Asr ise üç âyet. Kevserden sonra Kâfirun
suresi de okunmaz, çünkü Kâfirun suresi Kevser suresinden üç âyet uzundur.
Kevserden sonra Tebbet okunur çünkü üç âyet uzun değil iki âyet uzun.
Sual: Yurt dışında yaşıyoruz. Caminin bulunmadığı yerlerde mecbur
kalırsak, kilise, sinagog gibi yerlerde veya budist tapınağında da namaz
kılabilir miyiz?
CEVAP
İslamiyet’te namaz her yerde kılınır, illa cami olması gerekmez. Dağda, bağda,
ovada, bahçede, sokakta her yerde namaz kılınır. Kilisede bile kılınır. Fakat
kilisede resim falan olduğu için mecbur kalmadıkça kılmamalı, namaz mekruh
olur. Resim olmazsa kilisede de kılınır.
Sual: Teşehhüdde parmak kaldırmanın hükmü nedir?
CEVAP
Şafii’de sünnettir. Hanefi’de ise, sünnet, mekruh ve haram diyenler olduğu için
kaldırmamalıdır.
Sual: Bir hoca diyor ki, (Namazı başı açık kılmanın mekruh
olmasının sebebi fıkıh kitaplarına göre şudur: Padişahın karşısına bile başı
açık çıkmak edepsizliktir. Allah’ın huzurunda hiç başı açık durulur mu? Ama
artık günümüzde devlet başkanlarının huzuruna başı açık çıkılabildiğine göre,
namazdaki mekruhluk da kalkmalıdır) Gerçekten mekruhluğun sebebi bu zatın
söylediği gibi mi?
CEVAP
Din zamana göre değişmez. Başı kapatmak da söylenilen gerekçeye dayanmaz.
Peygamber efendimiz namaz kılmazken de başını kapatırdı. Padişahlar değişir
ama, padişahlar padişahı Allah değişmez.
Sual: İlk rekatta İhlas, ikinci rekatta unutup Kevseri okumak
mekruh mu?
CEVAP
Mekruh olmaz. Çünkü yanılmak özürdür.
Sual: Esnemeye mani olmalı mı?
CEVAP
Dudağı ısırarak mani olmalı. Namazda ise, esnemeye böyle mani olma imkanı var
iken, el ile kapatmak mekruhtur
Sual: Hanım yanında otururken, beyi namaza dursa mekruh mu?
CEVAP
Evet mekruh olur. Arada bir insan geçecek kadar boşluk olursa mekruh olmaz.
Sual: Arkası dönük mahrem kadına doğru, namaz kılmak mekruh mu?
CEVAP
Mekruh olmaz.
Sual: Celsede durmanın azami müddeti var mı?
CEVAP
Vardır. Rükünleri geciktirmek mekruhtur.
Sual: Yan yana iki odanın birinde resim var. Odaların kapısı
açıktır. Resimsiz odada namaz kılmak mekruhsuz caiz olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Namaz kılarken yanlışlık yapan, mesela dört yerine üç rekat
kılan bir arkadaşa namazdan sonra söylememek mekruh mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Kolçak takarak namaz kılmak mekruh olur mu?
CEVAP
Hayır.
Sual: Bazı camilerin kıble tarafındaki camlarda gece, ayna gibi
yansıma oluyor, huşumuz bozuluyor. Ayna önünde namaz gibi mekruh oluyor mu?
CEVAP
Evet mekruh olur. Bunun çaresine bakılmalıdır. Kıble duvarlarını süslemek,
huşuyu bozacak levhalar asmak da bu bakımdan mekruhtur. İşlenmiş süslü
seccadelerde bile namaz kılmak huşuya mani olacağı için mekruhtur. Mekruha önem
vermemek veya hafife almak tehlikelidir.
Sual: Cünüp veya hayzlı iken giyilen elbise ile namaz kılmakta bir
mahzur var mıdır?
CEVAP
Hayır, hiçbir mahzur yoktur.
Sual:(Yağlı kirli boyacı elbisesi ile namaz kılmak caizdir. Çünkü
ruhsatlardan istifade etmek gerekir) deniyor. Yanımızda temiz elbise varken de
böyle ruhsatlardan faydalanmak caiz mi?
CEVAP
Yağlı kirli iş elbisesi ile namaz kılmak mekruh olur. Burada ruhsatlık bir iş
yoktur. Değiştirmek için elbisesi yoksa veya uzakta olan elbisesini giymek için
gidince, namaz vakti çıkma tehlikesi varsa, kirli elbise ile namaz kılmak caiz
olur. Yanında temiz elbisesi olanın kirli elbise ile namaz kılması, mekruh
olur.
Sual: Namazda Fatihanın son kısmını veya ondan sonra okunan surenin
son kısmını rükuda bitirsek mahzuru olur mu?
CEVAP
Zamm-ı sureleri rükuda tamamlamak, dört mezhepte de mekruhtur. Fatihayı
tamamlamak ise, hanefide mekruhtur. Diğer üç mezhepte, namazı bozar.
Sual: Sünneti ayrı yerde, farzı ayrı yerde ve son sünneti ayrı
yerde kılmak daha fazla sevap mı olur?
CEVAP
Evet, farklı yerlerde kılmak müstehaptır. Namaz kılınan yer şahitlik edecektir.
Bunun için değişik yerlerde namaz kılmak daha sevaptır. Farz kıldığı yerden
biraz solda veya arkada kılmak daha iyidir. (Şir’a)
İmamın, farz kıldığı yerde, son sünneti kılması mekruhtur. Cemaatin kılması
mekruh değil ise de, başka yerde kılmaları müstehaptır. Son sünneti başka
yerde, hatta yolda kimseyle konuşmayacaksa evde kılmak daha iyidir. (İmdad)
Cami kalabalık olunca, farzdan sonra aynı yerde son sünneti kılmak zorunda
kalan, müstehap işlemek için yanındakini rahatsız ederek onu kendi yerine
çekip, kendisi onun yerine geçmemelidir.
<br
Safları doldurmak
Sual: Genelde bir saf cemaat oluyor. Birinci safın ortalarında bir iki
kişilik boşluklar oluyor. İmam ikaz ediyor. Herkes yan yana gelerek bu
boşlukları doldurmaya çalışıyor. Vakit kayboluyor, imam da namaza başlamış
oluyor. Tek başına duran olmuyor, herkesin yanında birkaç kişi oluyor. Arada
boşlukların kalması mekruh olur mu?
CEVAP
Tek başına duran yoksa mekruh olmaz. Müezzin veya başkaları, bir veya birkaç
kişiyle arkada dursalar da mekruh olmaz.
Akşam namazı hariç, imam boşlukları doldurun diye ikaz etmemeli; çünkü Hanefi
mezhebinde, sünnetle farz arasında konuşulmaz, hatta dua ve zikir bile
yapılmaz.
Sual: Namazda mazeretsiz gözleri yummak caiz midir?
CEVAP
Tenzihen mekruhtur. Zihni dağılmasın diye yummak mekruh olmaz.
Sual: Pis kokan çorapla veya pis kokan başka bir şey ile camiye
gidilirse, kul hakkı geçer mi?
CEVAP
Başkalarını herhangi bir şekilde rahatsız edince kul hakkı geçer. Pis kokulu
şeylerle camiye girilmemeli. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Sarımsak, soğan, pırasa ve turp gibi kötü kokan bir şey yiyen, kokusu
gitmeden mescidimize yaklaşmasın.) [Taberani]
Sual: Bazıları, Nimet-i İslam kitabında, pijama ve
gecelikle namaz kılmanın caiz olmadığı yazılı diyorlar. Doğru mudur?
CEVAP
Pijama ile kılmak mekruh değildir. Fakat yağlı, kirli iş elbisesi ile,
büyüklerin yanına çıkamayacak kıyafet ile, pis kokulu elbise ve çorap ile namaz
kılmak mekruhtur. Başka elbisesi yoksa, mekruh olmaz.
Nimet-i İslam kitabında, mekruhların 56. sında, (Kirli iş elbisesi ile
kılmak) dendikten sonra, dip notunda, (Gecelikler, mutat
elbise olmakla, o kılıkta namaz kılmakta kerahet yoktur) denilmektedir.
Görüldüğü gibi, Nimet-i İslam kitabına iftira edilmektedir.
Çalgı bulunan yerde
Sual: Çalgı aleti veya bilgisayar bulunan odada namaz kılmak caiz
midir?
CEVAP
Din kitaplarımızda deniyor ki:
Çalgı aleti bulunan odada namaz kılmak mekruh olur. (Tergib-üs-salat,
Nisab-ül-ahbar)
Çalgı da dinlenen ve bakması haram olan resimlere de bakılan cihazlar çalgı
aleti gibidir. (S. Ebediyye)
Şu halde, radyo, TV, bilgisayar, video gibi aletlerde çalgı çalınıyorsa veya
bakması haram olan resimler, görüntüler bulunuyorsa çalgı aleti gibidir. Orada
kılınan namaz mekruh olur.
Bu aletlerle hiç çalgı çalınmıyorsa veya bakması haram olan resimler
bulunmuyorsa, bu aletlerin bulunduğu odada namaz kılmak mekruh olmaz.
Sual: Halı üzerinde namaz kılmak mekruh mudur?
CEVAP
Hayır. Secdenin toprak üzerine yapılması evlâdır. Ancak soğuktan ve sıcaktan
korumak yahut elbiseyi tozdan korumak maksadıyla herhangi bir sergi
serilmesinde mahzur yoktur. Sırf toprağa secde etmemek için, sergi sermek
mekruh olur. İslâm âlimlerinin çoğuna göre, halı, pösteki gibi bir şey üzerine
secde etmekte mahzur yoktur. İmâm-ı Mâlik hazretlerine göre, halı, pösteki gibi
yer cinsinden olmayan bir şey üzerine secde edilmesi mekruhtur. İmâm-ı a’zam ve
diğer imamlara göre mekruh değildir. Hanefi olup, Maliki’yi taklit eden için
de, mekruh olmaz. Keten, kenevir ve pamuk gibi yer cinsinden olan sergiler
üzerinde, namaz kılmakta mahzur yoktur.
Sual: Pirinç veya buğday çuvalları üzerine namaz kılmak mekruh
mudur?
CEVAP
Hayır; çünkü serttir.
Sual: Bütün namazlarda aynı sureleri okumak caiz midir?
CEVAP
İmâmın aynı namazların aynı rekatlarında, aynı âyetleri okumayı âdet edinmesi
mekruhtur. Yalnız kılanlar için de, her namaz için böyledir denildi. Ara sıra
başka âyet okumalıdır.
Sual: Üstünde yazı bulunan elbiseyi, çorabı, namazda veya namaz
dışında giymek, uygun mu?
CEVAP
Mümkün mertebe, yazısız olanları tercih etmeye çalışmalı. Çorabın altında yazı
varsa, cemaatle namaz kılarken, arkamızda duranın gözüne takılabilir. Ne
yazıyor diye okursa, okuyanın namazı mekruh olur. Namazda, elbisedeki yazı,
dışarıdan görünecek şekilde ise, namaz mekruh olur. İçeride ise, yani
görünmüyorsa, namaz mekruh olmaz.
Uzun pantolon
Sual: Paçaları yere değen pantolonla veya pijamayla namaz kılmak mekruh
mudur?
CEVAP
Hayır. Eğer paçalar çok uzunsa, topuklara kadar kıvrılabilir.
Namazda burnu silmek
Sual: Alerjik nezle olduğum için, özellikle sabah namazlarında burnum
akıyor. Camide halıya bulaşmaması için silmem mekruh olur mu?
CEVAP
Namazda faydalı hareketin zararı olmaz, Mesela, eliyle, alnındaki teri silmek
veya burnundaki akıntıyı silmek mekruh değildir. Yalnız, bir rükünde el üç kere
kaldırılırsa namaz bozulur.
Takkeyi unutmak
Sual: Unutarak, takkesiz namaza duran kimse, namazda hatırlasa,
namazını bozup takkesini giymesi gerekir mi?
CEVAP
Hayır. Takkesiz namaz kılmak mekruhtur. Namazı özürsüz bozmaksa
haramdır. Mekruhtan kaçmak yani takke giymek için haram işlenmez.
Yalınayak, başıkabak
Sual: Şafii bir arkadaş, (Erkeklerin namazda yalınayak,
başıkabak olmaları gerekir. Nitekim Hacda da böyle yapılıyor) diyerek
takke takmıyor. Bu doğru mu?
CEVAP
Şafii’de namazda ayakların açık olması sünnettir; fakat başı kapalı olmalı. Haccın
durumuysa farklıdır.
Tembellikle veya başı kapalı kılmanın önemini düşünmeden, başı açık namaz
kılmak mekruhtur. Kendini aciz, zavallı göstermek, Allahü teâlâdan korktuğu
için başını örtmemek mekruh olmaz. [Yani, Allahü teâlânın korkusundan rengi sararıp,
vücudu titreyip, kendini ve her şeyi unutan kimse, başını örtmezse, mekruh
olmaz.] Fakat bunların da örtmesi, daha iyi olur; çünkü başı açmak, (Namazda
ziynetli elbisenizi alınız, örtünüz) âyet-i kerimesine uymamak olur.
Namaz kılarken düşen başlığı, az hareketle yerden alıp örtmek iyi olur.
Harareti teskin ve rahatlık için başı açmak da mekruhtur. (S. Ebediyye)
Namazda başı hiç olmazsa, herhangi bir renkte olan takkeyle örtmelidir. Siyah
başlık sünnettir. Takke, yün başlık, külah, kalensüve, kapüşon gibi başlıklar,
sarığın yerini tutmazsa da, hiç olmazsa, başı örtmek sünneti, bunlarla yerine
getirilmiş olur.
Tek başına imama uymak
Sual: Müezzinin arka kısımda yeri var. Orada tek başına veya bir iki
kişiyle imama uyması mekruh olur mu?
CEVAP
Büyük veya küçük camilerde, müezzinin yanında bir kişi varsa namazı mekruh
olmaz. Tek başına durması mekruh olur.
Kıraati sessiz okumak
Sual: Namazda kıraatin sahih olması için Kur’anı sesli mi, sessiz
mi okumak gerekir?
CEVAP
Kendi işitemeyeceği kadar sessiz okunursa namaz sahih olmaz. Dua ve diğer
zikirler de böyledir. Namazda, yüksek sesle okunması caiz olan yerler hariç,
yüksek sesle okumak mekruhtur. Başkalarının huşuuna mani olacak veya onları
şaşırtacak kadar yüksek sesle okumamalıdır. Sesli ve sessiz okumanın ölçüsü
şöyle bildiriliyor:
Ağızla okumaya kıraat denir. Kendi kulakları işitecek kadar sesli
okumaya, hafif okumak denir. Yanında olan kimselerin de
işitecekleri kadar sesli okumaya, yüksek sesle okumak denir.
Hafif sesle okuyanı, bir iki kişinin işitmesi mekruh olmaz. Sesli okumak, çok
kişinin işitmesi demektir. (Bezzâziyye)
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Yüksek sesle dua etmek mekruhtur.) [Abdurrezzâk]
Peygamber efendimiz, yavaş sesle namaz kılan hazret-i Ebu Bekir’e, niye çok
hafif sesle namaz kıldığını sordu. O da, (Ya Resulallah, yalvardığım
zat ne kadar yavaş okusam duyacağı için, hafif sesle okuyorum) dedi.
Hazret-i Ömer’e de, niçin yüksek sesle okuduğunu sordu. O da, (Uyuyanları
uyandırıyor, şeytanı kovuyorum) dedi. Bunun üzerine Resulallah
efendimiz buyurdu ki:
(Ya Eba Bekir, sen sesini biraz yükselt! Ya Ömer, sen de, sesini biraz
kıs!) [Tirmizi, Ebu Davud]
İki âyet-i kerime meali de şöyledir:
(İçinden, yalvararak ve korkarak, yüksek olmayan bir sesle sabah ve akşam
Rabbini an! Gafillerden olma!) [Araf 205]
(Namazda, sesini yükseltme, gizli de okuma, ikisi ortasında bir yol tut!) [İsra
110]
Sessiz okumak
Sual: Namazda sessiz okunması gereken yerde, başkaları da duyacak
şekilde okumak uygun mudur?
CEVAP
Sadece kendisi işitecek kadar sesli okumaya, hafif okumak denir. Yanındakilerin
de işitecekleri kadar sesli okumaya, yüksek sesle okumak denir. Hafif okunacak
yerde, diğerleri de duyacak kadar sesli okunursa, mekruh olur. Bir iki kişinin
işitmesi, mekruh olmaz. Sesli okumak, çok kişinin işitmesi demektir.
Başkalarının huşuuna mani olacak veya onları şaşırtacak kadar yüksek sesle
okumamalıdır.
Vakit çıkarken
Sual: Namaz vaktinin çıkmasına az zaman kalsa, fakat abdestimiz
sıkıştırsa, bu hâldeyken namaz kılmak mekruh olur mu?
CEVAP
Küçük veya büyük abdesti sıkıştırırken yahut yel zorlarken namaza durmak
mekruhtur. Namaz vaktini veya cenaze namazını kaçırmamak için olursa mekruh
olmaz. (S. Ebediyye)
Sual: Namaz kılarken yel sıkıştırmasının ölçüsü nedir? Hangi
durumda abdest tazelemelidir?
CEVAP
Devamlı ise yeniden abdest almak gerekir, gelip giden yel ise bozmak gerekmez.
Boynunu bükmek
Sual: Namaz kılarken boynu bir tarafa bükmek caiz midir?
CEVAP
Mekruhtur.
Resimli yerde namaz kılmak
Sual: Namaz kılınan yerde, resim nerede olursa namazı mekruh eder?
CEVAP
Canlı resmi, namaz kılanın başında, önünde, sağ ve sol hizasında, duvarda ise,
mekruhtur. Namaz kılanın arkasındaki duvarlarda ve tavanda ise, hafif
mekruhtur. Resim, namaz kılanın ayağı altında, oturduğu yerde, elbisesinde,
elindeyse, mekruh olur; çünkü bastığı, oturduğu yer, bedenindeki elbise
gibidir. (S. Ebediyye)
Bir yerdeki resim, küçük olursa, yani yere koyunca, ayakta duran kimse,
uzuvlarını ayırt edemezse, namaz mekruh olmaz. Namaz kılarken, oyuncak
bebeklerden kıble tarafında olanların üstünü örtmelidir. Battaniye üzerinde,
gözü net olmayan aslan resmi varsa, bu resim hükmünde değildir, fakat böyle
resimli eşya almamaya dikkat etmeli. Şüpheli şeylerle çok meşgul olmak haram
işlemeye sebep olur. Resimli çocuk elbiselerini satmak ve çocuklara giydirmek
de mahzurludur. Mümkün olduğu kadar, resimsiz olanları tercih etmelidir.
Resimli gazete, açık olarak yerde de olsa, yine oraya rahmet melekleri girmez.
Celsede çok durmak
Sual: Cemaatle namaz kılarken imamın tesbihleri üçten yani sünnetten
fazla söylemesi de mekruh olduğu halde, Mekke’deki vehhabi imamları rükû ve
secdeleri uzatıyorlar. Celsede sünnetten çok durmaları mekruh olmuyor mu?
CEVAP
Onların itikadı bozuktur. İtikadı bozuk olanın, mekruh işlemesinin ne önemi
olur ki? Namazın makbul olması için, önce imanın, itikadın doğru olması
gerekir. Bunlar bozuksa, namazın bütün şartlarına riayet edilse de, yine
faydası olmaz.
Takkesiz namaz kılmak
Sual: S. Ebediyye'de, (Tembellikle veya başı kapalı kılmanın
ehemmiyetini düşünmeyerek, başı açık namaz kılmak mekruhtur. Namaza ehemmiyet
vermemekse küfürdür) deniyor. Başı kapatmak sünnettir. Sünnete önem
vermemek küfür iken, niye burada mekruh deniyor?
CEVAP
Burada başı kapatmak sünnetine önem vermemek değil, tembellikle veya başı
kapalı kılmanın, yani sünnetin önemini düşünmemek mekruh oluyor. Takkenin
sünnet olduğunu bilerek, kasten, (Sünnet de olsa başıma bir şey koymam)
denirse, yani sünneti hafif görürse elbette küfür olur.
Sünneti de, farzı da tembellikle yapmamak küfür olmaz. Bir farzı yapmamak küfür
olmadığına göre, başı kapatma sünnetine riayet etmemeye de küfür denmez. Haram
işlemeye de küfür denmez. Mesela bir kimse alışkanlık sebebiyle veya haramın
tehlikesini düşünmeden gıybet etse, buna kâfir denmez. Yani haram veya mekruh
işleyene, bunlara önem vermiyor denmez.
Parmak çıtlatmak
Sual: Parmak çıtlatmak mekruh mu?
CEVAP
Camide, namaz için safa girerken, namaza dururken ve namaz içinde parmakları
çıtlatmak mekruhtur.
Haç resimli oda
Sual: Hristiyanlarla çok samimi olan bir arkadaşımın evinin duvarında
haç resmi var. Burada namaz kılmanın mahzuru olur mu?
CEVAP
Hristiyan kâfirlerin dini âyinlerini beğenmek ve zaruret yokken zünnar ve haç
gibi küfür alametlerini kullanmak, bir de bunlara sevgi beslemek küfürdür. Haç
resmi de canlı resmi gibidir. O odada zaruretsiz namaz kılmak mekruh olur.
Namazı mekruh eden resimler
Sual: Hangi resimler, namazı mekruh etmez? Battaniyede, duvara asılan
halıda, dayanılan yastıkta, aslan veya kedi sureti oluyor. Böyle suretler resim
hükmünde midir?
CEVAP
Net olmayınca resim hükmünde olmaz. Din kitaplarında deniyor ki:
Canlı resmi, basılan, oturulan, dayanılan şeyde ise, namazı mekruh olmaz. (S.
Ebediyye)
Paradaki, yüzükteki ve her yerdeki resim, küçük olursa, yani yere koyunca,
ayakta duran kimse, uzuvlarını ayırt edemezse, namaz mekruh olmaz. (Redd-ül
muhtar)
Kalbi meşgul etmeyen canlı resmi, nerede bulunursa bulunsun, Şâfiî’de namazı
mekruh yapmaz. (İslam Ahlakı)
Namazda meşgul eden renkli şey, nakış, [nakışlı seccade], resim, yazı ve
benzerleri mekruhtur. (Kıyamet ve Âhiret)
Canlı resimli elbise
Sual: Canlı resmi bulunan elbise giymek ve bununla namaz kılmakta
mahzur var mıdır?
CEVAP
Resim çok küçükse, belirgin değilse mahzuru olmaz.
Üzerinde canlı, yani insan veya hayvan resmi bulunan elbiseyle namaz kılmak
tahrimen mekruhtur. (Redd-ül muhtar)
Namazda giyilmese de, üzerinde canlı resmi bulunan elbise giymek, her zaman
mekruhtur. (Hadika)
Üzerinde yazı bulunan elbiseyi de resimli elbise gibi, namazda ve namaz dışında
giymek mekruhtur. (İslam Ahlakı)
Çoraptaki yazı
Sual: Çorap altındaki yazı namazı mekruh eder mi?
CEVAP
Evet, mekruh eder; çünkü bedeninde, yani elbisesindedir.
Resim, namaz kılan kimsenin ayağı altında, oturduğu yerde, bedeninde, elinde
ise, mekruh olur. (S. Ebediyye)
İmamın sarığını kullanmak
Sual: Takkesini unutan kimse, camiye girince, takke bulamasa, açıkta
duran imamın sarığını kullanması caiz olur mu?
CEVAP
Caiz olur.
Göz ucuyla bakmak
Sual: Namazda yüzü döndürmeden göz ucuyla sağa sola bakmakcaiz
midir? Hindiyye’de beis yoktur yazıyor.
CEVAP
Dürr-ül-muhtar’da (Göz ucuyla bakmak tenzihen mekruhtur) yazıyor. İbni Abidin
hazretleri burayı açıklarken buyuruyor ki:
Namazda bakınmak yasaktır. İki hadis-i şerif şu mealdedir:
(Sakın namazda bakınmayın; çünkü namazda bakınmak helak olmaktır. Mutlaka
bakınmak lazımsa, farzda değil de, hiç olmazsa nafile kılarken bakılabilir.) [Tirmizi]
(Namazda bakınmak bir hırsızlıktır. Şeytan onu kulun namazından çalar.) [Buhari]
Bu hadis-i şeriflerde özürsüz bakmak bildiriliyor. Bu da tahrimen mekruh
olur. (Bahr)
Zeylai ile Bakani’nin Mülteka şerhinde bildirildiğine göre, yüz hiç
çevrilmezse, göz ucuyla bakmak mubahtır. Çünkü Peygamber efendimiz, namazında
gözünün ucuyla eshabına bakardı. Bu ise evlanın hilafıdır. (İbni
Abidin)
Burada mubah, tenzihi ve tahrimi mekruh olarak üç kavil bildirilmektedir. Ancak
âlimlerin çoğu, yüzü çevirmeden göz ucuyla bakmanın tenzihi mekruh olmasını
tercih etmişlerdir.
Televizyon bulunan oda
Sual: Televizyon bulunan odada namaz kılınır mı?
CEVAP
Aletin suçu yoktur. Alete günah işletiliyorsa, o zaman suçlu olur. Eğer o
televizyonla uygunsuz şeyler seyrediliyorsa, çalgı dinleniyorsa, televizyon
kapalı da olsa, bulunduğu odada namaz kılmak mekruh olur. Çalgı gibi günahlar
yapılmıyorsa, o zaman mekruh olmaz.
Maskeyle namaz
Sual: Domuz gribinden dolayı veya başka sebeple maskeyle namaz kılmak
caiz midir?
CEVAP
Caizdir.
Son sünnete kalkarken
Sual: Farzı kılıp son sünneti kılmadan önce, bir şey okuyarak veya
okumadan, sessizce beklemenin mahzuru var mıdır?
CEVAP
Farzdan sonra, son sünnete hemen kalkmamak mekruhtur. (Tergib-üs-salât)
Latin yazısı ve resim
Sual: Kıble istikametindeki duvarda, okunacak şekilde Latin
harfleriyle yazılı yazılar bulunsa, bunlar resim hükmünde midir? Bu yazılara
karşı namaz kılmak mekruh olur mu?
CEVAP
Resim hükmünde değildir, namazı mekruh etmez. Fakat yazı huşuyu bozabilir.
Yazılara karşı namaz kılmamaya çalışmalı.
Yatsının sünnetleri
Sual: Yatsının farzını, gece yarısına kadar geciktirmek mekruh
olduğu gibi, sünnetleri de, geciktirmek mekruh olur mu?
CEVAP
Sadece farzı geciktirmek mekruhtur. Gecikse de sünnetleri kılmak mekruh olmaz,
çünkü gece yarısından, sabah namazına kadar, yatsının ilk ve son sünneti dâhil,
her çeşit nafile kılmak mekruh değildir.
Salona açılan kapılar
Sual: Salonumuz evin ortasındadır. Salona açılan kapılar var. Diğer
odalarda çalgı aleti ve duvarlarda resimler var. Salonun kapısı açıkken,
salonda kılınan namaz mekruh olur mu?
CEVAP
Kapılar açık olsa da mekruh olmaz. Yine bunun gibi, tuvaletin önünde lavabolar
oluyor. Tuvaletin kapısı açıkken tuvaletin önündeki lavaboda abdest almakta da
mahzur olmaz. Hattâ açıkta pislik yoksa, tuvaletin içindeki lavabodan da,
abdest almanın mahzuru olmaz.
İki secde-i sehv yapmak
Sual: Yatsının farzını kılarken, yanılıp birinci oturuşta Salli
Bârikleri okudum. Hatırlayınca ayağa kalkıp devam ettim. Son oturuşta Salli
Bârikleri okudum, secde-i sehv yaptıktan sonra, üçüncü rekâtta oturduğumu
hatırladım. Bir rekât daha kılıp oturdum. Ettehıyyatü'yü okuyup secde-i sehv
yaptım. Bir namazda, birçok hata edilse de, bir kere secde-i sehv yapılıyor.
Ben iki kere yapmış oldum. Namazım mekruh oldu mu?
CEVAP
Hayır, peş peşe iki secde-i sehv yapılmadığı için mekruh olmaz. Yapılması
gerekeni yapmışsınız.
Namazda Estagfirullah demek
Sual: Alışkanlık hâline getirdiğim için her zaman Estagfirullah
diyorum. Bazen unutup namaz kılarken de söylüyorum. Namazım mekruh oluyor mu?
CEVAP
Hayır.
Çoraptaki yazı
Sual: Çorapta resim veya yazı olunca namaz mekruh oluyor. Çorabı
ters çevirip giysek yine mekruh olur mu?
CEVAP
Ters çevirince resim veya yazı görülmüyorsa mekruh olmaz. Cepteki para gibi
olur. Ama mübarek bir isim veya resim varsa yine üstüne basmamalıdır.
Sütre ve namaz
Sual: S. Ebediyye’de, (Bir insanın yüzüne karşı namaz kılmak
mekruhtur. Arada, namaz kılana sırtı dönük biri varsa, mekruh olmaz) deniyor. O
kimse yatarak bize baksa veya gözleri yumuk olsa, uyusa, fakat yüzü bize dönük
olsa, yine mekruh olur mu? Eğer önümüzde sütre varsa mekruh olmaz mı?
CEVAP
Uyusa da, yüzü bize dönükse mekruh olur. Eğer sütre varsa, yüzü bize dönük olsa
da mekruh olmaz. Sütre, bir arşın yani yaklaşık yarım metre boyunda bir şeydir.
Sütre; direk, sandalye, sehpa, koltuk gibi herhangi bir eşya olabilir.
İmam, namazı kılıp cemaate dönünce, hâlâ namaz kılan biri varsa, fakat namaz
kılanın önünde biri ona sırtı dönük oturuyorsa, o kişi sütre sayılacağı için,
imamın yüzüne karşı namaz kılmak mekruh olmaz. Namaz kılan kıyama kalkınca,
imamla yüz yüze, göz göze gelseler de mekruh olmadığı İbni Âbidin'de
yazılıdır.
Çalgı aleti bulunan yerde namaz
Sual: (Haber dinlenen veya belgesel izlenen bir TV’de, ara sıra
şarkı da dinlense müzik aleti sayılmaz. Orada namaz kılmak mekruh olmaz)deniyor.
TV müzik aleti değil mi? Orada kılınan namaz mekruh olmaz mı?
CEVAP
Tam İlmihâl’de deniyor ki: Her türlü ses çıkaran aletlere (Mizmar)denir.
Davul, def, ney, zurna, keman, ud, hoparlör, teyp, televizyon,
birer mizmardır. İçki, kumar, çalgı aletleri bulunan yerde namaz kılmak
mekruhtur, buraya rahmet melekleri girmez. Çalgı da dinlenen ve bakması
haram olan resimlerine de bakılan şeyler, çalgı aleti gibidir. (S.
Ebediyye)
Demek ki çalgı da çalınıyorsa veya açık kadınlar da varsa, o alet çalgı aleti
sayılıyor.
Bir evde, bir müzik aleti bulunsa, çalınmasa bile, orada namaz kılmak mekruh
olduğu gibi, TV kapalı da olsa, o odada namaz kılmak mekruh
olur.
Yazılı eşarpla namaz
Sual: Yazılı eşarpla kılınan namazı, iade etmenin farz olduğu
söyleniyor. Böyle bir şey var mı?
CEVAP
Yazılı veya resimli eşarpla namaz kılmak mekruhtur. Namazın sevabı azalırsa da,
iade etmek farz değildir.
Eşarbın yazılı yeri, içte kalıp görünmezse mekruh da olmaz.
Yanılıp başka sûre okumak
Sual: Namaz kılarken, birinci rekâtta İhlas sûresini
okuyan kimse, ikinci rekâtta Felak sûresini okuyacakken
yanlışlıkla Kevser sûresini okumaya başlasa, Kevser’i
bırakıp Felak sûresini okusa mekruh olur mu?
CEVAP
Evet, mekruh olur. Fıkıh kitaplarında diyor ki:
Namaz kılan kimse, bir sûreyi okumaya başladıktan sonra, başka bir sûreyi
okumak gerektiğini anlasa, başladığı sûreden bir harf bile okumuş olsa, bunu
bırakıp, öteki sûreyi okuması mekruhtur. Başladığı sûreyi okumaya devam
etmelidir. Kasten böyle yapmadığı için mekruh da olmaz. (Fetâva-i
Hindiyye)
Yazıya karşı namaz kılmak
Sual: Latin harfleriyle olan yazılara karşı namaz kılmak, resme karşı
namaz kılmak gibi mekruh olur mu?
CEVAP
Hayır, mekruh olmaz. Çünkü yazı, resim hükmünde değildir. Ama karşımızda
bulunan yazılar, süsler veya şekiller, huşuya mâni olursa mekruh olur. Onun
için kıble duvarında tablo, dikkati çekecek süs veya yazılar bulunmamalı. Namaz
kılınan halılar ve seccadeler de, sade olmalı, üzerinde dikkati çekecek
işlemeler, çiçekler ve süsler bulunmamalıdır. Seccadeler sade olmalı veya ön
yüzü süslüyse ters çevirip kılmalıdır.
Zihni meşgul eden şeyler mekruh olur. Camilerin kıbleden başka duvarlarını
süslemek caizse de, fazla süslü olmaları mekruh olur. Kıble duvarını kıymetli
şeylerle, renklerle süslemek mekruhtur. (Redd-ül-muhtar)
Resimli, nakışlı seccadeler zihni meşgul ediyorsa kullanmamalıdır. (S.
Ebediyye)
Kıble duvarını sade yapmalı, levha gibi hiçbir şey asmamalı, yazı da
yazmamalıdır.
Geçen gördüm. Kubbeli bir camide, mihrabın sağ ve soluna kocaman iki saat
konmuş. Namaz kılan gayri ihtiyari saate bakabilir. Saatin kaç olduğunu
öğrenince veya başka bir yazıyı okuyunca namazı mekruh olur. Saatler caminin
yan duvarlarına konabilir.
Şimdi bazı camilerde şekilli halılar görülmektedir. Düz halı sermelidir.
Caminin veya namaz kıldığımız odanın kıble duvarında da âyet, hadis, dînî levha
bulunmamalı. Levhaları, âyetleri caminin sağ ve sol duvarına asmalıdır.</br
Sual: Bazı kimseler, namazda tehiyyat okumak için
oturunca, kendilerine nasıl kolay geliyorsa öyle oturuyor. Böyle kolayına
geldiği gibi oturmak uygun olur mu?
Cevap: Teşehhütlerde, sünnete uygun oturmamak, tenzihen mekruhtur.
Özrü varsa, mekruh olmaz.
Sual: İmamdan önce rükü ve secdeye gitmenin hükmü nedir?
Cevap: Rükü ve secdelere imamdan önce gidip başını koymak ve
kaldırmak mekruhtur.
Sual: Namaz içinde ve namaz dışında parmakları
çıtırdatmanın mahzuru var mıdır?
Cevap: Camide, namaz için safa girerken, namaza dururken ve namaz
içinde parmakları bükerek çıtırdatmak, iki elin parmaklarını birbiri arasına
sokup çıtırdatmak mekruhtur. Namaza hazırlanmadan önce, zaruret olursa mekruh
olmaz.
Sual: İş elbisesi ve pijama ile namaz kılmanın mahzuru
olur mu?
Cevap: İş elbisesi, büyüklerin yanına çıkamayacak elbise ile, pis
kokan elbise ve çorap ile namaz kılmak mekruhtur. Namaz kılacak kimsenin başka
elbisesi yoksa mekruh olmaz. Ancak bu kimsenin parası varsa, alması lazımdır.
Pijama gibi gecelikle namaz kılmak mekruh değildir.
Sual: İnsan veya hayvan resmi bulunan elbise ile namaz
kılınabilir mi?
Cevap: Üzerinde canlı resmi, insan veya hayvan resmi bulunan elbise
ile namaz kılmak tahrimen mekruhtur. Cansız resimleri bulunursa, mekruh olmaz.
İster hürmet, ister hakaret edilmek için olsun, ister büyük, ister küçük olsun,
canlı resmi yapmak günahtır.
Sual: Küçük ve büyük abdesti sıkışık olan veya yel
zorlayan bir kimsenin, bu hâlde namaza durmasının bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Küçük ve büyük abdesti sıkıştırırken ve yel zorlarken namaza
durmak mekruhtur. Namaz arasında zorlarsa, namazı bozmalıdır. Bozmaz ise,
günaha girer. Cemaati kaçırsa da, bozması efdal olur. Kerahetle kılmaktansa,
cemaat sünnetini kaçırmak evladır. Namaz vaktini veya cenaze namazını
kaçırmamak için, mekruh olmaz.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, öndeki safta boş yer
varken arka safta tek başına durmanın bir mahzuru olur mu?
Cevap: Öndeki safta boş yer varken, arkasındaki safta durmak ve
safta yer yok iken, saf arkasında yalnız durmak mekruhtur. Safta yer olmayınca,
yalnız başına durmayıp, rüküya kadar, birini bekler. Kimse gelmezse, öndeki
safa sıkışır. Öndeki safa sığmazsa, güvendiği birini arkaya, yanına çeker.
Güvendiği kimse yoksa yalnız durur.
Sual: Arazide namaz kılarken, secde yerindeki taşı,
toprağı el ile temizlemenin, namaza bir zararı olur mu?
Cevap: Arazide namaz kılarken, secde yerindeki taşı, toprağı ve
benzeri namaza mani olan şeyleri el ile süpürmek, çekmek, mekruhtur. Eğer secde
yapılacak yerdeki taş, toprak, secde yapmayı güçleştiriyorsa, bir hareketle
yapmak, caiz olur ise de, bunları namazdan önce temizlemelidir.
Sual: Namaz kılarken, erkeklerin pantolon paçalarını,
kadınların eteklerini çekip kaldırmalarının bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Namazda secdeye inerken kadınların eteklerini, erkeklerin
pantolon paçalarını kaldırmaları mekruhtur.
Sual: Namaz kılarken ceketi, gömleği giymeden omuza
alarak bu şekilde namaz kılmanın mahzuru olur mu?
Cevap: Elbiseyi giymeyip, omuzlarına alarak namaz kılmak mekruhtur.
Sual: Namaz kılarken ceketin, paltonun önünün açık
olması, mahzurlu mudur?
Cevap: Ceketin ve paltonun önünü kapalı veya açık bulundurmak
mekruh değildir.
Sual: Namaz kılarken, gözleri yummanın, namaza bir zararı
olur mu?
Cevap: Namazda gözleri yummak tenzihen mekruhtur. Zihni dağılmasın
diye yumarsa, mekruh olmaz.
Sual: Oturmuş veya ayakta olanların sırtına doğru namaz
kılınabilir mi?
Cevap: Oturanların ve ayakta duranların arkalarına doğru namaz kılmak,
konuşsalar bile, mekruh değildir.
Sual: Kıble tarafında manzara resimleri varsa, bu manzara
resimlerine karşı namaz kılınabilir mi?
Cevap: Cansız resimleri, mesela ağaç, manzara resimleri, nerede
bulunursa bulunsun, bunlara karşı namaz kılmak mekruh olmaz. Çünkü, küçük,
başsız ve cansız resimlere tapınılmamıştır. Güneş'e, Ay'a, yıldızlara ve yeşil
ağaca tapanlar oldu ise de, insanlar bu şeylerin kendilerine taptılar,
resimlerine tapınılmadı. Bunların aslına karşı namaz kılmak ise mekruh olur.
Namazda, başı, kolları örtmek
Sual: Namaz kılarken erkeklerin başlarının açık olmasının, kısa kollu gömlek
giyerek kollarının açık olmasının ve pantolon paçalarını çekmenin bir mahzuru
olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Halebî’de deniyor ki:
“Secdeye yatarken, kamis, yani entariyi ve pantolon paçalarını yukarı çekmek
mekruhtur ve bunları yukarı çekip, kıvırıp da, namaza durmak da mekruhtur.
Kolları, bacakları, etekleri sığalı, kıvrık, kısa olarak namaz kılmak da
mekruhtur.”
Tembellikle veya başı kapalı kılmanın ehemmiyetini
düşünmeyerek, başı açık namaz kılmak mekruhtur. Namaza ehemmiyet vermemek ise
küfürdür. Kendini aciz, zavallı göstermek, Allahü teâlâdan korktuğu için başını
örtmemek mekruh olmaz. Yani, Allahü teâlânın korkusundan rengi sararıp, vücudu
titreyip, kendini ve her şeyi unutan kimse, başını örtmezse, mekruh olmaz.
Fakat, bunların da örtmesi, daha iyi olur. Çünkü, başı açmak;
(Namazda ziynetli elbisenizi alınız, örtünüz!) mealindeki âyet-i
kerimeye uymamak olur.
Sual: İnsanın yüzüne karşı durup namaz kılmakta mahzur
var mıdır?
Cevap: Bir kimsenin yüzüne ve yüksek sesle konuşanların sırtına karşı
namaz kılmak mekruhtur.
Sual: Namazda hiçbir özrü yokken, bir yere dayanarak
namaz kılmanın mahzuru olur mu?
Cevap: Farz namazı kılarken özürsüz olarak, duvara, direğe dayanmak
mekruhtur. Nafile namaz kılarken dayanmak mekruh olmaz.
Sual: Kur’ân-ı kerime, yanan muma, elektrik lambasına
karşı namaz kılmanın dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Mushafa, kılıca, muma, kandile, lambaya, aleve, tabanca gibi
harp aletlerine ve yatan, uyuyan kimseye karşı namaz kılmak mekruh değildir.
Çünkü bunlara tapınılmamıştır. Mecusiler, ateşe tapar, aleve tapmaz. Alevli
ateşe karşı namaz kılmak da mekruh olur.
Sual: Namaz kılarken namazın içindeki sünnetleri terk
etmenin hükmü nedir?
Cevap: Namaz kılarken namazın sünnetlerinden birini terk etmek
mekruhtur.
Sual: Necaset bulunma ihtimali olan yerlerde mesela
kabristan veya hamamlarda namaz kılınabilir mi?
Cevap: Necis olmak ihtimali bulunan yerlerde, mesela kabristanda,
hamam içinde ve kilisede kılmak mekruh olup, yıkayıp temizleyerek kılmak veya
hamamın soyunma mahallinde kılmak ve kabristandaki mescitte kılmak mekruh
olmaz. Soğuk ve başka sebeple açık yerde kılınamazsa ve başka yer bulunamazsa,
kilisede yalnız da, cemaat ile de kılmak caiz olur. Namazdan sonra hemen
çıkmalıdır. Kilisedeki küfür alametleri boşaltılırsa, namaz kılmak hiç mekruh
olmaz. Üstü açık necasete karşı kılmak da mekruhtur.
Sual: Bir kimse, camide kendisi için yer ayırabilir mi?
Cevap: Camide kişinin kendine muayyen yer ayırması mekruhtur.